niet eten kat na trekken van tanden en kiezen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Virginia1972
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2017 14:40

niet eten kat na trekken van tanden en kiezen

Bericht door Virginia1972 »

Hallo allemaal,

Hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik zit echt met de handen in mijn haar. Weet echt niet meer wat ik moet doen.

Sinds vorig jaar begin december zijn bij mijn kat de tanden en kiezen getrokken. Hij heeft nog 4 tanden/kiezen over. 2 boven en 2 beneden (2 in de bovenkaak en 2 in de onderkaak) de kiezen staan tegenover elkaar. Het kan nog denk ik nog wel kauwen.
Maar hij vertikt om goed te eten. Is inmiddels van ong. 6 kilo nu naar 3,5 kilo gegaan. Dit is veels teveel en is nu erg mager. Ik heb al van alles geprobeerd. Alles gemalen met blender tot vloeibaar. Met de hand, vloeibaar met spuitje... Dwangmatig is ook geen optie.
Ook allerlei merken tot duur en advies van arts en dierenspeciaalzaak.

Hij weet wat eten is. Was een alleseter. Maar trekt hij zijn neus van op. Gaat er wel op af. Maar een paar likjes en gaat dan weg. Drinkt wel voldoende water.
Is 1st gretig en dan zakt het direct af

Ik heb het idee dat hij niet de trucje vind om via zijn tong het eten op te pakken.
Hij wordt nu al trager en zoekt steeds rustige plekjes op en ligt veel bij mij als hij de kans krijgt.

Hij staat wel onder artsbehandeling, en heeft nu sinds een paar dagen een soort prednison. De arts weet op dit moment ook niet wat ze moeten doen. Heeft allerlei onderzoeken gehad. Er alles was goed.

Ik werk fulltime en ben overdag niet thuis. Ben nu bang dat ik hem niet meet levend aantref als ik thuis kom.

Iemand tips? Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: niet eten kat na trekken van tanden en kiezen

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Voor mij klinkt het niet logisch dat dit met het trekken van tanden en kiezen te maken heeft. Zou wel uit laten sluiten of er nog stukjes zijn achtergebleven die er niet horen.

Zoveel afvallen duidt toch meestal op een onderliggende ziekte. Als je eigen dierenarts het niet kan vinden zou je naar een andere dierenarts kunnen gaan of naar een universiteits kliniek bijv. UKG Utrecht gezelschapsdieren.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: niet eten kat na trekken van tanden en kiezen

Bericht door Rik »

"Heeft allerlei onderzoeken gehad."
Ik neem aan dat dat dus ook echt een bloedonderzoek is (en niet gewoon een beetje "voelen" van de DA).

Heb je die uitslagen ook zelf gekregen?

In hoeveel tijd is hij van 6 kg naar 3,5 kg gegaan?
At hij in die tijd wel normaal of was dat ook al slecht?

Afvallen terwijl er goed gegeten wordt zou een onderliggende oorzaak moeten hebben.
Afvallen omdat er slecht gegeten wordt heeft dus als oorzaak slecht eten maar dat heeft op zichzelf natuurlijk ook weer een oorzaak, en die moet je wel vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: niet eten kat na trekken van tanden en kiezen

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat hij wel enthousiast begint maar dan snel stopt. Dat doet vermoeden dat hij pijn ervaart bij het eten. Zijn er na het verwijderen van de tanden foto's gemaakt om te kijken of er geen wortelresten achtergebleven zijn?

Wat is er uitgesloten qua aandoeningen met 'allerlei onderzoeken'?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: niet eten kat na trekken van tanden en kiezen

Bericht door Sifra »

In het subforum 'Nieren en urinewegen' staat een topic over dwangvoeren. Is dat een optie?
Plaats reactie