Opeens moeite met brokken eten.

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door castratenkoor »

Kylie88 schreef: 16 jul 2015 16:56 Zat ineens te denken aan jullie, maar alles is weer in orde!! Sinds 3 weken ongeveer eet ze weer normaal! Wat het is geweest zal ik nooit weten, 1 groot raadsel, maar ben allang blij dat het weer goed is! Nog bedankt voor jullie meedenken!
Mirrian : Met Poekie gaat het nog steeds goed - ik heb het even voor je nagevraagd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mirrian
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2018 15:37

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door Mirrian »

Gelukkig, heel fijn! Dankjewel voor het navragen. Groeten, Mirrian
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door Fotokonijn »

Goed om te lezen.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
DannyJames
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2019 09:12

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door DannyJames »

Mirrian schreef: 11 sep 2018 15:46 Mijn poes vertoont exact hetzelfde gedrag en het herhaalt zich regelmatig. Het lijkt of ze de brokjes niet in haar bek kan houden tijdens het kauwen en als ze de brokjes heeft doorgekauwd liggen er stukjes op de grond. Diverse onderzoeken gedaan, oogt verder heel gezond. Is er bij Poekie ooit een diagnose gesteld? Ben heel benieuwd en hoor het graag.
Hoi Mirrian,

Hoe gaat het nu met jou poes? Is het van zelf over gegaan? Ons katertje James lijkt ongeveer van hetzelfde last te hebben.

Het begon met braken en niet willen eten. Naar dierenarts, die constateerde koorts en "gewoon wat ziekjes". Na 2 spuitjes en wat pilletjes om de koorts te verlichten konden we weer naar huis. Hij knapte hier gelukkig meteen al van op.

Ondertussen (week later) eet James zacht voer weer als vanouds, brokjes lukt echter niet. De stukjes vallen uit zijn mond en zijn wat slijmerig. Ben bang dat hij toch pijn ondervindt bij het eten van brokjes. Maar hij oogt heel gezond.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn Filou heeft ook eens erg veel last gehad om te kauwen. Hij was ook bang om te eten omdat het zo moeilijk ging. Ik heb hem ook uitgebreid laten onderzoeken en er is toen ook niets gevonden. De Da had "uit voorzorg" een langwerkende inspuiting met antibiotica gegeven, een inspuiting met snelwerkende antibiotica en nog een inspuiting Metacam. Ik moest hem bovendien nog 3 dagen Metacam siroop bijgeven. Een heleboel voor iets waarvan we geen oorzaak vonden, maar het heeft geholpen! Het viel mij wel op dat hij last had aan 1 oor (krabte er voortdurend heftig in) maar ook in de oren was niets te zien. Misschien dat er in dat oor druk zat waardoor het lastig was om te kauwen? Ik zal het nooit weten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Marcelenmia23
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2020 17:47

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door Marcelenmia23 »

Op het moment heeft onze poes precies deze klachten en is erg afgevallen inmiddels krijgt ze vloeibaar voer wat ze opslorpt...morgen foto van haar hoofd en kaken en keel en maag, darm onderzoek...wel is ze 14 jaar dus ik houd mijn hart vast. Va
N de een op andere dag lukt eten niet meer kauwen gaat moeizaam gebit is goed en gereinigd ect allerlei onderzoeken volgt nu.. niemand verder ervaring met katten die opeens niet meer kunnen eten?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door Synemios »

Jawel, maar achteraf bleek het te gaan om misselijkheid of pijn en was het niet zo dat ze niet konden eten omdat er echt iets mis was in het bekje zelf ( tanden of kiezen ook ok)
Daar lijkt het dan wel op.
Nieren, alvleesklier, ibd ( chronische maag/ darmontstekingen) ervaringen hier.
Dus ik denk dat het plan wat er nu ligt goed is.

Hier wordt het ook beschreven onder het kopje mijn kat kan niet eten

https://www.mcvoordieren.nl/kat-eet-niet

Sterkte want het is echt heel frustrerend en zenuwslopend, zeker als je niet weet wat er is.

Luna en Lizzy eten ook alleen maar vloeibaar als ze last hebben van buikpijn of de alvleesklier.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door Fotokonijn »

Ja, maar dan betrof het katten met nierproblemen.
Daar is met de juiste medicatie wel wat aan te doen.
Het afvallen kan ook komen door een te snel werkende schildklier.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door marloes501 »

En als.ze.last hebben van hun schildklier kunnen ze ook heel misselijk zijn.
Mijn vorige poes Richa had dat.
Veel afvallen en heel misselijk.
Vergrote schildklier komt heel erg veel voor bij oudere katten.
Sterkte
Katrien81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2020 21:30

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door Katrien81 »

Het kan ook te maken hebben met de oren. Mijn kat heeft een zware middenoorontsteking gehad (kunnen ze niet via de oren zien, enkele via CT scan). Die ontsteking drukt op de zenuwbanen en kan ervoor zorgen dat ze niet goed meer eten.

Mijn kat is hier 3 weken geleden aan geopereerd, het had geen dag later mogen zijn. Zij krijgt nog steeds sondevoeding want buiten wat kattenmelk wilt ze nog niet eten. Ze wilt wel, ik zie haar vaak interesse tonen in haar eten maar het lukt simpelweg niet en volgens de DA kan dit komen omdat bepaalde zenuwen door de druk van de middenoorontsteking geraakt zijn en moeten herstellen...
Jacko
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2022 14:44

Re: Opeens moeite met brokken eten.

Bericht door Jacko »

Mijn poes Cudy had dezelfde klachten met eten. De DA stelde dmv rontgenfoto vast dat de naad in het midden van de onderkaak gebroken was en bewogen de 2 kaakdelen naast elkaar. De onderkaak is al aan het helen en moet de poes 1 maand zacht voedsel (mousse of pate) of kleine brokjes in water eten. Daarnaast moet ik nu 1 maand pijnstillers (druppels) dagelijks toedienen. Over een maand weer controle bij DA.
Plaats reactie