Percentage eiwitten in droogvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door jojo »

Helder neergezet zo Maaike! Ik ben door een artikel aan het spitten die het erover heeft, maar ik kreeg het nog niet vertaald naar mijn eigen woorden. Gaan we verder induiken!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door Ms Maaike »

Eiwitten zijn geen koolhydraten; koolhydraten zijn suikerketens. Uit de afbraak van eiwitten kan wel glucose ontstaan overigens. De formule die je gevonden hebt is simpelweg een manier om de hoeveelheid koolhydraten in een voer te berekenen. :)
Laatst gewijzigd door Ms Maaike op 10 feb 2015 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door jojo »

Stom! Dat weet ik dus he omdat Guus* diabeetje was, en ik kalk het hier zo neer .... tijd om die techneutentaal-artikelen even naast me neer te leggen, morgen weer een dag haha.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door Ms Maaike »

Haha, ik zie net dat ik 'koolhydraten' in plaats van 'eiwitten' schreef. Voor mij ook tijd wat anders te gaan doen. :-P
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door Adriana »

jojo schreef:Plantaardige eiwitten zijn dus wel koolhydraten, ............
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... itten.aspx
er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten en eiwitten zijn eiwitten (en geen koolhydraten).
en onvolwaardige eiwitten kun je makkelijk aanvullen en dat is in mensenvoer niet anders dan in dierenvoer.

in vrijwel alle beetje wetenschappelijke publicaties over afvalproducten van plantaardige/dierlijke eiwitten kom ik tegen dat de eerste soort in de stofwisseling minder afvalstoffen (met name ureum) geeft dan de dierlijke eiwitten.
en dat is bij nierdieetvoeders nogal belangrijk ivm de belasting van de vaak nauwelijks tot ontoereikende nierfunctie.
dat lijkt me dan verder een feit, waar nogal wat samenstellingen van nierdieetvoer op zijn gebaseerd. daar zal grondig in lengte, breedte en diepte over zijn nagedacht en bronnen om die bewering te staven zoekt iedereen gaag zelf maar op. ;-)
:nshocked:waarom zoveel mist in de berichtenwisseling van de laatste pagina.. ?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door castratenkoor »

Gezonde jonge katten als nierpatient behandelen vind ik persoonlijk onzin. Mijn katten zijn vleeseters en geen knaagdieren. Bij de aankoop van brokken let ik op geen granen en hoog percentage vlees. En dan wil ik b.v. 45% kippenvlees en niet 25% kippenvleesmeel.
De goedkopere voersoorten vermelden vleesmeel ipv vlees.
Voer met Mais als eerst genoemde bestanddeel valt al meteen af.

Ik kan het met mijn boerenverstand niet begrijpen voer te geven met zo laag mogelijk eiwit en ze dan vervolgens er eieren bij te voeren. Een ei geeft een veel heftiger eiwitboost dan goed samengestelde brokken. Het zou mijn persoonlijke keuze niet zijn.

Maar ja dan kan ik het nog zo mooi bedenken, ze moeten het ook willen eten. Op die manier vallen meerdere soorten brokken af. Daar vegen de heren hun reet nog niet mee af.

Wat in ieder geval hier gaat blijven is Granatapet en Purizon.
Hoog eiwitgehalte is voor mij in ieder geval geen reden een soort niet te kopen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door Adriana »

staat er ergens dat ik ervoor pleit om gezonde jonge katten als nierpatient te behandelen?
er is een groot verschil tussen voer met < 40% eiwit en rond 30 en er is een ander topic over benutbaar eiwit..
dat was trouwens net zo'n mistige berichtenwisseling als die van deze pagina's..

het gestelde in de tweede alinea van vorig bericht kan ik ook niet volgen en ken geen bericht in dit topic waar dit wordt aanbevolen.
en als ik, ja ik al suggereer dat een nierpatient af+toe baat heeft bij wat eidooier, dan heeft dat zeker ook te maken met het vitamine b-gebrek, waar de meeste nierkatzels last van hebben. en het levert ook enzymen uit levende voeding. :ewhistle: ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door Dinky »

castratenkoor schreef:Gezonde jonge katten als nierpatient behandelen vind ik persoonlijk onzin. Mijn katten zijn vleeseters en geen knaagdieren. Bij de aankoop van brokken let ik op geen granen en hoog percentage vlees. En dan wil ik b.v. 45% kippenvlees en niet 25% kippenvleesmeel.
De goedkopere voersoorten vermelden vleesmeel ipv vlees.
Voer met Mais als eerst genoemde bestanddeel valt al meteen af.
Volgens mij melden de echt goedkope voersoorten zelfs vlees en dierlijke bijproducten. Zo meld kitekat het volgende: vlees en dierlijke nevenproducten (o.a. 4% kip in de bruine stukjes).

één ding is voor mij zeker, goede voeding blijft een lastig onderwerp ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door castratenkoor »

Adriana schreef:staat er ergens dat ik ervoor pleit om gezonde jonge katten als nierpatient te behandelen?
er is een groot verschil tussen voer met < 40% eiwit en rond 30 en er is een ander topic over benutbaar eiwit..
dat was trouwens net zo'n mistige berichtenwisseling als die van deze pagina's..

het gestelde in de tweede alinea van vorig bericht kan ik ook niet volgen en ken geen bericht in dit topic waar dit wordt aanbevolen.
en als ik, ja ik al suggereer dat een nierpatient af+toe baat heeft bij wat eidooier, dan heeft dat zeker ook te maken met het vitamine b-gebrek, waar de meeste nierkatzels last van hebben. en het levert ook enzymen uit levende voeding. :ewhistle: ;-)
Volgens mij spreek ik in het algemeen en heb ik nergens een naam van wie dan ook genoemd.
Als jij je aangeproken voelt dan zit dat geheel tussen jouw oren.
Jouw idee over goed kattenvoer is anders dan mijn idee over goed kattenvoer.
En dat kan, dat is mogelijk, dat mag, waarom niet?
Persoonlijk is 40% eiwit voor mij geen reden een voer niet te kopen, als de bestanddelen me aanspreken.
Zoals ik al eerder aangaf, ik let op geen of weinig granen en ik let op hoog vleesgehalte (geen vleesmeel of dierlijke bijproducten zoals Mirjam terecht ook noemt).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door Adriana »

link van jojo van aantal berichten terug
http://endocrinevet.blogspot.nl/2011/11 ... older.html

intussen paar keer gelezen en interessante info van een dierenarts/internist.

jammer is dat in tot en met de slotconclusie de voer-aanbevelingen voor onbehandelde (!!) schildklierkatten nogal dominant door de tekst en informatie heen fietsen. het nut om dat door dit betoog te gooien ontgaat me volledig..
schilklierkatzels (hyperthyroid cats) hebben een totaal opgejaagde stofwisseling waar je lijkt mij zo snel mogelijk rust in moet brengen; door wat voor behandeling dan ook. ook slecht voor hun hart trouwens...

er staan nogal wat getallen, percentages en gewichten in en ik denk dat dit erg lastig omrekenen is.
bovenden verschilt de proteine-behoefte per kat en per leeftijd, is proteine (benutbaar) ook een lastig begrip en kunnen er behoorlijke verschillen zitten in de werking van de stofwisseling bij katzels, al dan niet gezond en qua leeftijd. kortom...

er staan aanbevelingen in over kh/zetmeel brokken, waar granen op de eerste plaatsen bij de ingrediëntenlijst staan, die vanzelf spreken want dat is inderdaad vogel- of hamstervoer!

senior katten hebben een afnemende capaciteit en vermogen om eiwit te verteren en gaan dan spiermassa opeten.
nergens voorzover ik heb gelezen kom ik een advies tegen over de verteerbaarheid van de diverse soorten eiwitten en dat vind ik jammer. want al die cijfers, het zal wel maar ik wil juist weten hoe dan..?
kip-eiwit is voor katzels het best verteerbaar maar hoe zit het met vette vis? vissevet is goed voor hart, spieren, gewrichten en nierkatten, maar hoe zit het met vis-eiwit? en ei-eiwit?
rood vlees is qua verteerbaarheid niet geweldig weet ik vanuit de tweepoter-praktijk, dat geldt voor katzels denk ik ook..

deze opmerking vind ik nogal een breinkraker, net als jojo geloof ik..
"The composition of a cat’s diet in the wild (as a percentage of calories or metabolizable energy ingested) is approximately 50-60% protein, 30-50% fat, and 5-10% carbohydrates (2,11-13)."
hoe zit het hier met ballast (vacht, vezels, botten e.d.?) en vocht?
de marges in de percentages lopen behoorlijk uiteen.. kijk maar eens naar percentage koolhydraten van 2,11 tot 13 en vet van 30 tot 50%......

hier kijk ik naar energie, drollies en uiterlijk. en hun eigen voorkeuren dus bied ik verschlllende soorten kattenbroks en natvoer en vleesjes en ja, ook water aan..

maar ik ga, zodra tijd en inspiratie, nog wel eens verder in de artikelen in zijn blog neuzen..
wie weet kom ik daar antwoorden op nog veel openstaande voer-vragen tegen..
castratenkoor schreef:vleesgehalte (geen vleesmeel of dierlijke bijproducten
vleesmeel en vleesgehalte zijn twee verschillende begrippen namelijk vorm en norm.
het begrip vleesmeel zie je in de vertaling vooral in ingrediëntenlijsten van Duitstalige producenten.
uit de recente keuringsdienst vw-uitzending weten we hoe dierlijke bijproducten eruit zien, Duitsers noemen dat waarschijnlijk Fleischmehl..
ik denk dat je van ieder ingrediënt meel kunt dan wel moet maken, zeker als het eindproduct kattenbrokjes is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door Ms Maaike »

(Die 2, 11-13 zijn bronvermeldingen, geen percentages.)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door Adriana »

yep en dank je wel voor de aanvulling. verkeerd gelezen en het percentage koolhydraten ligt dus tussen 5 -10%, over zetmeel wordt niet gesproken en het is dus geen 0%.
katten doen het slecht op 0% zetmeel/kh weet ik vanuit het suikerkattenforum en uit mijn suikerkatten-verzorgingstijd, ze hebben toch wel iets, al dan niet voorverteerd aan dat spul nodig, denk ik.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Percentage eiwitten in droogvoer

Bericht door castratenkoor »

Het uitgangspunt van dit topic is een goede brok voor gezonde katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie