Royal Canin kittenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Dit is het gedeeltelijke gewichtslijstje van Bono en Yuna.
Komt Luke ook 200+ gram per week aan? (Ze zijn nu bij jou ook bijna 16 weken geloof ik)

Code: Selecteer alles

                Wk  Bono       Opmerking   Yuna       Opmerking 
za  6 aug. 2016 12  1483  183              1092  130  
za 13 aug. 2016 13  1710  227              1215  123  
za 20 aug. 2016 14  1947  237              1368  153  
za 27 aug. 2016 15  2146  199              1500  132  
za  3 sep. 2016 16  2372  226              1676  176  
za 10 sep. 2016 17  2620  248              1837  161  
za 17 sep. 2016 18  2812  192              1978  141  
za 24 sep. 2016 19  3063  251              2140  162  
za  1 okt. 2016 20  3385  322              2256  116  
za  8 okt. 2016 21  3590  205              2424  168  
za 15 okt. 2016 22  3870  280              2570  146  
za 22 okt. 2016 23  4150  280              2715  145  
za 29 okt. 2016 24  4375  225              2815  100  
za  5 nov. 2016 25  4430   55   castratie  2865   50 castratie
za 12 nov. 2016 26  4585  155              2965  100  
[/size]Je hebt nog even tot de castratie hoor. Dus zelfs als ze nu ook 200 gram aankomen per week hoeft dat niet te betekenen dat dat zo blijft. Wel ben ik na de castratie dus vaste hoeveelheden en natvoer gaan geven en daardoor kon ik Bono op een gegeven moment nét boven de 5 kg houden.

Het klagen trekt overigens wel iets bij hoor. Ik had de gewoonte om ze hier om 5:00 's-ochtends een klein beetje brokjes te geven (dan moest ik er ook even uit om te plassen :) ). Nou, op een gegeven moment werd ik gewoon op dat tijdstip door die mormels wakker gemaakt omdat ze wel honger hadden (onder het dekbed duiken en de nagels in mijn been zetten). Daar ben ik dus maar mee gestopt en na 2 weken was het voor hun ook normaal dat ze niet zomaar wat kregen als ik er even uit kwam :) Het is dus ook vaak gewoon uitproberen. En als ze dan niets krijgen stopt het vanzelf (tenzij ze echte honger hebben).

Overigens staat voor een Ragdoll (groot, stevig & krachtig) een gewicht van 4,5 tot 9 kg. Dus je zult op een gegeven moment ook een beetje naar de bouw en het vetgehalte moeten kijken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Woensdag zijn ze 16 weken oud (of jong eigenlijk). Goed lijstje! Laat goed zien dat ze prima groeide! Ik houd hun gewicht ook bij. Ik heb even een foto gemaakt van het gewichtlijsje, ik hoop dat je het kan lezen.Afbeelding

Wat ik wel moet zeggen is dat Luke sinds een paar dagen veel beter uit z'n ogen kijkt. Hij zag er hiervoor niet ziek uit hoor maar hij lijkt nu wat helderder, dat vind ik erg positief! Het hangt toch allemaal samen met de ontlasting denk ik. Afbeelding

Ze krijgen nu in de morgen en in de avond voer alleen verdeel ik dat in twee keer dus eigenlijk krijgen ze 4 keer wat voer. Hierdoor schrokt Luke wat minder omdat hij denk weet dat er toch nog meer voer komt. Ik geef dus bijvoorbeeld 50 gram in de ochtend, de eerste 25 gram om 06:15 en dan om 07:15 de andere 25 gram. In de avond krijgen ze ook weer samen 50 gram en dat verdeel ik ook in twee keer (17:00 en 19:00 meestal). En heel soms om 22:00 dan nog een klein handje (15 gram ongeveer, voor samen). Ik merk dat sinds ik dat doe Luke niet meteen in één keer alles naar binnen propt. Is het verstandig om na de castratie net zo te blijven voeren of is gewoon twee keer per dag voer beter?

Bedankt weer!! :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Ze komen volgens mij niet extreem aan hoor. Daarom woog ik ze altijd op zaterdag zodat ik precies kon vergelijken wat ze die week deden. Als je niet op eenzelfde dag weegt is dat wat lastiger uit te rekenen. (Nu weeg ik ze niet zoveel meer) Maar volgens mij zitten ze gewoon mooi op gewicht.

Je kunt straks in ieder geval naar gewoon 3 keer per dag gaan. 's-ochtends voor het werk, begin van de avond na het werk en voordat je naar bed gaat. Ik geef ze hier 3x op die momenten 50 gram natvoer per kat. En dan af en toe tussendoor wat brokjes. Maar brokjes geef ik al een tijdje niet meer als hoofdmoot omdat ik natvoer met KVV afwissel.

Op een gegeven moment zou je ook zelfs naar 2x per dag kunnen maar dat wil ik ze hier eigenlijk ook nog niet aandoen (hoewel het volgens mij wel normaal is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Ik weeg ze wel altijd rond de zelfde tijd, de dag verschilt inderdaad wel. Volgens de dierenarts moeten ze tussen de 100 en 200 gram aankomen per week. Is dit minder dan 100 gram dan krijgen ze te weinig voer of is er iets anders gaande. Is het meer dan 200 gram dan moeten we voer minderen. Ik vind Luke persoonlijk te mager maar volgens mijn vriend is dat onzin, daarbij is Skywalker best groot waardoor Luke kleiner lijkt. Skywalker is naar mijn idee niet te zwaar, hij is wel een groot mannetje maar dat is gewoon zijn bouw. Bij de castratie laat ik ze uiteraard even helemaal checken en overleg ik ook even of hun gewicht goed is.

Ik vind 3 keer voeren inderdaad een goed idee. Die extra keer voordat we naar bed gaan is voor hun natuurlijk wel fijn vooral omdat ze meestal tussen 20.00 en 22.00 uur erg aan het rennen en spelen zijn, ze zullen dan best honger hebben als wij naar bed gaan. Nu krijgen ze rond 19.00 uur de laatste keer voer en hebben ze in de ochtend dus ontzettende honger. Misschien is dat minder als ze rond 22.30 nog een keer wat eten krijgen.

Ik wil ze wel als hoofdvoer brokjes geven en dan natvoer, vis, vlees als erbij. Dit is vooral omdat Skywalker (in tegenstelling tot Luke) meerdere keren kleine beetjes uit zijn voerbakje haalt. Ik had pas wat natvoer neer gelegd en dat werd uiteindelijk dus muf en oud en daarna hoefde Skywalker het dus niet meer.. Daarbij moet ik Luke dan constant in de gaten houden want anders eet hij alles op. Gedroogd vlees zou dan misschien nog een oplossing kunnen zijn maar hier heb ik geen ervaring mee.

Ik merk dat ze vis heel erg kunnen waarderen. Ik heb ze een paar keer gekookte koolvis gegeven en dat vinden ze heerlijk en ze lijken het erg goed te kunnen verteren waardoor de ontlasting daarna een stukje vaster is. Klopt het dat je vis niet te vaak mag geven? De dierenarts had het over maximaal 2 keer per week. Het volgende wat ik wil proberen is wat gekookte kip. Als dit allemaal goed gaat dan kunnen we langzaamaan wat rauwe kip gaan proberen. Ik wil het vooral allemaal langzaam doen. Iedere keer wat anders proberen en niet te veel in één keer. Luke (en Skywalker natuurlijk ook) had pas natvoer gekregen maar ik had niet goed opgelet dus uiteindelijk was hij met het zakje aan de haal gegaan en een uurtje later moest hij overgeven en was zijn ontlasting weer veel dunner. Dat overgeven komt denk deels omdat hij het zo naar binnen propt (en het was natuurlijk veel te veel voor hem).

Als je nog ideeën hebt over vlees/vis dat ik zou kunnen proberen is dat natuurlijk meer dan welkom :)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Kurgel »

DA zegt dat wschl omdat vis (mn witvisfilet) geen taurine en te weinig omega 3 en 6 vetten bevat, je kan als vis dan beter vettere vis nemen en afwisselen met bijvoorbeeld kippenhart waar wel taurine in zit. Maar ze moeten ook calcium etc binnen krijgen. Dus of hele kuikentjes voeren uit de diepvries of toch gebalanceerd voer waar dat aan is toegevoegd. Taurine hebben katten echt nodig.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Dinky »

Kurgel schreef:DA zegt dat wschl omdat vis (mn witvisfilet) geen taurine en te weinig omega 3 en 6 vetten bevat, je kan als vis dan beter vettere vis nemen en afwisselen met bijvoorbeeld kippenhart waar wel taurine in zit. Maar ze moeten ook calcium etc binnen krijgen. Dus of hele kuikentjes voeren uit de diepvries of toch gebalanceerd voer waar dat aan is toegevoegd. Taurine hebben katten echt nodig.
In de wereld van rauw vlees voeren wordt de norm 'maximaal 10% van het menu mag uit vis bestaan' aangehouden. Dit heeft niet eens zozeer te maken met omega 3 en 6 (die juist in vette vis veel aanwezig zijn) maar nog veel meer met thiaminase, een stofje dat vitamine B1 afbreekt in het lichaam. Daarom moet je niet teveel vis voeren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Kurgel »

P.S. Bij ah kan je ook stukjes runderhart bestellen. Keurig in blokjes in een bakje aangeleverd en kost bijna niks. Ik vries dit in kleine porties in en geef dit ook wel eens als natvoer (niet meer aan de nierfalen kat natuurlijk). Vinden ze ook heerlijk. En scheelt mij smerig hart snijden, heeft de ah slager dan al voor me gedaan. Ziet er in die blokjes best heel smakelijk uit, hetzelfde als gesneden biefstuk.

Zit dat Thiaminase ook in rauw ei Mirjam? Want daar heb ik ook wel eens van gehoord dat dat viamine B afbreekt.

Nog een reden waarom ik BARF dus best lastig vind, hoe echt gebalanceerd te voeren is nog best een hele studie.. ik wissel rauw vlees en (meestal wel gekookte) vis dus af met ander goed natvoer, waarvan ik weet dat wat goed is er in zit en varieer vooral veel, met het idee dat als ik niet te veel van hetzelfde geef dat ze uiteindelijk alles wel binnenkrijgen. En ik voer dus wel brokken en nat door elkaar. En geef ze over het natvoer soms wat vitamine vlokken (als ik er aan denk) Hebben ze het altijd prima op gedaan. Alleen Luna, maar die is dus wel al 18, (en heeft eerst 10 jaar gewoon op supermarkt voer geleefd) heeft dus nierfalen stadium 2, maar doet het nu al maanden weer heel erg prima met haar nierdieet. :edance:
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Dinky »

Nee, met ei gaat het niet om thiaminase maar om avedine in eiwit die biotine (b6) aan zich bind (maar in een heel ei zit meer biotine dan avedine, daarom voer je heel ei en niet alleen eiwit).

Ik vind zelf barf ook te ingewikkeld, zeker met de kleine hoeveelheden die een kat eet. Daarom geef ik zelf kvv, dat heeft de juiste verhoudingen en is dus compleet maar niet structureel alleen stukjes spiervlees of orgaan ;-) Wel af en toe kuikentje voor wat knaagwerk :-)
Maar hoofdmaaltijd is hier gewoon brokjes
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door ErikPhilippus »

Dinky schreef:In de wereld van rauw vlees voeren wordt de norm 'maximaal 10% van het menu mag uit vis bestaan' aangehouden. Dit heeft niet eens zozeer te maken met omega 3 en 6 (die juist in vette vis veel aanwezig zijn) maar nog veel meer met thiaminase, een stofje dat vitamine B1 afbreekt in het lichaam. Daarom moet je niet teveel vis voeren.
Niet geheel correct, om niet te zeggen onjuist. In de meeste vissoorten die we onze katten voeren, zoals kabeljouw, koolvis, zalm en zeebaars, zit geen thiaminase. Dat zit met name in haring, sardines en zoetwatervis. Wel is het zo dat vitamine B1 wateroplosbaar is, dus als de vis bevroren is geweest, kan er veel B1 in het vocht gaan zitten - dus dat vocht moet je erbij geven. En als je vis even kookt (zoals ik doe met koolvis), dan is thiaminase zowiezo geïnactiveerd.

Laat onverlet dat afwisselen met voer een vereiste om te voorkomen dat er tekorten ontstaan door een éénzijdige voedselbron. En ik geef de oudjes daarnaast wekelijks Aniwell Reactiv Tonicum, met daarin o.a. B1, B2 en B6, en Omega 3/6/9, zodat ik zeker weet dat ze alle noodzakelijke stofjes binnenkrijgen.

Groetjes,
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 12 aug 2017 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Dinky »

Er zijn wel lijsten zoals deze: http://www.kousebandslangen.nl/thamnophis/?page_id=2320
Neem aan dat die wel klopt qua vissoorten?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat is een lijst die afkomstig is van nertsfokkers.... Ik mag aannemen dat het klopt.
Hierin is ook het nodige te vinden: http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_6/ ... minase.htm
Ik lees ook dat als vis met thiaminase langdurig bevroren is geweest, het gehalte B1 al behoorlijk terugloopt. Dus verse, complete vis is ook om die reden aan te bevelen.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Kurgel »

Ah, dank erik voor de extra info. Nu geef ik inderdaad de vis nooit rauw, alleen het vlees, al gaat daar wel eens wat rauwe zalm doorheen, maar niet altijd. Behalve een keer een stukje rauwe tonijn (als wij hier sashimi eten...) daar doen ze namelijk een moord voor. Maar dan gaat het om een blokje van een cm..
Momenteel is het vrij makkelijk. Zakjes nierdieet, maar als er weer grut bijkomt (ik mis Stella nog heel erg en ze is onvervangbaar en nu ik het nog druk heb na de verhuizing en op werk door de vakantiegangers is het niet erg, maar het is zo wel stil in huis. Bo is weer in de theemuts-modus hervallen, dus voor hem komt er zeker weer wat nieuws in huis)
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door ErikPhilippus »

Tonijn en zalm - niks mis mee om ze daar eens mee te verwennen...
Kurgel schreef:Bo is weer in de theemuts-modus hervallen, dus voor hem komt er zeker weer wat nieuws in huis)
Haha- theemuts-modus... Nou, we zijn benieuwd ;-)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Ik heb nog een klein vraagje met betrekking tot brokjes. Ik voer nu nutrivet, dit heeft een eiwitpercentage van 42%. Wat is nu het risico van een hoog eiwitpercentage met betrekking tot blaasgruis? Op internet vind ik veel tegenstrijdige berichten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door castratenkoor »

Blaasgruis komt niet door eiwit. Het is een combi aanleg/stress/granen in het voer.

(Te) veel eiwit is eigenlijk alleen slecht voor nierpatiënten en hoog bejaarde katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie