En dan denk je dat je goed voer geeft

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
astrid86
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2014 13:43

En dan denk je dat je goed voer geeft

Bericht door astrid86 »

Ik ben afgelopen week bij de dierenarts geweest met onze kater Han, omdat na de vlooienplaag hier hij nog steeds een kale buik had. Blijkt het niks met vlooien of allergie te maken te hebben maar irritatie vanuit de blaas. Na 2keer proberen urine op te vangen heeft hij op een plastic zak geplast, want hij moest niks hebben van de kattebak korrels van de dokter. Uit de urine test blijkt hij geen ontsteking te hebben maar struvietkristallen.

Ik heb toen ik mijn katjes kreeg (dacht ik) goed onderzocht welk voer ik het best kan geven. Ik geef ze Applaws brokken en om de dag Almo natvoer.
Maar dan blijkt nu dat de fosfor en magnesium te hoog te zijn in Applaws. Magnesium staat niet op het pak en fosfor is 1,5%. Wat me nu ook opviel is dat Applaws bij de 80% vlees ook het vocht en olie van het vlees telt. Zonder dat zit je op 68% vlees.

Dus ik ben op moment weer erg van alles over voeding aan het lezen en zoeken. Ik ben al vaste klant van zooplus die ben ik ook al aan het bekijken. Gisteren heb ik ook al een voedingsstoffen tabel gevonden uit 2012 van Fediaf (the european pet food industry federation) om zo te vergelijken wat een kat nou nodig heeft met wat op de voerzak staat.

Daarnaast moeten we nadenken over hoe we de katjes gaan voeren. De poes Lois krijgt al een handje brokken in de keuken naast de catit feeder waar vrijwel altijd brokken in zit. Lois krijgt 2 keer wat extra brokken omdat ze te mager werd en zij duwt Han niet weg van de voerbak. Begrijpelijk is Han op dit moment iets te zwaar (ongeveer een halve kilo volgend de dokter).
Ik dacht om dit voerritme aan te houden maar dan in de feeder de dieetvoer van Han te doen.

Hebben jullie nog tips?
astrid86
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2014 13:43

Re: En dan denk je dat je goed voer geeft

Bericht door astrid86 »

Tot nu vinden beide katten het heerlijk om elke dag natvoer te krijgen. Het wisselen van voer lijkt ook goed te gaan, han heeft nog steeds geen diarree gekregen.
Alleen gaat het apart voeren niet altijd goed, dan wil Han uit het bakje eten van Lois en andersom. Gister ging Han wel uit zichzelf naar zijn bak terug toen ik hem bij Lois wegstuurde!
Gebruikersavatar
Balthazar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 mei 2012 21:15
Locatie: Den Haag

Re: En dan denk je dat je goed voer geeft

Bericht door Balthazar »

Hoi Astrid, ik ben zelf ook ontzettend zoekende naar goed voer. Eigenlijk zou ik rauw willen voeren, maar mijn katten luaten het niet graag en aangezien ik zelf vegetariër ben en er dus moeite heb met al dat rauwe vlees geef ik ook brok en blik. Ik voer mijn kat nu een combi van almo nature holistic brok, orijen kip en royal canin satiety. En als natvoer geef ik Catz Finefood, almo natvoer. Animonda carni leek me ook goed maar dat lusten ze niet.

Ik denk dat geen 1 brok 100% aan al je wensen gaat voldoen. Ik zie ook bij elke brok iets dat me niet aanstaat. En ik zoek dus steeds door naar de heilige graal der brokken, haha! Laat me het weten als jij hem ben tegengekomen, maar ik denk dat het niet bestaat. Misschien meer nat voeren en verder brokken testen of een combinatie van brokken voeren om te kijken wat hij kan hebben.

Succes!
"Voor de beste zitplaats in huis moet je de kat verplaatsen"
Plaats reactie