Katers ont-Whiskassen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Felidae
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2017 14:09

Katers ont-Whiskassen

Bericht door Felidae »

Hoi iedereen,

Ik heb dit forum recent gevonden, en maar goed ook, want ik zit met een paar vragen. Hopelijk kan iemand mij advies geven!

Recent zijn er twee lieve Oosters Korthaar katers bij ons komen wonen: we hebben ze omgedoopt tot Max en Onno. Nu zijn we niet echt ondersteboven van het voer dat ze tot nu toe gewend zijn.

Max eet alleen maar van die Whiskas 7+ zakjes uit de supermarkt. Dat is het enige dat hij eet. Volgens de vorige baasjes eet hij geen brokken.

Onno eet juist wel brokken, en snoept af en toe een Whiskas zakje mee van Max. Hij kreeg meestal Royal Canin voor Siamezen, maar toen ze hem brachten at hij Whiskas brokjes.

Nu hebben mijn ouders ook katten, en daardoor wist ik al dat supermarktmerken helemaal niet gezond zijn voor katten - daarbij hadden de katten van mijn ouders ook slechte ervaringen met Royal Canin. Ze eten daar nu graanvrije brokken (Brit Care Coco) en dat gaat al maanden super. Erg mooie vacht gekregen, geven niet meer over, echt happy katten. Datzelfde wil ik nu natuurlijk graag voor onze nieuwe vriendjes!

Ik heb de Whiskas-brokjes meteen aan de kant gezet en voor Onno brokken van Natural Health (carnivore) gekocht hier in het tuincentrum. Die vindt hij lekker, ik hoefde het niet eens eerst te mengen of iets dergelijks. Heeft iemand ervaring met Natural Health? Ik heb het gekocht omdat het graanvrij is, en er relatief veel vlees in zit voor zover ik kan zien.

Max vormt echter een grotere uitdaging. Hij eet zijn hele leven al alleen maar van die Whiskas builtjes. Zijn vacht is ook beduidend minder mooi dan die van Onno, en volgens de vorige baasjes lag dat echt aan het voer (geen idee waarom ze dan niet op iets anders zijn overgeschakeld, maar goed). Ik zie ook dat hij al enkele grijze haren heeft. Is dit normaal? (ze zijn net 7).

We willen de overgang niet te groot maken, en daarom voeren we hem nu nog die Whiskas zakjes. We willen echter heel erg graag dat hij iets gezonders gaat eten. Hij snuft wel aan de brokken van Onno, en heeft er zelfs een paar gegeten, maar echt uitgebreid ervan eten doet hij niet (al helemaal niet na weken in kokend water).

Na wat inlezen kocht ik voor hem Animonda Carny Senior. Nou, dat vonden beide heren echt helemaal niks. Onno snufte er alleen wat aan en trok een vies gezicht. Max deed er helemaal niks mee. Jammer maar helaas.

Nu had ik gelukkig ook Animonda vom Feinsten Senior gekocht. Tot nu toe heb ik met gevogelte en met lam geprobeerd, en hij eet beiden. Wel met minder enthousiasme dan die Whiskas volgens mij, en ik heb het idee dat hij hierbij een stuk minder kauwt. Ook laat hij vaak een deel staan, ik weet niet wie dit 's nachts opeet (kan ook Onno zijn).

Dit zijn de ingrediënten van Vom Feinsten Senior:

Met rund: 63% vlees en dierlijke bijproducten (24% rund, kip, varken), bouillon, mineralen.
Met gevogelte: 63% vlees en dierlijke bijproducten (20% gevogelte, rund, varken), bouillon, mineralen.
Met lam: 63% vlees en dierlijke bijproducten (kip, rund, varken, 8% lam), bouillon, mineralen.

Nu zit ik met de volgende vragen:

- Is Animonda vom Feinsten Senior een goed, volledig natvoer?
- Hoe vaak moet Max dit per dag krijgen? Het staat er niet op... Ik ben natvoer totaal niet gewend.
- Is het erg als Max enkel dit voer eet, en geen brokken? Hoe zit het met zijn tanden?
- Is het slechter om Vom Feinsten te voeren dan Carny? Heeft het nog zin om te proberen te switchen naar Carny?
- We voeren nu 3x per dag: zakje Whiskas + brokken; tussendoortje (kauwstick ofzo) + brokken (vaak staan die er nog); kuipje Vom Feinsten + brokken. Onno snoept vaak ook mee met Max. Is dit een goed voedingsschema?
- En last but not least: kunnen we die Whiskas zomaar helemaal vervangen door ander natvoer? Ik ben bang dat Max dan niet genoeg binnenkrijgt! En is het wel goed voor zijn spijsvertering om zomaar te switchen?

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk heeft iemand advies voor me!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Katers ont-Whiskassen

Bericht door ErikPhilippus »

Voor Onno heb je het nieuwe voer niet hoeven te vermengen met de Whiskas troep, maar heb je dat voor Max wel geprobeerd? Steeds iets meer hoogwaardig voer erbij mengen?

De ervaring leert dat de optimale hoeveelheid voer enorm kan verschillen. Sommige katten hebben genoeg aan een handje brokjes/dag, anderen blijven slank bij 200 g natvoer/dag. Hangt van zoveel factoren af... Klakkeloos volgen wat er op de verpakking staat, is vooral lucratief voor de fabrikant. Ik stem de hoeveelheid voer vooral af op het gewicht van de katten. Ik zie natvoer als de hoofdmaaltijd voor 's avonds, en brokjes als ontbijt en lunch (en tussendoor). Maar ook dat is afstemmen op de behoefte en gewoonte van je katten...

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katers ont-Whiskassen

Bericht door castratenkoor »

Heel goed dat je stopt met Whiskas want dat is bagger. Ik zou overgaan op 2 x natvoer per dag en voorlopig altijd brokjes laten staan.

Als voorbeeld: ze eten hier 200 gram natvoer met zijn negenen. En dat tweemaal daags.
100 gram per kat is echt veel te veel. Brokken eten is belangrijk voor gebit en kaken.

Wat je ook kunt proberen is wat rauwe kip invriezen in kleine dag-porties, 30 gram.
En dat 2 x per week aanbieden, ieder ongeveer 15 gram.
Door het zagen van de kiezen voorkom je op die manier tandsteen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katers ont-Whiskassen

Bericht door Dinky »

- Is Animonda vom Feinsten Senior een goed, volledig natvoer?
Of het goed is vind ik lastig beoordelen maar het vleesgehalte lijkt in eerste instantie in ieder geval goed. Daarnaast is het een compleet natvoer ;-)
- Hoe vaak moet Max dit per dag krijgen? Het staat er niet op... Ik ben natvoer totaal niet gewend.
Op deze pagina staat een voedingstabel. Hoeveel Max er (volgens de richtlijnen) van moet krijgen is gebaseerd op hoe zwaar Max is in combinatie met hoe het gewicht is (ondergewicht, normaal gewicht of overgewicht)
- Is het erg als Max enkel dit voer eet, en geen brokken? Hoe zit het met zijn tanden?
Wanneer je kijkt naar het feit dat het compleet is dan is het niet erg wanneer Max enkel dit voer eet en geen brokken ;-) Voor de tanden hangt het er een beetje vanaf hoeveel aanleg hij heeft voor tandplak. De meningen rondom de tanden zijn namelijk nog wel eens verdeeld (een deel zegt dat tandplak ontstaat door natvoer en een gebrek aan 'schuren' een ander deel roept dat de koolhydraten in brokken tandplak veroorzaken).
- Is het slechter om Vom Feinsten te voeren dan Carny? Heeft het nog zin om te proberen te switchen naar Carny?
Ik ben zelf wel een voorstander van afwisseling dus als je beide zou kunnen voeren zou dat mooi zijn.
- We voeren nu 3x per dag: zakje Whiskas + brokken; tussendoortje (kauwstick ofzo) + brokken (vaak staan die er nog); kuipje Vom Feinsten + brokken. Onno snoept vaak ook mee met Max. Is dit een goed voedingsschema?
Lastig te beoordelen maar wanneer ze er niet dik of mager van worden is het een goed voedingsschema.
- En last but not least: kunnen we die Whiskas zomaar helemaal vervangen door ander natvoer? Ik ben bang dat Max dan niet genoeg binnenkrijgt! En is het wel goed voor zijn spijsvertering om zomaar te switchen?
De ene kat is gevoeliger voor veranderingen dan de andere kat. Het nadeel met whiskas is dat er veel geur en smaakstoffen in zitten om het aantrekkelijk te maken. Logisch dus dat meer natuurlijk natvoer dan minder lekker is (een kind zal ook eerder voor snoepgoed kiezen dan voor fruit).
Zelf switch ik zonder problemen van brokken en van natvoer maar je hebt ook katten die daar wel heel gevoelig voor zijn. Hier is dus geen zwartwit antwoord op te geven.
Je zou het natvoer de eerste tijd kunnen mengen zoals Erik ook al aangeeft om op die manier af te laten kicken van de smaak en geurstoffen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Felidae
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2017 14:09

Re: Katers ont-Whiskassen

Bericht door Felidae »

Super bedankt voor jullie snelle reacties! Hier kan ik echt wat mee. :grin:

Wel was dit wat verwarrend:
castratenkoor schreef: Als voorbeeld: ze eten hier 200 gram natvoer met zijn negenen. En dat tweemaal daags.
100 gram per kat is echt veel te veel. Brokken eten is belangrijk voor gebit en kaken.
maar op de pagina die Dinky deelt (voedingsschema Animonda Vom Feinsten) staat dat Max tussen de 290 en 355 gram per dag zou moeten krijgen? Ik hoop dat iemand dit voor me kan verhelderen! Nu moet ik wel zeggen dat ik me niet voor kan stellen dat hij überhaupt zoveel zou opeten. Ik denk dat hij dat gewoon zou laten staan. Dat zijn gewoon 3 hele kuipjes.


@Erik: Wat betreft het mengen: ik dácht dus dat het niet nodig was met Max. Maar helaas, gisteren wilde hij het nieuwe kuipje Vom Feinstein (kip) niet hebben. Ik heb het gemengd met Whiskas troep, en toen was het okee. Gek genoeg wilde hij dat vanochtend ook niet meer!

Nu heb ik dus iets aparts ontdekt. Toen ik het (geopende) Whiskas zakje erbij haalde en deed alsof ik nog meer Whiskas bij het mengsel deed, at hij het ineens wel! Hij gaat ook heel hard mauwen als ik die Whiskas-zakjes vast heb. Het lijkt er gewoon op dat hij wil zien dat het écht Whiskas is wat hij eet! Alsof het meer om dat zakje gaat dan wat er in zit (of om de geur uit het zakje). Herkent iemand dit merkgevoelige gedrag (haha)? En hoe pak ik dit aan? Ik zit er nu aan te denken om binnenkort eens goed voer in het bakje te doen, en dan met zo'n open Whiskas zakje te doen alsof ik dat erbij doe... :icon_shifty: Zou hij daar in trappen? En ik heb om eerlijk te zijn natuurlijk geen zin om dat eindeloos te blijven doen. Dus liever schreeuwt hij ook zonder het Whiskas zakje straks enthousiast om goed eten.

Ik zorg nu trouwens ook dat er altijd brokjes staan, op advies van castratenkoor (bedankt daarvoor!). Wel zie ik dat Onno veel meer eet dan Max - hij loopt meerdere keren per dag naar het bakje. Moet hij van die brokken gewoon meer hebben per dag, of is hij aan het overeten? (hij is wel gewoon op gewicht nu, maar goed, we hebben hem pas net). Hij eet wel steeds een klein beetje hoor! Maar hij is van de twee duidelijk meer met eten bezig.

Bedankt ook voor het advies over Vom Feinstein Dinky! Ik weet nu in ieder geval dat het compleet is. En beter dan Whiskas. Ik ga nog wat andere dingen uitproberen, kijken hoe hij daar op reageert.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katers ont-Whiskassen

Bericht door Rik »

Slimme kat :lol:

Wat betreft die 100 gram natvoer. Dat is een mening (en is ook een beetje afhankelijk van hoe/wat je voert). Ikzelf ben van mening dat 100 gram (bij mij hier) absoluut niet te veel is. Ik denk zelfs dat het hier te weinig is voor de kittens van mij. Ik geef nu 3x per dag 33 gram natvoer per kitten (dus 100 gr/dag/kitten) en tussendoor een paar vingers (tussen 3 vingers) brokjes. Ik heb het idee dat onbeperkt aanbieden van brokjes bij Bono in ieder leidt tot overgewicht want die eet alle bakjes gewoon gelijk leeg. (Ik denk dat brokjes meer "aanzet" dan natvoer dat 70% uit water bestaat)

Het hangt dus natuurlijk ook een beetje af van hoeveel je van wat geeft. Hier is natvoer (af en toe afgewisseld met KVV) de hoofd-maaltijd. En brokjes bijknabbel-voedsel. Als je altijd brokjes hebt staan dan zou je kunnen kijken hoeveel ze daar van eten (en eten ze allebei evenveel, want dat is hier dan niet zo bij onbeperkt aanbieden). En als brokjes dan de hoofdmoot is dan kun je natvoer natuurlijk wel minderen.

Het standpunt dat brokjes goed is voor de tanden is inderdaad te betwisten (ook een mening). Inderdaad af en toe wat rauw vlees kan wel goed helpen. Ikzelf koop bij zooplus gedroogde Dokas kauwsnaks. Dat vinden ze allebei heerlijk en reken maar dat ze daar hun tanden goed voor moeten gebruiken. Ik denk dat die beter zijn dan de felix/whiskas kauw-stokjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie