Goed voer voor seniorkat

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Goed voer voor seniorkat

Bericht door Sarah207 »

Hallo allemaal,

Zoals jullie wellicht al elders gelezen hebben, ben ik sinds anderhalve week de trotse eigenaar van Moortje, een 14-jarige asielkat. Nu heb ik uit het asiel een zakje Techni-Cal meegekregen, en zelf had ik een klein zakje Iams Mature gekocht. Moortje is dan wel veertien, maar ook een echte vreetschuur, dus ik ben vast op zoek naar de heilige graal der seniorbrokken.

Moortje krijgt dagelijks brokken, en een paar keer per week een (half) blikje Almo Nature Legend. Ik lees veel dat granen niet goed zijn, en dat voor een seniorkat het eiwitgehalte en fosforgehalte laag moet zijn. Nu heeft Iams volgens mij een vrij hoog gehalte van beide (33% eiwit, 1.05% fosfor). Daarom denk ik dat dat niet De Heilige Graal is. Correct me if I'm wrong.
Techni-Cal bevat als eerste ingredient maismeel (leek me ook niet ideaal?) en nergens vers vlees, maar alleen kippenmeel. Dus ook niet De Heilige Graal?

Dus zit ik te kijken naar andere voeders, bij Happy Cat zie ik ook alleen vleesmeel en geen vers vlees, Nutrivet heeft 42% eiwit, Smilla alleen gevogeltemeel, en zo heb ik er nog een hoop gehad.
Alleen Sanabelle heeft vers vlees en volgens mij gunstige eiwit- en fosforgehaltes (29%, 0.8%). Dat merk ken ik alleen helemaal niet. Is dat wat?

Ik weet dat er geen Perfect voer is, en dat de meningen sterk verschillen. Maar dit is behoorlijk nieuw voor mij en ik zie door de bomen het bos niet meer. Hoe belangrijk zijn de punten waar ik op let bijvoorbeeld? En wat is de toegevoegde waarde van ingredienten als mais, rijst en aardappel?
Alvast bedankt voor jullie tips en geduld ;)
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goed voer voor seniorkat

Bericht door castratenkoor »

Zelf heb ik slechte ervaring met Sanabelle. En ik weet van meer forumgangers dat hun katten er blaasgruis door kregen. Wat je zou kunnen proberen is Purizon, Granatapet of Hill's of RC. En dan de senior-variant.

Mijn katten blieven Technical niet en Iams viel hier bij de toen oudste kat slecht.
Happycat vind ik persoonlijk niks.

Wel supergoed dat Moortje zo goed eet!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goed voer voor seniorkat

Bericht door Adriana »

hier hebben we al weer ruim een jaar goede ervaringen, zowel met Happy Cat als met een paar soorten Sanabelle.
blaasgruis is ook een kwestie van gevoeligheid van het individuele dier, naast met name een hoog tarwegehalte en slecht drinken.
ik zou kleine zakjes proberen en eiwitgehaltes (bvk gevogelte en rond 30%) en fosforgehaltes in de gaten houden en een paar soorten tegelijk aanbieden.
katten weten doorgaans heel goed waar ze goed op reageren en geven vaak zelf een voorkeur aan.

hier voer ik de senior nature's best van hills (bitiba), happy cat nierdieet (preventief en om de goeie samenstelling) en wisselend RC en voor de liefhebbers af en toe wat rauwe kip of lamsvlees. en wat natvoer van miamor (kip/tonijn) en vers gras.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Goed voer voor seniorkat

Bericht door Sarah207 »

Ik overweeg nu om RC indoor 7+ en Happy Cat supreme best age te kopen. Dat zijn zakken van 3,5 en 4 kilo. Als ik die tegelijk open heb, gaat dan de kwaliteit niet te ver achteruit? Ik sluit de zakken wel altijd goed af.

Ik wil ook wat probeerzakjes kopen, van sanabelle, granatapet en greenwoods bijvoorbeeld. Vind het in verhouding alleen altijd zo duur!
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goed voer voor seniorkat

Bericht door Adriana »

een zak van 3,5 of 4 kg wegdoen omdat het niet wordt gepruimd of niet lekker meer is, kost meer.. en de probeerzakjes zijn heel goed om uit te vinden wat Moortje lust en waar ze het goed op doet.
het beste voer bestaat namelijk niet en is erg afhankelijk van onder meer smaak en stofwisseling van het betreffende dier. we hebben daar lange topics over.
en het is niet te voorspellen.. hier is granatapet volledig afgekeurd door alle katers. greenwoods ook trouwens, maar dat zegt natuurlijk niks over de smaak van Moortje. de meeste RC's gaan goed maar ik ben niet zo'n voorstander van voer met zoveel toegevoegde chemische elementen, ik bedoel kunstmatige vits+mins en andere stofjes.

3,5 plus 4 kg lijkt mij vrij veel voor een kat om in haar eentje op te eten.
dan kun je toch beter af en toe vers kopen.

en sommige forumleden die een bepaald merk voeren willen best tegen een kleine vergoeding wat voer naar je opsturen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Goed voer voor seniorkat

Bericht door Dinky »

Ik zou erg uitkijken met grote zakken openen. Wanneer je twee zakken naast elkaar open wilt hebben met 1 poes in huis zou ik zelf de grens leggen op 2 kilo zakken. Dan zou je 4 kilo totaal hebben en dat is voor mij wel een absolute max (houdt zelf een max aan van 3 kilo).

Zelf geef ik aan mijn 'senior' dame Optimanova mature: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ima/395320
En wat Adriana ook al zegt valt er altijd wel een proefzakje te maken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Goed voer voor seniorkat

Bericht door Sarah207 »

Oké bedankt voor de tips. Dan leg ik ook de grens bij 3, 4 kilo voer. Ik ga nog even goed kijken, Optimanova ziet er ook goed uit!
Groetjes van Sarah en Moortje
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Goed voer voor seniorkat

Bericht door vuurbal »

Mijn seniorendame had ik ook op optimanova mature. De 2 kilo zak ging goed. Grote zak van 8 kilo gekocht en madam is aan de dunne... Nu zit ze weer alleen op cat lovers gold en geen problemen meer.

Heeft iemand interesse in bijna 8 kilo optimanova mature?
Plaats reactie