Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Bericht door Denneke »

Hoi,

Wij hebben vorige week vrijdag onze tweede Sibeer gekregen. De introductie gaat nog wat moeizaam maar elke dag maken we wel kleine stapjes.

Nu is het alleen zo dat onze oude kat overgewicht heeft en de nieuwe ondergewicht. Reden van ondergewicht was dat ze uit de fok kwam, niet voldoende herstelde van een nestje en te snel weer krols was en dit een behoorlijke aanslag op het kleine lichaampje was. Ze is nu met pensioen dus mag nu aansterken! :)

Voor de kater met overgewicht hadden wij RC Sterilised, echter is ons aangeraden RC Fit te kopen. Deze is zojuist binnen gekomen en we willen gefaseerd gaan overstappen. Wat betreft de RC Sterilised, daar krijgt hij veel minder van dan op de verpakking staat. Nu 2x daags 25gram en 40gr natvoer. Nu begint hij langzaam af te vallen.

De poes met ondergewicht krijgt RC Sensible. Zij mag in feite op dit moment zoveel eten als ze wilt dus we hebben graag de hele dag brokken staan. Nu komt het alleen, doordat de kater altijd honger heeft is zijn eten bijna direct op als hij het krijgt. En jullie kunnen het vast al raden, hierdoor gaat hij de brokken van de poes opeten.

Tips en ideeen? De poes springt op het aanrecht, dit mag ze niet en willen we haar afleren. De kater doet dit niet en kan dit niet eens denk ik (of te onzeker haha, hij is nogal lomp). Ik was al aan het denken om in de 'kattenkamer' het eten bovenop een kastje te zetten. Deze is nog hoger dan het aanrecht dus daar zou een tussen plateau bij moeten komen. Maar dan wel een die hoog genoeg is voor de kater en laag genoeg dat de poes erop kan springen.

Of andere tips?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Bericht door castratenkoor »

Wat ik met kittens wel eens deed was een ladenkastje iets van de muur en dan in de hoek de kittenbrokjes. de spleet zo smal dat alleen het kitten ertussen paste.

Jouw poes is vast ook een stuk smaller dan de kater, dan zou je ook zoiets kunnen doen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Bericht door Adriana »

beetje dure maar heel effectieve oplossing: eten achter chipgestuurd kattenluik.
chipgestuurde voerbakken zijn heel duur, zag ik laatst.. en yaro krijgt die klep vast en zeker open of molt het geheel..
er zijn van die U-vormige perspex tafeltjes en als je het chipluik in een paneel zet en het tafeltje met de andere open kant tegen een muur, dan heb je een perfecte voederplaats voor één gechipte tijger en neem aan dat je siberen zijn gechipt.
ziet er prima uit en het is doorzichtig, dus heb je altijd controle op wat daarbinnen gebeurt..

en dat soort tafeltjes zijn blijkbaar uit de mode want ik kom ze af en toe bij de kringloop tegen.
missch ook op marktplaats..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Re: Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Bericht door Denneke »

Ohh wat een goede ideeen! Vooral die chipgestuurde kattenluik is een goede waarvan ik nog geen weet had! Dat is misschien een oplossing voor de toekomst mocht het probleem blijven bestaan. Maar ik hoop eigenlijk dat als Thesz goed is aangesterkt, Yaro iets is afgevallen en ze dezelfde brok kunnen eten en we die gewoon kunnen laten staan.

Wij hebben in de woonkamer twee zuilen staan, die heb ik nu zover van elkaar afgezet dat Thesz er precies door past. Yaro kijkt wel maar komt er helaas niet bij.

Ik was zelf al vanalles aan het bedenken, maar veel te ingewikkeld haha.

Enige nadeel is dat de brokken dan niet in de keuken staan waar Yaro ook eet, maar helaas het zij zo. Natvoer krijgen ze wel in de keuken. Nu nog ieder aan een kant. Zit een twee meter tussen maar hoop dat we dit kunnen gaan verkleinen! :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Bericht door Anne »

Je kan ook je katten op gepaste tijden te eten geven. Ze wennen daar heel snel aan en je zult verbaasd staan over hun biologische klok!
ideale manier om toezicht te houden op wat en hoeveel er gegeten wordt
Onze katten krijgen vier keer per dag te eten en ze weten altijd wanneer dat is, ik hoef ze nooit te halen het is eerder andersom :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Bericht door Sjanke »

Ik gaf de katten 2x per dag ieder in een aparte ruimte natvoer. Zodat de langzame eter ook een portie naar binnen kon werken. De rest van de dag stonden er droge brokken, dat ging wel goed.
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Bericht door GizmoenJiro »

@ adriana
toevallig een idee daarvan gezien op internet. Die man/vrouw had een lage dressoir kast (2 verdiepingen) van ikea zo omgebouwd dat de katten via de zijkant, via een chip kattenluik, in de kast konden waar vervolgens hun voederbak stond. De deurtjes waren vervolgens voorzien van glas/plastic zodat het niet te veel benauwde.
http://www.ikeahackers.net/category/hac ... iture/cats hier staat een variatie er op maar ik kan het juiste voorbeeld niet terugvinden
deze kwam ik ook tegen http://www.apartmenttherapy.com/ikea-ha ... ats-215022
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Bericht door Adriana »

dat kattenluik bij de kattenbak begrijp ik niet zo goed.
er zijn meer forumleden met ingebouwde kattenbakken, uit mijn hoofd annet/cerna en brittenbolletje (fotoalbums).
en ach, met een beetje creatief en dwars denken kom je een heel eind.
kringloopwinkels inspireren mij enorm en ik loop daar rond met het idee: wat kan ik hier nog meer of anders mee..
en dan verbouwen/aanpassen tot maatwerk voor een prikkie en dat is ook nog eens erg leuk.
en hoe meer je het doet, hoe handiger en vindingrijker je wordt..!

ziet er leuk uit met al die IKEA-meubels in aangepaste vorm.
op krabpalen, torens, constructies hebben een aantal forumleden zich ook uitgeleefd en je hoeft maar regelmatig in de fotoalbums te kijken (dinie/castatenkoor, renate, ilone, grijstijgers) en je ziet wat er allemaal gemaakt wordt.
Gamma is een goeie leverancier voor plafondhoge palen en anders een tuincentrum. en je kunt Zooplus elementen combineren met je eigen ontwerp. touw omwikkelen is overigens een berenklus!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: Twee katten, de een overgewicht, de ander ondergewicht

Bericht door Arjuna »

Hier heb ik een simpele oplossing voor, 2 grote dozen die ineen passen, aan voorzijde een rond gat snijden zodat de kleine poes erin kan, lichtgaatjes aan de bovenzijde en het voer voor de kleine poes hierin plaatsen, de kat die moet afvallen kan er zo niet bij.
Tenminste, als er ook degelijk verschil is in omvang en de af te vallen poes of kater geen sloper is.....
Plaats reactie