Nierdieet en eiwit

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Adriana »

had al zwakke nierwaardes, zoals veel aziaten en toen, ooit iets met meloxicam als ik me goed herinner......

soms is het een combi maar Dali gaat toch niet zo snel achteruit..??
ik bedoel dat ik altijd de indruk heb gehad dat hij - net als Enzo - behoorlijk stabiel was.
gaat natuurlijk wel achteruit met de leeftijd maar zo lang ik over Dalí lees, zie ik hem niet als een chronisch nierfaler achteruit gaan. en op basis van de recente foto's eigenlijk ook niet.
tuurlijk, graatmager maar alles glanst en hij maakt zeker geen verschraalde indruk op mij.

met Enzo maandag naar da want niet vet te mesten en wil toch wel een geriatrische bloedcheck.
de vorige keer dacht ik iets met schildklier en dat was niet raar na twee ra jodium-behandelingen, maar dat was OK.
nu voor de zekerheid maar even door de molen en als dat in orde is, toch maar een keer verder zoeken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat is wel zo - Dalí is al een tijd stabiel, en maakt een montere indruk. Denk inderdaad vergelijkbaar met Enzo. Ik had dat een jaar geleden ook echt niet verwacht. Of er sprake is geweest van acuut nierfalen: wie zal 't zeggen. Het is in ieder geval overgegaan op chronisch nierfalen. En ik denk mede door de intensieve medische verzorging (en alle goede raad en info op dit forum!) dat ik Dalí er doorheen heb weten te trekken.

Ben erg benieuwd of er iets uitkomt bij Enzo...
Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

[/quote]
Gittje schreef:Uit deze studie die ik onlangs las http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/2 ... 001_AC.pdf blijkt dat ze tot op heden niet zeker zijn of eiwitrestrictie de progressie van chronisch nierfalen in de beginfase afremt.
Ik heb het artikel gelezen, en ik interpreteer het toch een beetje anders. Er wordt verwezen naar een studie waar nierfalen is geïnduceerd door chirurgische verwijdering van een deel van de nieren (over ethiek gesproken....), en dat eiwitrestrictie toen het voortschrijden van het nierfalen niet beïnvloedde. Vreemd genoeg wordt dan de conclusie getrokken dat laag eiwitgehalte in het voer niet zinvol lijkt te zijn bij katten zonder symptomen.

Ik trok m'n wenkbrauwen op bij deze gevolgtrekking. Gelukkig wordt de 'conclusie' direct weer ontzenuwd door de auteur door zelf op te merken dat kunstmatig veroorzaakt nierfalen wel iets anders is dan natuurlijk ontwikkeld nierfalen.

Ik vind ook dat er wel heel veel slagen om de arm worden gehouden in dit artikel. Niet alleen wat betreft het effect van omega-3vetzuren, maar ook b.v. het nut van onderhuids infuus, effect van fortekor/semintra en het geven van fosforbinders in het voer. Soms kan je dingen op je vingers natellen, ook al is er geen sluitend 'wetenschappelijk bewijs'.

Interessant vind ik wel de suggestie dat het toevoegen van verteerbare vezels aan het dieet, de ureum opstapeling bij nierkatten op natuurlijke wijze zou kunnen verminderen (zodat ze beter gaan eten).

Maar goed, er wordt een lans gebroken voor het ontwikkelen van een vroegtijdige marker voor nierfalen - en die is er inmiddels ook (maar volgens mijn eigen ervaring nog niet echt betrouwbaar). Het zo vroegtijdig mogelijk onderkennen van de symptomen van nierfalen is essentieel voor de overleving - maar dat wisten we natuurlijk al.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Adriana »

misschien en zeker bij katten/rassen waarvan bekend is dat ze zwakke nieren hebben, niet wachten totdat het uit de nierwaardes blijkt maar al gelijk van jongs af aan vrij verkrijgbaar niervriendelijk/nierontziend voer geven.
hier krijgen ze allemaal happy cat nierdieet met als snoepje een paar RC renals.
daarnaast ook nature's best en veel natvoer.

en Enzo doet aan spuitjedrinken en hij geeft het tegenwoordig zelf aan door bij de balkondeur te balken.
op het balkon staat een grote emmer met waterplanten en voornamelijk regenwater en dat is toch wel spekje naar Enzo's bekje! of het personeel bvk 's nachts kouwe poten heeft om spuitje buiten te vullen interesseert hem niet zo..
tegenwoordig vul ik spuitjes overdag, dat is stukken comfortabeler..

enne, we kennen Dalí nu een jaar en als hij voornamelijk chronisch nierfalen had gehad, dan was afgelopen jaar toch anders verlopen!
nee, van die meloxicam heeft hij een acuut nierfalen klap gehad en dat trekt wel wat bij maar veroorzaakt toch de nodige nierschade.
die dan verder stabiel blijft. maar je wilt dat geloof ik niet geloven...... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

Adriana schreef:die dan verder stabiel blijft. maar je wilt dat geloof ik niet geloven......
Oh, dat wil ik maar al te graag geloven - geloof me maar ;-)

Anderzijds zijn er toch ook hier genoeg voorbeelden van katten met chronisch nierfalen die een behoorlijk tijd stabiel zijn gebleven. En ook in het artikel dat ik net heb gelezen, staat het volgende over de overleving van katten met chronisch nierfalen, die op verschillende tijdstippen van de progressie van de ziekte zijn gediagnosticeerd en geclassificeerd volgens het IRIS systeem:

stadium 2: gemiddelde overlevingstijd 1151 dagen (met katten erbij die 8,5 jaar overleefden)
stadium 3: gemiddelde overlevingstijd 679 dagen (met uitschieters van haast 6 jaar)
stadium 4: gemiddelde overlevingstijd 35 dagen

Ik weet het niet zeker zo uit m'n hoofd, maar volgens mij zat/zit Dalí in IRIS stadium 3. Klaarblijkelijk is er een grens (met creatinine concentratie als belangrijkste indicatie), waarboven het er opeens somber uitziet, en waaronder je met de juiste verzorging het nog wel een tijdje uit kunt zingen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Adriana »

ik denk dat de combi chronisch/acuut nierfalen lastig te diagnosticeren is.
mijn da houdt gebaseerd op ervaring in hun praktijk bij chronisch nierfalen een overlevingstijd van max 2 jaar aan.
en dat was mijn ervaring (bij MoMo) ook..

stel je hebt een dier met een klap acuut nierfalen (slecht drinken, infectie, vergiftiging etc.).
daarvan gaan de nieren met het ouder worden zoals gebruikelijk langzaam achteruit,
en het hangt natuurlijk ook af van de verzorging van het personeel, alleen droge en/of verkeerde brokjes kan de situatie verergeren en versnellen.

dan heb je dus iets dat voortschrijdend is maar er zijn gradaties en dat voortschrijdend hoeft dus niet uit chronisch nierfalen te komen. dan is een echo oid wel handig om de staat van de nieren te bekijken en sommige da's kunnen dat ook van de buitenkant zo voelen.
personeel kan veel doen zoals je zelf als geen ander weet en doet. dat kan het leven met relatief goeie levenskwaliteit nog behoorlijk rekken. mits dus niet al te voortschrijdend en ik denk dan niet al te chronisch..
Laatst gewijzigd door Adriana op 12 nov 2016 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Cerna »

Noa zat in stadium 4: overlevingstijd 1642 dagen!
Cochi heeft 5 jaar chronisch nierfalen gehad; bij ieder jaarlijks bloedonderzoek waren de waardes weer iets (creat. gemid. met 40) omhoog gegaan. Hij was dus redelijk stabiel.

En met Dalí zal het hetzelfde zijn, vermoed ik.

Adriana: oude(re) katten krijgen meestal chronisch nierfalen doordat de nieren slechter gaan functioneren (net als alle organen helaas). De oorzaak is dus de leeftijd.
Natuurlijk kan een oude(re) kat ook acuut nierfalen krijgen tgv iets giftigs, maar dat is een momentopname (het heet niet voor niets acuut). Of het dier overlijdt eraan of het wordt stabiel en daarmee chronisch.

Dalí KAN nierfalen hebben gekregen tgv Meloxicam, maar het kan net zo goed zijn leeftijd zijn geweest want mijn ervaring is dat katten vanaf ongeveer 12, 13 jaar slechtere nieren kunnen gaan krijgen. En dat kun je misschien voorkomen door ze al vanaf een jaar of tien preventief nierbrokjes (erbij) te gaan geven.
Cerná at vanaf dat Noa ziek werd (okt. 2010) nierbrokjes. Ze was toen 11 jaar en op 17-jarige leeftijd had ze nog steeds uitstekende nierwaardes.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Adriana: oude(re) katten krijgen meestal chronisch nierfalen doordat de nieren slechter gaan functioneren (net als alle organen helaas). De oorzaak is dus de leeftijd.
Annet: het wordt nu subtiel..
er is chronisch nierfalen (schrompelnier etc.) en er is zoiets als chronische nierproblemen.
de eerste kwaal is zeer voortschrijdend.

zie onderscheid in eerste kopje info dierenkliniek Wilhelminapark.
voor de behandeling maakt het niet zo veel uit, wèl voor de mate van voortschrijden en achteruitgang.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Adriana »

Dalí heeft toch geen chronisch (= voortschrijdend) nierfalen?
Huh? Ik dacht het toch echt wel...
Waarom denk jij van niet?

de berichten in je eerste topic er nog eens op nagelezen
viewtopic.php?f=56&t=30436&hilit=Dal%C3%AD+meloxicam
.. en ik zie daar de opmerking dat bij de bloedwaardes de fosfor ip niet verhoogd was.
dat duidt dus op acute vergiftiging want die fosforwaardes ijlen een eind na.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Rik »

Adriana schreef:.. en ik zie daar de opmerking dat bij de bloedwaardes de fosfor ip niet verhoogd was.
dat duidt dus op acute vergiftiging want die fosforwaardes ijlen een eind na.
Er is toch over langere tijd (>3 maanden) nierproblemen vastgesteld?

Volgens de link hierboven zie je dat als er na 2 of 3 maanden nog steeds nierproblemen zijn (beginnend als acuut of niet), je dan spreekt over chronisch.

Dus het maakt niet uit hoe het is begonnen... als de nierproblemen langer dan 3 maanden aanhouden dan spreek je dus over chronisch.
We spreken pas van CNZ of chronisch nierfalen als bij herhaling (gedurende 2-3 maanden) is vastgesteld dat er een nierprobleem is. Als het nierprobleem zich hersteld dan was er sprake van een AKI of acuut nierfalen (zie de pagina over AKI's). Pas als het nierprobleem blijft en het proces is onomkeerbaar dan spreken we van een CNZ of chronisch nierfalen.
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Adriana »

er wordt onderscheid gemaakt tussen chronische nierproblemen en chronisch nierfalen.
voor zover ik weet hebben niet alle dieren met chronische nierproblemen schrompelnieren.

er waren bij Dalí al zwakke nierwaardes/chronische nierproblemen en daar kwam die vergiftiging over heen.
dus verdere achteruitgang van de nierfunctie. dat kan dan nog wel wat bijtrekken maar levert toch schade op.
voor zover ik weet leidt dat dan niet tot schrompelnieren en chronisch nierfalen maar heeft/houdt het betreffende dier chronische nierproblemen.
die dan met het ouder worden verergeren en de mate waarmee hangt ook af van de (top)verzorging van het personeel.

het is allemaal niet zo belangrijk maar ik heb de ervaring dat een dier met chronisch nierfalen en schrompelnieren veel harder achteruitgaat dan een dier met chronische nierproblemen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door Cerna »

Jij maakt onderscheid tussen chronisch nierfalen en chronische nierproblemen, maar volgens mij is dat hetzelfde (al kunnen er verschillende oorzaken zijn).
Ik zie op de site ook niet dat er een onderscheid wordt gemaakt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door castratenkoor »

Eigenlijk is nierfalen ook geen juiste uitdrukking. Dat suggereert dat nieren NIETS meer doen. En dan raakt een kat in coma en overlijdt als er niet snel een nierspoeling gegeven wordt. Als de nieren, na een spoeling, dan nog steeds falen = niks doen = is het einde oefening.

Een betere uitdrukking is nierproblemen. Maar het is een alom gebezigde uitdrukking, zo ook met hartfalen. Als een hart helemaal faalt is het over en uit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door ErikPhilippus »

De officiële benaming is CNZ: Chronische Nier Ziekte. Gemeenschappelijk kenmerk is schade aan de nieren, waardoor ze onvoldoende filter-capaciteit hebben. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat er chronische nierproblemen bestaan, waarbij de nieren nog wél voldoende filter-capaciteit hebben. Of je het nu nierfalen of nierproblemen noemt - het gaat primair om de creatinine plasma concentratie, en op basis daarvan wordt de ernst van het nierfalen (en daarmee de prognose) ingedeeld:

Afbeelding

Bij Dalí is een jaar geleden over een tijdbestek van een aantal maanden een creatinine gehalte gemeten overeenkomend met IRIS fase 3. Daarmee is Dalí dus volgens de standaard een chronische nierpatient.

Nu heeft hij in oktober 2015 een dosis Meloxicam gekregen :oops: , die z'n nieren ongetwijfeld geen goed hebben gedaan. Dus het zou kunnen dat er toen sprake was van een acute verslechtering, die later weer is bijgetrokken - en ertoe heeft bijgedragen dat hij het laatste half jaar toch redelijk stabiel lijkt te zijn (afgezien van het afvallen).

Adriana heeft wel een punt wat betreft fosfor: die waarde is bij Dalí altijd netjes binnen de referentie gebleven. Aangezien juist verhoogd fosfor bijdraagt aan het ontstaan van bindweefsel in de nieren, zou het zomaar kunnen dat Dalí geen schrompel-nieren heeft (en het voortschrijden van CNZ daardoor wordt vertraagd?). Maar die niet-verhoogde fosfor heeft mij altijd wel verbaasd, en heeft me ook doen afvragen wat de relatie zou kunnen zijn tussen de verhoogde creatinine waarde en zijn aanzienlijk verhoogde pancreatitis marker. Is de creatinine meting als indicator voor CNZ dan nog wel betrouwbaar? Anderzijds heeft Dalí steeds hele waterige urine gehad, dus dat er al een tijd iets aan de hand is met z'n nieren is evident.

Ik moet het nog met de DA overleggen, maar misschien tappen we binnen afzienbare tijd wel weer wat bloed af bij Dalí omdat ik het fosfor gehalte in de gaten wil houden i.v.m. het bijvoeren van konijnenvlees. En wie weet blijkt dan dat hij nu in IRIS fase 2 zit? :eshifty: In dat geval hebben we allemaal een beetje gelijk :grin:

Wat uiteraard vele malen belangrijker is: mijn mooie, wijze, oude, magere vriend doet het nu prima, en elke dag met een montere Dalí is een geschenk. Want een jaar geleden had ik dit toch niet kunnen denken :epray:

Fijne zondag!
Erik
Gebruikersavatar
EmmaH90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2016 19:58

Re: Nierdieet en eiwit

Bericht door EmmaH90 »

He wat een interessant topic. Het wordt me wel duidelijk dat vers bijvoeren toch wel heel goed voor de katjes is. Hoe bevalt het bij jou tot nu toe? Ik maak me wel een beetje zorgen over of ze het wel op gaan eten, hoe heb je dit getest? Ik ga denk ik niet teveel letten op de eiwitten, maar wel op kwaliteitsvoer over zetten en elke dag iets van vers voer. Gewoon brokken met veel vlees. Zit een beetje in te lezen op Barf ook nu.
Plaats reactie