Kittens MOETEN natvoer?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Leeflevi »

Goedemorgen allemaal

Over een paar uur ga ik mijn nieuwe huisgenootjes ophalen! En wat een zin dat ik heb!
Er staat al een grote zak met Royal Canin kattenbrokken omdat ze dat daar ook eten.
Af en toe lees ik dat je wel natvoer moet geven aan de kittens, omdat ze dat nodig hebben.
Tegelijkertijd lees ik dat de katten prima zonder natvoer kunnen leven omdat daar ook nadelen aan zitten.

Mijn vraag is nu, moet ik zometeen mijn kittens ook wat natvoer naast de brokken geven?
En kan ik dat langzamerhand ook afbouwen tot alleen brokken?

Groetjes,

Levi
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Leeflevi »

Dit zijn trouwens Frutsel en Muppie
Afbeelding

Afbeelding
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door castratenkoor »

Moeten is zo'n naar woord.......

Persoonlijk doe ik het wel, natvoer geven aan mijn katten. Vooral om zeker te weten dat ze tweemaal daags flink wat vocht binnen krijgen. Ik doe er wat water doorheen.
En daarnaast geef ik ze tweemaal per week ieder wat rauw vlees, ik vries dat in per dagportie.

Maar er moet niks. Als je een goed merk brokjes geeft, dan kunnen ze daar normaal gesproken ook oud op worden. En RC is uitstekend voer. Zorg wel voor voldoende altijd vers water, liefst op elke verdieping.

Wat je in ieder geval niet moet doen is, als ze geen natvoer gewend zijn, ze opeens een enorme bak natvoer voorzetten. Als je b.v. zakjes van 100 gram over ze verdeelt, dus ieder 50 gram, dan is dat veel te veel ineens. Dan zullen ze vermoedelijk flink aan de dunne raken.

Als je ervoor kiest ze natvoer te geven, begin dan heel voorzichtig met een theelepeltje per keer. Maar nogmaals, niks moet. Als ze het goed doen op alleen brokken dan is dan ook een prima keuze.

Veel plezier met de nieuwe huisgenootjes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Leeflevi »

Bedankt castratenkoor voor je antwoord.
Ze krijgen al wel wat natvoer bij de eigenaren waar ze nu zijn. Is het handig dat ze dan alsnog wel wat natvoer krijgen?
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een schatjes! Kan me voorstellen dat je ernaar uitkijkt!
Heel veel plezier de komende tijd met Frutsel en Muppie!

Een goeie kwaliteit natvoer is goed vanwege het vocht, maar als ze voldoende drinken is alleen brokken ook niet verkeerd. Ik geef beide. De brokken worden wel gegeten, maar het natvoer wordt ervaren als een traktatie, dus is het ook een beetje verwennerij.... En inderdaad kunnen de darmen van die kleintjes behoorlijk van slag raken bij een te snelle omschakeling. Dus zorg dat ze in eerste instantie vertrouwd voedsel krijgen, en pas dan langzaam laten wennen aan ander voer.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Leeflevi »

Oke bedankt, ik heb al even geinformeerd naar wat voor natvoer ze nu krijgen, zodat ze gewend voedsel krijgen. Ze zitten nu in de auto in de reismand. :( akelig om te horen dat ze het niet fijn vinden in de reismand. Maar ze leggen er zich nu wel bij neer
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door ErikPhilippus »

Wat zijn het eigenlijk voor kittens? Britse korthaar?
Ennuh, waarom hebben ze een riempje om eigenlijk?

Groetjes,
Erik
Cerna

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Cerna »

Foei Erik, BritsE Korthaar :-P

Waarom zou je ze alleen brokken gaan geven wanneer ze al natvoer gewend zijn? Sommigen roepen dat katten eerder tandvleesontsteking krijgen wanneer ze natvoer eten, maar dat is echt onzin wanneer je goed natvoer geeft.
Ik had een poes die geen natvoer wilde (en dan houdt het op) en zij kreeg chronische tandvleesontsteking (stomatitis) op driejarige leeftijd en ik had een kater die heel weinig brokjes at en pas op hoogbejaarde leeftijd problemen met zijn gebit kreeg.

Het is niet alleen het extra vocht wat vooral bij kittens extra belangrijk is, maar stel dat ze een keer medicijnen moeten en heel lastig met pillen zijn? Dan heb je geen mogelijkheid om die pillen te geven wanneer je alleen brokjes geeft.
Ik zou ze dus lekker op natvoer houden. :smile:
Cerna

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Cerna »

ErikPhilippus schreef:Ennuh, waarom hebben ze een riempje om eigenlijk? Groetjes, Erik
Ik denk zodat de fokker ze uit elkaar kan houden (de meeste fokkers doen een nestje met één kleur een tipje nagellak op een pootje).

Zo te zien zijn het inderdaad Britjes en wanneer de kop wat groter wordt zullen de oren wel kleiner lijken :smile: Het linker kitten op de blauwe foto lijkt me trouwens een Brits Langhaar.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door ErikPhilippus »

Cerna schreef:Foei Erik, BritsE Korthaar
Oh, sorry! Ik had het een beetje fonetisch neergeschreven :enaughty:

Erik (Nederweerts inwoner)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Rik »

Ik had het (voor mij "rare") advies gekregen van het asiel en gastgezin om alleen brokjes te geven. Maar ik heb altijd geloofd dat het beter is om natvoer (of een combinatie natvoer/droogvoer) te geven.

Wat leesvoer:
http://www.kattenoppasdespindokter.nl/b ... tenvoeding
(Onderaan die pagina staan ook een paar interessante links naar andere pagina's)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Leeflevi »

ErikPhilippus schreef:Wat zijn het eigenlijk voor kittens? Britse korthaar?
Ennuh, waarom hebben ze een riempje om eigenlijk?

Groetjes,
Erik
Hoi Erik,

Ja klopt, de ene is britse halflanghaar.
Riempje hebben ze om voor de 'fotoshoot' :-P en ze hebben een elastiekje met cijfertje om hun nek gehad omdat er 18 kittens waren.
We kregen de kat ook mee met een bandje met belletje. Die we hebben bij thuiskomst meteen afgedaan.
Laatst gewijzigd door Leeflevi op 03 aug 2016 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Leeflevi »

Rik schreef:Ik had het (voor mij "rare") advies gekregen van het asiel en gastgezin om alleen brokjes te geven. Maar ik heb altijd geloofd dat het beter is om natvoer (of een combinatie natvoer/droogvoer) te geven.

Wat leesvoer:
http://www.kattenoppasdespindokter.nl/b ... tenvoeding
(Onderaan die pagina staan ook een paar interessante links naar andere pagina's)

Bedankt voor je website!
Wat voor natvoer gebruiken jullie Rik en Erik?
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Cerna

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Cerna »

Een Britse (Brits!!!!) Halflanghaar? Nooit van gehoord.
Een Brit is een korthaar of een langhaar, maar niet iets er tussenin. Maar wanneer je bedoelt dat de kittens geen stamboom hebben omdat pa of ma geen Brit is dan heb je dus twee huis-tuin-en-keukenkatten die op Britten lijken, maar het niet zijn en waar je waarschijnlijk veel te veel voor betaald hebt. :cry:

Maar ze zijn wel leuk :smile:
Gebruikersavatar
Leeflevi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jul 2016 17:58
Locatie: Groningen

Re: Kittens MOETEN natvoer?

Bericht door Leeflevi »

Het is wel volras, ze hebben twee dek-katers en wat moederpoezen. Wat langharige en kortharige moeders. Het zal wel langhaar zijn :-P Ik dacht zelf dat halflang bestond haha, omdat de ene kitten nog meer haren leek te hebben dan de ander
Knuffel van Frutsel en Muppie (juni '16).
Plaats reactie