Vraag over verantwoorde kattensnacks

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
sylvia1971
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2016 13:57

Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door sylvia1971 »

Mijn kat heeft sinds een paar maanden diabetes, mogelijk als gevolg van een milde pancreatitis (alvleesklierontsteking). Hij krijgt Caninsulin, twee keer daags toegediend. We hebben hem nu stabiel met 2 keer daags 1,5 eenheden. Nu hebben we de gewoonte dat hij een paar kattensnoepjes krijgt, voordat hij insuline ingespoten krijgt. Omdat hij soms niet altijd op commando vóór het spuiten wil eten. We geven hem wat kattensnoepjes van de Jumbo.
Sinds hij diabetes/alvleesklierontsteking heeft, is zijn ontlasting ook wisselvallig. Daarvoor had hij altijd keurige vaste vorm en goede bruine kleur. Nu is het als het slecht is geel en brei, tot soms dun. Deze week heb ik wat opgevangen en wordt het op bacteriën en enzymen onderzocht in Utrecht. Als daar niks uit komt, wil ik het mogelijk ook nog laten testen op wormen en giardia. Mijn andere 3 katten hebben overigens geen last van hun ontlasting, alles is goed. Ook worden mijn katten 4 keer per jaar ontwormd (met Milbemax).
Nu wil ik ook stoppen met deze snoepjes van de Jumbo, om te kijken of dit van invloed is op de structuur van zijn ontlasting. Maar wie heeft er een tip welke verantwoorde snacks ik hiervoor in de plaats kan gebruiken? Iets met minder calorieën/koolhydraten misschien, of iets dat minder gevoelig is voor de maag? Tips zijn van harte welkom! Groetjes, Sylvia
Lopke

Re: Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door Lopke »

Ik zou gedroogd vlees als snack geven, misschien kun je zelf gaan drogen, ik deed dat in de oven, hele dunne plakjes van verschillende soorten vlees ( kipfilet, soepvlees, lever, soms long als ik het te pakken kreeg ) op bakplaat met bakpapier, heel laag zetten en drogen.
Als je fan ben, kun je besluiten een droger te kopen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door Dinky »

Zonder koolhydraten dan kom je volgens mij uit op gedroogd vlees. Wanneer je zelf droogt weet je precies wat er in zit. Wanneer je ze gedroogd koopt weet je minder precies wat er in zit.

Bandit verkoopt bijvoorbeeld gedroogd vlees snoepjes (wildmix).
Cosma heeft gedroogd vlees snackies.
Hier staan diverse verantwoorde snacks: https://www.eko4petz.nl/c-1939661/kattensnoepjes
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door Sifra »

Of misschien een ander merk diabetesdieetvoer (in kleine verpakking) als snoepjes gebruiken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door castratenkoor »

Zo doe ik het ook, een ander soort brok dan ze normaal eten als snack gebruiken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
sylvia1971
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2016 13:57

Re: Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door sylvia1971 »

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad geef ik hem nu wat Diabetic brokjes als kattensnoepjes. Die vindt hij overigens heerlijk. Ik heb hem eerder al eens gedroogd vlees gegeven maar hier is hij geen liefhebber van. Hij is verschrikkelijk kieskeurig wat eten betreft helaas.

Inmiddels hebben we ook de uitslag van zijn ontlasting en hierin is de clostridium bacterie geconstateerd. We gaan deze dus eerst met een antibiotica proberen te bestrijden. Hopelijk wordt dat straks weer wat beter. Daarna wil ik misschien tijdelijk nog wat probiotica geven ter ondersteuning van zijn darmflora. Heeft iemand nog goeie ervaringen met specifieke merken? Of is het allemaal een beetje hetzelfde?
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door Kurgel »

Orijen kattesnacks zijn puur vlees, of Sanabelle via Zooplus (bevat 92% vlees). Katten vinden ze heerlijk en bevatten dus weinig koolhydraten.
Met Sanabelle krijg ik hier alles voor elkaar, zelfs trauma van bloed prikken wat verminderen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door Kurgel »

De oudste van mij eet dus zelfs geen biefstuk als beloning (gedroogd of vers), maar wel Orijen of Sanabelle snack
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
sylvia1971
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2016 13:57

Re: Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door sylvia1971 »

Super bedankt voor alle tips, ik ga me er even in verdiepen.
Hier kan ik zeker wat mee!
Op dit moment voer ik de RC Diabetic als kattensnoepje, die brokjes vindt hij heerlijk (evenals mijn andere 3 katten).
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Vraag over verantwoorde kattensnacks

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Op je vraag over probiotica: ik zweer bij Zoolac Propaste
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie