Royal Canin kittenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Hoi Allemaal! :)

Sinds 3 weken ben ik het trotse baasje van Luke en Skywalker. Twee Ragdollkatertjes van 3 maandjes oud. Bij de fokker kregen ze RC en Renske. Er werd mij geadviseerd door te gaan met RC omdat ze dat voer al bekend zijn. Ik geef ze nu dus RC Kitten. Op internet lees ik veel negatieve berichten over RC. Mijn DA zegt dat ik mij geen zorgen hoef te maken en dat er helemaal niet zo veel graan in het voer zit en dat het graan wat er in zit dusdanig bewerkt is dat het gewoon verteerbaar is. Wat is hier van waar?
Toch wil ik na de castratie graag over op ander voer. Mijn nichtje adviseert Iams, dit voert ze zelf ook. Alleen hier lees ik dus ook weer gemengde verhalen over. Ook een horrorverhaal over dierproeven..
Graag koop ik het voer gewoon in de winkel of via Zooplus. Qua prijs is voor mij 50 euro per 10 kilo goed te betalen, dit is vergelijkbaar met de prijs van RC.

Ik moet er bij zeggen dat ze RC erg lekker vinden. Ze eten en drinken goed. Hun vacht ziet er mooi uit en ze verharen weinig. Wel hebben ze wat zachte ontlasting met soms wat helder bloed. De DA zegt dat dit door de Vitaminthe komt, dat heb ik gebruikt om ze beide mee te ontwormen. Volgens de DA hoef ik mij dus geen zorgen te maken. Ik geef ze ook af en toe natvoer en snoepjes. Hier stop ik tijdelijk mee om te kijken of de diarree misschien toch daardoor komt. Als natvoer geef ik Renske. Pas hadden ze een zakje RC natvoer gedeeld maar Luke heeft dit later weer uitgespuugd, daarna begon ook de diarree, al was dat ook de dag dat ze ontwormt zijn dus waar de diarree door komt is mij nog niet helemaal duidelijk, vandaar dat ik alleen even een weekje RC geef en kijk of de ontlasting dan beter word.

Het is een heel verhaal geworden maar mijn uiteindelijke vraag is eigenlijk welk voor jullie adviseren te geven na castratie, ook met het oog op gewichtstoename. Ik wil natuurlijk geen dikke katjes. Is RC echt zo slecht? En hoe denken jullie over Iams?

Het is de eerste keer dat ik kittens heb vandaar dat ik zoveel twijfel en vragen heb.
Bedankt alvast voor jullie hulp :)

Dit zijn mijn jongens trouwens:https://tismaan.wordpress.com/2017/06/21/catspam/
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Wat een schatjes.

Persoonlijk zou ik in ieder geval voor een brok gaan met hoog vleesgehalte. Ik geef/gaf Applaws (ook te krijgen bij zooplus).

Voor natvoer (waar ik nu hoofdzakelijk naar over ben) geef ik cat lovers gold (helaas niet te krijgen bij zooplus dus dat bestel ik bij de fabrikant). Dat heeft ook een hoog vleesgehalte en geen bijtroep. Daarnaast geef ik meerdere keren per week KVV (via animalfoodexpress.nl). Ook krijgen ze hier 1 of 2 keer per week een eendagskuiken en af en toe een kippennekje (rauw, ook via animalfoodexpress.nl). Dat is goed voor de tanden. Want laat je niets wijsmaken... geen enkele brok of standaard natvoer is goed voor de tanden.

We hebben hier een heleboel voer-topics dus er is heel veel over te lezen en uit te zoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Bedankt voor je antwoord Rik.
Ik wil wel gewoon droogvoer blijven geven. Vooral vanuit financieel oogpunt.
Royal canin is dus slecht voer? Vind het zo raar dat de fokker het dan juist aanraad.
Hoe zit het met Iams en perfect fit? Daar zit vrij veel vlees in dacht ik.
Natvoer krijgen ze ook alleen als aanvulling niet als volledige voeding.

Wat een warboel zeg al dat voer :nerd:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Nee hoor, RC is geen slecht voer. Er bestaat eigenlijk geen echt slecht voer.

(Niet iedereen heeft hier volgens mij goede ervaringen met iams en dat bevat geloof ik maar 40% vlees. Je kunt de zoekfuntie even gebruiken. Er zijn betere merken denk ik. Perfect fit ken ik niet.)

Je hebt supermarktvoer. Dat zit maar heel weinig vlees in (soms maar 4%) en dan is het nog niet eens vlees maar gemalen meelvlees. Maar er zijn katten prima op groot geworden. Wel bevat het veel granen en/of mais een andere bij producten die voor bepaalde gezondheidsproblemen kunnen zorgen. Kunnen.

RC, Hills e.d. is kwalitatief goed voer. Bevat meer vlees maar ook weer niet zo veel en bevat ook granen. Er zijn veel verschillende soorten voor binnenkatten e.d. tot aan dieet-vormen (voor allergie, nierfalers, blaasgruis etc.). In principe is het dus absoluut geen slecht voer maar het is wel het minimum dat ik zou geven (te prefereren boven supermarkt).

En dan heb je de premium merken. Met 70 tot 80% vlees. Geen (of liefst geen) granen.

Mijn advies is om de katten in ieder geval wel regelmatig natvoer te geven. Al is het maar als lekkernij. Bij katten die n.l. wel natvoer lusten heb je een mogelijkheid meer om op latere leeftijd medicijnen die het natvoer te doen. En geloof me, daar kan heel handig uitkomen.

Uit een oud topic:
Rik schreef:Ja... voeding... dat is een heel gevarieerd topic. Eigenlijk kun je stellen dat de supermarkt merken niet echt goed zijn. Er zijn niet echt "slechte" merken maar er zijn zoveel betere. Het vleesgehalte wat in de supermarkt merken zit (brokjes en natvoer) is vaak (heel erg) laag. En er wordt gewerkt met opvul-middelen die niet duur zijn. Als je wilt gaan werken met de betere merken moet je kijken naar hoger vleesgehalte, geen (of heel weinig) granen, mais, rijst en andere vulmiddelen. Katten zijn carnivoren en hebben dan ook niet veel aan al die andere toevoegingen.

Orijen en Acana zijn inderdaad merken met hoog vleesgehalte. Ik vind het alleen jammer dat die gelijk in zakken van 2,27 kg komen en gelijk erg duur zijn. Applaws is bij zooplus iets goedkoper en bevat ook veel vlees en is graanvrij. Maar voor brokjes moet je het inderdaad in die hoek zoeken.

Voor het natvoer is het ook zo dat je moet kijken naar de ingrediënten. Op zooplus kun je vaak zien hoeveel procent er van wat in zit. Maar als er geen procenten achter staan... van het eerste vermelde ingredient zit het hoogste percentage in. Dus als je granen/mais o.i.d. als eerste of tweede ziet staan kun je er zeker van zijn dat er daarvan veel in zit. Met de natvoer-merken heb ik niet zoveel ervaring. Je zou op zooplus dus eens door de ingredienten kunnen bladeren bij b.v. porta21 e.d. Maar ik vind de prijs van de zakjes/blikjes daar ook erg hoog.

...

Ikzelf geef Applaws brokjes (niet zoveel meer tegenwoordig) en Cat lovers gold natvoer. (dat zijn alleen blikken van 400gr en goed te doen met 2 katten maar met 1 is dat misschien onhandig). Verder wissel ik een paar keer per week het natvoer af met KVV. Daar haal ik dan de vorige avond een portie van uit de diepvries.

Dit is een oud lijstje van mij en zal wel incompleet zijn:

Premium natvoer:
Almo Nature
Cosma
Animonda carny
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)

Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Bedankt voor alle info!!! Ik ben weer veel wijzer! Ik vind het allemaal nogal lastig aangezien ik niet eerder kittens gehad heb gehad en gewoon het beste voor ze wil.

Ze krijgen nu speciaal kittenvoer van RC. Wanneer kan ik over op volwassen voer? Meteen na de castratie of beter iets later?

Ik ga hier op het forum alles even doorspitten. Ik ben wel blij dat je zegt dat RC niet helemaal slecht is oid. Ik hoorde zulke negatieve dingen dat ik begon te twijfelen ondanks dat ze het heerlijk voer vinden.

Klopt het trouwens dat kittens onbeperkt voer mogen? Zak zegt 45 tot 60 gram maar ze krijgen regelmatig meer omdat ze dan toch nog honger lijken te hebben.ze groeien goed, z'n 150 gram per week.

Bedankt weer voor je tijd!!!!! :)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Oh als natvoer geef ik altijd Renske tonijn. Vinden ze heel lekker.
Pillen en dergelijke gaan gewoon naar binnen zonder natvoer. Bekkie open en erin doen en ze slikken het zo door gelukkig! ;)

Over het droogvoer ga ik me nog eens goed inlezen! :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Ja, die pillen gaan er nu nog wel in. Maar dat wil niet zeggen dat dat over 18 jaar nog steeds zo is :lol:

Overigens is het merk van natvoer niet zo heel kritisch. Liefst natuurlijk wel veel vlees maar natvoer bestaat voor 70-80% uit water dus is het meer voor de vochtbalans in het lichaam. Zeker als je het er als lekkers bijgeeft.

150 gr per week aankomen is mooi. Ik zou inderdaad tot de castratie onbeperkt RC kitten blijven geven. Je kunt daarna (of nét daarvoor) overschakelen op één van de premium brokken. Hou het gewicht wekelijks bij (digitale keukenweegschaal) en kijk of ze niet te zwaar gaan worden. Als ze (te) gretig van de brokken eten heb je kans dat je straks niet meer onbeperkt aan kunt bieden. Hier was Bono al bij 7 maanden 5 kg en kon geen maat houden met het onbeperkt aanbieden. Dus daar moest ik mee stoppen. Toen ben ik ook grotendeels op natvoer en KVV overgestapt (maar dat is een persoonlijke keuze omdat ik op zich wel in rauw geloof).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door ErikPhilippus »

Wow, wat een heerlijke beauties :verliefd:

Als het om natvoer gaat, ben ik zelf erg te spreken over Applaws en Canagan.

Veel plezier met Luke en Skuywalker - ja, heerlijk is dat als je zo thuiskomt, bij mij staan ze soms met z'n vijven bij de deur te mekkeren en met de pootjes tegen de ruit aan (want dan hebben ze de auto al gehoord op het grind). Dat is fijn thuiskomen :grin:

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef:verigens is het merk van natvoer niet zo heel kritisch. Liefst natuurlijk wel veel vlees maar natvoer bestaat voor 70-80% uit water dus is het meer voor de vochtbalans in het lichaam. Zeker als je het er als lekkers bijgeeft.
Nou.... daar kan ik toch niet helemaal in meegaan, Rik. Natvoer bestaat inderdaad uit 3/4 vocht, maar dat wil niet zeggen dat de samenstelling van de overblijvende ¼ daarom van ondergeschikt belang is. Zo is de eiwitbron (dus het soort en de kwaliteit van het vlees) volgens mij behoorlijk cruciaal als het gaat om de voedingswaarde en de invloed op de algehele gezondheid. Zo'n kuipje natvoer Oké van 14 cent - dat kan niet anders dan inferieur voer zijn, dat ik mijn kat nooit voor zou zetten.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Zo'n kuipje natvoer Oké zou ik hier ook niet neerzetten :) Maar we hebben het hier over een lekkernij, niet de hoofdmaaltijd. En tuurlijk heeft hoog vleesgehalte de voorkeur (gaf ik ook aan) maar het komt een stuk minder kritisch als het er af en toe naast gegeven wordt. En dan durf ik een cupje gourmet mouse of incidenteel een zakje Felix wel te geven. Maar inderdaad... als je de keuze hebt kun je beter voor premium gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

ErikPhilippus schreef:Wow, wat een heerlijke beauties :verliefd:

Als het om natvoer gaat, ben ik zelf erg te spreken over Applaws en Canagan.

Veel plezier met Luke en Skuywalker - ja, heerlijk is dat als je zo thuiskomt, bij mij staan ze soms met z'n vijven bij de deur te mekkeren en met de pootjes tegen de ruit aan (want dan hebben ze de auto al gehoord op het grind). Dat is fijn thuiskomen :grin:

Groetjes,
Erik
Hoi Erik,

Bedankt voor je info :)
Ik ga eens applaws bestellen, hoor veel goede verhalen.
Luke en Skywalker zullen het vast heerlijk vinden!
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Ja, die pillen gaan er nu nog wel in. Maar dat wil niet zeggen dat dat over 18 jaar nog steeds zo is :lol:

Overigens is het merk van natvoer niet zo heel kritisch. Liefst natuurlijk wel veel vlees maar natvoer bestaat voor 70-80% uit water dus is het meer voor de vochtbalans in het lichaam. Zeker als je het er als lekkers bijgeeft.

150 gr per week aankomen is mooi. Ik zou inderdaad tot de castratie onbeperkt RC kitten blijven geven. Je kunt daarna (of nét daarvoor) overschakelen op één van de premium brokken. Hou het gewicht wekelijks bij (digitale keukenweegschaal) en kijk of ze niet te zwaar gaan worden. Als ze (te) gretig van de brokken eten heb je kans dat je straks niet meer onbeperkt aan kunt bieden. Hier was Bono al bij 7 maanden 5 kg en kon geen maat houden met het onbeperkt aanbieden. Dus daar moest ik mee stoppen. Toen ben ik ook grotendeels op natvoer en KVV overgestapt (maar dat is een persoonlijke keuze omdat ik op zich wel in rauw geloof).
Ik merk wel dat als ik voer in het bakje doe Luke als eerste gaat eten, niet alles maar wel veel. Skywalker verdeeld het netter over de dag. Luke zal ik dus in de gaten moeten houden. Luke is de kleinste van de twee dus nu kan hij het nog hebben. Sky weegt bijna 2 kilo en Luke net geen 1,7 kilo.
2 weken terug zijn ze helemaal nagekeken bij de dierenarts en die vond ze er beide heel goed uit zien. Wel is Luke klein van stuk en dacht ze eerst dat het een poesje was maarja Luke blijkt toch twee balletjes te hebben :lol:

Ik weeg ze inderdaad wekelijks :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door castratenkoor »

RC en Hill's is goed voer, RC kitten kun je prima geven tot de castratie. Als de zak daarna leeg is zou ik over gaan op volwassen voer.

Ik heb ook goede ervaring met Applaws en Acana. Iams heb ik slechte ervaring mee.

Natvoer zou ik geen supermarkt-zooi geven, daar zit echt weinig voeding in. Voor heel af en toe geen probleem, maar niet dagelijks.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Mag ik vragen wat je slechte ervaring met Iams is? Ik overweeg Iams namelijk alleen wil natuurlijk wel nog wat ervaringen horen.

Supermarkt-zooi geef ik sowieso niet! Natvoer geef ik Renske en dan meestal de tonijn smaak. Ik heb ook nog natvoer van hills liggen, die is ook goed geloof ik.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door castratenkoor »

Twee van mijn katten kregen blaasgruis met Iams.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie