Welk voer?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
DizzyAndSnow
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2016 01:23

Welk voer?

Bericht door DizzyAndSnow »

Heeii!

In oktober krijgen we 2 kittens in huis ;) Echt schatjes! Maar hier is nu de vraag: Wat vinden jullie nu goed voer? Ik weet het echt niet. Iedereen zegt weer wat anders dus ik weet niet wat nou goed is en wat niet. De ene zegt Hills, de ander Royal Canin en dan weer Whiskas? :P Ik zoek gewoon brokken waar alle benodigde vitaminen in zitten. Naar de prijs kijk ik niet zo want ik heb er wel wat voor over. Vast dankjewel!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk voer?

Bericht door castratenkoor »

Leuk dat je twee kittens hebt aangeschaft. veel plezier ermee.

Over voer zijn al vele topics, kijk eens via "zoeken".

Supermarkt-voer zoals Whiskas zou ik afraden. Ik ben voorstander van Hill's en Royal Canon en Granatapet - dat laatste is te koop via Zooplus.
Daarnaast voer ik ze tweemaal daags natvoer en tweemaal per week rauw vlees. Dat vlees vries ik eerst in porties voor een dag in, om ziektekiemen, wormen ed. de nek om te draaien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mrls
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 aug 2016 14:02

Re: Welk voer?

Bericht door Mrls »

Rosie en Lemmy doen het erg goed op Royal Canin. Glanzende vachtjes, groeien goed. Zijn nu 17 weken, en het poesje Rosie weegt 2 kilo :o
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Welk voer?

Bericht door Leeflevi »

castratenkoor schreef:
Supermarkt-voer zoals Whiskas zou ik afraden. Ik ben voorstander van Hill's en Royal Canon en Granatapet - dat laatste is te koop via Zooplus.
Daarnaast voer ik ze tweemaal daags natvoer en tweemaal per week rauw vlees.
Wat voor natvoer geef jij als ik vragen mag? Ik geef namelijk wel brokken van Royal Canin.. Is het natvoer daarvan ook oke?
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer?

Bericht door Rik »

In principe zijn de RC brokjes wel goed. In ieder geval veel beter dan supermarkt merken. Maar ook RC bevat nog steeds rijst en soms maïs en andere groente-achtige ingrediënten. Tevens stond er op zooplus niet echt bij hoeveel procent echt vlees erin zit. Maar bijvoorbeeld bij een merk als Applaws zie je dat er wel veel vlees in zit (met wat aardappel om de brok bij elkaar te houden). Minimaal 75-80% vlees of vis (hoogwaardige eiwitten). Ik denk dat ik na de RC Kitten eens die Applaws ga proberen.

Verder voor natvoer... natvoer bestaat voor 80% uit vocht. Dan is het veel minder kritisch wat je geeft (natuurlijk geen echte troep met suikers e.d.). Ik heb tot nu toe (naast de RC Kitten brok) nog gewoon een heel klein beetje Gourmet mouse gegeven (waar toch weer suiker in zit). Maar ik ben serieus aan het kijken om ook KVV te geven. Tot nu toe eten ze het beetje haaksbarf dat ik geef graag op (is fijne maling). Dus dat zal ik maar eens op gaan voeren. Dan staan hier de hele dag brokjes en krijgen ze 2 maal per dag natvoer waarvan een aantal keer per week KVV.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk voer?

Bericht door castratenkoor »

Ik geef zoals ik al aangaf Royal Canin, Hill's en Granatapet brokken.

Natvoer geef ik Miamor, Gourmet, Hill's, Royal Canin, Applaws, blikjes 85 gram Jumbo en zakjes AH natvoer. Ik wissel af, dagje duur, dagje goedkoper. Van alles geprobeerd aan natvoer, veel trekken ze de neus voor op, ook Almo wat duur is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer?

Bericht door Rik »

Nu schrik ik normaal niet zo hard van prijzen voor goed voer... maar €15+ p/kg (of zelfs €18) voor natvoer van Applaws vind ik wel erg duur. De ingrediënten zijn heel goed maar dan kun je net zo goed één van de betere KVVs geven (maar dan moeten ze dat natuurlijk wel willen eten :) ). Ik heb hier eens een blikje van Cat lovers gold meegenomen. Kijken hoe dat is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Welk voer?

Bericht door ErikPhilippus »

Wat me trouwens is opgevallen, in het natvoer van Applaws zit maar 13% of 14% eiwit, terwijl andere merken kwaliteitsvoer 18% - 20% eiwit hebben. Waarschijnlijk omdat er geen eiwit-rijke toevoegingen inzitten. Zou het dan wellicht geschikter maken als extraatje voor nierpatienten met slechte trek.

Hoewel je natuurlijk ook moet kijken naar de eiwitbron. Voor nierpatienten is het natuurlijk het beste als de eiwitten als zodanig gebruikt kunnen worden, en derhalve niet afgebroken hoeven te worden (wat dan de nieren belast vanwege de afvalstoffen die daarbij vrijkomen). Ik meen me te herinneren dat eiwit van vis (en zeker van konijn en ree) het dichtst bij die van de kat komen, en dat ander eiwit (met name kippeneiwit) eigenlijk minder goed is.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk voer?

Bericht door castratenkoor »

Ze vinden het wel heel lekker hier Applaws ;-).

Almo is ook duur en dat vreten ze amper. Dat is pas zonde van het geld.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Welk voer?

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef:Almo is ook duur en dat vreten ze amper. Dat is pas zonde van het geld.
Hier ook - koop ik niet meer.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk voer?

Bericht door castratenkoor »

Carnibest kon ik ook steeds grotendeels weggooien sinds Sjaak* en Timo* er niet meer zijn. De rest trekt helaas de neus ervoor op. Gewoon kip en rund van de slager wordt wel schoon opgepeuzeld.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Welk voer?

Bericht door Dorien66 »

Applaws natvoer is er ook rond de 10 euro/kg, het ligt aan de verpakking en het type wat de kiloprijs is. Flip eet het met enorm lange tanden, ik had een keer een flinke hoeveelheid probeer-tinnetjes gekregen, dus kon het gelukkig wat langduriger uitproberen. De eerste twee dagen ging het goed, toen was het nieuwe eraf (kennelijk) en liet meneer 90% staan. Wel likt hij het vocht helemaal op, dat vul ik aan met heet water.
Ben maar weer afgedropen naar Gourmet Mon Petit, waarvan hij meestal iets meer dan de helft van opeet.
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Welk voer?

Bericht door Leeflevi »

castratenkoor schreef:Ik geef zoals ik al aangaf Royal Canin, Hill's en Granatapet brokken.

Natvoer geef ik Miamor, Gourmet, Hill's, Royal Canin, Applaws, blikjes 85 gram Jumbo en zakjes AH natvoer. Ik wissel af, dagje duur, dagje goedkoper. Van alles geprobeerd aan natvoer, veel trekken ze de neus voor op, ook Almo wat duur is.
Zijn de blikjes van Jumbo en zakjes van AH beter dan Whiskas? Ik wil sowieso wel een duur merk kopen. Maar zoals jij hier beschrijft is dat ook wel fijn! Ene keer duur andere keer wat goedkoper. (als ze het eten tenminste :-P ).
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welk voer?

Bericht door castratenkoor »

Whiskas zakjes laten ze hier staan. Daar gaan ze naast staan graven en kijken me aan met een blik van "en nu echt voer graag". Kuipjes AH en Jumbo vreten ze ook niet. Maar Jumbo 85 gram blikjes eten ze graag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk voer?

Bericht door Rik »

Daarom is het van belang om al vanaf een vroege leeftijd kennis te laten maken met allerlei verschillende soorten. Van mouse, stukjes in saus tot aan wat KVV. In de huismerken van de supermarkt zit meestal wel meer suiker e.d. en ik zou dat normaal wel beperkt houden. Af en toe is geen probleem zolang ze het maar niet "te lekker" vinden vanwege die suikers. Ook zelfs in het natvoer van RC (en waarschijnlijk de andere ook) zitten weer granen e.d. (daarom twijfel ik tegenwoordig ook een beetje over RC). Er zijn een paar merken die dit bijvoorbeeld niet/minder hebben en voor een groot gedeelte uit vlees bestaan. Applaws is er daar één van. Momenteel kijk ik ook naar Cat lovers gold (blik/natvoer en brokjes) om dit naast wat KVV te geven.

Kijk dus eens bij zooplus.nl naar de ingrediënten van die Whiskas en vergelijk dat eens met Jumbo en zakjes van AH.
Enkele voorbeelden van kant en klare (diepgevroren, ook wel kvv genoemd) rauwe voeding zijn:
Carnibest, Carnifarm, Carnivoer, Bandit, Bibi, Haaksbarf, Tinlo, DARF of Lotgering.

Enkele voorbeelden van premium natvoer:
Almo Nature, Cosma, Animonda carny, Bosita, Porta 21, Shinycat (Gimpet), Applaws, Schesir, Hermanns Bio kattenvoer, Renske.

Hoge kwaliteit brokken (liefst alleen in combinatie met natvoer of rauw, aangezien brokken nauwelijks vocht bevatten):
Orijen, Arden Grange, Applaws, Natural Health (Carnivore), Renske, Nutrivet, Porta 21 graanvrij, Catlovers Gold, Solid Gold, Timberwolf Serengeti.

De merken natvoer en droogvoer zijn o.a. te koop bij zooplus (n.b. de Duitse site is met veel merken een stuk voordeliger). KVV wordt in steeds meer dierenwinkels verkocht en bij sommige dierenartsen of het is online te bestellen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie