Alternatief blaasgruis

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Alternatief blaasgruis

Bericht door Catlady13 »

Ik gebruik al jaren Consult Kat Blaas van Emax voor mijn blaasgruiskatten. Nu heb ik over het laatste jaar 4 blaasgruispoezen bij, oxolaat om precies te zijn. Totaal nu 6 gruisers, 2 struviet en de 4 nieuwe.
Ik kan het voer alleen nergens meer bestellen....en op een andere site las ik dat ze gingen stoppen met dit voer.
Ik voel licht paniek opkomen, want in het verleden heb ik ander voer geprobeerd met dramatische resultaten.
Voor het geval dat...wie weet er een alternatief voor dit voer?
Afbeelding
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Cerna

Re: Alternatief blaasgruis

Bericht door Cerna »

Ik weet geen alternatief voor dit voer, maar ik heb goede ervaringen met Eurologist van de Huisdierendokter.
Milka kreeg ruim twee jaar geleden blaasgruis, is geopereerd en het bleek ook oxalaat. Maar ze wilde absoluut geen speciaal voer en dus ben ik met Eurologist begonnen en gewoon haar eigen voer.
Inmiddels krijgt ze al een half jaar geen Eurologist meer en het gaat prima.

Ik heb begrepen dat je bij oxalaatgruis gewoon nierdieet mag geven en wanneer je dan Eurologist erbij geeft dan moet dat toch een goed alternatief zijn.
Medpets heeft een pasta bij struvietgruis.
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Alternatief blaasgruis

Bericht door Catlady13 »

Ik ben ondertussen ook aan het zoeken en Specific Crystal Management lijkt me ook ok. Het heeft dezelfde dubbele werking. Ervaringen?

Sidenote:
Waarom kunnen ze dingen niet gewoon laten zoals het was? Pfffffttt

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk

Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alternatief blaasgruis

Bericht door Dinky »

Op alle dierenarts voeren tegen blaasgruis heb ik volgens mij de dubbele werking zien staan.
Qua alternatieve dieetvoeders kan je hier kijken: https://voormijndier.nl/katten/dieetvoer/urineweg
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Injun81
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2018 16:58

Re: Alternatief blaasgruis

Bericht door Injun81 »

Hoi,
Een paar weken geleden is er blaasgruis vastgesteld bij mijn 7 jarige kater. Hij eet nu Specifiek FWS en FCD voer. Van het natte voer mag hij 1,5 pakje (150 gr) en van de brokjes 40 gr per dag.
De eerste weken nat gedaan en nu overgestapt op droog. Maar nu is het alsof hij steeds honger heeft - dit had hij niet bij het nat voer maar das ook aanzienlijk meer in mijn ogen. Na overleg met de dierenarts heb ik de 40 gr verhoogt naar 60 gr maar dat lijkt niet te helpen.
Hij schreeuwt om eten, zit bij zn bakje en zodra ik opsta om wat in de keuken te doen schreeuwt ie de boel bij elkaar. Heel gek. Hij eet goed, plast en poept goed - niets meer aan de hand. Maar het is nu echt niet fijn om thuis te zijn ;-(
Eind januari heb ik een check-up bij de dierenarts (dan zal hij ook ander voer voorschrijven, voorkomend ipv oplossend) maar tot die tijd zie ik dit geschreeuw niet zo zitten....
Heeft iemand tips? Advies? Ik neig naar meer eten geven, maar ja de voedingsvoorschriften zijn er niet voor niets - wil niet dat ie te dik wordt ofzo. Het is nu ook winter dus hij slaapt veel en wil niet naar buiten.
Lees graag tips en adviezen - alvast bedankt ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alternatief blaasgruis

Bericht door Dinky »

Wat is de reden dat je bent overgestapt van natvoer naar brokjes?
Qua hoeveelheid geldt dat er in natvoer meer vocht zit wat zeker bij blaasgruis van belang is.
Is het anders een optie om de helft natvoer en de helft brokjes te geven?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Alternatief blaasgruis

Bericht door Sansan »

Ik zou hem dan lekker op volledig natvoer blijven staan. Ook beter voor een blaaskat, veel vocht.
Plaats reactie