Kieskeurig en voedselallergie

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Catlady13 »

Ik denk ik open even een nieuw topic over Hummel. Ze doet het heel goed, komt nu in de buurt van de 3 kilo.
Maar ze raakt snel uitgekeken en kan echt niet over kip.
Ze krijgt per dag rond de 80 gram Barf(lam, konijn en vis) en 100 gram natvoer van AH basic(rund, wild, vis). Dit zijn die kleine kuipjes.
Ik had de blikken van Cat lovers gold, dat leek goed te gaan, maar die krijg ik niet op tijd op en als ik haar meer voer per keer, raakt ze uitgekeken.
Vorige week had mijn man een blik gevogelte gehaald en daar heeft ze echt buikpijn van gehad, de ontlasting werd terug dun en ze wilde ff niks eten.
Sinds 2 dagen wil ze de barf vis niet echt meer eten en vandaag liet ze hem helemaal staan. Pate van de ah gaat er dan wel goed in.
Daarnaast wil ze absoluut niet te vaak dezelfde smaak want dan is haar interesse gewoon weg, dus ik rouleer de barf ook. Snij 's avonds een plakje van 2 verschillende worsten die ik dan laat ontdooien in de koelkast voor de volgende dag.
Maar ja wat als ze deze smaken ook gaat weigeren.... Hoe kan ik het eten interessant houden voor haar?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Rik »

Ja, voor één hummeltje zijn die blikken van 400 gram CLG nét iets te groot en ze hebben ze niet in kleinere blikjes. Ik weet niet of misschien een andere kat er mee van kan eten. Anders kun je ook kleine porties invriezen. Zelf heb ik dat nooit geprobeerd maar het staat speciaal vermeld op de website dat dit wel mogelijk is.

Ik neem aan dat je met barf KVV bedoeld en niet echt "BARF" (wat je helemaal zelf samen moet stellen). Want worsten kant en klaar is KVV. Rouleren met verschillende soort dier KVV is ook juist de bedoeling (bij de meeste KVV). Welk merk heb je nu? (Bedoel je BARFmenu van Tinlo? Want dat is de enige die ik weet die BARFmenu-VIS heeft). Ik snij de grote worsten van 500 gram diepgevroren in delen (heb ik een speciaal gekarteld mes voor) zodat ik het per portie uit de diepvries kan halen. 's-avonds gaat dat dan uit de diepvries de koelkast in, zodat ik de volgende dag eind van de middag kan geven.

Hummel doet het dus wel goed op die KVV (barf) en/of Cat lovers gold. Er zijn nog vele verschillende soort merken KVV met heel veel verschillende soorten dieren. Dus je zou ook eens een ander merk kunnen proberen. Gewoon om er afwisseling in te houden. Tinlo (BARFmenu), Haaksbarf, noem maar op. Je hebt dus nog een heleboel om uit te proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Catlady13 »

Ja inderdaad, ze krijgt van Tinlo, de Barfmenu. Alleen de eend hebben we hier nog niet gehad. De smaak natuurlijk! spuugde ze uit trouwens, zat kip in.

Die tip van invriezen is een goede. Zou dat met ander blikvoer ook kunnen? Zodat ik een variatie kan hebben met smaken.

De 'hondenworst' (1000gr) van Barfmenu heeft ook andere diersoorten. Kan ik zo'n worst zolang in de vriezer bewaren met elke keer stuk af te snijden? Is dat geschikt voor Hummel ook?

Ik zie bij de Haaksbarf(die in de buurt te verkrijgen is) dat de cat selectie maar 4 dieren heeft waarvan Hummel er 3 kan eten. Wel jammer
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Rik »

Het is juist de bedoeling met KVV dat je het (zoveel mogelijk) in de diepvries bewaard. In de ijskast is het beperkt houdbaar (max. 2 dagen) maar omdat je ook goede hygiëne in acht moet nemen met vers moet je het dus ook niet te lang in de ijskast bewaren. Je kunt de worst even uit de diepvries houden/halen (half uurtje), en dan met een scherp/speciaal kartelmes in porties snijden en weer in zakjes in de diepvries doen (dit kan een heel gedoe zijn dus iets laten ontdooien is wel aan te raden). Doe dit met zoveel worsten als dat je voor 2 weken nodig hebt want eenmaal aangesneden zijn ze niet onbeperkt houdbaar in de diepvries. Ik haal er dus 's-avond een portie uit en leg dat in de ijskast voor de volgende dag. Ik heb dus nooit langer dan 24 uur uit de diepvries liggen.

Ik zag dat Tinlo de 500/1000 gram speciaal voor catteries heeft en dat die wel weer compleet zijn op zichzelf. Maar dan zit er dus weer alles in en is het de vraag of Hummel daar tegen kan. Of de "hondenworst" ook geschikt is voor katten moet je even kijken.

Of je ander blikvoer (dan CLG) ook kunt bewaren in de diepvries weet ik eigenlijk niet. CLG bestaat voor een heel groot gedeelte uit vlees en ik weet niet of dat bij andere blikken ook zo is (en of die ingrediënten tegen invriezen kunnen).

Wat betreft de haaksbarf... Je kunt natuurlijk gewoon wel die 3 diersoorten gebruiken waar Hummel wel tegen kan. Je bent niet gebonden aan één merk KVV. Je kunt dus ook afwisselen met andere merken. Zolang je goeie variatie erin houdt is dat geen probleem. Hier spuugde ze een keer de rund uit, hoewel ik vermoed dat dat kwam doordat die bijna overtijd was want waar ik het hier haalde hebben ze bijna geen katten KVV en ze hadden gewoon worsten overtijd in hun diepvries liggen :( Er zijn maar weinig dierenwinkels die KVV voor katten voeren. Ik ben al aan het speuren waar ik het beste online kan kopen (diepgevroren bezorgd) maar ik moet even ergens anders wat diepvries ruimte regelen want ik heb maar een anderhalve lade.

Edit: even op de tinlo site gekeken. Nee, je moet dus niet de honden variant pakken (andere ingrediënten niet geschikt voor katten). Voor de kat is het inderdaad allemaal 250gr. behalve de Barfmenu-cattery. Die is er in 500 en 1000 en is dus "compleet". "Vers Rundvlees, kippenvlees, konijnenvlees, makreel, runderorganen, eendenorganen, kippenbotten en konijnenbotten." Haaksbarf is er wel in worsten van 500gr. Je kunt ook eens op http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken-kat kijken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Ennakee »

Wanneer je blikvoer in wilt vriezen, zou dit wel moeten kunnen. Je hebt alleen wel kans dat het taurine gehalte in het vlees terug loopt in waarde en hoeveelheid. Dus je zou het kunnen uitproberen, wanneer je veel ruimte hebt in de vriezer.

Zelf heb ik ook ooit nierdieet natvoer ingevroren. En na ontdooien werd het goed geaccepteerd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Anne »

Ze krijgt per dag rond de 80 gram Barf(lam, konijn en vis) en 100 gram natvoer van AH basic(rund, wild, vis).
Hoe strookt dit met voedselallergie? Zo te zien geef je veel smaken door elkaar, oa natvoer van ah
is dat wel hypoallergeen?
Ik had de blikken van Cat lovers gold,
valt dat ook onder hypoallergeen?
Vorige week had mijn man een blik gevogelte gehaald en daar heeft ze echt buikpijn van gehad, de ontlasting werd terug dun en ze wilde ff niks eten.
Ik krijg het idee dat Hummel zo'n moeilijke eter is omdat ze ziek wordt van het voer wat je nu geeft
Diarree is een symptoom maar voeding weigeren ook (omdat het niet goed aanvoelt)
Ik zou zo snel mogelijk overgaan op hypoallergeen voer, het enige wat passend is bij een voedselallergie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Catlady13 »

Hummel haar ontlasting is vast sinds ze barf en natvoer krijgt. Ze kan niet tegen droge brokken, kip en rijst.
Daarnaast heb ik hypo allergeen voer gehad en dat spuugde ze uit en weigerde ze te eten. Heb de zak toen maar terug gedaan naar de DA.

Waar zie je dat ze ziek is? Hummel is een heel vrolijk energiek katje geworden. Het is alleen moeilijk om de juiste smaken te vinden bij haar wat aparte allergie en kieskeurigheid.

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Dinky »

Anne schreef:Ik zou zo snel mogelijk overgaan op hypoallergeen voer, het enige wat passend is bij een voedselallergie
Hier ben ik het niet mee eens. Wanneer je wilt weten waar de kat allergisch voor is moet je denken aan eliminatiedieet: http://www.voerwijzer.com/eliminatiedieet-met-kvv-barf
Om te zeggen dat hypoallergeen voer het enige is dat passend is vind ik dus te kort door de bocht!

@catlady:
Je geeft aan dat je AH basic geeft. Hoe weet je dat daar alleen rund, wild en vis in zit? Naar mijn weten zit er in zulke goedkope kuipjes maar 4% vlees van de smaak die er op staat. Waarschijnlijk staat bij de ingrediënten vlees- en dierlijke bijproducten? In dat geval kan er bijvoorbeeld ook varken in zitten zonder dat dit als diersoort wordt genoemd ;-)
Kan je aanraden om wat dat betreft deze aflevering te bekijken: http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 23-10-2014
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Catlady13 »

Ze krijgt de basic erbij omdat ze zo kieskeurig is. Als ik haar alleen de kvv ga voeren 4 keer per dag gaat ze neus ophalen. Door de basic(of welke pate dan ook, ben eigenlijk nog op zoek naar een alternatief, vandaar dat ik ook vroeg over invriezen van andere soorten blikvoer om zo weer meer afwisseling te hebben) te geven weet ik zeker dat ze blijft eten.

Omdat ze geen kip kan verdragen krijgt ze die smaken.

Kip zit alleen bijna overal in. Was even op zooplus kijken en 1 merk had bij elke verschillende smaak toch weer kip in zitten. Like a needle in a haystack...
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Rik »

Grappige is dat kip dus ook in CLG zit :) Kip, lam en zalm (en veel kippenvleesbouillon) en een heel klein beetje bruine rijst (1,5%). En daar had ze dus geen last van (?).
http://www.dogloversgold.eu/eu/nl/product-d.html

Het kan dus toch zijn dat ze allergisch is voor een ander ingredient van het voer dat je geprobeerd hebt waar ze last van kreeg. Heb je al eens een gewone KVV kip geprobeerd. Dan weet je het gelijk zeker want daar zou niets anders in mogen zitten.

Dat is het voordeel van KVV en eliminatie-dieet. Je kunt heel goed precies uitvogelen waar ze allergisch voor is op die manier. In al die andere voeren zit van alles door elkaar (ook CLG) en is dat dus een stuk moeilijker. En ja... kip is inderdaad één van de meest gebruikte ingrediënten.

En als je via dat eliminatie-dieet eenmaal uitgevogeld hebt waar ze echt niet tegen kan dan kun je je zoektocht naar alternatieven beter richten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Catlady13 »

Ja dat vond ik juist zo apart, maar de clg begon ze ook te weigeren he. We zagen wel slappe uiteinden van de poep, maar weet niet of dat door clg komt of gewoon normaal is. En ze heeft Natuurlijk! gehad van tinlo, dat was rund en kip en dat spuugde ze uit(heel netjes in de kattenbak, de schat).
Vorige week heeft ze uit een blik (400gr) met gevogelte gehad van ah basic en dat was binnen een dag weer slappe ontlasting en weigeren van eten.

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Catlady13 »

En ze weigert konijn nu ook.... :| Vliegt er naar toe en laat dan gewoon staan...
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Anne »

[quoteHier ben ik het niet mee eens. Wanneer je wilt weten waar de kat allergisch voor is moet je denken aan eliminatiedieet: http://www.voerwijzer.com/eliminatiedieet-met-kvv-barf
Om te zeggen dat hypoallergeen voer het enige is dat passend is vind ik dus te kort door de bocht][/quote]

Dan moet je kat kvv wel lekker vinden. Hier was dat geen succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Anne »

Waar zie je dat ze ziek is? Hummel is een heel vrolijk energiek katje geworden
Dan had ik het verkeerd begrepen, of ik ben in de war met jouw vorige post
Als ze vrolijk en energiek is geworden is dat wel een teken dat je op de goede weg bezig bent
Jammer dat ze konijn niet lust, hier lustte Casper* het ook niet
Hopelijk vind je wat anders
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Kieskeurig en voedselallergie

Bericht door Catlady13 »

Ok, misverstand met vorige topic misschien ;)

Lam gaat er nog steeds goed in.

Gister nog even afspraak gemaakt bij de DA voor over 2 weken, sterilisatie actie hebben ze. Ze is alleen nog zo klein, denk ook niet dat ze heel groot gaat worden. Misschien dat ze wel wat uitzwaart na de ingreep
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Plaats reactie