Worden jullie oudjes ook altijd wat magerder?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Worden jullie oudjes ook altijd wat magerder?

Bericht door artemis »

Ook als ze nog gezond zijn?
Ik heb het dan over katten van meer dan pakweg 13, 14 jaar...

Pappie is nu ca 15 jaar en toch wel een beetje vermagerd. Ik hou zijn gewicht nu goed in de gaten en het lijkt te blijven hangen op 4,6kg. Zijn laatste bloedwaarden waren goed.

Ik had het er met mijn schoonzus over die altijd heel veel katten heeft gehad (soms 6 tot 8 tegelijk), veel van haar katten hebben heel mooie leeftijden gehaald tot 17, 18, 20. Ze vertelde me dat al haar katten die zo oud werden altijd magerder waren geworden eens ze die hoogbejaarde leeftijd hadden bereikt.
Ergens klinkt het niet onlogisch omdat bejaarde en zeker hoogbejaarde katten meer slapen en minder bewegen en daardoor smelt er natuurlijk spiermassa weg. Net zoals bij hoogbejaarde mensen.
En uiteraard kan gewichtsverlies een teken aan de wand zijn en een gevolg zijn van nier- of schildklierproblemen (heb ik allemaal meegemaakt) maar hier stel ik me vragen over spontane vermagering door ouderdom.

Wat zijn jullie ervaringen wat dit betreft?

PS Staat bij voeding omdat ik niet wist waar anders plaatsen en was net geïnspireerd door de enquete over overgewicht. Eigenlijk heeft het niets met voeding te maken.
Laatst gewijzigd door artemis op 05 mar 2015 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: Worden jullie oudjes ook altijd wat magerder?

Bericht door Cerna »

Nee, niet bij katten van 13, 14 jaar. Wel bij katten van 17, 18 jaar.
Cerná (bijna 16) was vorig jaar 1,5 kilo afgevallen voordat we wisten dat ze het aan de schildklier had, maar die 1,5 kilo zit er weer op.

Cochi op 12-jarige leeftijd (10 kilo schoon aan de haak):
Afbeelding

Cochi op 18-jarige leeftijd (nog steeds 5 kilo, maar oh zo botterig):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Worden jullie oudjes ook altijd wat magerder?

Bericht door Adriana »

;-) fijn dat het zo goed gaat met Pappie en Enzo stuurt prrrrrrts..
op dit moment is de enige senior (ongeveer 16) hier mw Streep en die is als hollands welvaren.
met twee muizen staat ze zo bol dat ik de overgang van buik naar kop dijbeen niet meer zie..

Enzo is 11 en eigenlijk nog geen senior. hij zwabbert tussen graatmager en te slank. zijn schildklier moet goed zijn (na de tweede behandeling) en hij zit in een vetmestprogramma.
hij krijgt goeie kwaliteit kitten en nierdieetbrokjes en eet tegenwoordig wat natvoer zelf.
een paar keer per dag krijgt hij gimpet malt-soft extra pasta. dat is de variant zonder toegevoegde vits/mins met veel vet en vezels. wekelijks wat lamsvlees met vetrandjes en hij lust levertraan en zalmolie.
met kuurtje met heel lage dosis destress wil hij ook nog wel eens aankomen, maar het is er ook heel snel weer af.
hij zal wel altijd super slank/mager blijven, hij heeft die bouw ook. en de dierenarts vermoedt dat hij en zus Mies in hun kittentijd onvoldoende vetcellen hebben aangemaakt en dan krijg je dat niet meer bijgeplust.

om op je vraag terug te komen: mijn vorige katzels Murpel en MoMo werden schraler met het ouder worden. en ik ben dat ook gewend van de seniors in mijn omgeving.
veel hangt denk ik ook af van de bouw en de specifieke stofwisseling.
en ik vermoed dat je er naast wat vettere nierontzienende voeding (mits waardes bloedonderzoek goed zijn) weinig aan kunt doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Worden jullie oudjes ook altijd wat magerder?

Bericht door artemis »

Botterig en schraler zijn 2 woorden die ik hier lees, en dat zegt natuurlijk niks over het gewicht zelf..
Maar zo kan ik Pappie ook wel omschrijven, je voelt zijn botten aan schouder en heup en zijn kopje is…. ja schraler geworden. Hij is niet meer de forse stoere kater die hij ooit was.

En ja elke kat heeft zijn/haar bouw en aanleg.

Na de joodbehandeling is zijn gewicht terug gestegen tot een goede 5kg en dan het laatste jaar terug gezakt naar 4,6kg. Zolang het niet blijft dalen maak ik me niet teveel zorgen.

Annet, van 10 naar 5kg voor Cochi is toch ook een groot verschil!

Adriana, knuf aan Enzo ;-)
Lees ik het goed dat zijn eetlust nog altijd niet is wat het moet zijn?
Cerna

Re: Worden jullie oudjes ook altijd wat magerder?

Bericht door Cerna »

artemis schreef:Annet, van 10 naar 5kg voor Cochi is toch ook een groot verschil!
Oh, maar daar zaten zeker 4 jaar tussen. Pas het laatste jaar zag je dat hij echt mager begon te worden terwijl hij goed at en de schildklier ook prima was.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Worden jullie oudjes ook altijd wat magerder?

Bericht door Adriana »

artemis schreef:Adriana, knuf aan Enzo ;-)
Lees ik het goed dat zijn eetlust nog altijd niet is wat het moet zijn?
Enzo heeft zitten genieten van je knuf! dit is off-topic maar jij bent de topic starter, dusss..

Enzo is mentaal een moeilijk geval en als ik niet thuis ben dan eet hij nauwelijks en drinkt sowieso niet. laatste succes is vijverwater met watervlooien en zuurstofplanten in een grote emmer. dat houdt zichzelf in leven als ik voor genoeg algjes zorg voor de vlooien. zelfs Enzo lebbert daar intussen van.
voer moet niervriendelijk zijn en ik probeer tegenwoordig ook sommige gourmets (rund/kip reepjes).
hij eet vleesjes dus wat kakelvers lamsvlees en idem kip. en vette pasta en wat zalmolie.
hij krijgt combi van RC kitten sterilized en happy cat nierbroks en eet af+toe van de Hills' nature's best (+7) mee. hij eet eigenlijk niet uit zichzelf dus heb ik overal in huis blikjes met brokkenmix voor eetmomenten.
nog steeds bang voor te lage schildklierwaarde maar we zitten nog in de 6-maandse periode dus nog geen gegevens bloedonderzoek. bij te laag komen ze giga aan en dat is niet zo.
het is een gevoelige stresskip, dus ook op dat front alle onderdelen nagelopen. meer bakken, veilige kubus-schuilplaats en vaste knuffel en verzorgmomenten.
de relatie met de broertjes is rustig en goed. af en toe beetje destress of cholodin voor zijn angsten en om weer opperkater te kunnen spelen tov Maks.
en tussen mijn oren heb ik het zo geprogrammeerd dat zijn stroomlijn altijd wel een uitroepteken zal blijven en als hij daardoor weinig reserve heeft, dan zie we dat dan wel.. want vetmesten lukt echt niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie