Vraag over Earthborn holistic kattenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Vraag over Earthborn holistic kattenvoer

Bericht door Balthazar »

Even vraag aan de kenners omdat ik benieuwd ben. Wat vinden jullie van dit voer en zijn er mensen die er ervaringen mee hebben?

Earthborn Holistic
http://www.eartbornholisticpetfood.com/ ... -formulas/

Met name dan de graanvrije variant. Ik kan er op dit forum niks over vinden en ik ben altijd wel benieuwd als ik een voor mij nieuw voer tegenkom of het wat is. Ik voer overigens momenteel een mix van Orijen Kip, Almo Nature Holistic en Royal Canin Satiety.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag over Earthborn holistic kattenvoer

Bericht door Adriana »

brrrrrrrrrrrrrr 44% eiwit en heleboel blabla.
en heel raar, met zo'n holistisch en doordachte samenstelling is het toch nog nodig om dl-methionine toe te voegen om urine aan te zuren...
dan kun je net zo goed Hills nature's best gaan voeren, mature adult zonder toegevoegde dl-methionine, vetter en met beschaafder eiwitpercentage..

muizen zijn vooral vet met veel vocht, vezels, wat voorverteerde kh's en matig eiwit,
zeker geen 44%........

oh ja, het is earth en je link werkt alleen met die h toegevoegd en de laatste riedel eraf..
http://www.earthbornholisticpetfood.com ... alysis.php
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over Earthborn holistic kattenvoer

Bericht door Ms Maaike »

Een volwassen muis bestaat voor 55% uit eiwitten. Het zijn juist de eiwitten van minderwaardige kwaliteit die slecht te verteren zijn voor katten (denk aan plantaardige eiwitten). Bron voor de voedingstoffen per dier: http://www.rodentpro.com/qpage_articles_03.asp
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag over Earthborn holistic kattenvoer

Bericht door Adriana »

44% eiwit in droge brokjes is heel erg veel eiwit!

plantaardige eiwitten zijn voor katten zeker geen eiwitten van minderwaardige kwaliteit en prima en zelfs beter met veel minder afvalstoffen te verteren dan de in diervoer doorgaans gebruikte eiwitten uit rund/varkens/schaap en nog zo wat aan leveranciers van bv bijproducten.

gevogelte eiwit is voor katten veel beter en de meeste nierkatten zouden onmiddellijk door hun poten zakken met zoveel plantaardig eiwit in hun dieetvoer... of toch niet.... :roll: :lol:

maar dank voor de link, ga vergelijken met analyses van Nederlandse muizen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over Earthborn holistic kattenvoer

Bericht door Ms Maaike »

Adriana schreef:plantaardige eiwitten zijn voor katten zeker geen eiwitten van minderwaardige kwaliteit en prima en zelfs beter met veel minder afvalstoffen te verteren dan de in diervoer doorgaans gebruikte eiwitten uit rund/varkens/schaap en nog zo wat aan leveranciers van bv bijproducten.
Ok, hier dan even een citaat van een van je favo-sites:
felinecrf.org schreef:Thus the goal in CKD is to feed a protein with the correct balance of amino acids to provide the cat with the ability to maintain and repair bodily tissues, but in a form which needs as little breaking down as possible. That is what we mean in this context by "high quality protein."
En dan nu even de site waarnaar Tanya naar verwijst:
peteducation.com schreef:If you have been reading so far, you know that not all proteins are created equal. The listing of protein level on the bag or can is not a listing of the percent of digestible protein, just a listing of percent protein. So we need to know how to interpret the pet food label. We know that in quality foods digestibility is between 70 and 80%. In lesser quality foods the digestibility could drop to 60% or less. The way to determine the digestibility is not very scientific but is the best we have until the pet food industry begins to list digestibility. By reading the ingredients and noting the order that they appear we can roughly determine the digestibility. The ingredients are listed in order of weight. If the first ingredient is chicken or lamb or other meat, we can assume it is a good quality protein source. Meat meals such as lamb meal also provide quality protein. "Meat and bone meal" is an ingredient that is less desirable. If grains are listed, they are not as digestible sources of protein and contribute heavily toward the carbohydrate load. Some companies will list a meat source and then three different forms of corn, hiding the fact that the main ingredient is corn but just divided into three different products.
Na wat meer googlen kom ik erg veel tegen dat plantaardige eiwitten minder goed te verteren zijn. En ja, de aanbevolen hoeveelheid eiwitten in brokjes ligt rond de 30%, maar ik vraag me af of dat 30% eiwit van hoge kwaliteit is of van een mengsel van hoge en lage kwaliteit.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over Earthborn holistic kattenvoer

Bericht door Balthazar »

Wouw, bedankt voor de reacties! Hm, dit voer dan maar niet gaan testen denk ik. Ik ga me eens verder verdiepen in die eiwitten.
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag over Earthborn holistic kattenvoer

Bericht door Adriana »

denk dat de nierfunctie van vegetariers/veganisten en die van katzels niet zo veel verschilt.
als je ooit/ooit volledig plantaardig bent gaan eten dan kunnen je een paar dingen opvallen.
meer energie en minder stinkende ontlasting.
vegetarinisten leven ook tot gemiddeld 5 jaar langer en zeer hoge leeftijden zijn bij geenvlees-eters en dan heb ik het over > 100 helemaal geen uitzondering. (bron: BBC documentaire over het wel/niet eten van rood vlees, aangehaalde bevolkingsgroep onder meer 7e dag adventisten, uitgezonden afgelopen zomiddag npo2)
dat pleit niet voor de stelling dat plantaardig eiwit slechter te verteren zou zijn, zeker niet bij mensen en ik ga ervan uit bij katzels ook niet.
dat zal prima onderzocht zijn als je de samenstelling van nierdieetvoeders van fabrikanten bekijkt die daar veel onderzoek in hebben gestopt:
gevogelte en plantaardige eiwitten en hoger vetgehalte als energiebronnen. of meer kh's in combi met hoger vetgehalte plus toegevoegd arginine (ivm verteren zetmeel).
daarmee wordt de bijna ontoereikende nierfunctie maximaal gespaard.

ik kom in nogal wat seniorenvoer trouwens steeds meer gluten (en erwten) als eiwitbron tegen. zou dat een reden hebben?
felinecrf is een goede algemene bron voor info en die haal ik in Pluis nog al eens aan maar met deze teksten kan ik niet zo veel.
feit is dat plantaardige eiwitten veel minder ammonia- (of hoe het mag heten) afval in het systeem veroorzaken omdat ze qua samenstelling bij mensen beter en lichter verteren en ik denk, gezien de samenstellingen van nierdieetvoer, dat dit ook voor katzels geldt.

en ja, ik ben overgevoelig voor veroorzaken van nierschade en ja, ik denk dat je dat kunt veroorzaken met voeders met dit soort hoge eiwitgehaltes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie