Dieetvoer dilemma

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Nadinex3Dawn
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2015 19:07

Dieetvoer dilemma

Bericht door Nadinex3Dawn »

Hallo iedereen! Sommige van jullie zullen mij misschien - heel vaag - herkennen, want een tijd geleden was ik hier ook actief. Ik heb alleen even een nieuw account gemaakt, want m'n oude kon ik me niet meer herrineren. In ieder geval, ik heb jullie hulp dringend nodig!

Ik weet trouwens niet of ik dit bericht in het goede topic heb gezet, zo nee, sorry!

Dawn, mijn poes van inmiddels 3 jaar, heeft blaasgruis gekregen :-( Hier heb ik gelijk op ingegrepen en ze zit nu op het Royal Canin Urinary S/O High Dilution dieet. De zak is bijna leeg, en daarna raadde de dierenarts me aan om haar de rest van haar leven op het Royal Canin Urinary S/O Moderate Calorie te zetten. Het probleem is nu dat mijn 2 jarige kater Jiraiya kern gezond is, maar persee dat voer van Dawn wilt eten. Hij weigert zijn eigen brokjes en ligt de hele dag chagerijnig te slapen. De DA gebeld, die vertelt mij dat ik het voer ook gewoon aan hem mag geven. Royal Canin gebeld, die vertelde me na onderling overleg dat ik Jiraiya inderdaad maar gewoon mee moest laten eten met Dawn.

Ik heb wat onderzoek gedaan en vertrouw het niet. Ik wil hem niet op een dierenarts dieet zetten als hij het niet nodig heeft, maar gescheiden voeren, voor altijd, gaat echt niet lukken. En daarbij komt ook dat ik het nogal tricky vind om Dawn voor altijd op dierenarts voer te laten staan.

Kunnen jullie mij hierin advies geven? Ik heb heel het internet afgespeurt en telefoontjes gepleegd maar ik ben gewoon nog niet overtuigt.

Groetjes,
Nadine
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Dieetvoer dilemma

Bericht door genm »

Ha Nadine,
Ik heb hier thuis een Surefeed-voerbak staan. Deze had ik gekocht omdat ik mijn jongste kittenbrokjes wilde geven, maar ik wilde niet dat mijn twee oudsten (gecastreerden) mee zouden eten met de kittenbrokjes om vervolgens veel te dik te worden.

Op aanraden van een vriendin toen een Surefeed-voerbak gekocht (via internet in meerdere webwinkels verkrijgbaar, zelf via bol.com besteld). Deze bak is van dezelfde maker als die van die kattenluikjes die op microchip werken. Systeem is hetzelfde idee: je kunt de chip van Dawn laten lezen door de bak en vervolgens gaat de bak alleen open als Dawn ervoor staat. Als Dawn klaar is met eten, sluit de bak automatisch. De bak zal voor Jiraiya niet opengaan. Mochten ze niet gechipt zijn, krijg je een speciale penning meegeleverd waar het systeem ook op werkt.

Verder helaas geen advies over het dieetvoer zelf, daar heb ik geen ervaring mee.

Groetjes
Fleur
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Dieetvoer dilemma

Bericht door Nikki2309 »

Zelf heb ik een blaasgruiskater en gezonde poes. Ze krijgen nu beide ook royal canin s/o, maar net zoals jij wil ik dit eigenlijk niet levenslang voeren. Ik ben voorzichtig aan het experimenteren met mijn kater. Hij krijgt nog de speciale brokken, maar wel al normaal natvoer. Royal canin heeft nu ook voer dat rekening houdt met de urine wegen maar geen dieetvoer is. Misschien dat zoiets wel werkt voor jouw kat. Ik zou wel voorzichtig zijn en pas ander voer geven als je helemaal zeker weet dat zij blaasgruisvrij is en goed plast. Ik lees hier sowieso even mee
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Dieetvoer dilemma

Bericht door Sifra »

Hallo Nadine, leuk dat je hier weer eens bent met je prinsesje. Je foto-album is er nog, alleen zonder foto's. Misschien eens een foto-update?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Nadinex3Dawn
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2015 19:07

Re: Dieetvoer dilemma

Bericht door Nadinex3Dawn »

@Genm - Bedankt voor het idee! Zo een voederbak is inderdaad handig, maar meneertje is ontzettend boos dat hij niet hetzelfde voer krijgt. Ik ga er vanuit dat hij van zo een voederbak alleen maar gefrustreerder raakt. Het is nu zo erg dat ik hem zijn eigen voer met de hand moet dwangvoederen dus ik moet een oplossing vinden wat voor beiden werkt.

@Nikki2309 - Met Dawnie gaat het gelukkig weer helemaal goed! Ze vind haar brokjes lekker, plast weer goed en lijkt zich weer lekker te voelen. Ik maak de zak voer van Royal Canin Urinary High Dilution af en dan wil ik op een onderhoudend voer. Heb zelf nu veel gelezen over Sanabelle Urinary, schijnt ook prima door gezonde katten gegeten te kunnen worden omdat het niet zo heftig is, dus misschien is het een idee om dat te proberen. Ik wacht nog even af wat voor adviezen ik ga krijgen ^_^

@Sifra - Dankjewel! ^_^ Ik zal inderdaad eens nieuwe foto's van m'n meisje online zetten, deze week. Heb het een beetje druk, dus moet even kijken wanneer dat gaat lukken! En dan zet ik er gelijk foto's bij van haar ''broertje'', onze Jiraiya. Ik heb Dawn eerst een jaartje alleen gehad, maar de kleine diva werd erg.. diva-achtig, haha. Op aanraden van de dames van dit forum een katje erbij genomen, en ze is helemaal opgebloeid gelukkig, ondanks dat Jiraiya soms nogal dominant doet tegenover haar. Anyways, ik zal foto's online zetten deze week :-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dieetvoer dilemma

Bericht door Dinky »

Wat betreft dierenarts onderhoudsvoer heb je de royal canin urinary s/o (dus zonder toevoeging high dilution), trovet ASD en Hills zal ook nog wel een variant hebben.

Daarnaast heb je inderdaad nog de vrij verkrijgbare brokken zoals sanabella urinary.

Vooraf valt moeilijk in te schatten op welk voer het goed zal gaan. Dit hangt onder andere af van de mate van aanleg. Bovendien zijn er ook vrij veel voeders die iets doen voor gezonde urinewegen zonder dat het urinary ofzo heet (ik weet bijvoorbeeld van prins dat alle voervarianten iets van een verzuurder erin hebben zitten om gruis te voorkomen en de struvite is dan om het op te lossen zoals de high dilution van rc).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dieetvoer dilemma

Bericht door castratenkoor »

Nadine Sanabelle hebben meerdere mensen van het forum, waaronder ikzelf, slechte ervaringen mee. Een van mijn katten heeft daarna een week bij de dierenarts gezeten met een heftige blaasgruisverstopping. Ik zou het je ten zeerste afraden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie