Alternatief nierdieet-voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Voor de nodige variatie had ik laatst natvoer van Wellness Core gekocht. Volledig voer zonder granen of vulstoffen, en hoogwaardige dierlijke eiwitten. Volgens de bijsluiter zit er slechts 6,4% eiwit in. Wat dat betreft lijkt het geschikt voor nierfalers. Dus ik geef het Dalí en Gaudí zo af en toe als tussendoortje, naast het reguliere nier-dieet. Er wordt geen melding gemaakt van fosfaatgehalte, dus ik doe er wel een schepje Ipa doorheen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Even voor alle duidelijkheid... Dat is dan het natvoer van Wellness Core.
http://brands.wellnesspetfood.com/core/ ... voury-duos
(het droogvoer bevat 44% eiwitten :???: )

Nu hebben ze natuurlijk wel eiwitten nodig maar meer de hoogwaardige eiwitten. Maar zeker voor de broodnodige variatie als tussendoortje kun je dit natuurlijk wel geven met ipa.
Daarnaast verschilt de dieetvoeding ook op andere gebieden, zoals het gebruik van zeer hoogwaardige eiwitten, beperking van het fosforgehalte en toevoeging van extra B vitaminen.
Bovendien wordt in het nierdieet gebruik gemaakt van zeer hoogwaardige eiwitten (met veel zogenaamde "essentiële aminozuren") omdat een dier nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid eiwitten nodig heeft voor celvernieuwing en het onderhouden van bepaalde lichaamsfuncties.
Dus minder eiwitten, maar wel betere.
Dan ben ik toch benieuwd hoe CLG zou zijn voor nierpatientjes (met ipa natuurlijk):
Samenstelling:
Kippenvlees (33%), Lamsvlees (24%), Kippenvleesbouillon (24%), Zalm (15%),Cranberries (1.5%), bruine Rijst (1.5%), Mineralen (1.0%), Vit. A: 3000 IU/kg, Vit. D3: 200 IU/kg, Vit. E: 30 mg/kg, Taurine: 1500 mg/kg.
Analytische bestanddelen:
eiwit: min. 10.7%, vet: min. 6.2%, celstof: 0.3%, as: 2.0 %, calcium: 0.24%, fosfor: 0.21%, vocht: 80%. Calorieën : ME 440 kcal/per 400 gr. verpakking.
Sporenelementen: zinksulfaat monohydraat: 15 mg/kg, mangaansulfaat monohydraat: 3 mg/kg, kaliumjodide: 0.75 mg/kg, natriumseleniet: 0.03 mg/kg.
Maar ik weet niet hoe je de "hoogwaardige eiwitten" kunt beoordelen. Want dat is eigenlijk het meeste van belang.

Tevens is het jammer dat CLG alleen de 400gr blikken heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Ik geef Dalí ook wel eens een klein beetje RC Seniorenvoer (8.5 - 9.5 % eiwit), en ook Ideal Balance van Hills (7,5 % eiwit). Maar in al dat voer zitten ook plantaardige bestanddelen, zoals aardappelmeel. Wat samenstelling betreft heb ik dan eigenlijk nog het meeste vertrouwen in Applaws paté (10% eiwit). In de blikjes Cannagan en Almo Nature zit wel tot 20% eiwit - maar dat komt natuurlijk omdat het aandeel vlees in dat voer bovengemiddeld hoog is.

Maar het blijft lastig om erachter te komen wat nu de bron is van het (al dan niet) hoogwaardige eiwit - want ik ben het met je eens: dat is nog belangrijker dan het percentage eiwit.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Ach jee, deze Wellness Core Duos heb ik trouwens ook een keer gehad. Die hadden ze bij de boerenbond en toen ik vroeg naar hoogkwaliteit natvoer kwamen ze hier mee. Ik heb een doosje meegenomen maar was toch behoorlijk geschrokken van de prijs. Ik geloof 8 euro voor 6 bakjes van 79 gram. Zo'n €16 p/kg. Nee, dat ging hem voor mij niet worden (en ik let nota bene bijna nooit op prijs). Ik vond er zelfs veel aardappelzetmeel en ander spul (wortelen, broccoli) inzitten. Dat kwam ik bij CLG niet tegen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook Wellness Core blikjes gekocht toevallig vorige week. Inderdaad duur maar ze vreten het wel gretig schoon op en dat is me ook wat waard.

Hill's en RC natvoer blieven de schatjes niet zo, ik gooi van 200 gram altijd zeker een kwart weg. En dat met zoveel katten. Misschien een idee van die merken om hun voer wat smakelijker te maken ;-). Ik koop er voortaan in ieder geval geen natvoer meer van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Tsja, hier vallen ze nét zo hard aan op de CLG als op die Wellness Core. Eigenlijk alles wat ik ze voor schuif wordt gretig gegeten (behalve de lammix en vette vismix kvv die Yuna niet zo lekker vindt).

En als ze hier dan toch alles eten kan ik nét zo goed de CLG, van €4,25 p/kg, pakken die kwalitatief nét zo goed (zo niet beter) is. Echter die blikken van 400gr zal niet voor iedereen even handig zijn. Maar hier is het wel de hoofdmaaltijd (afwisselend met kvv) dus is het zo op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door castratenkoor »

Waar koop je dat? Ik zie het niet bij Zooplus.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Nee, in het begin haalde ik het bij een winkeltje in noord-Tilburg maar daarna ben ik het vrij snel online gaan bestellen. In het winkeltje kon ik het wel per blikje halen en online moet het per 12 blikken besteld worden. Voordeel is wel dat ze geen verzendkosten rekenen.
https://shop.dogloversgold.eu/Webwinkel ... -Zalm.html

Je kunt kijken of er een verkoopadres in de buurt zit:
http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/verkoopadressen.html

Ze stellen dat het wel samengesteld is uit hoogwaardige dierlijke eiwitbronnen dus misschien toch goed voor nierdieet (met ipa).
Volledig natuurlijk samengesteld uit 3 hoogwaardige dierlijke eiwitbronnen: Kip, Lam en Zalm, gebalanceerd met vitaminen en mineralen. Een gezonde 100% complete vleesmaaltijd voor uw kat maar ook perfect geschikt om te mengen met Cat Lovers Gold droogvoer. Wanneer u dit natvoer wilt mixen met droogvoer adviseren wij om 25% van de dagelijkse ratio van het natvoer te mengen met 75% van ons droogvoer voor een heerlijk en gevarieerde maaltijd voor uw kat.
Verkrijgbaar in een 400 gram makkelijk te openen blik en handige 6 blikverpakking.
Na openen is het aangebroken blik nog max 2 dagen houdbaar in een koelkast
  • Compleet Natuurlijk Holistische diervoeding, Super Premium Quality!
  • Natuurlijke ingrediënten gebalanceerd met essentiële vitaminen en mineralen
  • GEEN maïs, tarwe, soja of vulstoffen.
  • GEEN kunstmatige kleur- geur- of smaakstoffen!
  • Het vocht bestaat uit Kippenvleesbouillon!
  • Heerlijke reuk en smaak! - uw Kat is er gek op!
  • Geschikt voor Katten met een gevoelige huid en maag.
  • Cranberries en toegevoegde Taurine.
  • Superieure Verteerbaarheid!
http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/product-d.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door castratenkoor »

Dankje voor de info. Beetje veel 12 blikken van 400 gram. Terwijl ik niet weet of ze het lekker vinden.

Aha ze verkopen het hier in het winkelcentrum, dan ga ik daar morgen 1 blik halen. Is een dierenwinkel waar ik zelden kom, staat totaal onwetende types in - weten het verschil tussen een darmverstopping en blaasgruis niet eens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:Dan ben ik toch benieuwd hoe CLG zou zijn voor nierpatientjes (met ipa natuurlijk):
Inderdaad met Ipa - want het fosfaatgehalte in CLG is toch wel een stuk hoger dan in nierdieet.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door castratenkoor »

Gisteren 1 blik gekocht en.....de lieverdjes trekken hun poezelige neusjes ervoor op. Afgekeurd. Heb ze de helft dus 200 gram gegeven en daar meer dan de helft van weg kunnen gooien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door Rik »

Grappig hoe de ene kat het ene lekker vindt en de andere zijn neus ervoor ophaalt. Zou dat nou gewenning vanaf jeugd zijn of echt smaak? Wel opvallend dat jouw hele groep het dus niet lust. Hier vallen ze echt op alles aan maar Bowy was ook een kieskeurige eter op den duur. Ik dacht dat dat misschien aan de Felix met gelei lag dat ze altijd heeft gehad. Ben benieuwd of Bono en Yuna over een paar jaar ook zo kieskeurig worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9341
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door castratenkoor »

Mijn monsters zijn denk ik teveel verwend. Met keuze uit 7 soorten brokken. Het is wel verschillend hoor de reactie. Teske, Luuk en Clarie vreten eigenlijk wel alles wat je voorzet. De Bobo's trekken haast overal de neus voor op, eten ook niks wat rauw is. En de resterende 4 een beetje ertussen in zeg maar.

Maar als je van 200 gram blik meer dan 100 gram weggooit, is het niet voor herhaling vatbaar.
Welness Core gaat helemaal gretig op, de bakjes zijn allemaal zo schoon dat ze haast niet meer afgewassen hoeven te worden. Applaws blikken vis gaan ook schoon op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, Applaws en Cannigan vinden ook hier gretig aftrek. Ziet er ook gewoon lekker uit, heb wel eens een klein stukje kip eruit geproefd - smaakt OK. Je zou het zo op een toastje kunnen doen :grin:.

En we hebben hier een mobiele afwasmachine in de persoon van Oscar. Die likt alles secuur schoon. Hij rent 's ochtends gelijk met me mee naar het nachtverblijf van de oude heren, om hebberig alle voerbakjes na te lopen. Als die nog een keer een eetstaking zou krijgen, dan is er echt iets mis :cry:

Vind het wel sneu voor Dalí, dat ik 'm niet lekker kan verwennen. Kan het me wel voorstellen, dat nierdieet zal toch minder spannend zijn. Dus af en toe stop ik 'm wel wat toe, of snaait hij uit een ander bakje - maar dat moet wel binnen de perken blijven, anders wordt hij misselijk.

Ik ben haast vergeten hoe dat is: lekker relaxed je geen zorgen hoeven te maken of je katten wel voldoende eten....

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Alternatief nierdieet-voer

Bericht door ErikPhilippus »

Kreeg van de week een proefzakje Animonda Integra protect nierbrokjes. Wordt goed gegeten - maar ik heb zo m'n twijfels bij de samenstelling: is weliswaar granen-vrij, maar in plaats daarvan wel veel meel. Dus dan kom je van de regen in de drup?

Groetjes,
Erik

PS Zat net op de site van voerwijzer te kijken of er iets staat over de samenstelling van nierbrokken (niet gevonden), maar kwam in een reactie wel de zinsnede tegen: "ik heb een kater die een gender-operatie heeft ondergaan vanwege blaasgruis". Ik zeg tegen Gaudí vaak 'mijn mannetje' of 'kereltje', nu spreek ik hem in een flauwe bui wel eens 'gender-neutraal' aan, als: 'geachte bewoner van het Kattenpaleis' :lol:
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 02 sep 2017 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie