Hypo allergeen voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Hypo allergeen voer

Bericht door goofy1506 »

Een vraag voor mijn vriendin: zij heeft 2 ragdolls van net 1 jaar. Nu heeft 1 van de 2 jeuk en krabt veel. De dierenarts zegt dat 't door voer komt en dan met name de eiwitbron. Dat granenverhaal en hoog vleesgehalte is onzin volgens haar dierenarts. Nu wordt aangeraden om over te gaan op hypo allergeen voer van Royal canin. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik ben een voorstander van vers en geef dit zelf ook. En zie ook hoe goed 't onze poes doet. Wil hier niet meteen mee komen en overkomen als een betweter. Al heb ik heel wat uren gelezen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hypo allergeen voer

Bericht door castratenkoor »

Jeuk en kale plekken is best een veel voorkomend probleem. Hypo allergeen voer lijkt mij geen slecht advies. Als ze dat eens 6 weken probeert. Wie weet is daarmee de jeuk weg en zo niet dan kan ze verder gaan zoeken.

Ik neem aan dat de katten geen vlooien hebben?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hypo allergeen voer

Bericht door Rik »

goofy1506 schreef:Dat granenverhaal en hoog vleesgehalte is onzin volgens haar dierenarts.
Duidelijk een DA die zich dus normaal niet in het voedselverhaal verdiept heeft (ze leren dat ook niet op "school"). Het is zeker geen onzin. Nu is het zo dat katten het op brokjes ook goed (kunnen) doen maar hun systeem kan zoveel beter overweg met vers vlees.

Maar goed... zoals Dinie al zegt is hypoallergeen op zich geen slecht idee en zeker een plaats waar je ze kan starten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hypo allergeen voer

Bericht door Dinky »

Stap 1 is uitsluiten dat het door vlooien komt.
Stap 2 is inderdaad kijken of het door het voer komt en daarin zijn diverse opties. Een daarvan (die de meeste dierenartsen voor zullen schrijven) is speciaal voer. Er kan altijd gekeken worden of dit helpt. Mocht het na 6 weken nog niet over zijn dan zou ik een eliminatiedieet proberen op vers vlees.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hypo allergeen voer

Bericht door Anne »

het is heel goed mogelijk dat alle jeuk door een allergische reactie wordt veroorzaakt
Dat kan ook door een vlooienallergie komen
Dat moet je dus uitsluiten
Bij hypoallergeen voeding zijn alle eiwitten die een allergeen zijn, in stukjes verknipt zodat het in die zin niet meer als eiwit door het systeem wordt herkent
En ja, granen waaronder tarwe is een allergeen, maar eiwit van kippevlees of eiwit van koe net zo
Belangrijk is eerst dat de poes tot rust komt, hou ook rekening met het idee dat een kat allergisch kan reageren op een vlodruppel
Bij de dierenarts kun je tabletjes kopen die een vlooienbeetallergie voorkomt, en dat in combinatie met een hypoallergeen voeding zou een goed begin zijn
Wel het dieet minstens 6 weken volhouden en niks anders erbij geven
Na 6 weken kun je dan beginnen met het uitzoeken waar het vandaan komt
Zelf goede ervaringen met hypoallergeen voer van rc
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Hypo allergeen voer

Bericht door goofy1506 »

Ze is al bij de dierenarts geweest en vlooien zijn uitgesloten. De kat heeft een injectie gehad en ze moet nu 2 weken aankijken of 't terugkomt. Komt 't terug dan is 't voorstel om over te gaan op ander voer.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hypo allergeen voer

Bericht door Anne »

Ik zou nu gelijk overgaan op hypoallergeen voer. Jeuk is echt geen pretje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie