Kat diarree van brokjes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
mariskaas
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2017 13:49

Kat diarree van brokjes

Bericht door mariskaas »

Ik heb een tijdje geleden een kat uit het dierenasiel genomen en toen we hem kregen zat hij op gastrointestinal voer van royal canin. Volgens het asiel was dat een tijdelijk kuurtje omdat hij even diarree had gehad en na een week konden we langzaam over op ander voer.

Echter, dat bleek nog zo makkelijk niet. We gaven hem gewoon een of ander brokjesmerk van de supermarkt en onmiddelijk was de diarree weer terug. Wij dachten, misschien hebben we te snel gewisseld en lieten het even gaan maar diarree bleef aanhouden.

Toen dachten we dat hij misschien gevoelig was voor een onderdeel (na nog twee andere gewone voeren geprobeerd te hebben) en dachten dat het misschien graan was. Dus we probeerde purino one sensitive, maar ook dit kon hij niet verdragen.

We zijn toen overgestapt op natvoer (van die zakjes) en boem onmiddelijk normale poep. Die zakjes bevatten niet zoveel behalve vlees en mineralen dus we dachten nog steeds dat het allergie moest zijn.

Dus we begonnen een soort eliminatie dieet en hebben kip, rund, vis en konijn definitief uitgesloten. Voer zonder granen maar met mais kan hij niet tegen dus we dachten misschien is het mais.

Voer met aardappel ipv een andere koohlydraat hielp ook niet.
Nu hebben we voer met rijst en geen andere soorten gluten maar ook dit lijkt niet te werken.

Nu zijn de enige soort brokjes waar hij het goed op doet dus die gastrointestinal, en eigenlijk alle soorten natvoer. Nu kunnen we gewoon op natvoer blijven maar het zou handiger zijn ook een brokje te kunnen geven.
Gastro is nogal aan de prijs en het lijkt me nogal vreemd als dat letterlijk het enige is wat hij kan eten.

Heeft iemand een idee? andere dingen waar katten vaak allergisch voor zijn? Een goed brokje maar niet zo ontzettend duur als royal canin?

Hij heeft verder trouwens geen andere symptomen. Actief, mooie vacht, eet graag. En omdat hij op natvoer het gewoon goed doet lijkt het ons waarschijnlijk dat het voedsel intolerantie is.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat diarree van brokjes

Bericht door pinguin »

Geef een lijstje brokken die je heb gegeven waarop die diaree krijgt. Supermarkt brok is geen geweldige brok.

Heb je b.v ook al gekeken naar brokkern voor de gevoelige masg/darmen d3 sensitieve brokken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat diarree van brokjes

Bericht door castratenkoor »

Je hebt van alles geprobeerd en hij doet het alleen goed op gastrointestinal van RC. Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen hem dat te blijven geven.

In ieder geval geen eigen merk van supermarkten, dat is niet goed voor hem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mariskaas
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2017 13:49

Re: Kat diarree van brokjes

Bericht door mariskaas »

Hij doet het dus ook goed op natvoer.. Ja dat zou ik wel doen als ik wat meer geld had, het is wel ontzettend duur namelijk.

Ik heb meerdere sensitive geprobeerd: Purina One sensitive, Dr. Clauders, Concept for life sensitive.
Zijn alle drie echt niet goedkope supermarktmerken (maar nog steeds niet zo belachelijk duur als royal canin). Concept for life heeft bijna dezelfde ingredientenlijst als royal canin.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat diarree van brokjes

Bericht door pinguin »

Kijk eens op zooplus daar heb je b.v 2kg rc sensible voor 15 euro dat zal allicht goedkoper zijn dan die rc die jij noemde. En anders online kijken voor die brokken waar die het goed op deed vaak scheelt dat enorm in prijs vergeleken met winkel verkoop.

Nog even gekeken naar dat andere voer 35 euro voor 4kg valt nog mee zeker als je 1 kat heb en er natvoer naast geeft zal die er denk ik 2 maanden mee doen? Geen idee hoeveel die er dan van eet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie