Natvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Natvoer

Bericht door Anne »

Ik heb gisteren Felix, Gourmet, Almo nature, Cosma en Sheba besteld,
die monsters hier hebben voorlopig niks te klagen!!
Nog even een schema maken zodat ze elke dag iets anders krijgen :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Josje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 apr 2009 20:24
Locatie: Zuid-Oost Nederland

Re: Natvoer

Bericht door Josje »

Mijn kat eet al 3 jaar de Maine Coon brokken van Royal Canin en een maaltijdzakje van t zelfde merk per dag.
Wel eens wat anders geprobeerd, maar dat heb ik opgegeven.
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Natvoer

Bericht door Paasnini »

Ik verbaas mij soms dat zoveel kattenliefhebbers op een forum allemaal zulke zooi geven aan hun katten, nu is het nog altijd beter dan geen natvoer maar Gourmet en Felix?? Serieus? En dan wel een punt maken van het geven van Novacam/Metacam?
Het stikt van de granen en suikers, na het eten krijgen katten echt een enorme bloedsuikerpiek waarna ze direkt naar beneden knallen waarna ze weer trek hebben, om het over het gebit maar niet te hebben, Gourmet is echt funest voor gebitten, ze hebben er binnen de kortste keren tandplak van.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Natvoer

Bericht door Ilone »

Nou dat maak je ook weer lekker subtiel duidelijk, top.

Ze eten hier ook Gourmet mousse, wel een kwart blikje per dag!
Volgens mij is elk natvoer en goeie tandplak veroorzaker.
Tuurlijk is het niet het betere merk, toevallig zit ik net een beetje te zoeken naar wat anders, maar goed...Heb behoorlijke kieskeuren hier. Snap ook niet dat Zooplus het in hun lijst met aanbevelingen stopt, maar er is slechter voer.
Je zou het ook iets anders kunnen brengen, nu vind ik het nogal beledigend.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door sandy »

Onze katten krijgen al jaren felix en gourmet en geen problemen hier hoor. Ja ik zou ze het liefst op rauw hebben maar dat is me nooit volledig gelukt, dit eten ze graag dus vooruit maar.
Vooralsnog geen problemen met gebitten en ze zijn ook echt de jongsten niet meer.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Natvoer

Bericht door Rik »

Als je mijn eerste post (de 2e van dit topic) gelezen hebt dan begrijp je wel dat het ook niet mijn eerste keuze is. Ik zei ook "Op dat antwoord zit je natuurlijk niet te wachten". Maar Bowy heeft het 19,5 jaar op Felix goed gedaan. Het probleem is alleen dat ik haar er niet meer vanaf krijg. Het lijkt wel of ze aan de gelei verslaafd is (want ze wil alleen de gelei variant). Ik zou wel willen (want ze moet dieetvoer eten wat ze er nu ook bij krijgt). Bij mijn volgende poezels wil ik dat ook wel anders gaan doen.

Ik zie overigens niet staan wat jij je katten geeft. Het is natuurlijk makkelijk kritiek op andere te hebben (op een vraag wat de KATTEN het lekkerste vinden). Dus dat had je er natuurlijk wel even bij kunnen zetten ter informatie voor iedereen die zo'n post leest.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door castratenkoor »

Als je nou elke dag een heel zakje van 100 gram aan bagger voert per kat, ok dan begrijp ik de kritiek. Maar 100 gram met zijn 6-en af en toe een zakje natvoer van Whiskas of Felix omdat ze dat zo lekker vinden. Dat kan in mijn optiek geen kwaad. Ik eet ook wel eens een kroket.........

Met droge brokken die altijd ter beschikking staan, ben ik een stuk kritischer. Daar geef ik alleen RC en Hill's en Granatapet. En helaas, een ieder eet niet altijd wat goed voor hem is. Ik kocht RC hairbal - speciaal voor Douwe want die kotst elke week een haarbal op. Hij ruikt eraan en gaat naast het bakje staan graven. Met andere woorden, vreet dat zelf maar op. Maar gelukkig lusten de anderen het wel.

Zolang natvoer niet de hoofd-moot is van het menu zie ik er geen enkel kwaad in dat af en toe te geven.
Het is slechts een snack, niet meer en niet minder.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Natvoer

Bericht door Adriana »

Paasnini schreef:Ik verbaas mij soms dat zoveel kattenliefhebbers op een forum allemaal zulke zooi geven aan hun katten,
nu is het nog altijd beter dan geen natvoer maar Gourmet en Felix?? Serieus?

En dan wel een punt maken van het geven van Novacam/Metacam?

Het stikt van de granen en suikers, na het eten krijgen katten echt een enorme bloedsuikerpiek waarna ze direkt naar beneden knallen waarna ze weer trek hebben, om het over het gebit maar niet te hebben, Gourmet is echt funest voor gebitten, ze hebben er binnen de kortste keren tandplak van.
je bezorgdheid kan ik niet helemaal volgen.. :icon_shifty:

natvoer bestaat uit ruim 80% water en bij de overige 20% komt suiker doorgaans op de laatste plaats. suiker wordt in minimale hoeveelheid toegevoegd bij de vleesbereiding.
... enorme bloedsuikerpiek en dan weer naar beneden knallen? wat een onzin!

als er 'granen' op het etiket staat, dan is dat doorgaans verdikkingsmiddel in de saus en ook niet verantwoordelijk voor enorme bloedsuikerpieken.
suikerkatten kunnen veel beter kh-arm natvoer eten dan brokjes en het meeste natvoer is behoorlijk kh-arm.

verder zijn de geleerden het er nog niet over eens wat precies tandplak veroorzaakt.. en is dat per kat heel verschillend.

en dat qua schadelijkheid op één lijn zetten met meloxicam/metacam..?...... :roll:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Natvoer

Bericht door Anne »

@Paasnini ik begrijp jouw bezorgdheid ergens wel. Ik heb ook mijn bedenkingen met mensen die roken in huis maar hun kat moet het beste van het beste krijgen
medicatie vind ik heel wat anders, dat geef je uit noodzaak, vaak moet je dan ook nog kiezen van het minste van twee kwaden, als je let op bijwerkingen e.d.

Maar hier krijgen de katten, zoals ik al eerder schreef, maar eenmaal natvoer per dag, en de hoeveelheid stelt niet eens zoveel voor, vaak een paar theelepels per kat, aangelengd met een plens water wat dat is de reden dat ik wil dat ze natvoer binnen krijgen, doordat ze het water oplebberen en op die manier meer vocht binnen krijgen.

Maar goed, stel je zelf dan eens de volgende vraag; eet jij nooit eens patat? drink jij geen alcohol?
ga jij je nooit eens te buiten aan een dikke vreetbui?

Ik heb ondertussen de bestelling binnen.
@Rik felix met gelei, vinden ze heerlijk, bedankt voor de tip
Almo nature valt ook in goede smaak
@Wendy gourmet gold vinden ze ook geweldig

ik ben blij dat ik mijn katten eenmaal per dag iets lekkers kan voorschotelen.Ze op die manier kan verwennen
Ik zie het als een soort van koekje, met als bonus het extra vocht
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Natvoer

Bericht door Paasnini »

Ik kom 1 x per 2 weken bij onze plaatselijke dierenwinkel om kuikens op te halen, verder neem ik sporadisch catloversgold mee, wat blikjes prins en Schesir. Tommy verdraagt geen rijst dus Almo neem ik niet mee, dan is dit nog een zaak met een behoorlijke assortiment.

Hier word ook niet gerookt binnen, geen luchtjes gespoten als er een kat in de buurt is enz.
Gelukkig is Esther Plantinga er inmiddels ook van overtuigd dat compleet natvoer van goede samenstelling de beste voeding voor je kat is. Onze 17-jarige kat is helaas brokken gewend dus dan maar de consessie granenvrij en daarnaast natvoer en rauw vlees.
Een suikerkat heeft geen andere voeding nodig dan een kat zonder suiker, sterker nog als alle katten de goede voeding van een suikerkat zou eten zou suikerziekte nauwelijks meer voorkomen tenzij de oorzaak een onderliggende aandoening is.

Iedereen maakt voor zichzelf een keuze en hoeveel of weinig dan ook, hier geen natvoer met suiker. Leuk detail, als ik hier zakjes kitekat of zoiets neerzet dan eten ze het niet, vinden ze niet lekker. En dat maakt nog iets pijnlijk duidelijk, o.a. in de zakjes Felix zitten zoveel geur- en smaakstoffen dat katten al snel niets anders meer willen eten. En ik maakte de opmerking t.a.v. de Novacam omdat ik mensen zich hier zie druk maken over een geneesmiddel en niet over voeding terwijl dat de basis is van de gezondheid.
Cerna

Re: Natvoer

Bericht door Cerna »

Nog een aanvulling Anne voor wanneer je weer gaat bestellen: Porta 21. Doen ze hier een moord voor en gisteren begon zelfs Milka voor het eerst van haar leven aan Tonijn met zeewier van Porta.

Voeding is inderdaad de basis van de gezondheid, maar ik heb hier tig katten stokoud gekregen op Whiskas, Felix en Kittekat en nooit noemenswaardige ziektes. Tandplak pas op oudere leeftijd.
Maar wel een kat na 4 weken Metacam voor de rest van haar leven nierfalen.

Tis maar waar je voor kiest.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Natvoer

Bericht door Adriana »

Paasnini schreef:Ik kom 1 x per 2 weken bij onze plaatselijke dierenwinkel om kuikens op te halen,

En ik maakte de opmerking t.a.v. de Novacam omdat ik mensen zich hier zie druk maken over een geneesmiddel en niet over voeding terwijl dat de basis is van de gezondheid.
hoop dat je kuikens van een eko kippenfarm komen, anders krijgen jouw katten behoorlijk wat antibiotica binnen, goegel maar eens op antibiotica in kuikens/kippenfokkerij.
en ik zie te veel nierschade in combi met meloxicam/novacam/metacam/meloxidyl en zal me daarover ook druk blijven maken.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Natvoer

Bericht door nellebel »

met 1 blikje gourmet doe ik 2 dagen en dat zijn 4 porties voor 2 katten. ik doe het in een plastic bakje en leng het flink aan met water.
ik eet zelf de laatste jaren vooral erg gezond maar eet ook iedere dag een koekje, dus ook mijn katten krijgen iedere dag iets lekkers wat misschien iets minder gezond is, maar het is zo weinig. de enigste manier om gijs zonder stress pillen te geven en beide katten extra vocht. mijn katten lusten alleen kip en soms een klein stukje rund. vooral guusje is erg kieskeurig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9330
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door castratenkoor »

Paasnini schreef:
En ik maakte de opmerking t.a.v. de Novacam omdat ik mensen zich hier zie druk maken over een geneesmiddel en niet over voeding terwijl dat de basis is van de gezondheid.
Druk maken - nee hoor. Ik heb gewoon bij de dierenarts op papier en in de computer nadrukkelijk staan dat mijn katten GEEN Metacam/Novacam toegediend mogen krijgen. Ik maak me nergens meer druk om. Ik regel de dingen gewoon naar eigen inzicht. Zowel medicatie als voeding.

Dure goede kwaliteit brokken en natvoer-snacks net wat ze lekker vinden en dan afwisselend goedkoop en duur. Maar ik koop alleen wat ze lekker vinden. En dat is bv. geen Almo en geen Kattovit.
Of jij zo geweldig veel beter bezig bent met Prins en Schesir.........dat vraag ik me werkelijk af.

En ik geef driemaal per week rauw vlees, voor wie het lust.

Maak ik me niet druk over voeding? Ik verdiep me erin, dat lijkt me een stuk verstandiger. En persoonlijk vind ik dat ik verstandig bezig ben. Waarmee zou ik Bob sneller om zeep helpen, met 20 gram Felix of met een flinke dosis Metacam geschikt voor 11 kg kat. Ik weet wel zeker - met het laatste.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: Natvoer

Bericht door Paasnini »

Als je katten het er goed op doen is dat toch prima als jij er blij mee bent.

Mijn kuikens komen inderdaad van een biologische kippenfarm maar dan nog, we moeten toch niet de illusie hebben dat in de kuikens antibiotica zit en in natvoer en brokken niet?

Ik heb 2 katten die allergisch zijn voor Meloxicam dus ook ik ontwijk het liever als is het een feit dat geen enkele andere ontstekingsremmer zo sterk werkt al is dat niet bij iedere aandoening even noodzakelijk. En feitelijk zijn corticosteroiden (Prednison) nog veel risicovoller dan het gebruik van meloxicam,1 injectie kan al genoeg zijn om diabetes te ontwikkelen. Antibiotica word ook te pas en te onpas voorgeschreven, genoeg artsen die bij een niesje een kat al op de ab zetten, ook schadelijk. Als er hier iemand met een zieke kat binnenkomt dan kunnen sommige het nog net opbrengen beterschap te wensen voordat iedereen zijn galspuugt over Meloxicam, als iemand nog amper iets verteld heeft krijgt die persoon een kruisverhoor of er Meloxicam is gegeven. Over felheid gesproken. Niet voor niets krijgt dit forum de bijnaam anti-novacamforum.
Plaats reactie