kan nierdieet kwaad voor seniorkat?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

kan nierdieet kwaad voor seniorkat?

Bericht door snorrebaard »

Stel dat je seniorkat goedgekeurd werd voor haar niertjes na bloedtest en urinetest. Goed, maar uiteindelijk ben je maar zeker van 1/4. Dus in theorie kan je poes b.v. maar op 30% van haar niercapaciteit zitten.
Of 80%; je weet het niet.
Kan het dan kwaad dat je haar op nierdieet zet, b.v. Happy Cat of Hills k/d?

Toen ze nog maar 2 jaar was, stond ze ook al jarenlang op hills k/d na slechte leverwaarden, en later op hills r/d tegen constipatie. Heeft haar niet echt geschaad, denk ik. Misschien toch beter dan goedkope 'fastfood' uit de supermarkt.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kan nierdieet kwaad voor seniorkat?

Bericht door Rik »

Voor een seniorpoes van 15+ zou je wel het beste voer kunnen kiezen dat de nieren een beetje ontziet. Dit hoeft/moet echter niet direct het speciale nier-dieet te zijn, zoals Hills k/d en RC Renal, maar kan het beste nierondersteunend zijn. Het echte nierdieet heeft minder eiwitten (en de eiwitten die er toch nog in zitten zijn van betere kwaliteit). Bij de DA-specials zitten zelfs ingrediënten speciaal voor nierfalers. Dus om een gezonde kat hier al op te zetten is misschien geen juiste keuze. Gezien vanuit de nierpatiëntjes, zijn er eigenlijk 4 soorten voer, denk ik. Ongeschikt nier-voer, nier-ondersteunend (voor seniorkatten), nier-dieet (algemeen verkrijgbaar) en speciaal nier-dieet (alleen via de DA). Happy Cat valt denk ik onder de algemeen verkrijgbare nier-diëten. Of Mieke ook al direct naar de algemeen verkrijgbare nier-diëten moet weet ik niet. Je zou ook even kunnen kijken naar de samenstelling van de wat "betere" senior-voeren (ondersteunend). Die zijn vaak al ingesteld op wat oudere katten en vaak voldoende als ondersteuning voor de nieren. Als je wel echt naar niervoer wilt gaan zou ik in ieder geval niet naar de DA-specials gaan (zoals Hills k/d, RC Renal, Specific e.d.).

Lees ook even deze reactie van Adriana op de exact zelfde vraag:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 60#p433458
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: kan nierdieet kwaad voor seniorkat?

Bericht door snorrebaard »

Super! jij bent een wandelende databank van de kattensite. :)

Pff.. en zeggen dat ze Mieke in haar jonge jaren zo lang op kd gezet hebben; ik vroeg toen aan de stagiaire: "Moet ze dat een heel leven lang eten?" "ja" was het antwoord. Schandalig, toen is mijn wantrouwen tov dierenartsen begonnen.

Ze heeft ook vanaf haar 12de tot haar 14de ongeveer, RC urinary s/o high dillution gekregen om beter te kunnen plassen. Ben ik ook mee gestopt. Daarna RC 12+ en nu Nature's Best 7+.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Cerna

Re: kan nierdieet kwaad voor seniorkat?

Bericht door Cerna »

Gewoon lekker Kd-brokjes geven!
Onze Cerná eet al sinds dat Noa nierfalen kreeg (november 2010) KD en is inmiddels bijna 16 en heeft totaal geen nierproblemen (hoeft ook niet altijd, maar haar waardes zijn die als van een jonge kat).
Het is volledig voer en wanneer je het artikel van Ronald Corbee doorleest wat ik in Pluis heb gezet, is juist het hoge eiwitgehalte in het gangbare voer vaak de oorzaak van nierproblemen op latere leeftijd.

Ook Milka die nog 7 moet worden eet sinds november 2010 KD-brokjes (en daarnaast ook gewone, maar KD is haar favoriet) en ziet er ook uit als Hollands welvaren.
Wanneer het dus zo schadelijk zou moeten zijn, had ik na 4,5 jaar allang wat gemerkt.

En KD heeft de smaak vernieuwd en Milka vindt het helemaal geweldig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kan nierdieet kwaad voor seniorkat?

Bericht door Adriana »

ergens in Pluis (geloof ik) staat een meer recente berichtenwisseling over het geven van dierenartsen-dieetvoer aan (senior)katzels in de modus van preventie dan wel voorzorg.
je zou ook kunnen denken aan extra zorg op dat punt voor (ras)katten die vanuit de genen als zwak op de nieren bekend staan, zonder dat ze senior zijn en zonder een echte diagnose van nierfalen.

jouw mieke heeft goede nierwaardes (in ieder geval binnen de referentie) en ik vind je nadenken en bezorgdheid heel lief.
k/d of renal (special) bv is nier-speciaalvoer met niet alle ingrediënten op de verpakking vermeld.

bv happy cat is vrij verkrijgbaar nierdieetvoer waarbij het vanuit bewerking en samenstelling zacht voor nieren en makkelijk verteerbaar is. qua kosten maakt het weinig uit, de samenstelling van bv happy cat is breder en het is minder chemisch.

mijn argumenten om voorzichtig met bv k/d te zijn is dat je op die manier nierproblemen zou kunnen maskeren en dan later begint met echt behandelen.
en ik weet niet welke speciale stofjes zijn toegevoegd aan die categorie voeders. van chitosan dat in ipa zit wist ik het bij k/d, dankzij onverklaarbare allergieproblemen, zeker en de fabrikant was zeer zuinig met info en hoogst voorzichtig met telefonisch bevestigen.
ik weet niet als je later die stofjes echt nodig hebt, of dan niet een vermoeidheid optreedt na zoveel jaar bv k/d en wie weet welke andere geheime stofjes er nog meer toegevoegd zijn.

zelf ben ik redelijk enthousiast over happy cat nierdieet, brede samenstelling, gefermenteerde plantaardige bestanddelen en wat minder chemische toevoegingen. hier krijgen ze dat in het brokkenbuffet naast nog een paar andere merken/soorten.
maar er zijn veel andere vrij verkrijgbare nierdieetvoeders en het is een kwestie van uitproberen want voer valt bij vrijwel ieder dier anders, is mijn ervaring.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie