Royal Canin kittenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

castratenkoor schreef:Porta 21 zou ik dan niet doen, als ze zelf aangeven dat het geschikt is als "bijvoer". Heb ik nooit geweten. Zou hier niet erg zijn aangezien ik op elke verdieping 2 soorten voer heb staan.

Hoog eiwit is voor jonge katten geen probleem. Dus dan zou Nutrivet een goede keuze kunnen zijn. Dat wordt pas een probleem als ze al zwak in de nieren zijn. Ik zou dat een kat van 12+ niet meer geven.
Bedankt voor je uitleg over het eiwit. Ik lees zoveel dingen op internet dat ik het op een gegeven moment niet meer weer. Nutrivet is dus het overwegen waard! :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Ha, dat had ik inderdaad ook nog niet gezien (zie je wel... bijna expert :lol: ).

Ik zie inderdaad dat de Sensible graanvrij bijvoer staat terwijl de Porta 21 Feline Finest Adult Cat bijvoorbeeld wel weer compleet is. Ook de Porta 21 Feline Finest - Cats Heaven is compleet. Volgens mij zijn die ook allemaal graanvrij.

Dus je hoeft Porta 21 nog niet helemaal weg te strepen maar je kunt dus ook bij die andere kijken.

Inderdaad is hoog eiwit geen probleem want ze hebben juist die eiwitten nodig. Bij oudere katten (en zeker nierpatiëntjes) wordt het meer van belang dat die eiwitten extra goed verteerbare en hoogwaardig zijn.

Of Luke en Skywalker ook echt gevoelige darmen hebben moet nog blijken. Concept for Life Sensitive Cats zou inderdaad een optie zijn maar ik zou eerst zeker willen weten dat die darmen ook echt gevoelig zijn (en niet een lichte vorm van allergie ofzo). Want anders kun je ook de gewone variant overwegen.

Mochten de darmen n.l. niet gevoelig zijn en ga je nu al permanent voer voor gevoelige katten geven dan heb ik altijd het idee dat je die gevoeligheid in de hand werkt. Zoiets als een kind die nooit in aanraking komt met ziektes e.d. is daar dan op latere leeftijd veel gevoeliger voor. Maar misschien is dat een onjuist gevoel bij mij.
Ik ga inderdaad eens kijken naar die andere soorten van porta 21.

Wat jij zegt over dat sensitive voer zou best eens waar kunnen zijn! Ik moet zeggen dat ik er nooit op die manier over nagedacht had. Je neemt natuurlijk ook niet iedere dag paracetamol omdat je misschien hoofdpijn gaat krijgen ;) dus sensitive voer omdat ze misschien wat darmklachten hebben of kunnen gaan krijgen in de toekomst is inderdaad best gek. Ik hou het gewoon op de normale varianten. We kunnen altijd nog overstappen naar sensitive als dat in de loop van de jaren toch nodig is.

Bedankt weer voor je informatie :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

pinguin schreef:Hier een RC kat Snabbel kan je van alles aanbieden kwa brokken maar uiteindelijk gaat die toch weer voor RC sensible en daarnaast heb ik hier hills 11+ voer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Ik hoop dat Luke en Skywalker makkelijk zijn met eten al kan ik dat nu nog niet zeggen aangezien ze al hun hele leven (14 weken lang) RC krijgen.
Als ik straks overschakel en ze doen het er niet goed op of ze willen het echt niet eten dan gaan we gewoon weer terug naar RC. In hoop gewoon heel erg dat ze een brok met wat meer vlees ook zullen waarderen. We zullen het zien! :) ze zijn nog jong dus misschien kan ik ze nog een beetje kneden :lol:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Daarom geef ik ze graag zo vroeg mogelijk allerlei voer wat verschillend is. Natvoer zodat ze dat in ieder geval lusten (ik heb ervaring met medicijnen op latere leeftijd en dan is natvoer een zege om dat te mixen). Ook b.v KVV. Normaal zeggen ze dat een kat last kan hebben als je brokjes geeft vrij snel na KVV/vers geeft. Maar daar trek ik me dus niets van aan. Laat in dit stadium die maagjes maar lekker wennen en sterk worden.

Bij jou moeten ze natuurlijk eerst een perfecte ontlasting krijgen.

Maar zeker als dat straks over is zou je gewoon moeten kunnen variëren. En kat die van jongs af aan tot oud alleen maar ooit brokjes gegeten heeft zal behoorlijk kieskeurig zijn.

Hier at Yuna vanmiddag haar bakje zalmmix/kvv niet op. Dat heb ik in de ijskast gezet en nogmaals aangeboden waarna ze nog iets gegeten heeft. Vanavond krijgen ze het nog een keer. Het is duidelijk niet haar favoriet maar ze zal het toch moeten eten. Net kleine kinders met hun groente :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door pinguin »

Je kan van alles willen voor je katten maar ze moeten het wel willen. Snabbel kwam hier met 6 maanden en kreeg in het dierenasiel RC sensible omdat alle quarantaine katten dat krijgen uit voor zorg omdat van deze katten vaak niet bekend is wat ze kregen en om grote maag problemen te voorkomen geven ze die brok. Dus hier geprobeerd over te stappen naar gewone brokken maar meneer blieft dat even en wil daarna toch weer RC. Ik vind het prima het is een goeie brok en hij doet het er super op.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Ik ben het helemaal met je eens pinguin, als het niet lukt om over te stappen op ander voer dan is dat ook prima. Ze lusten RC graag en hun vacht glimt, ze stinken niet uit hun bekkie. Over de ontlasting kan ik weinig zeggen omdat ze daar momenteel aan behandeld worden. Maar ik wil het wel graag gaan proberen. We zullen zien hoe Luke en Skywalker daar zelf over denken ;) We beginnen gewoon met een klein zakje en als ze het met lange tanden eten dan houd het op. Maar ik denk persoonlijk dat je op deze jonge leeftijd nog wel wat dingen kan aanpassen. Ik snap wel dat als ze een stuk ouder waren geweest dat het dan misschien wel lastiger zou worden.
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Rik schreef:Daarom geef ik ze graag zo vroeg mogelijk allerlei voer wat verschillend is. Natvoer zodat ze dat in ieder geval lusten (ik heb ervaring met medicijnen op latere leeftijd en dan is natvoer een zege om dat te mixen). Ook b.v KVV. Normaal zeggen ze dat een kat last kan hebben als je brokjes geeft vrij snel na KVV/vers geeft. Maar daar trek ik me dus niets van aan. Laat in dit stadium die maagjes maar lekker wennen en sterk worden.

Bij jou moeten ze natuurlijk eerst een perfecte ontlasting krijgen.

Maar zeker als dat straks over is zou je gewoon moeten kunnen variëren. En kat die van jongs af aan tot oud alleen maar ooit brokjes gegeten heeft zal behoorlijk kieskeurig zijn.

Hier at Yuna vanmiddag haar bakje zalmmix/kvv niet op. Dat heb ik in de ijskast gezet en nogmaals aangeboden waarna ze nog iets gegeten heeft. Vanavond krijgen ze het nog een keer. Het is duidelijk niet haar favoriet maar ze zal het toch moeten eten. Net kleine kinders met hun groente :lol:
Natvoer hebben ze op het begin wel gekregen, ook bij de fokker. Ik had op het begin alleen een klein beginnersfoutje gemaakt.. Ik gaf ze meteen een heel zakje. Dat eindigde dus in overgeven aangezien de maagjes dat nog niet aan konden.. Daarna heb ik ze af en toe een eetlepel gegeven en dat ging er goed in, ze vinden het heel lekker. Vooral de blikjes van Renske vinden ze erg lekker, en dan vooral de tonijn. Kvv heb ik nog niet geprobeerd, dat is gewoon rauwvlees toch? De fokker gaf aan dat ze ze wel gekookte kip en koolvis gaf toen ze daar nog zaten, ik heb dat zelf nog niet gedaan vanwege de ontlasting. Eerst die ontlasting inderdaad maar eens goed krijgen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Juist, eerst even de ontlasting op orde en dan kun je pas aan eendagskuikens en kippennekjes denken :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Dinky »

Kwam trouwens vandaag nog een mooi artikel tegen over hoog vleesgehalte in brokken: https://www.voerwijzer.com/kattenbrokke ... eel-vlees/
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Kwam trouwens vandaag nog een mooi artikel tegen over hoog vleesgehalte in brokken: https://www.voerwijzer.com/kattenbrokke ... eel-vlees/
Dat is een erg leerzame link! Bedankt :)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Het lijkt alsof vooral Luke niet goed verzadigd raakt door de RC. Hij blijft maar klagen om voer, meestal geef ik hem dan toch een beetje aangezien ze nu natuurlijk nog in de groei zijn maar na een halfuur begint het gejammer weer. Als ik hem dan vis geef dan houd het gejammer op.. Komt dit door het graan wat in RC zit?

Inmiddels gaat de zak RC langzaamaan steeds iets leger. Ik had 10 kg gekocht (had ik achteraf beter niet kunnen doen maar dat is een andere discussie :edoh: ) en ik heb nu denk nog 6 á 7 kilo over. Wanneer moet ik voer gaan mengen? Ze worden in de tweede week van oktober gecastreerd maar ik ben bang dat de zak RC dan al zo goed als leeg is. Kan ik dan over op volwassenvoer of kan ik beter nog één zakje kittenvoer nemen (als dat merk deze aanbied)?

Ik heb meerdere merken op het oog voor Luke en Skywalker. Kan ik dan het beste één merk kiezen en deze proberen of van meerdere merken een klein zakje bestellen? Ik neem aan dat je met één merk een beter beeld kan vormen hoe ze het er op doen, maar misschien heb ik dat mis. Klopt het dat het +- 6 weken duurt voor je kan zeggen of ze het goed op een soort voer doen?

Nou dat waren weer aardig wat vragen, ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben.

Bedankt voor de hulp! :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door castratenkoor »

Ik zou na deze zak kittenvoer 1 zak volwassenvoer kopen en ze langzaamaan overwennen. Eerst 3/4 oud 1/4 nieuw - dan half/half - dan 1/4 oud 3/4 nieuw en dan helemaal op het nieuwe voer. Steeds een week per stap zeg maar. En als ze het dan goed doen op dat voer, ze dat blijven geven.

Ja zou ipv kattensnoepjes dan b.v. een klein zakje 400 gram of zo van een ander merk goed voer kunnen kopen en ze dat als snoepjes af en toe 2 brokjes aan kunnen bieden. Brokjes goed afgesloten bewaren en er soort feest van maken als je dat aanbiedt, vast ritueel zeg maar.

Snoepjes zijn onnodig duur en vaak helemaal niet zo goed voor ze.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

castratenkoor schreef:Ik zou na deze zak kittenvoer 1 zak volwassenvoer kopen en ze langzaamaan overwennen. Eerst 3/4 oud 1/4 nieuw - dan half/half - dan 1/4 oud 3/4 nieuw en dan helemaal op het nieuwe voer. Steeds een week per stap zeg maar. En als ze het dan goed doen op dat voer, ze dat blijven geven.

Ja zou ipv kattensnoepjes dan b.v. een klein zakje 400 gram of zo van een ander merk goed voer kunnen kopen en ze dat als snoepjes af en toe 2 brokjes aan kunnen bieden. Brokjes goed afgesloten bewaren en er soort feest van maken als je dat aanbiedt, vast ritueel zeg maar.

Snoepjes zijn onnodig duur en vaak helemaal niet zo goed voor ze.
Snoepjes krijgen ze hier eigenlijk niet. Ze eten snoepjes namelijk echt met lange tanden. Als ik een paar brokjes op de grond gooi vinden ze dat wel heel leuk en lekker. Dus de tip met een klein zakje ander voer al tussendoortje ga ik zeker gebruiken!

Ik wil inderdaad rustig over op nieuw voer. Te snel geeft toch vaak diarree, en dat willen we natuurlijk niet.

Ze komen geen voedingsstoffen tekort als ik stop met kittenvoer als ze 5/6 maanden oud zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door Rik »

Je kunt inderdaad na deze zak gewoon naar volwassen voer. Hoe oud denk je dat ze dan zijn? En met 6 kilo doe je toch nog wel even? (Edit: o, ik zie het al 5/6 maanden. Dat is prima) Ik ben met Bono en Yuna ook bij 5 maanden overgeschakeld naar Applaws. Ik moest overigens ook al voor de castratie stoppen met onbeperkt aanbieden want Bono kon geen maat houden. En hier zijn ze ook redelijk voer-georiënteerd.

Snoepjes zijn hier eigenlijk ook niet nodig. Ze hollen nét zo hard achter de normale brokjes aan :lol: Maar ik heb ze wel voor af en toe variatie. Ook bijvoorbeeld de gedroogde vlees-snacks. En ze zijn natuurlijk helemaal dol op hun wekelijkse eendagskuiken :lol:

Ik ben overigens gelijk overgestapt op Applaws. Helemaal niets wennen. Maar afhankelijk van de kat kunnen ze dan wel zachte ontlasting (of zelfs diarree) krijgen. En dat heb je nu nét een beetje onder controle. Maar aan de andere kant kan het ook zijn dat ze het op ander voer juist heel goed doen.

Wil je het toch geleidelijk aan doen dacht ik dat dat veel sneller kon dan elke keer een week. Ik dacht dat voor elke stap ongeveer 2-3 dagen stond. Dus eerste 2-3 dagen ¼ nieuw voer en ¾ oud voer, daarna 2-3 dagen ½ nieuw voer en ½ oud voer, vervolgens 2-3 dagen ¾ nieuw voer en ¼ oud voer en uiteindelijk kan er volledig overgeschakeld worden. Dan zou je dus met 1-1½ week over moeten kunnen zijn. Maar goed... dat kan per kat ook verschillen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MaantJee94
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 jun 2017 13:29
Locatie: Naaldwijk

Re: Royal Canin kittenvoer

Bericht door MaantJee94 »

Hoi Rik,

Dat onbeperkt aanbieden zal hier ook moeten stoppen. Vooral Luke is nogal aan het 'vreten'.. En vooral dus veel klagen en miauwen dat hij honger heeft, of trek.. Ik heb niet het idee dat Skywalker Luke weggejaagd bij het voerbakje of iets dergelijks dus ze hebben beide genoeg mogelijkheden om te kunnen eten, het schrokken/vreten is naar mijn idee dus helemaal niet nodig. Daarbij zet ik ze 2x per week op de weegschaal en hun gewicht neemt nog steeds toe dus ze krijgen niet te weinig eten, sterker nog ze krijgen gemiddeld 10 á 15 gram meer dan ze zouden moeten hebben.. Ik ben dus wel bang dat als we ze zo onbeperkt blijven voeren dat ze op den duur dik worden.
Ik denk ook dat een andere brok met minder graan en meer vlees ook meer zal verzadigen waardoor Luke (hopelijk) minder zal klagen om eten.

Ik wil wel geleidelijk over gaan op nieuw voer, de ontlasting is eindelijk een beetje onder controle en wil dit niet weer op het spel zetten. Er is natuurlijk wel een kans dat ze een nieuwe brok lekkerder vinden waardoor ze de RC niet meer willen eten maar dat is dan maar zo.

Welke brok het word vind ik nog steeds lastig, iedere keer als ik denk dat ik het weet leer ik weer iets waardoor een andere brok toch beter lijkt.. Ik weet inmiddels wel welke soorten ik niet wil maar dan blijven er nog tig soorten over die wel kunnen haha.
Plaats reactie