Droogvoeding voor volwassen katten OK voor kittens?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Droogvoeding voor volwassen katten OK voor kittens?

Bericht door Gittje »

Ons kitten Figaro, die op 29 oktober 4 maanden oud wordt, is verzot op de droogvoeding van onze oudere kat. Hij laat er zelfs z'n RC Kitten droogvoer voor staan om te gaan smikkelen in de pot van Simba, die bestaat uit een mengeling van RC Sensible 33 en Purizon Lam & vis.

Naast droogvoer krijgen ze dagelijks ook natvoer (blik & KVV), waar afhankelijk van de smaak niet altijd veel van gegeten wordt. Figaro is op z'n jonge leeftijd voorlopig (nog) niet zo kieskeurig.

Kan het kwaad als het kitten volwassen hierboven genoemde volwassen voeding verkiest tov kittenvoer?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Droogvoeding voor volwassen katten OK voor kittens?

Bericht door castratenkoor »

Volwassen brok kan geen enkele kwaad voor het kitten, zolang het geen dieetvoer, b.v. nierdieet is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Droogvoeding voor volwassen katten OK voor kittens?

Bericht door Gittje »

Komt dan eigenlijk goed uit. Figaro zal dan een deel van Simba's eten kunnen oppeuzelen zodat deze laatste dan Happy Cat dieetbrokken kan krijgen.

Ik zal er wel daadwerkelijk moeten op toezien dat de kleine dit niet naar binnen werkt. Moet lukken!
Gebruikersavatar
Snoesjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jul 2016 10:49

Re: Droogvoeding voor volwassen katten OK voor kittens?

Bericht door Snoesjes »

Wat castratenkoor zegt; kan geen kwaad!
Andersom is het niet goed (maar dat is niet aan de orde)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Droogvoeding voor volwassen katten OK voor kittens?

Bericht door Gittje »

Intussen gezien dat ik gemist ben: het kitten wordt 4 maand op 29 november ek. en niet oktober zoals eerst aangegeven.

Nu hoe dan ook, de Sensible 33 valt in de smaak net als de Purizon Lam & Vis. Dat zit dus goed :smile:
Yuraine

Re: Droogvoeding voor volwassen katten OK voor kittens?

Bericht door Yuraine »

Hallo Gittje!

Normaalgesproken mag een kitten op volwassen kattenvoer overstappen wanneer deze het gewicht van een volwassen kat heeft bereikt (2kg) of wanneer deze geslachtsrijp is. Veel mensen zeggen dat een kitten junior voer moet blijven eten tot haar eerste volle jaar, maar dit vind ik echte onzin.

Ik gaf mijn katten nooit junior voer (een kat eet toch ook niet van nature op zijn leeftijd afgestemd voer?), maar mijn kitten blijkt deze beter weg te kunnen werken, dus krijgt ze voorlopig IAMS junior voer.

Je hebt toch nog het junior voer thuis, dus het beste kun je wel wat van dit voer aan haar volwassen voer toevoegen, zodat ze extra voedingsstoffen krijgt voor o.a. haar botten. Wel ervoor zorgen dat alleen zij van dit bakje eet.
Als je haar alleen volwassen voer geeft, geef haar dan wat extra. Volwassen voer bevat namelijk weinig voedingsstoffen. Door meer te geven, kun je het compenseren.

Wanneer de tanden van je kitten aan het wisselen zijn, kan je kitten pijn ervaren aan de tanden tijdens het eten van de volwassen kattenbrokken. In deze periode kun je proberen haar alleen junior brokken te geven, deze blijken zachter te zijn en het is beter voor de groei. Als dit echt niet lukt, kun je de volwassen brokken een paar minuutjes in warm/heet water laten staan en dan een minuutje laten afkoelen. (Hierdoor worden de brokken én zacht én lekkerder door de geur die vrij komt.)

Ik hoop dat ik je wat extra informatie heb kunnen geven!

Yuraine
Plaats reactie