Kat wil veel voer niet eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Fellow »

Mijn kat Fellow was niet lekker en toen gaf ik haar tijdelijk wat mousse uit de supermarkt en catlovers
gold blikvoer, zodat ze niet zou verzwakken, ze is namelijk echt een spillebeen (in tegenstelling tot haar theemuts zus). Nu wil ze alleen haar brokken niet meer..
Daarnaast haalt ze voor veel soorten blikvoer haar neus op en ze loopt dan gewoon weg. Ik zet het haar dan een paar keer per dag voor, maar ze eet gewoon niet als ik haar niks anders geef.

Hoe ga je om met zulke eigenwijzigheid?
Is er een kans dat ze straks bijv. haar brokken wel weer wil (ik had een grote zak gekocht van 10 kg.. )


Ik heb nu wel andere brokken besteld (van porta 21, graanvrij), hopelijk wil ze die nu wel.
Ik word een beetje moedeloos van haar eet-gedoe.

Vooral in combinatie met haar dikke theemuts zus die eigenlijk zou moeten afvallen :lol:
Ik kan dus ook niet ergens een bakje neerzetten zodat Fellow de hele dag kan eten, want haar zus eet alles op :shock:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Rik »

Je kunt er ook voor kiezen om het blikvoer te blijven geven (op vaste tijden). Waarom brokken? Met Cat lovers gold krijgt ze ook een kwalitatief goed natvoer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Fellow »

Brokken zou wel handig zijn voor als ik incidenteel een nacht weg ben. Want anders heeft ze een halve dag niks te eten.
Plus: ik heb niet zo'n heel groot budget en volgens het blik van CLG moet ze een blik per dag (wat ze absoluut niet wegkrijgt), wat zou neerkomen op €50 per maand. Maar goed, misschien is het niet erg als ze minder eet (aangezien ze meer toch niet wil).
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik zou zeker uitsluiten of het niets medisch is. Bijv. slecht en pijnlijk gebit of nierinsufficiëntie.

Als hier niets uitkomt zou ik geven wat zij graag eet. Sommige katten zijn nou eenmaal levenslang matige en kritische eters. Het niet eten of te weinig is veel kwalijker voor de kat dan te geven wat ze wel wil eten. En veel varieren. Meerdere keuzes in huis die ze graag eet en is ze weer even klaar met een bepaald soort, weer een andere smaak toevoegen. Zie het niet als eigenwijzigheid en maak er geen krachtmeting van.

Ik heb er hier één, bijna 18 en zijn leven lang een moeilijke eter. Sinds ik deze strategie hanteer eet hij heel goed. Hij krijgt 3x per dag kleine porties in twee of drie smaken zowel op de bovenverdieping als beneden. Omdat hij zoveel keuze krijgt blijven er veelal restjes staan die ik weggooi. Maar door de hoeveelheid aan keuze op de twee plaatsen waar hij graag verblijft eet hij goed en genoeg.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Te weinig eten of niet heeft grote medische risico's zoals leververvetting.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Fellow »

Tot mijn grote verbazing zie ik dat ze vandaag haar oude brok ineens wel weer wil. En de paté niet. Nou goed. Ze is moeilijk te volgen. Ik probeer overigens van alles om haar wel te laten eten. (ook dierenarts bezoekje gehad)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Rik »

Dat één blik per dag per volwassen kat, wat op het blik staat moet je gewoon vergeten. Dat is veel te veel (tenzij je kat 12 kg weegt). Hier krijgen ze 150 gram per dag per kat en Bono is 5,7 kg. Dus dat advies op het blik is in dit geval naar mijn mening niet correct.

Hier krijgen ze om 8:00, 18:00 en 23:00 elk 50 gram. En soms krijgen ze 12 uur niets als ik wat langer weg ben. Dat is op zich geen probleem. Ik kan geen brokken neerzetten want Bono eet die allemaal tegelijk op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door castratenkoor »

Hoe lang staat je zak brokken al open? Als je twee katten hebt zou ik geen zakken brok van 10 kg kopen. Dat staat veel te lang open. Na een maand gaan zowel smaak als kwaliteit hard achteruit.

Je geeft aan dat je naar de dierenarts bent geweest. Dus ik neem aan dat haar gebit in orde is. Is er ook bloedonderzoek gedaan?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Fellow »

Ohhh, zo weinig eten. Mijn kat is maar 3,5 kg. Dus dan zou 150 gram wel voldoende moeten zijn? Dan weet ik dat in ieder geval. Ik probeerde haar gewoon veel te veel te geven. En blijkbaar zat ze gewoon vol :P.

Bloedonderzoek hebben ze nog niet gedaan omdat ze echt een heeeel hoge hartslag had en de dierenarts wilde haar niet nog extra stress geven.

Een van haar tanden was het tandvlees een beetje rood van. Dus ik ga binnenkort nog terug voor nieuwe controle.

Maar ik weet nu in ieder geval dat ik niet hoef te proberen 400 gram voer in mijn kat te proppen :P
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door ErikPhilippus »

400 gram natvoer is inderdaad rijkelijk veel. Hier krijgen ze hooguit 150 g (hoogwaardig) natvoer per dag, en een handje brokjes. Wil je het precies uitrekenen, dan helpt deze site: http://www.purrfectcat.nl/hoeveel-eten- ... an-je-kat/

Je zegt dat de kat bij de dierenarts een heel hoge hartslag had. Hoe hoog? Ik mag aannemen dat de hartslag thuis in rust een stuk lager is ? (kan je zelf gemakkelijk meten door een vinger op een slagader te leggen en te tellen). Het is waarschijnlijk stress bij de DA, maar ik zou toch ook willen uitsluiten dat er sprake is van een verhoogde schildklier...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Rik »

Weten we gelijk waarom haar zus een dikke theemuts is

Afwegen van voer kan wel helpen en dan steeds minder geven tot zus theemuts wat af begint te vallen.

Hier krijgen ze naast de 150gr ook af en toe een tussendoortje. Een eendagskuiken of kippennekje. Goed voor de tanden om lekker op te kauwen. Yuna blijft gelijk op 4,6kg (hoewel ik nu wel vind dat ze wat bol aan de zijkant wordt) en Bono kan ik moeilijk wegen want die zit rond de 5,7 wat nét te veel is voor mijn keukenweegschaal.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door pinguin »

Je zou ook voor voedsel verreiking kunnen kiezen waardoor lieve theemuts toch kan eten maar er werk voor moet verzetten en je andere kat als je jou uitkomt uit een bakje laten eten en de rest ook last mee uit de voedsel verreiking dingen die je aan bied.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Fellow »

pinguin schreef: 09 dec 2017 16:47 Je zou ook voor voedsel verreiking kunnen kiezen waardoor lieve theemuts toch kan eten maar er werk voor moet verzetten en je andere kat als je jou uitkomt uit een bakje laten eten en de rest ook last mee uit de voedsel verreiking dingen die je aan bied.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Qua verreiking heb ik: een voerlabyrinth en een puzzel.
Daar krijgen ze allebei hun brokken in (eind van de dag), maar ik ga Fellow nu dan apart voeren op de gang en dan kan ze als ze wil daarna nog nemen uit de toren.

Het natvoer krijgen ze nu in de ochtend. (ook apart)

Het is alleen irritant dat fellow sommige dingen niet wil. Want ik heb nu Animonda Carny besteld, omdat die blikken 200 gram zijn. En dan moet ik maar hopen dat ze dat eet. :lol:
De CLG wil ze sowieso wel; maar ja, dat is soms ook maar van korte duur :shock:
Rik schreef: 09 dec 2017 14:04 Weten we gelijk waarom haar zus een dikke theemuts is Afbeelding

Afwegen van voer kan wel helpen en dan steeds minder geven tot zus theemuts wat af begint te vallen.

Hier krijgen ze naast de 150gr ook af en toe een tussendoortje. Een eendagskuiken of kippennekje. Goed voor de tanden om lekker op te kauwen. Yuna blijft gelijk op 4,6kg (hoewel ik nu wel vind dat ze wat bol aan de zijkant wordt) en Bono kan ik moeilijk wegen want die zit rond de 5,7 wat nét te veel is voor mijn keukenweegschaal.
:lol: Fairy weegt iets van 4,5 kg. Dus op zich zijn er wel dikkere katten. Ze is ook wel groter dan haar zus maar ze heeft gewoon een hangbuik (ook omdat ze gesteriliseerd is) en een theemutsen bouw. Haar zus is veel gespierder.
(misschien hebben ze gewoon 2 verschillende vaders of zo; het zijn zwerfkatten die samen met hun moeder gevonden zijn als kitten.. dus geen idee ;-) )

castratenkoor schreef: 09 dec 2017 11:01 Hoe lang staat je zak brokken al open? Als je twee katten hebt zou ik geen zakken brok van 10 kg kopen. Dat staat veel te lang open. Na een maand gaan zowel smaak als kwaliteit hard achteruit.

Je geeft aan dat je naar de dierenarts bent geweest. Dus ik neem aan dat haar gebit in orde is. Is er ook bloedonderzoek gedaan?
Het staat nu denk ik 2 maanden open. Dus zou kunnen dat de smaak achteruit gaat.
Ik ga nu gewoon weer zakken van 2-3 kg kopen. Dat ik had ik voorheen ook, maar nu dacht ik: dit is wel voordeliger, dan koop ik een luchtdichte voerton. Maar ja, misschien werkt dat toch minder goed dan gedacht.

Ik ga een deel van mijn 10 kg voer naar het dierenasiel brengen. Hebben de katten daar ook wat extra met kerst :edance:

ErikPhilippus schreef: 09 dec 2017 13:43 400 gram natvoer is inderdaad rijkelijk veel. Hier krijgen ze hooguit 150 g (hoogwaardig) natvoer per dag, en een handje brokjes. Wil je het precies uitrekenen, dan helpt deze site: http://www.purrfectcat.nl/hoeveel-eten- ... an-je-kat/

Je zegt dat de kat bij de dierenarts een heel hoge hartslag had. Hoe hoog? Ik mag aannemen dat de hartslag thuis in rust een stuk lager is ? (kan je zelf gemakkelijk meten door een vinger op een slagader te leggen en te tellen). Het is waarschijnlijk stress bij de DA, maar ik zou toch ook willen uitsluiten dat er sprake is van een verhoogde schildklier...
Thanks! Ik ga het eens uitzoeken, hoeveel ze nodig hebben.

En ik ga ook de hartslag eens opmeten. 120-200 is normaal schijnbaar.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door pinguin »

4.5 kg vind ik mee vallen wat zegt de dierenarts over het gewicht?

Ik durf hier geen grote hoeveelheden natvoer te bestellen. Ga liever naar de winkel ah heeft genoeg keuze tegenwoordig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Fellow
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 nov 2014 17:18

Re: Kat wil veel voer niet eten

Bericht door Fellow »

Bij de laatste inenting (vorig jaar) haalden ze haar niet uit haar mand omdat ze héél bang is.
Ze woog een tijdje terug trouwens 4,7. Maar ze is wat afgevallen sinds ik de brokjes afwoog.

Maar als je dit plaatje ziet: Afbeelding

Zit ze toch wel bij "overgewicht".
Hoewel ze die hangbuik ook al had toen ze minder woog.

Ze heeft in 2014 een operatie gehad aan haar tanden, toen woog ze 3,6 kg of zo.
Toen was ze wel best mager vond ik, maar zo rond de 4-4,2 kg dan lijkt het me wel beter, als ze een zichtbare taille heeft.
Ipv een theemutsenkont.


Ze moeten eigenlijk weer een keer ingeënt worden maar aangezien Fellow niet lekker was heb ik dat maar even uitgesteld. Verdund virus in je bloed terwijl je niet fit bent lijkt me niet wat. (en de dierenarts vast ook niet)
Plaats reactie