Afbouwen van natvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PARMRE
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2017 12:04

Afbouwen van natvoer

Bericht door PARMRE »

Hoi iedereen,

Ik heb sinds 3 weken een ontzettend lieve brits korthaar kitten in huis van nu 15 weken. Bij de cattery is hij gewend om 3 keer per dag natvoer te krijgen naast zijn reguliere RC brits korthaar kittens brok die altijd klaar staat. Nu wil ik de 3x per dag natvoer afbouwen naar 1 maal per dag maar hoe kan ik dit het beste doen? Moet ik dit in hoeveelheid afbouwen, of cold turkey stoppen?
In de ochtend, middag en vlak voor het slapengaan staat meneer al lekker te miauwen om natvoer terwijl zijn bak met brokken helemaal vol zit.

Groetjes,
Nikita
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Afbouwen van natvoer

Bericht door nellebel »

waarom wil je het afbouwen? mijn katten krijgen het 2 maal daags. ik vond het wel handig mochten ze ooit medicatie nodig hebben (om eronder te mengen) maar ook zodat ze voldoende vocht binnen krijgen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Lopke

Re: Afbouwen van natvoer

Bericht door Lopke »

Kook een beetje vlees en doe het vocht warm over de brokjes.
Steeds wat minder vocht, tot je alleen nog brokjes over hebt.

Ik heb het idee dat hoe meer smaakjes en struktuurtjes poezen krijgen van kant en klaar voer, hoe kieskeuriger ze worden.

Toen wij nog brokken gaven, hadden ze de voorkeur voor 1, de rest lieten ze staan.
Als er keus was tussen brokjes en natvoer aten ze natvoer.

En een pilletje, daar kochten we dan speciaal geurende meuk van de Lidl voor, ging er toch wel in als koek.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Afbouwen van natvoer

Bericht door Rik »

Ze zijn nog maar 15 weken. Volgens mij wordt er het volgende geadviseerd:
8-12 weken leeftijd: 4 maaltijden per dag
12-24 weken leeftijd: 3 maaltijden per dag
> 24 weken 2 maaltijden per dag

Dus ik zou, afhankelijk van het gewicht, nog even 3 maaltijden blijven geven tot 24 weken en daarna teruggaan naar 2 maaltijden per dag. Mocht je daarna naar 1 maaltijd per dag willen gaan kun je het daarnaartoe afbouwen (terwijl ze dan de rest van de dag brokjes hebben staan). Het afbouwen kun je doen door een keer een maaltijd over te slaan (nogmaals terwijl ze wel brokjes hebben staan). En dat steeds vaker tot je op 2 (of uiteindelijk 1) maaltijd zit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Afbouwen van natvoer

Bericht door Kurgel »

Ik ben met Stella noodgedwonge (werk overdag) naar 2 dd natvoer gegaan en ze is na ong een week ook wat brokken gaan eten. Ik zou eigenlijk liever alleen nat voeren, maar heb een te magere kat die dat dus nauwelijks eet en brokken wel, dus moet wel.
Maar als je de tijd hebt om 3dd nat te voeren zou ik dat doen, brokken zijn eigelijk te droog voor katten, vers vlees en prooi bevat tenslotte ook ruim 80% water.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie