Eéndagskuikens

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Eéndagskuikens

Bericht door MayaEnKoen »

Nou ja, voeding... Toch maar even hier geplaatst.

Vandaag kregen Maya en Koen hun eerste kuiken!
Maya was direct súper enthousiast en fanatiek (al vóór ik hem haar goed en wel gegeven had). Zij heeft er uiteindelijk ook wat aangeknaagd, één pootje en een stukje hoofd gingen naar binnen.
Koen leek in eerste instantie wat bedremmeld, maar speelde er uiteindelijk ook met veel plezier mee.
Geen van beiden heeft het kuiken (verder) opgegeten.

Wat zijn de ervaringen van anderen hiermee?
Verdween bij jullie het kuiken wel de eerste keer in een kattemaagje?
Misschien komt dat met de tijd?

Sowieso zijn de kuikens hier dus een succes, ook als het bij spelen blijft, maar was benieuwd naar de ervaring van anderen hier..

PS
Toen ze er mee klaar leken heb ik de kuikens heel even laten liggen maar uiteindelijk toch weggegooid. Zou ik ze langer moeten/kunnen (warm weer!) laten liggen? Komen ze er nog 'op terug' later die dag?
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eéndagskuikens

Bericht door Rik »

Hier zijn ze super enthousiast over de eendagskuikens. Als ik met iets geels aan kom lopen worden ze helemaal wild en springen over elkaar heen om hem te bemachtigen. Daarna spelen ze er even mee (afhankelijk hoeveel honger ze hebben) en daarna wordt ie helemaal opgeknabbeld.

Ik het begin speelde ze er veel langer mee (alsof ze niet wisten dat ze hem op moesten eten) maar ze aten hem wel gelijk op.

Als ze niet aan het lichaampje beginnen kun je een sneetje maken zodat er wat eigeel uit komt. Misschien dat ze dan begrijpen dat ie helemaal op moet.

Ze zijn nog jong dus het kan ook zijn dat zo'n eendagskuiken een behoorlijk grote prooi is. Maar als ze niet hebben gegeten van te voren zou die toch wel op moeten kunnen gaan.

Hier de filmpjes van Bobo en Yuna. Je ziet dat ze ook al wat ouder waren dan Maya en Koen. Ze kregen hun eerste kuiken toen ze 10 maanden waren.









Afbeelding

Afbeelding

Album-post hier.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Eéndagskuikens

Bericht door MayaEnKoen »

Lekker kraken op die filmpjes! 😄
Geweldig hè als ze zo enthousiast reageren op iets... Toch duidelijk anders dan spelen met een propje of hengel...
Maar ze gingen dus ook wel meteen op bij jou...

Ik had ze de kuikens vlak vóór de natvoer/KVV voeding van de avond gegeven.. Dus ze zouden wel trek moeten hebben..
Maya had wel wat gaten in het lijfje gemaakt en er liep ook wat smurrie uit.. Maar niet verder van gegeten dus.

Nou ja, het (enthousiaste) begin is er in elk geval 😊
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Eéndagskuikens

Bericht door KiwiNL »

Het lijkt me zo onsmakelijk om te zien. Ik ben zelf vegetariër, misschien dat dat ook meespeelt, maar ik vraag me nu af of dan niet je halve huis onder de prut zit die uit zo'n kuiken komt?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Eéndagskuikens

Bericht door Dinky »

Intacte eendagskuikens worden door dinky niet gezien als eetbaar. Deze worden naast het bakje gelegd door madam met een blik van 'dit is toch geen eten baasje :eeh: '

Zodra buikje van het kuiken open ligt wordt hij wel helemaal opgegeten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eéndagskuikens

Bericht door Rik »

De prut valt wel mee. Het kuiken blijft tijdens het spelen meestal wel heel. En als ze hem aan het opknabbelen zijn dan doen ze dat meestal wel op één plek. Ik heb in ieder geval nooit rotzooi. Behalve toen Yuna een keer besloot hem op mijn bed op te eten. Dat was minder (nat plekje op het dekbed). Maar meestal eet Bono hem in de hal op en Yuna in de badkamer.

Ja, voor vegetariërs is het waarschijnlijk een wat minder gezicht. Maar katten zijn toch vleeseters. Maar ik kan me voorstellen dat het dan toch wat meer confronterend is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Eéndagskuikens

Bericht door MayaEnKoen »

Ik kan het me ook voorstellen Kiwi, vegetariër of niet.
Ik keek hier ook wel even anders naar dan naar een stoffen muis oid...
Maar uiteindelijk zie ik het toch vooral door 'kattenogen' en let vooral op het intense plezier van m'n monstertjes.. 😌😉
En inderdaad, met de smurrie door het huis viel het mee. Tijdens het spelen bleef het goeddeels dicht. Wel veertjes in de wijde omtrek 😏

Dat kan ik de volgende keer wel proberen, buikje open snijden als ze uitgekeken raken...
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
kittentjes

Re: Eéndagskuikens

Bericht door kittentjes »

Hier aten ze m in het begin heel goed, saar gromde als Moos in de buurt kwam en ze sleepte m steeds naar een rustig hoekje. Helaas na een aantal keren was de pret voorbij en nu eten ze het niet meer. Geen idee waarom niet. Vanalles geprobeerd, open snijden of besmeren met natvoer. Vond t wel grappig om te zien namelijk en het leek me ook goed voor ze.
Overigens vond ik t hier wel een bende worden dat geel wat eruit loopt brrrr en dan ermee slepen natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Eéndagskuikens

Bericht door MayaEnKoen »

Wat jammer dat je Moos en Saar er nu geen plezier meer mee kan doen.
Hier is Maya de grommer 😼

Ik zie trouwens dat ik nog ergens over heen heb gelezen:
Jij gaf het eerste kuiken dus toen Bono en Yuna 10 maanden waren, Rik.
Kun je er ook te vroeg/jong aan beginnen denk je?
'In het wild' zouden ze nu ook al prooidiertjes van de moeder krijgen dacht ik..
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eéndagskuikens

Bericht door Rik »

Nee hoor, je kunt er niet te vroeg mee beginnen. Ik was er zo laat mee begonnen omdat ik wel het idee had maar nergens eendagskuikens kon vinden. En online waren de verzendkosten €9 voor een bestelling. Uiteindelijk heb ik die dus mee laten komen met de eerste KVV bestelling (waar ik ook laat mee ben begonnen).

Maar dat was wel de reden waarom ik al waarschuwde dat het best kan zijn dat kittens nog niet direct de eendagskuiken in zijn geheel opeten. Ik zag laatst ook dit filmpje en daar zie je dat ook. Maar dat eten gaat vast nog wel komen h zeker omdat Maya het dus toch wel als prooi ziet met dat grommen :) ).





En een heel jonge kitten (je kunt het maar jong geleerd hebben):



Kippennekjes kan misschien nog een hele kluif voor ze zijn.




Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Eéndagskuikens

Bericht door kittentjes »

Pets place heb ik toen een kilo ingevroren gekocht, soms hebben die ze dus ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Eéndagskuikens

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik vind het heel mooi om te zien, want het staat natuurlijk super dicht bij hun natuur. Maar voor mij persoonlijk is het een bridge to far in huis.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Eéndagskuikens

Bericht door MayaEnKoen »

Leuk zeg, al die filmpjes! Die twee met die kippenek... 😄
En Bono die nog even met dat kopje speelt.. 😋
Dus inderdaad goede hoop houden dat ze hem ook wel een keer verorberen...

Ik heb geluk dat de dierenwinkel bij mij in de buurt ze per kilo verkoopt. En ook wat smaken/merken KVV (ook zónder rijst zag ik laatst! 😁)
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Plaats reactie