Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Loyke222 »

Hallo allemaal,

Ik heb 4 katten. Een kan daarvan heet Romy en is 3 jaar oud. Ze is altijd al een beetje schuw en rustig geweest. Sinds enkele maanden gaat het niet zo goed met haar. Het begon dit voorjaar. Ze had een wondje op het hoofd en bleef hier maar aan krabben. In paar dagen tijd had zich dit sterk verergerd en zijn toen met haar naar de dierenarts gegaan. De dierenarts dacht aan een zon-allergie, aangezien ze veel in de zon lag. Sinds toen zijn we erop gaan letten dat er zoveel mogelijk schaduw in de tuin is en hebben haar regelmatig uit de zon gehaald. Bij de dierenarts hebben ze haar wond schoongemaakt en heeft ze een spuit gekregen tegen de jeuk en antibiotica. Gelukkig is de wond toen herstelt.

Helaas na paar maanden was het weer raak. Ze had weer een gigantische wond op haar hoofd. Weer met haar naar de dierenarts. Ze heeft toen weer antibiotica gekregen en ze hebben haar wond schoongemaakt. Helaas nu minder effectief, want er is altijd nog een klein wondje overgebleven. Volgens de dierenarts moest ik dit paar weken de tijd geven.

Deze week werd het weer erger en zijn toen weer met haar naar de dierenarts gegaan. De dierenartsen hebben toen overlegd en denken dat ze waarschijnlijk een voedselallergie heeft.
Een van onze katten krijgt royal canin - urinary en de andere drie krijgen sinds begin dit jaar royal canin - hair and skin. We zijn begin dit jaar overgegaan op hair and skin, omdat een kat het andere voer niet kan verdragen. Zij krijgt darmklachten van ander voer en zij moet dus hair en skin krijgen. Romy is toen ook overgegaan op hair and skin.

We hebben van de dierenarts een zak voer meegekregen van royal canin - anallergenic. Helaas wil ze dit absoluut niet eten. Zelfs niet als we dit mengen met anallergenic natvoer... Dan likt ze het natvoer eraf. Weer de dierenarts gebeld en zij geven aan dat we het voer kunnen terugbrengen en ik rijst/aardappelen moet gaan mengen met het natvoer.
Hebben jullie misschien tips? Zou het niet kunnen dat ze allergisch is voor hair and skin en dat ik haar gewoon weer urinary moet geven??
Volgens de dierenarts heeft dit waarschijnlijk geen zin en heeft ze echt een voer nodig zonder dierlijk eiwitten (als ik het goed zeg?)

Ik hoor graag jullie mening en/of ervaringen.
Romy is trouwens de laatste maanden een halve kilo afgevallen. Ze weegt nu nog zo'n 4 kilo.
Voor de rest eet ze wel goed, maar ze slaapt best veel. Maar zo is ze eigenlijk altijd al geweest.

Groetjes.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Hoi, het lijkt er een beetje op alsof je bericht ons is ontgaan. Ik zie hem nu ook pas voor het eerst. Met dit soort allergie en wonden heb ik geen ervaring en kan je dan ook geen advies geven. Wel komt me een soortgelijk verhaal bekent voor. Volgens mij was er redelijk recent nog iemand met dit soort klachten bij een kat. Misschien dat iemand van de andere forumleden nog wie dit was of hebben zij zelf ervaring met dit soort klachten.

Succes! Ik hoop dat je antwoord vindt.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Dinky »

Wanneer ze rc niet wil eten zijn er ook van andere merken 'allergievoedingen' zoals Hills of Trovet.
Wellicht dat je het dan wel rustig weet te krijgen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Cerna »

Wanneer de problemen zijn ontstaan op het moment dat je overging op ander voer, lijkt het me vrij duidelijk en zou ik teruggaan naar het voer waar ze het goed op deed.
Blijven de problemen dan, dan lag het daar dus niet aan en kun je inderdaad ander allergievoer gaan proberen.

Ik heb zoiets gehad met onze poes Amber die van het ene op het andere moment een grote kale plek had tussen het oog en het oor (daar waar het haar heel dun is). Naar de dierenarts en een zalfje meegekregen, maar dat irriteerde schijnbaar en het probleem werd alleen maar groter. Uiteindelijk was de huid rondom het hele oor kapotgekrabd.
Om een lang verhaal kort te maken: antiallergievoer at ze wel, maar er veranderde niets. Uiteindelijk prednisonprikje en poot waarmee ze zich krabde ingetaped en na drie weken was alles geheeld en krabde ze zich ook niet meer.

Totdat ik haar op een dag een paar stukjes rauwe kip gaf. Opnieuw dezelfde ellende, weer poot ingetaped en rauwe kip niet meer gegeven. En nu gaat het al jaren goed op normaal voer en ook kip van Porta 21 kan ze gewoon verdragen. Alleen geen rauwe kip dus.
Het kan dus iets heel kleins zijn wat dit probleem kan veroorzaken en daarom zou ik beginnen met terug naar haar oude brokjes want misschien zit er wel iets in hair&skin wat het probleem veroorzaakt.
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Loyke222 »

We geven haar nu royal canon hypoallergeen voer en dit wil ze gelukkig eten.
Ik weet niet precies wanneer we overgegaan zijn op ander voer en wanneer de klachten begonnen zijn. Het kan dus ook toeval zijn, maar het is in ieder geval duidelijk dat ze hair and skin niet kan verdragen. Dat krijgt ze nu ook niet meer. We willen eerst kijken of het hypoallergeen voer effect heeft, anders kunnen we inderdaad gaan kijken of haar oude brokjes of een ander merk voer een optie zijn.

De dierenarts had het ook over een medicijn wat ze elke dag moet slikken, zodat ze geen allergische reactie krijgt (ze kan dan dus alles eten). Maar omdat ze nog zo jong is, doen we dit liever niet.
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Loyke222 »

Ze krijgt nu tijdelijk de volgende medicijnen:

AA-DERMALGIN (dit spuiten we dagelijks op haar wond)

Sporimune (dit krijgt ze dagelijks in haar mond gespoten, tegen de allergie)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik ben erachter...met welk verhaal ik overeenkomsten zag. Misschien dat jij en de topic schrijfster wat aan elkaars ervaringen kunnen hebben.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... n+van+jazz
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Kurgel »

Hier kregen de beide oudjes van rc vreselijke acne op hun kin, met wonden en kale plekken. Overgestapt op Hills en kattovit en het is nu helemaal over. RC brokken nog een keer geprobeerd, begon het weer in mindere mate. Komen er hier dus niet meer in..
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Loyke222 »

Yo16Ka16No11 schreef:Ik ben erachter...met welk verhaal ik overeenkomsten zag. Misschien dat jij en de topic schrijfster wat aan elkaars ervaringen kunnen hebben.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... n+van+jazz
Dankjewel!
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Loyke222 »

Kurgel schreef:Hier kregen de beide oudjes van rc vreselijke acne op hun kin, met wonden en kale plekken. Overgestapt op Hills en kattovit en het is nu helemaal over. RC brokken nog een keer geprobeerd, begon het weer in mindere mate. Komen er hier dus niet meer in..
Aii, mocht dit voer niet helpen, kan ik inderdaad eens een ander merk proberen.
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Loyke222 »

Romy blijft krabben aan haar wonden. Niet zo erg als voorheen (heb ook niet het idee dat ze jeuk heeft), maar toch komt ze er weer aan! Pff.. het lijkt alsof de wonden nooit weggaan.
Loyke222
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2017 15:29

Re: Romy, wond en jeuk op hoofd - allergie? Wat nu?

Bericht door Loyke222 »

Romy heeft al een tijdje een bultje onder haar kin. Het is een kaal, roze bultje. Enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Foto van het bultje:
http://i65.tinypic.com/2u6lg1g.jpg

Foto van haar wond op dit moment (ze heeft het net weer open gekrabd... zucht)...
http://i67.tinypic.com/2ef0vn7.jpg
Plaats reactie