Kat (8 mnden) is te dik maar kan niet stoppen met eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Britt01
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2018 16:43

Kat (8 mnden) is te dik maar kan niet stoppen met eten

Bericht door Britt01 »

Hallo allemaal,
Wij hebben in augustus een nestje gehad waarvan we 2 katers (inmiddels gecastreerd) hebben gehouden. Een van de twee(Assepoes) heeft zoveel honger dat hij een groot deel van de dag naast zijn voerbak zit of ligt, in de hoop dat ik er iets in gooi. Na hun castratie zijn ze van natvoer op droogvoer over gegaan omdat ze veel te dik (30%!!)waren volgens de dierenarts!
Wij wonen buiten en de bedoeling is dat ze naast hun brokjes, muizen en konijnen vangen maar Assepoes heeft nog nooit wat gevangen. Hun moeder doet dat wel en ik heb het haar ook aan haar kittens zien leren. Zijn broer heeft al heel veel gevangen.

Ze krijgen nu 2x per dag 25 gr brokjes voor gecastreerde katten. Dat is genoeg zegt de dierenarts. Maar omdat het volgens de katers dus niet genoeg is foerageren ze op mijn aanrecht; het is dus zo erg dat Assepoes droge rijst at uit een bakje waar mijn smartphone in lag die vochtig geworden was. Dat is toch niet gezond of normaal!!

Assepoes is als kitten met een ander broertje 2 nachten weggelopen. Wij denken dat hij toen zo'n honger heeft gehad dat dat een soort trauma is geworden.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat Assepoes zijn dieet aanvult met muizen en konijnen? Zodra hij dat gaat doen hoop en verwacht ik dat hij wat rustiger wordt en wat normaler gedrag gaat vertonen.
De katten hebben alle inentingen en worden regelmatig ontwormt/ontvlooid.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Groetjes,
Britt
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat (8 mnden) is te dik maar kan niet stoppen met eten

Bericht door pinguin »

Als die geen zin heeft zal het een lastig verhaal worden net het vangen van wild buiten.
Wat krijgt die voor brokken? De ene brok vult beter dan de andere brok.

50gr per dag voor een kitten wat in de groei is vind ik erg weinig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat (8 mnden) is te dik maar kan niet stoppen met eten

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Bono werd met 7 maanden ook te zwaar en ik ben toen gestopt met onbeperkt brokjes voeren. Overigens vraag ik me af of het advies om naar brokjes te gaan dan zo verstandig is. In bijna alle brokken zitten veel te veel koolhydraten (tarwe, mais, rijst, bietenpulp, aardappel etc.). Koolhydraten zijn zetmeel en suikers !!! Ze kunnen geen brok vormen zonder deze ingrediënten. Lijkt mij dus geen verstandige keuze als je op het gewicht moet letten.

Ik ben gewoon naar 150 gram natvoer gegaan (3x p/dag 50gr.) Met af en toe een eendagskuiken tussendoor. Eerst hoge kwaliteit natvoer met echt veel vlees (zoals cat lovers gold) en later ook KVV erbij. Bono heb ik op die manier tussen de 5 en 6 kg kunnen houden.

Wil je wel bij wat brokjes blijven dan kun je nog aan voedselverrijking doen (zoek dat eens op op internet). Hij moet dan werken voor zijn voer maar is daardoor eerder voldaan. Met natvoer is dat iets moeilijker maar natvoer is zoveel beter voor katten dan brokjes.

Lees ook de volgende pagina eens.
http://www.purrfectcat.nl/overgewicht-bij-katten/
en
http://www.purrfectcat.nl/koolhydraten-in-kattenvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie