Uropet + gewoon voer ipv blaasgruis dieet?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Uropet + gewoon voer ipv blaasgruis dieet?

Bericht door starr »

Mijn katje van 1,5 jaar heeft regelmatig last van terugkerende blaasgruis (struviet) icm blaasontsteking.
Ze heeft op speciaal voer gezeten en medicatie gehad. Toen weer overgegaan op voorkomend voer, maar later kreeg ze weer struviet en wat onstekingscellen.
Voor de zekerheid een punctie laten doen en een blaasecho. Blaas zag er goed uit, de punctie wees op een bacterie. Daar speciale medicatie voor gehad, en daarna weer een punctie + echo. Bacterie was toen weg.
Ik heb haar een poos op dieetvoer van Trovet ASD gezet. Dit is voorkomend voer. Ik hoorde hier goede dingen over en ik vind het belangrijk dat de nieren ook niet teveel worden belast.
In ieder geval ben ik er ook niet zo'n fan van om haar eeuwig dieetvoer te geven.
Ze drinkt goed, heb 8 drinkbakken in huis staan door het hele huis, afwisselend krijgt ze ook natvoer.
Nu moest ik van de DA assistente weer terug op RC High Delution. En volgens haar, levenslang.
De dierenarts zei echter dat ik volgende week opnieuw urine moet inleveren en als de struviet dan weg is, zou ik op gewoon voer over kunnen gaan.
Maar ja, ze blijft dus kwakkelen, is mijn ervaring.
Nadeel van RC High Delution vind ik ook dat ze er dus best dik van wordt. Dat schijnt bij blaasgruis voeding al gauw te zijn. Dan kom je dus in een cirkeltje, want nu moet ze ook wat afvallen. Je hebt ook moderate calorie of zoiets, maar dat is alleen voorkomend voer

Nu zei iemand laatst tegen mij dat je ook urineverzuurders kan proberen te geven zonder speciaal voer. Ik zou haar heel graag op 'gewoon' voer willen (goed merk, graanvrij t liefst), omdat ik van mening ben dat dit op termijn toch beter is. Tenzij ze natuurlijk blaasproblemen blijft houden, dat wil ik ook niet.
Iemand noemde Uropet (heet nu anders geloof ik). Heeft iemand hier ervaringen mee?
Kan ik dan gewoon overgaan op normaal voer en haar elke dag uropet o.i.d. geven? En regelmatig haar urine laten controleren natuurlijk.

Ze heeft reeds haar kuurtje af tegen de ontstekingscellen en had een klein beetje struviet twee weken geleden en ook maar een klein beetje ontstekingscellen. Verder was haar PH echter goed.

Die persoon zei ook dat je zelf de urine in de gaten kunt houden. Weet iemand waar je die sticks kunt kopen die je ook voor katten urine kunt gebruiken? Het liefst online.

Alvast bedankt voor jullie reacties :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Uropet + gewoon voer ipv blaasgruis dieet?

Bericht door Dinky »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29355

Daar staat de info over blaasgruis. Heb hier geen ervaringen voorbij zien komen met uropet (zit volgens mij vol dl-methionine wat ook in dieetvoer zit zo uit mijn hoofd).
Wel zijn er positieve ervaringen op het forum met eurologist. Je kan kijken hoe dat gaat in combi met normaal voer (eurologist intypen bij zoekfunctie).
Zelfde geldt voor pH meetstrips, moet ook te vinden zijn via zoekfunctie incl link om te kopen (geloof bij onlinedrogist.nl?).
Kan eventueel morgen op pc voor je nakijken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Uropet + gewoon voer ipv blaasgruis dieet?

Bericht door starr »

Bedankt voor je reactie.
Alleen hier staan maar twee berichtjes in, waarvan ik het meerendeel al wist en ik niets zie staan over het gebruik van Uropet icm gewoon voer. ?

Ik heb geloof ik eens teststrips gekocht bij onlinedrogist, maar ik heb dus de verkeerde gekocht. Weet niet meer precies hoe het zat, ik geloof dat je de waarde niet precies kon af lezen, alleen de hele getallen, dus 6 of 7, maar niet 6,3 bijv.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Uropet + gewoon voer ipv blaasgruis dieet?

Bericht door Dinky »

link naar topic over de teststrips: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ps#p609683
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Uropet + gewoon voer ipv blaasgruis dieet?

Bericht door Adriana »

starr schreef:Bedankt voor je reactie.
Alleen hier staan maar twee berichtjes in, waarvan ik het meerendeel al wist en ik niets zie staan over het gebruik van Uropet icm gewoon voer. ?
zoals mirjam ook al schrijft, zit dl-methionine in. er zijn berichten dat dl-methionine nierschade kan veroorzaken.
http://www.medpets.nl/uro-pet/#product-description en zelf kijken bij opmerkingen.
in combi met blaasgruisvoer zal het methionine-gehalte in een voer/uropet-combi nog hoger worden, bij normaal voer moet je zelf even kijken naar welk voer, ingredienten en toevoegingen en of en waar dl-methionine in de rangorde staat vermeld.
in het blaasgruis-overzicht kom je het middel eurologist tegen en mirjam heeft dat ook al voorgesteld. daar zit geen methionine in en als je (zelf!!) via de zoekfunctie rechtsboven zoekt, vind je ervaringen van forumleden met dit product.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie