Van whiskas naar beter voer, maar wat?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
SuuzVonT
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:42

Van whiskas naar beter voer, maar wat?

Bericht door SuuzVonT »

Hallo allen,

Afbeelding

Deze twee bolletjes wol worden over een paar dagen 7 maanden oud. Ze wegen ongeveer 3.5 kg per stuk (er zit Coon-bloed in, ik heb niet het idee dat ze dikkig zijn). Het zijn binnenkatten die een paar keer per dag achter elkaar aan racen door de 4 kamers van het appartement: over de meubels, de kasten op en de plafondhoge krabpaal in. Maar ze slapen ook méér dan genoeg :lol:

Afbeelding

Ze hebben tot noch toe Whiskas Junior gekregen (de vis & vlees-zakjes variant + droge brok). Dit kregen ze toen ze nog bij de moederpoes waren en daar zijn we eigenlijk klakkeloos mee door gegaan toen ze bij ons thuis kwamen wonen. We volgen daarbij de aanbevolen hoeveelheid die op de verpakking staat: per kat 2 zakjes à 100 gram en 30 gram droge whiskas kittenbrokjes die we in twee porties van 15 gram geven. Ze krijgen om 9:00 en 21:00 natvoer en om 15:00 en 0:00 een portie brokjes (Ze inhaleren met name de droge brokjes in record tijd, dus ik durf geen bak met brokjes te laten staan waar ze uit kunnen eten wanneer ze willen. Ze willen altijd :???: ). Één of twee keer per week krijgen ze in plaats van droge brok wat vers runderhart om lekker op te knagen.

Ik heb al begrepen dat Whiskas niet je-van-het is. Gelukkig zit in de zakjes volgens de ingrediëntenlijst geen graan, maar wel suikers (al staat er niet echt hoeveel?). De brokjes daarentegen bestaan maar voor 38% uit vlees en dierlijke bijproducten, de rest is o.a. granen, plantaardige bijproducten, plantaardige eiwitextracten, melk- en bijproducten en groente. De katten gaan binnenkort naar de dierenarts voor hun sterilisatie, dus ook met oog op de veranderende energiebehoeften na de operatie ben ik op zoek naar beter voer.

Maar dan...wat? Er is zoveel informatie te vinden online, hoe weet je waar je goed aan doet? Want voor ongeveer ieder merk wat ik geprezen zie worden geldt dat er ook weer mensen zijn die zeggen dat het toch niet goed is. Ik zie echt door de bomen het bos niet meer :') . Carnibest bijvoorbeeld, zit in sommige mixen rijst. Is dat dan niet net als graan te koolhydraatrijk? Kijk ik op een kant-en-klaar versvoervergelijker, heeft het ene voer dit nadeel en het andere voer dat nadeel. Hoe kies je dan?

Ik zoek voer wat kant en klaar al compleet is (geen aanvulling van losse vitaminepreparaten nodig) en wat een zo hoog mogelijk vleesgehalte heeft. Wat is een goede rule of thumb als je de bestanddelen/verhoudingen vergelijkt?

En is het goed om nat- én droogvoer te blijven geven? En hoe weet je dan welke hoeveelheid natvoer van Merk A je moet combineren met de droge brok van merk B zodat je voorkomt dat ze tonnetje rond worden?

(Basically ben ik gewoon super bang dat ik ze wat verkeerds geef omdat ik geen kaas heb gegeten van de precieze nutritionele behoeften van katten en ik hoop dat jullie me wat handvatten kunnen geven, waar ik op moet letten :esilenced: )

Edit: En waar ik ook nog mee zit... hun energiebehoefte vermindert door de sterilisatie, right? Maar het blijven wel nog kittens? Of moeten we ze vanaf dan als volwassen katten beschouwen (dus geen speciaal kittenvoer meer)? Ik wil ze ook weer niet te weinig voeren :icon_shifty:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Van whiskas naar beter voer, maar wat?

Bericht door castratenkoor »

Ze zijn 7 maanden, dan kun je ze laten castreren en daarna op volwassen voer zetten.

Er zijn vele topics over voer. Je zou eens op zoekfunctie kunnen kijken.

Wat ikzelf voer:

- 2 x daag natvoer
- droge brokken van:

- Applaws
- Granatapet
- Hill's dental care
- Royal Canin anti haarbal

Wat ik ook goede brok vond is Purizon en Orijen.

Verder geef ik 1 x per week rauwe kip en 1 x per week runderhart (dat vries ik in in dag-porties.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie