Alternatief nierdieet-voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Als je de helft moet weggooien gaat dat hem niet worden nee. Blijkbaar zijn de jonkies (op Douwe na) niet zo kieskeurig. Het is hier wel een verademing na twee jaar vechten met nierdieet voor Bowy dat je katten wat voor kunt zetten en dat het schoon opgaat (behalve lam en vettevismix). Ik zal ze maar niet teveel verwennen met de geleitjes en ander lekker voer ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Het is hier wel een verademing na twee jaar vechten met nierdieet voor Bowy dat je katten wat voor kunt zetten en dat het schoon opgaat (behalve lam en vettevismix).
Kan het me helemaal voorstellen :grin:
Rik schreef:Ik zal ze maar niet teveel verwennen met de geleitjes en ander lekker voer
Ach, waarom niet? Ben je bang dat ze na al die verwennerij niks anders meer willen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Ja, aardappel en erwten staat vooraan bij die integra nierbrokjes. Maar dat is bij erg veel brokjes. Ze moeten er toch een brok van kunnen persen. De aardappel is wel licht verteerbaar en natuurlijk beter dan granen.
ErikPhilippus schreef:Ach, waarom niet? Ben je bang dat ze na al die verwennerij niks anders meer willen?
Ja, eigenlijk wel. Dat heb ik bij Bowy wel gezien met de Felix gelei.

Ik zal veel af moeten wisselen. Vandaar dat ik nu ook af en toe kvv geef. En als ik dan voor natvoer kies, dan neem ik liever natvoer zonder toevoegingen. Zonder suikers en andere toevoegingen. Merken als CLG, Carny, Bozita, Smilla, Cosma en Almo Nature bevatten gewoon vlees met vleesbouillon en e.v. vitaminen en mineralen en niets anders. Zolang mijn lieverds daar gewoon op aanvallen en het schoteltje schoonlikken hoef ik ze eigenlijk niet te verwennen met iets anders.

Ik weet nog niet waar de wellness core duo nu eigenlijk tussen past. Op zich zien de ingrediënten er goed uit maar als je het cupje op een schoteltje omkeert zie je bijvoorbeeld de worteltjes zitten. Dat is dus speciaal voor de "mens" gedaan (mmm, worteltjes... gezond :( ) want een kat ziet dat echt niet zo. (Dat naast het feit dat het ontzettend duur is)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, denk dat je wel gelijk hebt. Als katten gewend/verslaafd zijn aan suikers en zout, dan zou gezond voer wel eens lastiger kunnen worden (net als bij mensen :-|).

Geef jij eigenlijk brokken erbij Rik, of alleen natvoer en KVV? Ik weet eigenlijk niet zoveel over brokken, terwijl ondertussen de niet-nierkatten elke dag een vol bakkie brokken eten uit de automaat. Wat wordt algemeen gezien als de beste brok?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Ik geef hoofdzakelijk natvoer en kvv. En elke dag gooi ik tussendoor een handjevol brokken in hun bakje. Daar vallen ze dan ook gelijk op aan. Lijkt wel of ze altijd honger hebben maar ze krijgen toch 150gr hoogwaardig natvoer/kvv en een handjevol brokjes. Dat zou voldoende moeten zijn :)

Voor brok heb ik hier Applaws en een paar kleine proefzakjes Orijen. Ook bij brokken is het van belang een zo hoog mogelijk vleesgehalte te pakken. Op voerwijzer.com kun je heel veel informatie vinden. Ook over hoe je een brok kunt beoordelen.

https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/
https://www.voerwijzer.com/zelf-een-bro ... 6-stappen/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door castratenkoor »

Ik heb van Core blikjes geen kuipjes. Ik betaal liever meer en dat ze het opeten dan minder en dan weggooien. Sheba en Gourmet Gold dat gaat schoon op. Felix en Whiskas hoef ik niet mee aan te komen. Ik had toen Sjaak er nog was 200 gram blikjes Whiskas senior in huis. Als hij aan voedselweigering deed hoefde in maar zo'n blik stinkzooi open te trekken en hij at weer.

Ach ik begrijp de zorgen van nierdieet Erik, maar ik verlang nog regelmatig terug naar de groep van 2013. Katten die allemaal met elkaar op konden schieten en heerlijk kluitliggende Sjaak, Joep en Bob. In vergelijk met nu een groep die weliswaar alles mag eten, maar waarbij er twee aan de kalmerende middelen zitten (viermaal daags opletten waar Maks en Douwe zijn - en dan zit Maks in de ren en kijkt me aan met zo'n hoofd "zie mij hier maar eens uit te krijgen") en een Douwe elke nacht apart zit.

Zo blijft er altijd wat te wensen ;-).
Ik vind het vooral jammer dat ze niet allemaal rauw vlees eten.
En uiteraard dat ze niet allemaal vriendjes zijn..........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, daar heb ik net op gekeken, dus daar kom ik wel een eind mee (voor wat betreft de gewone brokken)

Ik heb daar helaas niets gevonden over de kwaliteit van nierbrokken. Je kan advies krijgen van de dame achter die website, voor € 15,-. Op één of andere manier staat me dat tegen....

Thanx,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef:Zo blijft er altijd wat te wensen .
Natuurlijk heb je helemaal gelijk, Dinie. Het is ook niet zo dat ik er zo onder gebukt ga, vind het sneu voor Dalí omdat ik zie dat hij het nierdieet soms beu is, en ook graag wat Applaws of Cannigan wil hebben.
En als ik eens moet zuchten omdat het lastig is om iets te vinden wat hij wil eten - ach, de vriendschap van Dalí weegt daar 100x tegenop.

Groetjes, fijn weekend!
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door castratenkoor »

Oh maar het was ook niet aanvallend of kritisch bedoeld hoor! Ik weet maar al te goed wat het is om voor een oude kat met mankementen te zorgen. Dus nee ik vind het niet zo gek dat je wel eens moet zuchten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

ErikPhilippus schreef:Ik heb daar helaas niets gevonden over de kwaliteit van nierbrokken. Je kan advies krijgen van de dame achter die website, voor € 15,-. Op één of andere manier staat me dat tegen....
Ja, daar kan ik me wat bij voorstellen. Maar waarschijnlijk werd ze zo vaak om advies gevraagd dat ze het niet meer aankon.

De site is wel een grote bron van informatie maar inderdaad hoofdzakelijk voor gezonde honden en katten. Op barfplaats kun je dan wel weer terecht voor nierdieet voor katten maar eigenlijk alleen voor vers vlees. Als je het dan over brokken hebt kun je de wind van voren krijgen :(

Een echt goeie bron zoals voerwijzer voor nierdieet heb ik ook nooit gevonden. Dan ben je aangewezen op de losse sites die je via Google kunt vinden

Heeft Wellness Core ook blikjes? Die had ik nog niet gezien. Dat is de Wellness Core Signature Selects. Voor tussendoortje is die 79gr wel te doen maar als hoofdmaaltijd niet. Ze zouden er hier allebei twee per dag eten. Dat is dan minimaal 5,5 euro per dag voor twee katten. Moet je voorstellen als ik er 9 zou hebben :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Dinky »

Via Facebook (voerwijzer meike) worden regelmatig vragen gesteld en beantwoord ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Ik had Wellness Core naar hun mening gevraagd omtrent het geven van hun natvoer als tussendoortje voor een nierpatient. Hieronder het antwoord:

Geachte heer Philippus,

Hartelijk dank voor uw bericht en fijn om te horen dat uw katten Wellness core voeding lekker vinden.

Betreffende uw vraag over de kat met crhonisch nierfalen:

1. Het is te allen tijde van belang om het advies van de dierenarts op te volgen en als deze (voor langere of kortere periode) een nierdieet voorschrijft is het van belang om dit dieet volgens de instructies van de dierenarts te voeren.
2. Bij chronisch nierfalen is het van belang om inderdaad voeding te geven met een laag eiwitgehalte en fosfaat arm

Onze natvoedingen Tender Cuts bevatten 7% eiwit, onze Savoury duo’s zitten zelfs nog iets lager op 6,5% eiwit. V.w.b. het fosfaatgehalte moet ik u momenteel het antwoord schuldig blijven, dit is niet hoog maar dit moeten we eerst uitzoeken bij onze fabriek.

Qua eiwitgehalte lijkst het mij geen probleem om Core natvoeding te voeren.

Vertrouwend u hiermee van dienst geweest te zijn en met vriendelijke groet,

Namens het Wellness Core Customer Service Team
Freek Klijnsma


Dus ik ben nog in afwachting van het fosfaat-gehalte. Als dat onder de 0,1 % ligt, dan lijkt het me verantwoord om het reguliere dieetvoer hiermee af te wisselen.

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Het fosfaat-gehalte blijkt dus 1,11% te zijn, dat is zelfs voor normaal voer aan de hoge kant. Dus als niervoer niet zo goed geschikt, en is fosfaatbinder geen overbodige luxe. Vandaag heeft Dalí een zakje Wellness Core op, gelukkig had ik er al uit voorzorg een schep Ipa doorheen gedaan.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Hoe kom je aan de verantwoorde fosfaat gehalte? Soms wordt ook fosfor vermeldt en dat moet je volgens mij maal 2,29 doen om op fosfaatgehalte te komen.

CLG blikvoer bevat 0,21% fosfor.

Maar zelfs als je 1,11% / 2,29 doet zit je op 0,48% fosfor. Geen idee of dat dus veel is voor een nierpatiënt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb nog weer wat informatie uitgewisseld met Wellness Core, zie hieronder:

Beste Erik,

Excuus, wij hebben een fout gemaakt in de informatie verstrekking naar jou toe m.b.t. het fosfaatgehalte in onze natte kattenvoeding. Ik had van ons US team informatie ontvangen maar dit betreft een algemeen cijfer van de producten die uitsluitend in de US verkocht worden. Onderstaand de fosfaat cijfers betreffende onze Wellness Core producten die in Nederland/Europa verkocht worden.

Zoals je kunt zien komt het fosfaat gehalte in slechts enkele gevallen net boven de 1.0 uit maar in de meeste producten is het lager dan 1.0.

Hoop dat dit correct antwoord geeft op je vraag, nogmaals excuus voor de verwarring.

Namens het Wellness Core Customer Service Team
Freek Klijnsma

---------

Wellness® Signature Selects
Signature Selects Shredded White Meat Chicken with Chicken Liver Entrée in Sauce
As Fed: 0.19%
Dry Matter: 0.93%
Signature Selects Shredded White Meat Chicken & Beef Entrée in Sauce
As Fed: 0.20%
Dry Matter: 0.99%
Signature Selects Shredded White Meat Chicken & Turkey Entrée in Sauce
As Fed: 0.19%
Dry Matter: 0.96%
Signature Selects Chunky Beef & White Meat Chicken Entrée in Sauce
As Fed: 0.18%
Dry Matter: 1.01%
Signature Selects Chunky White Meat Chicken & Wild Salmon Entrée in Sauce
As Fed: 0.20%
Dry Matter: 1.05%
Signature Selects Chunky Turkey & White Meat Chicken Entrée in Sauce
As Fed: 0.17%
Dry Matter: 0.96%
Signature Selects Flaked Skipjack Tuna with Wild Salmon Entrée in Broth
As Fed: 0.20%
Dry Matter: 0.90%
Signature Selects Flaked Skipjack Tuna with Shrimp Entrée in Broth
As Fed: 0.20%
Dry Matter: 0.93%

Wellness ®Divine Duos™
Divine Duos™ Beef Pate & Diced Chicken Liver:
As Fed: 0.12%
Dry Matter: 0.59%
Divine Duos™ Chicken Pate & Diced Duck:
As Fed: 0.15%
Dry Matter: 0.73%
Divine Duos™ Chicken Pate & Diced Salmon:
As Fed: 0.16%
Dry Matter: 0.85%
Divine Duos™ Chicken Pate & Diced Turkey:
As Fed: 0.14%
Dry Matter: 0.72%
Divine Duos™ Tilapia Pate & Diced Ahi Tuna:
As Fed: 0.22%
Dry Matter: 1.06%
Divine Duos™ Tuna Pate & Diced Salmon:
As Fed: 0.15%
Dry Matter: 0.78%


En hierbij het antwoord dat ik zojuist heb verzonden:

Beste Fred,

Ik heb er nog eens even naar gekeken, en over nagedacht.

Ik neem toch aan dat het fosfaat-gehalte altijd wordt opgegeven als percentage natte stof, dus wat het dier binnenkrijgt bij het eten van het natvoer. Als die aanname correct is, dan hebben met name de Duos een fosfaat-gehalte dat nauwelijks uitstijgt boven de nierdieetvoerders. Ik heb eens wat uit de voorraadkast hier gepakt, en gekeken wat er op de etiketten staat:

Fosfaat/Fosfor:

Specific Kidney Support kuipje 100g: 0,14%
Vet Concept blikje Cat Low Protein: 0,10 %
Royal Canin blikje Renal 195 g: 0,1 %
Calibra Blikje Renal 200 g: 0,14%
Kattovit Pouche Renal Kip 85 g: 0,12 %
Kattovit Blikje Renal Kip 85g: 0,14%
Trovet Pouche Renal & Oxalate Kip 85g: 0,15%
Integra Protect Kuipje Nieren rund 100 g: 0,16%
Clinic Fri blikje Lam 85 g: 0,20%
Sanimed Pouche Renal: niet opgegeven

Nu worden op die etiketten de termen fosfor of P en fosfaat door elkaar gebruikt. Maar in dierenvoeder zit fosfaat (bijvoorbeeld H2PO4 of P2O5), en geen pure fosfor mag ik toch aannemen :-). Maar het blijft onduidelijk, want voor de omrekening van fosfor naar fosfaat zou je het moeten vermenigvuldigen met 2,3, en dan krijg je hele andere getallen. Dus voor nu ga ik er even vanuit dat er steeds fosfaat in natte stof wordt bedoeld, en is het ook vergelijkbaar met de percentages die jij opgeeft voor Wellness Core producten.

Voor de volledigheid heb ik ook nog de eiwit-gehaltes genoteerd:

Eiwit:

Specific Kidney Support kuipje 100g: 9,9%
Vet Concept blikje Cat Low Protein: 7,8 %
Royal Canin blikje Renal 195 g: 7,5 %
Calibra Blikje Renal 200 g: 7%
Kattovit Pouche Renal Kip 85 g: 6 %
Kattovit Blikje Renal Kip 85g: 7,5%
Trovet Pouche Renal & Oxalate Kip 85g: 6,5%
Integra Protect Kuipje Nieren rund 100 g: 7,5%
Clinic Fri blikje Lam 85 g: 8,2%
Sanimed Pouche Renal 85g: 8,1 %

Zoals al eerder geconstateerd, zit dat ook in dezelfde range (of zelfs er nog onder). En wat ik in mijn vorige mail aangaf: de eiwitbron is veel belangrijker dan het kale percentage eiwit. Als je b.v. veren fijnmaalt, dan draagt het meel bij aan het eiwitgehalte - je hoeft geen Einstein te zijn om te weten dat een kat (of hond) helemaal niets heeft aan gemalen veren - sterker nog: een nierpatient wordt daarmee onnodig belast, want de afvalstoffen daarvan gaan linea recta naar de nieren.... Dus wat fosfaat/eiwitgehalte betreft, zijn er zo te zien geen grote verschillen met nierdieetvoer.

Nu zijn er nog wel andere zaken die nierdieetvoer onderscheiden van gewoon voer (o.a. Kalium, vitamine D, omega-vetzuren en soms toevoegingen om de maagwand te beschermen), dus dat zou ook wel de moeite waard zijn om naar te kijken.

Ik heb Dalí net een beetje Wellness Core Tender Cuts gegeven (is dat trouwens hetzelfde als de Signature Selects in jouw lijstje?), en hij eet het met smaak op. En dat is naast de juiste samenstelling toch ook een belangrijke factor - want je kan nog zo'n fraaie samenstelling maken, maar het moet natuurlijk wel (in voldoende mate) worden gegeten...

Met vriendelijke groet,
Erik
Plaats reactie