Hoe bewaar je droogvoer goed?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Sacha en Meneer
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2015 11:22

Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door Sacha en Meneer »

Hallo,

Gisteren ging ik met Meneer (één van de katten waarmee ik leef) naar de DA en wat bleek? Hij heeft blaasgruis, wat voor zowel hem als mij vervelend is. De DA adviseert mij dieetvoer. Dit kost 50 euro per zak van 5 kilo. Ik leef met 3 katten en alle drie gaan dus aan het dieetvoer want no way dat ze alles braaf in 1 x opeten.

Enfin, om het wat betaalbaarder te maken, is het verstandig om grote zakken aan te schaffen echter dan droogt het voer uit.

Mijn vraag is of jullie een handige manier weten om van die grote 10 kilo zakken zodanig af te sluiten dat het droogvoer niet uitdroogt. Een groot blik waar ik 10 kilo droogvoer in kan doen, is niet echt een optie omdat ik daar niet echt plek voor heb. Daarbij heb ik een blik waar 2 kilo in kan en als het voer bijna op is, begint het ook een beetje uitgedroogd te raken. Ik heb dus niet veel vertrouwen in een groot blik dat 10 kilo kan bewaren.

Als jullie een andere manier weten om een zak van 10 kilo zodanig af te sluiten dat het droogvoer vers blijft gedurende enkele weken, graag!

Alvast bedankt!
Meneer, Mevrouw, en Saarke
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door castratenkoor »

Ik gebruik plastic emmers met goed afsluitbare deksel. Ik heb 2,5 kg emmertjes.
Blikken is ook mijn ervaring dat dat niet echt goed afsluit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door Adriana »

uitdrogen is niet het grootste probleem. vetten kunnen ranzig worden en het voer gaat met een jaar snel achteruit. en als het niet goed meer ruikt dan wordt het niet gegeten.
als je geen cattery of veel katzels hebt, zou ik niet aan een 10 kg zak beginnen. die krijg je niet in een jaar op. het is bovendien aan te bevelen om een paar verschillende soorten/merken te voeren en je niet te beperken tot een.
als een zak eenmaal open is dan kun je het beste in wat kleinere porties (1,5 kg) in een zeer stevige zak apart verpakken en proberen luchtdicht te krijgen. en het geheel zo koud mogelijk bewaren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door Renatevanderveer »

Een 10 kg zak niet in één jaar op?
Heb ik grote eters of heb jij kleine eters..
Ik heb een 6 kilogram plastic bak met sluiting gekocht bij de Action.
Hier werkt dat perfect. Al koop ik meestal zakken van maximaal 5 kilo inhoud.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door Dinky »

10 kilo met 3 katten is volgens mij iets meer dan 3 maanden voer?
Ik zou denken de zak te verdelen over verschillende luchtdichte bakken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door Adriana »

ik heb in mijn brokkenbuffet altijd toch wel 4 soorten en ga niet groter dan 2 kg-zakken.
daarnaast krijgen ze natvoer dus kan ik niet zo veel met een 10 kg-zak.
en er is een groot 'smaak'-verschil tussen de drie katers, nature's best gaat hier het hardst en maks eet bijna niet anders als ik hem niet dwing. en hihi ze zijn hier niet meer in de groei.
mijn ervaring is dat het ene voer beter bewaarbaar is dan het andere.. hoe vetter, hoe lastiger en RC, HC en Hills beter dan Sanabelle.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door castratenkoor »

Je kunt ook een deel in een schepbak met deksel doen en dan de rest van de oorspronkelijke zak 3 x omvouwen aan de bovenkant en in de hele lengte goed afplakken met duct tape. Als de schepbak leeg is deze opnieuw vullen uit de zak. En die zak vervolgens weer afplakken met nieuw duct tape.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door Jantina »

Zo als Dinie zei doe ik het ook. Ik heb 10 kilo zakken en drie katten. Verdeel de zal in twee emmers die goed afsluitbaar zijn. Vervolgens heb ik een blik waar ik dagelijks de bakjes mee vul. Ze eten het hier gewoon, dus het zal best goed smaken nog. Ik doe zo'n 2/3 maanden met een 10 kilo zak.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door Sifra »

Nog een tip om het betaalbaarder te maken: kijk of online bestellen, bijvoorbeeld bij Zooplus (zie banner hieronder) goedkoper is dan kopen bij je dierenarts.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Sacha en Meneer
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jul 2015 11:22

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door Sacha en Meneer »

Ah wat fijn deze goede tips! Dank.

Ik zal bij de Action kijken voor plastic afsluitbare emmers en de 2 kilo in de ton doen die ik al heb voor 2 kilo.

Mijn katten eten 2 kilo per week.... en ze zijn allesbehalve dik, zelfs aan de magere kant. Maar w.s met beter voer (het dieetvoer) zullen ze er langer mee doen. Dus 10 kilo over 2-3 maanden, is een mooi vooruitzicht :-).
Meneer, Mevrouw, en Saarke
Gebruikersavatar
GizmoenJiro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 mei 2012 12:18

Re: Hoe bewaar je droogvoer goed?

Bericht door GizmoenJiro »

al wat ouder topic maar mss wel een tip voor anderen.
Ga eens naar de plaatselijke snackbar en vraag hun om de frituur of sate/mayo emmers. In zo'm emmer kan al snel 4kg en als je ze aandrukt bij dichtdoen zijn ze zo goed als luchtdicht. Wel even goed schoonmaken natuurlijk ;)
ik koop ook veel 10kg zakken voor 2katten, prima te doen. S'ochtends altijd RC en overdag en s'avonds verrassingen, net wat Zooplus of andere aanbieders in de reclame hebben.
Plaats reactie