Alternatief nierdieet-voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

De Wellness Core Tender Cuts is een zakje
https://petsplace.nl/pps-wellness-core- ... 16608.html

En de Wellness Core Signature Select is een blikje
https://petsplace.nl/pps-wellness-core- ... 16301.html

De Wellness Core Duos is het kuipje
https://petsplace.nl/pps-wellness-core- ... 15724.html

Maar de Wellness Core "Divine" Duos hebben ze hier volgens mij niet maar ik denk dat dat dezelfde is als de Wellness Core Duos en dat ze de "Divine" alleen erbij hebben staan voor de US markt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb ook zitten kijken naar Nature Cat Food Premium natvoer

Van de SanaVesta website:
Nature Cat Food is een natuurlijk natvoer voor katten. Gemaakt van alleen de allerbeste en meest verse ingrediënten om uw kat een zo smaakvol en kwalitatief mogelijk voer te bieden. Het blikvoer bevat 68% vers vlees en is verrijkt met cranberry, saffloerolie en kruiden zoals brandnetel en paardenbloem.
Een volledig en bijzonder smaakvol kattenvoer. Ons natvoer is bovendien 100% vrij van kunstmatige geur- kleur- en smaakstoffen en allergenen als granen, rijst, soja, maïs, rundvlees, vis, eieren of melkproducten.


Eiwitgehalte is 10%, dus dat valt ook mee - zeker gezien het vleespercentage van 68%.
Het fosfaatgehalte wordt niet opgegeven, zal daarnaar informeren.

Heb alvast wel wat van beide smaken besteld, kijken hoe het de meute hier bevalt.
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Een beetje hetzelfde idee als Cat Lovers Gold natvoer. Geen onzintoevoegingen.
Alleen vraag ik me af of er niet wat vitamine en taurine apart extra bij moet? Ik dacht dat dat voor katten wel nodig was.

Dat is bij CLG wel.
Mineralen (1.0%), Vit. A: 3000 IU/kg, Vit. D3: 200 IU/kg, Vit. E: 30 mg/kg,
Taurine: 1500 mg/kg.
Edit: O, wacht... die staan er wel bij (Natuurlijke toevoegingen).
http://www.sanavesta.nl/Nature-Cat-Food ... oor-katten
Ook 1500mg/kg.

Als ik dat zo bekijk lijkt het heel erg op CLG.
http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/product-d.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Als ik dat zo bekijk lijkt het heel erg op CLG.
Inderdaad, dat ziet er vergelijkbaar uit. Fosforgehalte CLG is 0,21%, dat is ruim het dubbele vergeleken met nierdieetvoer - maar dat kan je met Ipa denk ik wel ondervangen.

Bij jou eten ze CLG goed neem ik aan? Bij Dinie lieten ze het staan als ik me dat goed herinner.
Groetjes, bedankt voor het meedenken!
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Ja, bij Dinie waren ze er niet enthousiast over. Hier wel. Schoteltjes worden altijd schoongelikt. Nadeel is dan wel dat het 400gr blikken zijn maar dat is hier niet erg want dat gaat er in 1,33 dag doorheen. In de winkel kost een blik 1,80 (400gr, zelfs 1,70 in bulk online) wat dan wel weer goedkoper is p/kg dan Nature Cat Food (1,69 p/200gr). Bij Nature Cat Food zitten er schijnbaar kruiden in dus misschien maakt het dat ook nog smakelijker.

In CLG zit wel een heel klein beetje rijst (1,5%).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Ach, die € 1,69/200 g ervaar ik eigenlijk als heel goedkoop.... Cannagan kost iets van € 1,40 per 75 g....
Anyway, die 200 g blikken vind ik wel wat prettiger dan 400 g blikken.

Weet je trouwens wat ik doe om blikvoer goed te houden? Ik maak met een theelepeltje de bovenkant van het restant in het blik een beetje glad en horizontaal, en dat zet ik er een dun laagje water bovenop. Dat kan je er later zo weer vanaf gieten, en dan is het nog vers met behoud van geur, smaak en vitamines! Slim toch? :lol:

Ik heb even zitten kijken naar die kruiden in Nature Cat Food: brandnetel verdrijft gifstoffen, dus wie weet.....

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Afsluiten met water. Ja, handig. Hier hoef ik dat eigenlijk niet te doen omdat het toch snel opgaat en ze eten de volgende dag het laatste restje zonder problemen op. Maar ja... ik heb hier vuilnisbakjes :lol:

Prijs maakt inderdaad niet zoveel uit als het eenmaal goed gegeten wordt. Alleen als je heel wat katten moet voeren kan het aan gaan tikken. Maar dan zijn 400gr blikken sowieso handiger ;)

Overigens kun je CLG ook in de diepvries doen, begreep ik van hun website.

Ik ben benieuwd wat ze bij jou van de Nature Cat Food vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Kurgel »

:lol: Arme Gaudi, moet ie nu gaan twijfelen aan zijn sexe...
En als je dit soort 'lekkers' gaat geven tussendoor, geef dan vooral vis en licht gevogelte, wel hoogwaardige eiwitten en minimaal fosfaat. In ieder geval geen rood vlees/grazers, zoals bv lam -zit veel meer fosfaat in- hier krijgen ze af en toe een brokje kip of tonijn, doen ze een moord voor. Want Luna likt voornamelijk de saus van dat nierdieer, ik prak het zodat ze toch wat mee oplikt (pate blieft mevrouw al helemaal niet€. Soms at ze er dan later nog wel van, maar dat slobbert Zoe nu allemaal op. Is wat dat betreft net Oscar.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Kurgel schreef: Arme Gaudi, moet ie nu gaan twijfelen aan zijn sexe...
Uhhh - ik geloof dat ik het even mis? Of heeft dit te maken met een ander/eerder bericht? Sorry, kan het even niet plaatsen ;-)

Ik heb het een tijdje geleden uitgezocht, en mijn bevinding is dat vlees van konijn qua eiwitstructuur het dichtst bij de natuurlijke eiwit-behoefte van de de kat komt. Dus qua essentiële aminozuren en eiwit-structuur heeft konijnenvlees de hoogste biologische waarde voor de kat. Kip en licht gevogelte is inderdaad ook OK om (in niet al te grote porties) aan een nierpatient als tussendoortje/bijvoeder te geven. (want ik heb ook berekend dat van nierdieet een nierpatient chronisch eiwittekort kan krijgen)

Rood vlees is inderdaad niet goed voor nierpatienten gezien het hoge fosfaat-gehalte - dat is ook de reden dat BARF niet geschikt is voor (ernstige) nierfalers (ondanks de juichende verhalen uit die kerk)

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Kurgel »

:oops: Was inderdaad in reactie op een ander bericht, blijkbaar veel ouder.. navigatie op mijn telefoon laat af en toe te wensen over.. of mijn duimen zijn gewoon te dik. Zie nu bericht over Gaudi de transgender hier ook niet in terug.. dus hoe ik nu tussen de verschillende berichten heen en weer ben gesprongen weet ik ook niet.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Gisteren wat blikjes van dat Nature Cat Food binnengekregen, en vanavond eens proberen.

M'n klomp breekt: veelvraat Oscar blieft het niet :-(. En fijnproever Amber (die het meeste natvoer demonstratief probeert onder te graven) eet er een heel bakje van op. Gaudí en Dalí vinden het ook OK, maar ook weer niet super.

Dus echt een succes is het niet. Zal wel komen door de toevoeging van kruiden, zal een afwijkende geur/smaak geven. Nou, dan smeren wij het toch op een toastje :lol:

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door castratenkoor »

ErikPhilippus schreef: Groetjes,
Erik

PS Zat net op de site van voerwijzer te kijken of er iets staat over de samenstelling van nierbrokken (niet gevonden), maar kwam in een reactie wel de zinsnede tegen: "ik heb een kater die een gender-operatie heeft ondergaan vanwege blaasgruis". Ik zeg tegen Gaudí vaak 'mijn mannetje' of 'kereltje', nu spreek ik hem in een flauwe bui wel eens 'gender-neutraal' aan, als: 'geachte bewoner van het Kattenpaleis' :lol:
Gevonden - 2/9 om 10.03. ;-). Dus Kim ziet ze niet vliegen ;-).

Je had er in je onderschrift ook een keer iets over geschreven, maar zodra je dat weer verandert, is dat ook in eerdere berichten weg.

Nee hoor Gaudi - je bent nog net zo mannelijk als altijd!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Het zou heel goed kunnen dat ik het allemaal niet meer zo duidelijk zie vanwege de malheur met Dalí, maar ik had opeens een ingeving: het zal toch niet te maken hebben met dat Wellness voer dat hij de laatste twee weken heeft gehad? Op de Welness Core kuipjes staat: crude protein: 6,5%, maar verder wordt er in de product omschrijvingen gesproken over 'protein rich' en 'packed with proteine'. Dat rijmt niet met elkaar, dus ik heb onderstaande mail aan Wellness Nederland gestuurd:

Er zit me iets niet lekker. Op de verpakking van Wellness Core Duo's staat: 'protein rich', op de website wellnesspetfood.com staat 'Core is a grain-free family of natural cat food that is packed with protein' - terwijl de analyse zou uitwijzen dat er maar 6,5% eiwit in zit (wat voor normaal kattenvoer exceptioneel weinig is).

Ik heb een flinke voorraad Duo's ingeslagen, en nierpatient Dalí heeft er flink wat van op inmiddels. In het begin werd het enthousiast gegeten, maar sinds een paar dagen niet meer. Ook ander voer eet hij niet meer. Hij maakt op mij de indruk dat hij misselijk is.

Nu kan het uiteraard toeval zijn, maar ik heb het ongemakkelijke gevoel dat het mogelijk te maken heeft met een te hoge eiwit-intake (en daardoor stijgende ureum concentratie in het bloed, met als gevolg misselijkheid en eetstaking). En in die context begin ik een beetje te twijfelen aan het opgegeven lage eiwit-percentage van jullie kattenvoer.

Hoe het ook zij - er is mijns inziens sprake van een discrepantie: want 6,5% of 7% is verre van 'packed with proteine'. Hoe zit dit nu?



Edit: inmiddels een nietszeggend antwoord van Wellness gekregen, waarin totaal niet wordt ingegaan op de in mijn ogen discrepantie wat betreft eiwit-gehalte. Dus voor mij geen Wellness meer....
Sannajo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 aug 2016 07:22
Locatie: Sint Jansteen

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Sannajo »

Hoi Erik, alles goed daar? Een tijdje geleden dat ik hier geweest ben. Het is de afgelopen tijd nogal intensief geweest hier met Jody. De grote boosdoener bleek uiteindelijk toch weer de schildklier. Om een lang verhaal kort te houden, ze is nu weer stukken beter en komt opnieuw bij in gewicht.

Wij geven haar ook nierdieet van animonda en dan vooral de kalkoen, omdat in die andere varianten redelijk wat varken zit. Onlangs heb ik nog een ander voer gevonden dat zelfs ietsje lager in eiwit en fosfor zit dan het nierdieet:

https://herrmanns-manufaktur.com/Bio-Ka ... maten.html

En dat wordt nu verkozen boven het andere. Voorlopig toch :-) Ik heb nu ook de pouch met Eend en banaan besteld. Ietsje meer fosfor en eiwit. Bovendien is de gans-variant niet slecht qua cal (130 cal/100gr).

Verder vullen wij aan met af en toe wat verse of gerookte zalm of soms een beetje gekookt eiwit (10-20gr) en krill-olie voor de goede vetten plus slippery elm bark tegen het overtollig maagzuur.
https://draxe.com/slippery-elm-for-pets/

Groetjes,
Sancho
Plaats reactie