Kittens MOETEN natvoer?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Rik »

Lowlander / Brits Halflanghaar
Doordat er bij de Brits Korthaar nog steeds af en toe gebruik wordt gemaakt van de Perzisch Langhaar of de Exotic Shorthair dragen veel Brits Kortharen het langhaargen. Uit een kruising tussen twee langhaardragende Brits Kortharen kunnen Brits Halflangharen of (zoals onze rasvereniging ze noemt) Lowlanders geboren worden.
http://members.casema.nl/ymertens/katte ... lander.htm

Lowlander
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Cerna »

Welke cattery (gewoon nieuwsgierig)?

Echt Rik, het is voor het eerst dat ik hierover hoor. Men heeft er jaren over gedaan om de Brits Langhaar (vroeger noemden men ze 'pluisjes' en werden ze voor niets of heel weinig weinig gegeven) erkend te krijgen. Op shows ook nog nooit een halflanghaar gezien.
Wanneer ik je link lees dan denk ik (kon het niet ontdekken) dat het hier om een oude pagina gaat omdat de persoon het ook heeft over 'Pluisjes' en dat zijn toch echt de Brits Langharen :smile:
http://www.cattery-starlicious.be/ras-informatie.html
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Rik »

Ik denk inderdaad ook dat het tegenwoordig gewoon officieel Brits langhaar heet (of britannica/lowlander/highlander). Ik zie ook de verwijzing van lowlanders, in mijn tweede link, naar Brits langharen, dus bij de erkenning zal het gewoon officieel Brits langhaar heten. Ik neem ook aan dat er tegenwoordig een stamboom afgegeven wordt en niet meer alleen een afstammingsbewijs. En het kan dus dat je in één nest twee verschillende "rassen" kunt krijgen? :) (wie bepaald dan eigenlijk wanneer het kitten welk ras heeft?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Leeflevi »

Bedankt voor deze link. Ik had namelijk gezien dat de twee dekvaders langharig zijn, maar de moeders zijn verschillend van de kittens.
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Leeflevi »

Cerna schreef:Welke cattery (gewoon nieuwsgierig)?

Echt Rik, het is voor het eerst dat ik hierover hoor. Men heeft er jaren over gedaan om de Brits Langhaar (vroeger noemden men ze 'pluisjes' en werden ze voor niets of heel weinig weinig gegeven) erkend te krijgen. Op shows ook nog nooit een halflanghaar gezien.
Wanneer ik je link lees dan denk ik (kon het niet ontdekken) dat het hier om een oude pagina gaat omdat de persoon het ook heeft over 'Pluisjes' en dat zijn toch echt de Brits Langharen :smile:
http://www.cattery-starlicious.be/ras-informatie.html
Het is een moeder van een vriendin van me, zover ik weet is het niet echt een cattery (ik ben daar niet helemaal in thuis). Weet alleen dat die vaders stamboom papier hadden, maar we hebben zelf ook geen papieren meegekregen.
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Gittje »

castratenkoor schreef:Persoonlijk doe ik het wel, natvoer geven aan mijn katten. Vooral om zeker te weten dat ze tweemaal daags flink wat vocht binnen krijgen. Ik doe er wat water doorheen.
En daarnaast geef ik ze tweemaal per week ieder wat rauw vlees, ik vries dat in per dagportie.
Hier wordt sinds de aankomst van Figaro dagelijks dagelijks natvoer, droogvoer en KVV gegeven verdeeld over 4 maaltijden per dag (tussen 5u30 en 22u15). Soms krijgen ze ook een koffielepel platte kaas of yoghurt als tussendoortje.

Vroeger gaf ik bijna hoofdzakelijk droogvoer, maar ik ben daarop terug gekomen omdat ik overtuigd ben dat variatie het beste is en droogvoer alleen toch ook niet zo goed kan zijn voor een dier dat in weze een carnivoor is.

Op verschillende plaatsen in huis staan kleine bakje met water, sommige gevuld met kraantjeswater en andere met bronwater.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door castratenkoor »

Ik geloof ook in het belang van variatie, daarom op elke verdieping andere brokken. En dus zoals hierboven reeds vermeld natvoer en rauw.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Anne »

Mij is altijd verteld, dat natvoer juist heel goed is ivm het vocht wat ze op die manier binnenkrijgen.
In prooidieren zit veel meer vocht, dan in droge brokjes. Tevens spoelt hun blaas op die manier goed door, dat kan belangrijk zijn om blaasproblemen in de toekomst te voorkomen.
Wil je dat je katten nog meer vocht binnen krijgen, schaf dan een waterfontein aan ;-) Het geklater van stromend water zet katten aan nog meer te drinken. Helemaal goed voor als je katten hebt met blaasproblemen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Gittje »

Mijn dierenarts omschrijft natvoer als "duur water" en is pro droogvoer. Ook voor honden overigens.
Pas de laatste jaren na 2 binnenhuiskatten die voornamelijk droogvoer kregen op 12-jarige leeftijd aan nierfalen te hebben verloren, ben ik mij beginnen vragen stellen. Ja, ik weet, een beetje (te) laat :-(

Nu heb ik terug een kat van 10 1/2 jaar die met chronisch nierfalen zit. Nochtans was het uiterekend deze kat die vlot tussendoortjes en natvoer at. Ik begon mij terug af te vragen wat beter zou zijn, gezien de DA aanstuurd op nierdieetbrokken.

In het boek Het geheim van de kat van John Bradshaw kon ik echter halen dat ik er goed aan doe ruim natvoeding te geven en droogvoer te minderen. De DA blijft wel bij z'n mening "duur betaald water", maar zeker voor KVV ben ik het met hem niet eens.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door castratenkoor »

Met de dierenarts eens dat natvoer in verhouding duurder is dan droogvoer. Het bevat doorgaans 80% water. Maar water is juist wat een kat ook hard nodig heeft. Ik blijf ze dan ook 2 x daags natvoer met extra water geven.

Als katten slecht drinken kun je ook water met een smaakje neerzetten, ietsjes mousse blikvoer erdoor bv - of scheutje lactosevrije melk. Moet dan wel regelmatig ververst, want dat bederft. Ik zet ook wel eens een mok met drinken op het aanrecht. Juist het gevoel dat ze iets "jatten" stimuleert tot drinken.

Douwe vindt water met ijsklonten ook dolletjes leuk. Door te hengelen krijgt hij zo lekker veel vocht binnen, hij likt steeds zijn natte pootje af.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Rik »

Een dierenarts die pro droogvoer is. Dat kan ik alleen serieus nemen als die niet ook een heel assortiment brokjes verkoopt. Er zijn studies zat die aanwijzen dat de volgorde van "goed" eten voor een kat, Barf, KVV, natvoer, natvoer&droogvoer en dan pas alleen droogvoer, is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door castratenkoor »

Niet eens per definitie Rik. Ik ken zat katten die op alleen brokken heel oud worden. Mijn oudste zus heeft er twee van 19, die krijgen alleen droogvoer. Ze heeft er een gehad, een raskat, die is 23 geworden ook op alleen brokken.

Ik voer zeer gevariéerd en mijn katten worden doorgaans niet ouder dan 14.
Eentje werd 18,5 en eentje op 3 weken na 16.

Ach wat is wijsheid? DE beste manier van voeren bestaat denk ik niet. Zal ook per kat verschillen.
maar ik ga gewoon door met 5 soorten brokken 2 x daags blik en 2 x per week rauw.
Poesjes: het komt uit een goed hart zeg ik dan maar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Rik »

Ja... ik bedoel het ook niet helemaal zo zwart/wit. Maar als ik hoor van een dierenarts die hoofdzakelijk pro droogvoer is en natvoer gewoon afwijst (zo waren ze bij mij op het asiel ook zo) dan krijg ik eigenlijk de kriebels. Tuurlijk zal het per kat verschillen en dat moet je zelf in de gaten houden... maar als andere "per definitie" natvoer afwijzen... dan sla ik helemaal de andere kant op :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door castratenkoor »

Ik trek mijn eigen plan en ga vaak op gevoel af.......en een stuk ervaring ook wel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Dinky »

Gittje schreef:Mijn dierenarts omschrijft natvoer als "duur water" en is pro droogvoer. Ook voor honden overigens.
Pas de laatste jaren na 2 binnenhuiskatten die voornamelijk droogvoer kregen op 12-jarige leeftijd aan nierfalen te hebben verloren, ben ik mij beginnen vragen stellen. Ja, ik weet, een beetje (te) laat :-(

Nu heb ik terug een kat van 10 1/2 jaar die met chronisch nierfalen zit. Nochtans was het uiterekend deze kat die vlot tussendoortjes en natvoer at. Ik begon mij terug af te vragen wat beter zou zijn, gezien de DA aanstuurd op nierdieetbrokken.

In het boek Het geheim van de kat van John Bradshaw kon ik echter halen dat ik er goed aan doe ruim natvoeding te geven en droogvoer te minderen. De DA blijft wel bij z'n mening "duur betaald water", maar zeker voor KVV ben ik het met hem niet eens.
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die natvoer zien als duur water omdat vaak 80% van het natvoer water is. Die gaan er alleen aan voorbij dat katten jagers zijn en met drinken kwetsbaar zijn. Ze halen een deel van het vocht dus uit prooien.

Je hebt overigens ook natvoer voor katten met nierproblemen. Dat zou wel mijn voorkeur hebben bij een kat waar al chronisch nierfalen bij vastgesteld is. Andere optie is om ipakitine over het natvoer te doen om de nieren te ontlasten (maar over voeding bij nierfalen zijn ook vele topics. Voordeel van brokken bij nierfalers is dat het heel geconcentreerd is waardoor ze minder hoeven te eten).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie