kvv met brokjes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

kvv met brokjes

Bericht door amor »

Hoi,

Ik heb 2 siberische katten van 7 mnd. Ik wil mijn katten graag voer gaan geven waar geen/weinig koolhydraten in zitten. Ik kom dan uit op vers vlees. Ik geef ze nu Darf maar omdat ik veel weg ben in de weekenden wil ik ze dan brokken gaan geven ( 5 dagen vers / 2dgn brok).

Ik woon in een tussenflat en zomers is het hier hartstikke heet ik wil dan niet de eten in een voederbak doen. Ik vertrouw het dan niet.

Ik zit op barfplaats maar die doen net of brokken heel giftig zijn voor de kat.
Zijn er hier mensen die vers vlees combineren met droogvoer, en zo ja welk merk geven jullie dan?
Ik begrijp dat sommige katten misselijk worden met de overgang kvv en brok?

Groetjes van Daphne
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kvv met brokjes

Bericht door Dinky »

Haha ja, op barfplaats zijn brokjes puur vergif en natvoer iets minder gif :lol:
Vindt dat zelf ook zeer jammer eerlijk gezegd....

Het hangt er denk ik vanaf hoe sterk maag/darmstelsel is of het problemen zal geven.
Met 8 uur tussen brok en vers vlees moet het goed gaan.

Een brok die op het oog mooi is, is taste of the wild. Weet dat een voormalig forumlid dat gaf in combi met kvv (die gaf tinlo kvv) en dan deze variant: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ild/277870
Als je wilt kan ik je daar wel wat van toesturen want mijn poesje eet het met lange tanden terwijl ik hier op het forum er regelmatig enthousiaste verhalen over gelezen heb.

Zelf gaf ik de laatste tijd visan optima naast kvv (afhankelijk van wat ik kan krijgen haaksbarf, tinlo, degomeat). Daarvan hebben ze nu de naam gewijzigd, weet niet of samenstelling ook anders is geworden: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ima/395320
Recent wat proefzakjes ontvangen van ander forumlid hier (Adriana) en die werden ook met veel smaak gegeten dus ben nog aan het kijken wat ik volgende keer ga bestellen ;-)

Anders zelf ook even rondkijken op zooplus?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: kvv met brokjes

Bericht door amor »

Dank je wel voor de reactie.

Ik geef mijn katten nu ong. 2 weken vers De meeste darf en soms een tinlo.
Ik heb even gekeken op zooplus en dat ziet er goed uit.
Ik stuur je een pb voor mijn adres.
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kvv met brokjes

Bericht door castratenkoor »

Ik geef gewoon alledrie, barf, brok en natvoer. Mijn katten zijn nooit aan de diaree. Ze hebben gewoon altijd keuze. Rauw wat ik geef is Carnibest, rauwe kipfilet, kippenlever en rundvlees (niet meer dan 1 x per week). Er staan hier altijd brokken, meerdere soorten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kvv met brokjes

Bericht door Cari »

Die tijd van 8 uur tussen brok en vers vlees is natuurlijk ook grote onzin.
Als er hier een muis naar binnen is gewerkt, gaat het in één ruk door naar de brokjes. Alle katten die dus thuis brokjes krijgen en buiten hun verse prooi verschalken, zouden daar ziek van worden? Kom nou toch....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kvv met brokjes

Bericht door Dinky »

Ik houdt ook geen 8 uur aan tussen kvv en brokjes en dat gaat gewoon goed dus daar inderdaad niet paniekerig over doen ;)
Dat is meer wanneer je merkt dat ze wel moeite hebben met de afwisseling dat je dat zou proberen omdat kvv en brokjes toch anders verteren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: kvv met brokjes

Bericht door nona_toma »

Nadat onze katten 1,5 week ontzetten ziek zijn geworden van Carnibest, zijn we daar vanaf gestapt.
We geven nu elke avond kipfilet, kippennek, runderriblap oid en in de ochtend taste of the wild salmon (lager eiwitgehalte dan de andere). Het enige nadeel is dat het fosforgehalte hoger is. Ik wil wel een volledig droog/natvoer erbij doen omdat de avond maaltijd niet volledig is.

Geven wij ze overigens 2x droog op een dag, dan stinkt de ontlasting. Op vers stinkt het nooit, maar zodra we iets van natvoer of brok gaan geven, wordt de ontlasting dunner en meer geur. Op zich logisch omdat het bewerkt is.
Toch ben ik er nog niet uit of we het bii brok moeten houden (met name voor het gebit) of dat we toch ander natvoer moeten proberen. We hebben al de nodige merken (graanvrij etc) geprobeerd aan natvoer, maar op droogvoer lijkt de ontlasting het beste.
Wat is jullie ervaring daarin?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: kvv met brokjes

Bericht door amor »

Bij mijn vorige katten gaf ik Hill's en omdat Caesar suikerziekte kreeg ben ik overgestapt op applaws. Ik had me toen niet in voer verdiept vandaar dat ik Hill's gaf. Ik had toen geen last van een stinkende ontlasting.

Ik heb nu kittens en die kregen mee van de cattery Royal Canin Maine Coone kittens, bij deze is de ontlasting echt heel erg. En ik vind dat ze uit hun bekkie stinkt. Volgende maand worden mijn katten gecastreerd en ben nu bezig om me te oriënteren op het droogvoer. Ik heb van Dinky Taste of the Wild gekregen, ben sinds 1 dag begonnen, daar kan ik je helaas geen antwoord op geven.

Ik geef mijn katten vers voer Darf en soms een Tinlo ( heb ook carnibest in de voorraad), moet zeggen dat de ontlasting niet meer zo erg is.

Ik weet wel dat je droogvoer als natvoer geeft ivm de vocht, dus niet alleen droogvoer.
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: kvv met brokjes

Bericht door Stikkel »

Hoi, ben net nieuw hier maar wil er wel op reageren, ik voer nl ook kvv in de ochtend en in de avond natvoer met brok.

Als ik onbeperkt brok wegzet wordt er teveel gegeten en krijgen ze dunne ontlasting. Maar zoals ik t nu doe gaat t gewoon goed. Als brok heb ik orijen regional red en nat voer geef ik van verschillende merken zoals animonda carny exotic, cosma en almo orange label. Ik ben deels overgestapt naar brok omdat ze van kvv alleen de smaken lusten die ze juist niet te vaak mogen krijgen, zoals rund e.d., gevogelte moeten ze op parelhoen na, niets van hebben. En bovendien constipeerde er een constant. Dit is nu dus opgelost.

Ook ik had bij barfplaats jammergenoeg de ervaring dat ik mijn diertjes aan t mishandelen was door ze brok bij te voeren. Zo, da moest ik eventjes kwijt, wellicht niet behulpzaam maar wel fijn dat er meer mensen gewoon alles geven aan hun diertjes!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kvv met brokjes

Bericht door Adriana »

hihi.... daarom lees en schrijf ik al jaren niet meer op barfplaats..
katzels in het wild eten veel plantaardigs tussen de muizen door. ze hebben zeker weten wat koolhydraten nodig en zo giftig zijn die niet.
er is een onderzoek waar ze de katzels zelf de keuze lieten en daaruit bleek dat ze bijna allemaal kozen voor voer met gematigd koolhydraatgehalte. en uit de ontlasting bleek dat dit het beste verteerde..
Dinky schreef:Recent wat proefzakjes ontvangen van ander forumlid hier ( ;-) ;-) ) en die werden ook met veel smaak gegeten dus ben nog aan het kijken wat ik volgende keer ga bestellen)
..kan je wel wat hills nature's best sturen want ik denk dat Mirjam ;-) het over dat merk heeft.
ik voer vooral de senior variant, die heeft een heel brede samenstelling en is hier, ook bij kiesloze Enzo veruit favo.

k denk dat als je een kwalitatief goeie brok voert met af en toe wat geblancheerde kip of kalkoen, voldoende drinken en de beschikking over vers (tarwe)gras, dat je dan goed bezig bent.
altijd de ontlasting in de gaten houden en erg stinkende ontlasting betekent slechte vertering en dat kan per dier verschillen..

bij dreigend overwicht vetgehaltes en vezelgehaltes in de gaten houden en oudere katzels bij voorkeur lagere eiwit- en fosforgehaltes, dus ingrediëntenlijsten en analyses lezen!
en daar is de site van Zooplus ideaal voor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: kvv met brokjes

Bericht door Stikkel »

Dus jij blancheert het vlees nog even voor je poezekinders? Ivm bacterien? Hmm, ik geef het ze nog gewoon rauw. dwz, ze krijgen diverse merken kvv en twee dagen in de week kipfilet/kalkoenfilet met hartje en lever.

Die Hill's nature had ik al wel over gelezen ja, ik heb zelf de Hill's nature balance gekocht, de natvoer versie. Is ook geslaagd bij de heren :grin:

Ik kom hier diverse reacties tegen dat een teveel aan eiwitten in het voer niet goed zou zijn? Ik zou graag willen weten waarom.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kvv met brokjes

Bericht door Adriana »

we hebben hier uitgebreide discussies en diverse meningen over in de diverse topics..
ik weet van mijn katzels dat ze voer met hoge eiwitgehaltes (bv droogvoer met rond 40%) niet goed verdragen. moe, niet actief en stinkende ontlasting. en hogere nierwaardes bij regelmatig bloedonderzoek. normaal hangen ze hier de beest uit...
en sorry daarvoor, heb een open zenuw voor nierschade en dat is de achtergrond van mijn opmerking. nierweefsel herstelt nooit meer..

in de natuur bestaat een muis naast vocht en vet nog uit een hele verzameling aan verschillende stofjes, waaronder eiwit. ik zie mijn zwerfpoes redelijk wat plantaardigs (gras, zaden, paddestoeltjes, vruchten) eten op mijn volkstuin en ik ben fan van breed samengestelde brokken met zoveel mogelijk plantaardige ingrediënten/vezels en zo min mogelijk toegevoegde chemische stofjes. en dan dus matig eiwit en matig fosfor.

blancheren voor alle veiligheid en persoonlijk doe ik het niet maar op het forum is het beter om dat er even bij te roepen want je weet nooit hoe de situatie daar is. n met blancheren blijft alles redelijk rauw en het is in alle gevallen veiliger.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Stikkel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:00

Re: kvv met brokjes

Bericht door Stikkel »

Als ik dan mag vragen, welke brok voer jij? Ook ik heb nl een verleden met een nierkat en heb een jaar lang niet kunnen slapen van de zorgen zeg maar....ik wil het met deze twee dus beter aanpakken.

Eigenlijk is een hoog eiwit in vlees onvoorkomenlijk maar wel goed verteerbaar omdat het dierlijke eiwitten zijn, maar in brok mag er dus wat minder dan die 40% zitten?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kvv met brokjes

Bericht door castratenkoor »

Ik doe dat niet, blancheren, ik vries alles in kleine porties in. En ontdooi per keer wat kip b.v.
Zelf voer ik vier soorten brok. Lange zoektocht wat ze en lekker vinden en wat goed voor ze is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kvv met brokjes

Bericht door Adriana »

Stikkel schreef:Als ik dan mag vragen, welke brok voer jij?

maar in brok mag er dus wat minder dan die 40% zitten?
hier krijgen ze alle drie hills nature's best senior en happy cat nierdieet. die laatste soort is vrijwel alleen bij zooplus te koop en lijkt in samenstelling op hills nb senior maar dan met nog wat andere ingredienten.
er lopen hier drie aziaten en die zijn zwak op de nieren en ze krijgen hc nierdieet preventief.
dat is vrij verkrijgbaar, houdt rekening met kwetsbare nieren en daar mogen geen speciale stofjes inzitten (bv richting medicatie).

en verder heb ik me nog nooit gehouden aan wat iedereen roept..
katten zouden vleeseters zijn maar het zijn muizeneters en dat verschilt nogal met een runderlap..
er zijn ook discussies over dierlijke en plantaardige eiwitten, even zelf via de zoekfunctie rechtsboven naar berichten zoeken. plantaardige eiwitten zijn niet inferieur en niet verkeerd voor katzels, met mate, maar nierdieetvoer zit er vol mee..

ik was enthousiast over almo holistic kip maar met de laatste zak is mijn liefde over.
ruikt anders, smaakt anders (bah x3) en ziet er anders uit. dus hier voorlopig geen almo brokjes.
en de verhalen over lage eiwitgehaltes in brokjes gaan hier niet op, want ze zijn nog altijd niet door hun hoeven gezakt, allesbehalve!
kijk wel uit voor tarwe in brokjes en liever niet. en we hebben uitgebreide discussies over granen, wat daar onder valt en wel/niet schadelijk.. daar kom je nooit uit.

het beste voer bestaat niet, dat zul je per dier moeten zoeken.. met een paar criteria in je achterhoofd...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie