Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?)

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?)

Bericht door Rik »

Weegmomentje van de week. Yuna 2715 gram, Bono 4150 gram met 23 weken. Dus 5 maanden en 1 week. Dan begin ik Bono nu toch wel wat (te?) zwaar te vinden. Deze week weer 280 gram erbij. Hij oogt niet echt vet maar is wel fors gebouwd.

Er staan onbeperkt brokjes (RC Kitten) en ze krijgen ongeveer 150gram natvoer (Cat Lovers Gold) per dag (verdeeld over 3 momenten). Soms vervang ik de 50 gram natvoer door 40 gram KVV. Geef ik ze nu te veel? Ik dacht dat een kitten meer moest hebben dan een volwassen kat maar ik heb het gevoel dat ze dat nog niet krijgen.

Moet ik me zorgen maken over ruim 4 kilo bij 5,2 maand voor een fors gebouwde HTK kater?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk niet dat je teveel geeft en ik denk ook niet dat Bono te dik is. Wel zou ik als ik jou was overgaan op RC voor volwassen katten en minder natvoer, 150 gram per dag is best veel voor een volwassen kat ( waaronder ze straks na castratie vallen). Ter vergelijk, ik geeft voor met zijn allen 's morgens 85 gram en 's middags 100 gram. Daar eten 5 of 6 katten dan van.

Ik denk dat Bono flink groot wordt. Douwe is bijna 2 en weegt minder. Die is vrij klein, kort gebouwd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik denk niet dat je er zorgen over moet hebben. Katers zijn over het algemeen groter en zwaarder gebouwd. Maar ook tussen katers zit er verschil in bouw en verdeling vet en spiermassa. Mijn 2 katers lijken niets op elkaar. De ene is altijd 4,5 kg geweest...atletisch en uitgerekte bouw. De ander is groot en gespierde bouw, nooit te dik geweest, maar wel op de top in zijn leven 6,9 kg.

Ik zou als ik jou was er niet ongerust om zijn...hij wordt waarschijnlijk een flinke heer. Ingrijpen qua voer kan altijd nog, nu heeft hij het nodig voor zijn ontwikkeling en hij oogt niets te dik.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Dinky »

Dinky is maar een klein poesjes en weegt toch ook 4,4 kg. Zolang hij niet dik oogt hoort het bij zijn postuur ;-)

Ik zou wel minder natvoer gaan geven en geen rc kitten meer maar gewoon volwassen brokken. Kitten brokken zitten vol bouwstoffen maar dat hebben ze nu niet meer in die mate nodig ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Rik »

Ok, thanks. Bij CLG (Cat Lovers Gold) adviseerde ze voor een volwassen kat van 5kg ongeveer één blik van 400 gram (als die alleen natvoer eet). Dus een kat van 3kg zou twee derde blik nodig hebben. Een kitten tot enkele maanden zou minimaal het dubbele nodig hebben. Dat is blijkbaar toch wel wat veel (vandaar dat ik ook voor mijn gevoel nu 150 gram gaf met aanvullend brokjes). Overigens gaven ze dat in de mail van CLG ook wel aan dat de ene kat minder nodig heeft dan de ander en dat je toch een beetje moet kijken hoe ze het erop doen.

Ik wilde eventueel voor de brokjes naar Applaws gaan (of in ieder geval iets zonder graan). Daar zal ik dus maandag gelijk mee beginnen. (Ze hebben al eens een klein zakje geprobeerd dus dat zal geen probleem zijn) Ik zal eens kijken of ik het natvoer een klein beetje kan minderen. Ik had ook het idee dat Bono gewoon vrij snel naar de brokjes loopt om te knabbelen. Zelfs direct nadat ie zijn natvoer op heeft. Dus hij heeft gewoon een niet te verzadigen eetlust. Hij zal in ieder geval een forse jongen worden en ik ben met Bowy altijd een slank poesje van maximaal 3,5kg gewend. (Daar zit hij dus al flink overheen :))
:patat:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Cerna »

Even ter vergelijking: Laila woog op de dag van de castratie 3,4 kilo, ze was toen 7,5 maand. Ze is wel een poes, maar heeft het postuur van een kater en Britten zijn sowieso zwaarder dan HTK.
En kittens - tenminste de mijne - hebben een flinke eetlust omdat ze nog in de groei en erg actief zijn dus ik verwacht dat die "niet te verzadigde eetlust" wel zal ophouden zodra hij uitgegroeid is.
Echter, dan kan hij wanneer hij in dit tempo doorgaat, dus ook zo'n 8 kilo wegen op driejarige leeftijd. :eeh:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Rik »

Ja, die 8kg gaat ie waarschijnlijk wel halen :) Op zich geen probleem maar het betekent waarschijnlijk dat ik altijd wel op zijn gewicht zal moeten letten.

(Daar heb ik bij mijzelf al voldoende moeite mee :lol:)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Cerna »

Och Rik, dan heb je toch ervaring? :-P

Cochi woog 10 kilo toen hij in de bloei van zijn leven was. Hij was ook een grote, forse HTK-mijnheer (Cochi noemden wij altijd mijnheer vanwege zijn witte overhemd met zwart colbert) en is 18 jaar geworden dus ik zou me niet te ongerust maken over het gewicht (zegt zij die zich wel ongerust maakt over Laila :eshifty: ).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door castratenkoor »

Bobje is ook al 11,5 jaar en die gaat prima en probleemloos. Al heeft hij wel een trapje nodig om op bank en salontafel te komen. Hij speelt af en toe nog vrolijk mee met de jonkies. De laatste keer dat ik hem woog was hij tussen 10 en 11 kg. Hij is 11,3 kg geweest dus hij wordt in ieder geval niet steeds zwaarder.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door kittentjes »

Topic gevonden [SMILING FACE WITH SMILING EYES], valt Moos inderdaad nog best mee. Ik ben vorige week al overgestapt op volwassen voer dus dat zit wel goed. Ik was wel van plan het nog onbeperkt te geven voorlopig. Ze krijgen hier alleen s avonds natvoer, allerlei variaties en ze lusten alles. Ik geef ongeveer 25 gram per kat, kan iets meer zijn. Maar doe zeker twee dagen met 100 gram zakjes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Rik »

Mmm, ja, misschien is dat onbeperkt aanbieden hier ook wel het probleem. Ik ben nét weer door een zak van 2kg rc kitten heen die ik op 6okt gekocht heb. Da's wel erg snel moet ik zeggen. Ik weet niet precies wanneer ik hem heb aangebroken maar dat zou zo'n 125 gram brokjes per dag zijn voor beide kittens. Aangezien ik verwacht dat Yuna niet zoveel eet zal het grootste gedeelte door Bono opgepeuzeld worden. Samen met 150 gram natvoer zal dat wel een beetje veel van het goede zijn. Zeker omdat het de kitten variant was.

Nu heb ik dus een zak Applaws (2kg) en een probeerzakje Orijen (400gram). Ben benieuwd hoe ze dat vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Gittje »

Ik vind het gewicht van Bono voor een kater niet te zwaar.

Onze Figaro (5 1/2 maand) heeft een gewicht van 4 kg en staat nu al een tijdje op volwassen voer. Als droogvoer een mengeling van RC Sensible 33 met Purizon Lam & vis en 2 x daags natvoer waarbij ik verschillende merken afwissel.

Hij werd gisteren gecastreerd en de DA schat dat hij 5 kg als eindgewicht zal hebben, maar ik vermoed dat het toch meer zal zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Rik »

Momenteel is Bono 5085 gram bij 35 weken (=8 maanden). Yuna weegt 3480.

De laatste 5 weken lukte het me Bono stabiel rond de 5 kg te houden maar als ik hem onbeperkt brokjes zou geven zou zijn gewicht echt omhoog schieten. Hij kwam tot de castratie met wel 250-300 gram per week aan. Hij zou de hele dag kunnen eten. Bij de castratie vond de DA Bono eigenlijk ook wel een kilootje te zwaar.

Ik denk dat Figaro ook wel in de kortste keren zo boven de 5 kg kan zitten. Nu hoeft iets erboven geen probleem te zijn maar heel veel erboven brengt natuurlijk ook de nodige gezondheidsrisico's met zich mee. Dus als ik Bono tussen de 5 en 6 kg kan houden ben ik tevreden.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door Gittje »

Ja, ik vermoed ook dat Figaro nog meer zal aankomen nu hij gecastreerd is en dat ik hem in de gaten zal moeten houden.

Vraag mij dan af welk voer voor hem beter is: volledig graanvrij (vb. Purizon) of de gulden middenweg (mengeling RC Sensible 33 met Purizon) als brok? Van natvoer neem ik aan dat ze niet zo héél veel aankomen gezien 80 % vocht is.
kittentjes

Re: Hoeveel voer voor kitten van 5 maanden (kitten te zwaar?

Bericht door kittentjes »

Moos valt nu ook in de catogorie te zwaar, 5,2 kg nu. Terwijl ik m amper zie eten. Toch bizar maar goed je ziet wel verschil natuurlijk met Saar. Terwijl zij bij ons juist meer lijkt te eten...
Plaats reactie