Voer verschil

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
kittentjes

Voer verschil

Bericht door kittentjes »

kan iemand mij uitleggen wat hier de grote verschillen in zijn? Ik zie het namelijk niet behalve merknaam die ik hier bewust even weg laat.

kittenvoer nmr 1

Gedehydreerde gevogelte-eiwitten, rijst, isolaat van plantaardige eiwitten*, dierlijke vetten, maïs, maïsgluten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, plantaardige vezels, bietenpulp, gist en delen daarvan, visolie, mineralen, sojaolie, psylliumschil en psylliumzaden (0,5%), Fructi-Oligo-Sacchariden (0,38%), hydrolysaat van gist (bron van Manno-Oligo-Sacchariden), tagetes (Afrikaan) extract (bron van luteïne)
*L.I.P.: hoogwaardige eiwitten die zeer goed verteerbaar zijn.

Vitamine A (IE/kg) 20.500
Vitamine D3 (IE/kg) 800
Vitamine E (mg/kg) 600
E1 (ijzer) (mg/kg) 40
E2 (jodium) (mg/kg) 4
E4 (koper) (mg/kg) 12
E5 (mangaan) (mg/kg) 52
E6 (zink) (mg/kg)
E8 (selenium) (mg/kg) 0,07

Conserveermiddelen

Antioxidanten
Analytische bestandsdelen

Ruw eiwit (%) 36
Ruw vet (%) 18
Ruwe as (%) 7,8
Ruwe celstof (%) 2,3
Calcium (g) 1,2
kittentjes

Re: Voer verschil

Bericht door kittentjes »

En deze is nummer 2:

Volledig kattenvoer
samenstelling
Gevogeltevleesmeel, rijst, maisglutenvoer, mais, gevogeltevet, gerst, cellulose, bietenpulp, gedroogde gevogeltelevers, visolie, gist, gedroogd ei.

Ingrediënten:
ruw eiwit 35,0%
ruw vet 20,0%
ruwe as 7%
ruwe celstof 2,5%
vocht 8,0%
calcium 1,1%
fosfor 1,1%
magnesium 0,08%


Toegevoegde stoffen:
vitamine A 15.000 I.E./kg
vitamine D3 1500 I.E./kg
vitamine E 4750 mg/kg
taurine 2100 Mg
koper 2,5 mg
ijzer 90 mg
mangaan 10,5 mg
zink 132 mg/kg
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voer verschil

Bericht door Dinky »

In nummer 1 zitten meer verschillende ingrediënten.
Ook de hoeveelheden toegevoegde vitaminen verschillen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voer verschil

Bericht door Rik »

Verder moeilijk te zeggen zonder de werkelijke percentages te weten. De brokjes zijn in ieder geval gebaseerd op rijst (wat beter is dan graan). (Ik weet in ieder geval welk merk nr 1 is :) ) Maar op zich heb ik het niet zo met brokjes. Je ziet ook zoveel andere plantaardige ingrediënten hierin zitten. Ik heb af en toe het idee dat het de fabrikanten meer om het geld te doen is dan goede ingrediënten te gebruiken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Voer verschil

Bericht door kittentjes »

Klopt rik, ik vind het namelijk lastig te bepalen in dit geval of het nu echt zoveel beter is om 1 te nemen of 2 want gaat het dan om het merk? Het prijsverschil is namelijk wel groot. Of zijn de producten die gebruikt worden sowieso beter.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voer verschil

Bericht door Rik »

Het probleem is dat je aan bijvoorbeeld "ruw eiwit" niet kunt zien of het hoogwaardig goed verteerbare eiwitten zijn of "troep" eiwitten. Dus het vergelijken van zulke staatjes kun je alleen globaal doen op ingrediënten. Nu is het wel zo dat de Gevogeltevleesmeel wel vlees is (tegenover Gevogeltemeel wat tot meel vermalen hele vogel is inclusief botten en veren).

Vaak is het wel zo dat de duurdere merken dan "proberen" ook hoogwaardigere ingrediënten te gebruiken. Of dat dan ook daadwerkelijk zo is weet ik niet.

Ik ga dan ook naar KVV of natvoer (of combo) en geef alleen brokken als gemak erbij. In ieder geval graanvrij maar er zijn ook brokken die meer "echt" vlees bevatten volgens mij. Bijvoorbeeld Applaws ofzo maar dat moet ik ook nog allemaal even goed uitzoeken.
Ingrediënten:
Gedroogde kip (50%), gedroogde zalm (13%), kip gehakt (13%), aardappelen, verse zalm (6%), bietenpulp, gist, zalmolie (1%), [omega-3] gebraden kippenjus/saus (1 %), visbestand (0,5%), vitaminen en mineralen, gedroogd ei, cellulose uit plantaardige vezels (0,03%), natriumchloride, calciumcarbonaat, zeewier / kelp, cranberry, DL-methionine, kaliumchloride, yucca extract, citrus extract, rozemarijnextract ,
Maar goed... die is ook niet goedkoop (maar je ziet wel duidelijker met percentages wat erin zit)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voer verschil

Bericht door castratenkoor »

kittentjes schreef:Klopt rik, ik vind het namelijk lastig te bepalen in dit geval of het nu echt zoveel beter is om 1 te nemen of 2 want gaat het dan om het merk? Het prijsverschil is namelijk wel groot. Of zijn de producten die gebruikt worden sowieso beter.
Het is niet alleen een kwestie van ingrediënten, het is ook de manier van procuceren. Met goedkope/supermarkt brokken loop je veel meer risico op gezondheidsproblemen. En uiteindelijk ben je dan nog veel duurder uit met dierenartskosten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Voer verschil

Bericht door Dorien66 »

Sinds een kleine vier jaar gebruik ik als droge brok alleen nog maar Applaws en mij bevalt dat prima. Abel deed het er super op en Flip ook nog steeds. Soms schijnen katten veel te gaan overgeven van Applaws, ik heb die ervaring niet. Flip spuugt hooguit af en toe een vieze muis uit. Of Applaws nou zoveel duurder is, weet ik niet, want ik heb het idee dat Flip er juist minder van eet (wel goed op gewicht en krijgt continue aangeboden). Als hij er gezond op blijft, is dat natuurlijk ook veel waard. Niet alleen emotioneel, maar ook financieel.
kittentjes

Re: Voer verschil

Bericht door kittentjes »

Ja daar zie je inderdaad wel veel verschil in Rik. Ik wil best wat meer betalen maar ik wil dan ook weten waarvoor.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Voer verschil

Bericht door Dinky »

@Rik: Bij kvv zit er veel verschil in kwaliteit spiervlees dat wordt gebruikt. Wel iets om rekening mee te houden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voer verschil

Bericht door Rik »

Verschil in kwaliteit van de ingrediënten zal overal wel voorkomen. Maar hoe kun je dat nou, als leek, goed beoordelen (nét als tussen brok dus). Misschien eens op het "andere" forum snuffelen :)

Voor nu ben ik gewoon even één worst aan het uitproberen (meer zodat die hummels van mij niet alleen verslaafd raken aan gourmet straks). Ook vraag ik me af of je kunt wisselen tussen brokjes, gewoon nat/blikvoer en KVV (of gewoon door elkaar, niet mengen maar gedurende de dag, zoals ik nu doe).

<<oeps... zijn we een beetje off-topic geraakt :oops: >>
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Voer verschil

Bericht door kittentjes »

Dat bedoel ik inderdaad rik, je kunt als de ingrediënten hetzelfde zijn niet weten of de één betere producten gebruikt dan de ander. Is het dan inderdaad alleen omdat het een A of B merk is of is het ook echt een verschil.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voer verschil

Bericht door castratenkoor »

Als reactie ook off topic. Doe ik ook Rik. Er staan hier 24/7 brokken, 5 soorten. Ze krijgen 2 x daags blik en 3 maal per week vlees uit de vriezer. Met Carnibest ben ik gestopt, dat vraten ze zo slecht dat ik 3/4 steeds weg kon gooien. (Timo* en Sjaak* aten dat wel heel goed maar die zijn mij helaas ontvallen) Ik geef nu 1 x per week kipfilet, 1 x rund en 1 x kippenlever. En dat gaat schoon op. Geen enorme hoeveelheden 80-100 gram met zijn allen.

Ze krijgen dan dus op een dag zowel brok als blik als rauw vlees. Magen en darmen zijn hier nooit overstuur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Voer verschil

Bericht door castratenkoor »

kittentjes schreef:Dat bedoel ik inderdaad rik, je kunt als de ingrediënten hetzelfde zijn niet weten of de één betere producten gebruikt dan de ander. Is het dan inderdaad alleen omdat het een A of B merk is of is het ook echt een verschil.
Het maakt echt verschil. Ik heb 36 jaar katten en val alles geprobeerd. Voer je mindere kwaliteit dan merk je dat aan de kattenbakken. En aan de vachten. Er zijn ook voersoorten afgevallen omdat ze het niet lekker vinden. Dan laten ze het staan en na 2 dagen kun je het weggooien.

En ik heb meerdere soorten gehad waar blaasgruis-gevoelige katten een aanval van blaasgruis van krijgen b.v. light varianten ook de duurdere merken. Light voer zou ik altijd afraden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Voer verschil

Bericht door kittentjes »

Oké maar in mijn geval nu is het dan verstandig over te stappen op nieuw voer of beter wachten ivm de nu al aanwezige diarree
Plaats reactie