Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door EmmaH90 »

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en heb een account aangemaakt om een aantal vragen te kunnen stellen aan mede kat liefhebbers.

Mijn lieve Prim van 2 jaar is 12 weken geleden geopereerd aan een patella luxatie knietje, rechtsachter. Na 2 weken controle gehad, alles goed.. en bij controle op week 6 totale paniek. Alle 3 de pinnen los, spier helemaal verkrampt en ik voelde mij het slechtste baasje op de planeet. Want ja, ik had niet door dat ze zo slecht liep omdat alles fout zat. Hoe het gebeurt is, is een mysterie. Ik heb haar alleen uit kooi gelaten en op schoot gehad en expres niet rond laten lopen buiten de kooi. Het enige wat we konden bedenken is dat ze misschien in de trralies is geklommen of uitgegleden. Ach, wat het ook was.. ik probeer er maar niet teveel meer aan te denken.
Pootje weeeer geopereerd en ga nu om de 2 weken op consult, want ik en dierenarts zijn beide erg bezorgt.
De constructie zit nog goed. De verkrampte spier is al 8 mm opgerekt, klinkt niet boeiend maar is in 4 weken tijd hartstikke goed. We zijn dus op de goede weg!

De reden dat ze niet buiten de kooi mag lopen, is omdat we net voor de 1e operatie erachter kwamen dat ze op 1 of andere manier haar eigen spieren aanvalt met een stofje. Ik snap niet helemaal hoe het zit, maar ze heeft een enorme antibiotica kuur gehad en als het goed is, is dat nu verholpen. Volgens de dierenarts kon je het zien als een enorme allergische reactie op.. iets? We merkten het omdat ze een enorme reactie had op aaien en rugwervels drukken. Haar waardes waren echt heel bizar, gelukkig de laatste keer al stukken beter. Wel ben ik erg bang dat het terug kan komen.
Maargoed, Prim haar spieren zijn nu verzwakt, ze is een echte knokker en zal het nooit laten merken. De dierenarts heeft haar een anabool gegeven en wil dat ik hier nog een aantal keer voor terugkom. Aangezien ik het pootje ook onder 2 wekelijkse controle heb vind ik dit dit allemaal helemaal prima. Als ze maar beter wordt!

Mijn vraag is dus of jullie een beetje mee kunnen denken in hoe ik haar nog kan helpen. Volgens de dierenarts reageert Prim als een trein op alles in haar omgeving en wat haar lijfje binnenkomt. Medicatie geven was echt verschrikkelijk, omdat ze overal allergisch voor bleek of de ergste bijwerkingen van kreeg. Gelukkig mocht ik stoppen met pijnstillers geven en is ze nu eindelijk medicatie vrij. (haha ik mis de diarree en kots rondes gewoon een beetje ;))
Ik zit erg te twijfelen over wat voor voer ik moet geven, ik geef altijd een combinatie van Greenwoods en Smilla, maar dit omdat Smilla vrij goedkoop voer is met aardige inhoud en Greenwoods voor mijn andere dikzak, want die heeft altijd huidproblemen en reageert op deze beide goed. Hebben jullie misschien tips qua voer waar ik op kan letten, ik wil dat Prim gewoon een goede basis heeft en voer met zo min mogelijk troep. (Overigens is echt vleesvoer, hoe noem je dat... nouja in ieder geval echt vlees voer niet mogelijk. Ik ben alleen en draai nachtdiensten en 12 uurs diensten dus dan moeten er brokjes kunnen staan).
Verder was de dierenarts niet zo van de supplementen in de homeopatische richting, maar vond het prima als ik daar zelf wat in zou zoeken. Ik vroeg me af of jullie daar tips in hebben? Iets voor spieropbouw ofzo? Of raden jullie aan om dan echt zo'n dierenarts homeopaat achtig iets te bezoeken? Dat gaat nu sowieso niet, omdat Prim zo min mogelijk mag reizen... Haha en ik merk dat ik haar gewoon nu iets wil bieden omdat ik me een beetje hulpeloos voel.

Wat een verhaal. Sorry hoor, ik ben een beetje een overbezorgde katten mama.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door castratenkoor »

Wat een pech heeft die arme Prim in het leven.

Middelen voor botten en gewrichten voor een kat. Zelf heb ik artrose en ik slik Glucosamine en Curcuma. Alleen Glucosamine was voor mij niet afdoende.
Nu weet ik dat Glucosamine ook wel aan honden en katten gegeven wordt. maar of Curcuma wel goed is voor katten, dat weet ik niet. dat zou je grondig uit moeten zoeken.

Qua voer lijkt Smilla me niet echt kwaliteitsvoer. Ik zou eerder gaan voor graanvrij en hoog vleesgehalte zoals Applaws, Orijen, Purizon, Granatapet.

Wat ik zelf doe is 2 x per week wat rauw vlees geven. Ik vries dat in in dagporties. 15-20 gram per kat.

Beterschap voor Prim!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door EmmaH90 »

Bedankt voor je reactie!

Ik ga dat voer eens even goed uitpluizen, mn andere dikzak heeft huidproblemen dus heb wel wat dingetjes waar ik op moet letten ook voor hem. Zit een beetje te lezen maar volgens mij moet dat voor hem ook wel goed komen. Ik heb een tijdje almo nature gegeven, maar daar ging Prim enorm van aan de schijt haha. Is dit een gevolg van dat er meer vlees in zit denk je? Toch een kwestie van even doorzetten? Gelukkig eten ze hier alles wat los en vast zit dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Zag alleen door de bomen het bos niet meer met al die kattenvoer merken en allemaal zeggen ze de beste te zijn. Even goed opschrijven wat er in de merken zit die jij voorstelt en dan kijken wat dat allemaal doet. En dan hopen dat ik kleine zakjes kan bestellen.

Ja ze heeft echt pech. Het stomme Is dat zij altijd de gezondste was van de twee, ze komen uit de havens dus hebben altijd wat gezondheids dingetjes gehad. Maar dit is wel echt heel vervelend. Ik heb er stiekem wat jankbuien over gehad. Gelukkig gaat het nu wel weer aardig, volgende week weer terug voor weer een check. Dus duimen maar. Anders moet pootje er af. Mn dierenarts had het erover dat ze op haar kosten misschien iets experimenteels wil proberen maar ik weet niet of ik daar goed aan doe! Verder mag Prim nooit meer een inenting en dus ook nooit naar buiten. Dat vond ik wel even slikken.

Bedankt voor de artrose namen! Ik ga eens even internet speuren daarop en anders moet ik toch maar eens een homeopaat dierendokter zoeken denk ik.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door Rik »

Fijn dat het met Prim al wat beter gaat.

Het "echte" vlees wat je bedoeld is KVV (of barf). Barf moet je helemaal zelf samenstellen en maken maar KVV (Kant en Klaar Vers Vlees) kun je gewoon kopen (vaak in worstvorm voor in de diepvries). Je kunt dit uitstekend combineren met brokjes. Als alternatief kun je e.v. natvoer met hoog vleesgehalte geven in combinatie met de brokjes. Mochten ze niet tegen brokjes en KVV tegelijk kunnen dan kun je de brokjes weghalen als je thuiskomt en dan de KVV na een paar uur geven.

Voordeel van KVV en het natvoer met hoog vleesgehalte is dat er geen andere extra ingrediënten in zit waar de katten misschien niet tegen kunnen. KVV heb je b.v. ook in één diersoort tegelijk om te kunnen werken met een eliminatie-dieet.

Bij overschakelen van het ene voer naar het andere kunnen ze altijd wel diarree krijgen. Voor brokjes raden ze dan ook aan te mengen met steeds grotere verhouding nieuwe brok.

Ter info. Ik geef Applaws brokjes (hoog vleesgehalte zonder granen en andere rare toevoegingen) en 3x per dag ('s-ochtends, bij thuiskomst en voor het slapen gaan) wat natvoer (cat lovers gold, ook hoog vleesgehalte). En 2 of 3x per week vervang ik het natvoer, bij thuiskomst, door KVV (die ik de vorige avond uit de diepvries in de ijskast heb gelegd).

Bij nacht- en 12 uurs-diensten is het even puzzelen maar je kunt het natvoer/KVV dus prima combineren met de brokjes want de brokjes kun je gewoon laten staan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door EmmaH90 »

Hoi Rik! Hmm misschien moet ik me daar dan toch eens in gaan verdiepen. Moet het dan wel goed uitpluizen, ik neem aan dat als je zelf samen gaat stellen je er goed op moet letten dat ze niks missen in hun dieet. En in van die supermarkt pakjes zit natuurlijk wel alles. Ga zo maar eens even speuren hoe of wat.
Ook heb ik overigens geen idee of Jon Snow en Prim dat wel gaan eten, haha misschien moet ik eerst eens kijken hoe ze reageren op echt vlees.

Ik zit wel een beetje met die spierafbraak. Ze is echt helemaal door de medische molen gegaan, geen FIP, geen aids, geen leukemie, geen beenmergkanker, geen virussen en ze konden geen tekenen van artrose vinden. Haar nierwaardes waren bizar, creatine van 900. Schrok me helemaal dood. Het vervelende is dat we nog steeds niet precies weten hoe het komt. Haar andere waardes zijn namelijk perfect, niks wijst op nierfalen (foto's, echo's ook niet). Na een antiobioticakuur is ze gelukkig wel gestopt met die hoeveelheid creatine aanmaken. De dokter had het erover dat ze misschien een 'virus' in haar lichaam aanvalt, maar in plaats daarvan zorgt ze voor spierafbraak. Ze blijft hiervoor geprikt worden om de zoveel weken,omdat ik echt niet wil dat dit weeer gebeurt.
Verder nu aan het lezen over eiwitten, vind dit maar lastige stof. Probeer er achter te komen wat in het voer nou precies spieraanmaak bevordert en hoe ik dan kan zorgen dat ze hier sowieso genoeg van binnen krijgt. (haha, die andere dikzak past zich maar aan).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door Anne »

Wat sneu dat Prim zoveel pech heeft.
Je schrijft dat ze op bijna elke medicatie reageert, is het dan wel zo verstandig om een voedingssuplement te geven?
Misschien dat dit
http://www.medpets.nl/puur+muscle+mass/ ... escription
iets kan betekenen voor Prim, maar voor hetzelfde geld reageert ze ook hier allergisch of overgevoelig?

Je wilt ook advies over voer, is het wel zo verstandig om van voer te wisselen net na de ab's die ze heeft gehad? Ab's zorgen zowiezo vaak voor diarree omdat ze in de darmen ook de goede bacterien doden. Mij lijkt het dus verstandig eerst bij het oude voer te blijven en pas over een maand of twee desnoods over te gaan op iets anders, als je kat weer zijn oude darmflora terug heeft.
Google desnoods op probiotica voor katten, maar kijk uit met allergische reacties daarop.

Ik duim ervoor dat het pootje goed geneest, wat een pech zeg voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door EmmaH90 »

Hoi!

Oeh daar heb je wel echt een punt. Daar heb ik eigenlijk niet helemaal bij stil gestaan. Ik zal eerst inderdaad zorgen dat ze uberhaupt weer goed eet (ze krijgt nu ook eetlust opwekker, omdat ze zo ziek is geweest van alle pillen dat ze in hongerstaking ging). En dan misschien heeeeel langzaam iets nieuws introduceren. Ik wil wel echt ander voer, ik heb voor dat voer gekozen toen ik ze net had en een beetje op mijn budget moest letten. Ik moet nog steeds op mijn budget letten hoor, maar heb wel iets meer ruimte. En zeker nu ik er meer over zit te lezen, wil ik toch over op een wat rijker (of armer, het is maar hoe je het ziet) voer.

En ik heb nog een zak van 4 kg staan, dus die gaat echt eerst op. Met de dierenarts maar even overleggen hoe ik dit het beste kan gaan introduceren.

Ik denk wel dat je gelijk hebt qua supplementen... ik zou het zelf graag willen maar misschien moet ik me gewoon nu concentreren op beter voer en zorgen dat ze goed functioneert. En maar even genoegen nemen met de anabolen shots die ze nu nog af en toe gaat krijgen.

Het frustrerende is dus, dat zelfs als ze doodziek is, ze gewoon lekker door blijft spelen en trippelen. 3 pinnen los, no problemos, we lopen gewoon lekker door. Ik duim ook echt voor het pootje, ze zit nu al zo lang in die bench.. zou ik het zielig vinden als het nu toch nog fout gaat.
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door EmmaH90 »

Jemig de pemig. Ik ben zojuist een klein beetje hersendood geworden geloof ik. Wat een moeilijke gedoe met die eiwitten. Weet gewoon niet waar ik goed aan doe. Ik begrijp dat een hoger percentage vlees in de brok goed is, maar ik vind bv 42 procent eiwitten wel weer heel veel, als ze dat lastig kunnen afbreken. Doe ik er dan wel goed aan om dat aan te bieden?
Ahh, haha mijn hersenen snappen het gewoon niet meer. Zit zo te twijfelen, vooral omdat ze nu echt prachtige waardes heeft, maar ik wel rekening moet houden dat ze nu allergie gevoelig is, vrij zwak gestel heeft en waarschijnlijk later heus nog wel wat problemen gaat krijgen daardoor. Ik wil dan een goede basis aan voer geven en begrijp dat Smilla dat voor haar niet is. Haha, we gaan maar lekker een filmpje kijken, heb nog weken om me hierin te verdiepen voordat ze over kan stappen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is inderdaad bizar: creatinine van 900.... En dat bij een poes van 2 jaar.
Bij goed werkende nieren zou dat betekenen dat er een enorm hoog aanbod is aan creatinine, ofwel gigantische spierafbraak. Is lees verder niks over de conditie van de nieren - is dat toch niet errug belangrijk om te weten voordat je besluiten neemt over het voer?

Aai voor Prim (en was het een goeie film?)
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door EmmaH90 »

De nieren zijn in goed conditie! Ze is de hele medische molen ingeweest en eigenlijk zag alles er na die antibiotica kuur erg goed uit. Ze heeft er zelfs 2 nachtjes geslapen zodat ze haar in de gaten konden houden en rustig alle tests konden doen. Ze heeft inderdaad nu dus gigantische spierafbraak gehad, maar de dierenarts was heel duidelijk: geen nierkat. Prim haar uitslagen zijn ook besproken bij een groot dierenartsen overleg hier in Rotterdam, omdat het niet geheel begrepen werd hoe het kan. Hoe kan je je eigen spieren zo aan vallen zonder dat er eigenlijk iets mis is in het lichaam... de conclusie daaruit was dat ze waarschijnlijk ergens allergisch voor is. Ik kreeg in ieder geval de uitleg dat bij een nierkat je het moet zien aan de nieren, en dat alle waardes eigenlijk super gezond waren behalve creatine. En ze heeft nu de afgelopen 2x ook daarin weer 'normale' waardes. Ik snap mijn eigen kat niet haha. Denk je dat ik toch nog verder moet pushen over die nieren? Ik ga volgende week maandag weer voor haar pootje, waar moet ik dan om vragen? Bloed prikken.. en een echo ofzo?
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door EmmaH90 »

Hmm ik ga het dan gewoon nogmaals vragen. Ik wil het gewoon echt helemaal zeker weten uit kunnen sluiten. Ik ga nu de hele tijd zitten twijfelen of ik het niet verkeerd begrepen heb.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door ErikPhilippus »

EmmaH90 schreef:Denk je dat ik toch nog verder moet pushen over die nieren?
Nee, denk het niet. Als de creatinine inmiddels weer binnen de referentie ligt, dan is het dus inderdaad een lawine van creatinine geweest door abnormale spierafbraak (t.g.v. auto-immuunziekte?), en dat de gezonde nieren het even niet meer konden bolwerken. Blijft wel iets dat je in je achterhoofd moet houden, zeker als je een dieet met hoog gehalte aan (minder goed verteerbaar) eiwit gaat geven.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door EmmaH90 »

Haha sorry voor mn spastischheid, ben dan opeens bang dat ik het niet goed begreep van de dierenarts. Ze kon gewoon geen goede conclusie geven. Ze is inderdaad op van alles getest wat haar klachten kon verklaren, en wat er nog over bleef moest dan met een beenmergpunctie of soort van hersen vocht afnemen? Ik moet eerlijk zeggen dat mij dat een beetje te ver ging. (Was dierenarts het mee eens hoor). Ik denk inderdaad dat het iets met het immuunsysteem is. Kreeg daarom ook het advies; niet meer naar buiten, geen inentingen meer en minder vaak onvlooien/ontwormen. Gelukkig gingen ze sowieso alleen soms naar buiten als ik in de tuin bezig was, en lagen ze dan eigenlijk altijd als een stelletje bangerikken op de deurmat.

Ik heb alle voer analyses uitgeprint en neem die gewoon mee. Kan zij me misschien helpen met uitzoeken. Ik zit inderdaad echt heel erg met die eiwitten, het is gewoon lastige stof. Er zijn duidelijk 2 groepen in kattenland, degene die zo veel mogelijk vers willen geven (ook in brok vorm) wat wel hoger aantal eiwitten betekent. En degene die juist wel zo vers mogelijk maar laag aanraden. Plus hoe weet je wat snel afbreekbaar is. Haha ik blijf er maar gewoon artikelen over lezen, wie weet valt het kwartje nog.

Kwam inderdaad wel tegen dat voer wisealen na een enorme medicatie stoot niet verstandig is. Eerst maar eens zorgen dat ze wat stabieler wordt. Vandaag had ze eindelijk dr bakje vannacht leeg en sprong ze op het nieuwe eten af! Progress. Haha ik heb ook een tijdje gedacht dat ze at, maar to3n bleek Jon Snow zich achter de bench te wringen en Dr bakje leeg te peuteren. Vraag me niet waarom want zijn bak stond vol in de keuken haha.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door ErikPhilippus »

EmmaH90 schreef:Ik zit inderdaad echt heel erg met die eiwitten, het is gewoon lastige stof. Er zijn duidelijk 2 groepen in kattenland, degene die zo veel mogelijk vers willen geven (ook in brok vorm) wat wel hoger aantal eiwitten betekent. En degene die juist wel zo vers mogelijk maar laag aanraden. Plus hoe weet je wat snel afbreekbaar is. Haha ik blijf er maar gewoon artikelen over lezen, wie weet valt het kwartje nog.
Zie mijn recente topic over eiwit in (dieet-)voer:
viewtopic.php?f=24&t=31199
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Voedings- en supplementen advies spieren/allergie

Bericht door EmmaH90 »

Bedankt Erik. Ga het eens even goed lezen, wie weet word ik er wat wijzer uit. Ga sowieso ook eens lezen wat ze nou aanraden bij eventuele spierziekte of auto immuun ziekte. Ik ga haar gewoon niet blootstellen aan zulke enge onderzoeken, dus zal het meer preventief moeten gaan geven.
Plaats reactie