Poes eet erg veel, alternatieven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door Madelein »

Beste allen,
Onze poes van nu net een jaar oud, eet gigantisch veel. Dit is al zo sinds ze als kitten van 8 weken bij ons kwam. Het is echter ook een heel actief katje, dus we hebben een tijd gewoon altijd een bakje brokjes neergezet, en deze gevuld als deze leeg was.
Maar een aantal maanden terug is madam gesteriliseerd, en we willen natuurlijk geen poes met overgewicht. We zijn toen dus langzaam terug gegaan naar wat er op de zak brokjes staat. Uiteindelijk zijn we van royal canin overgestapt naar Iams, omdat dit meer verzadiging zou geven vanwege het hogere percentage vlees. Dit maakte wel iets verschil maar niet veel.
Ze krijgt nu 50 gram brokjes, verdeeld over 2 porties ( in de ochtend en avond). Als het voer in het bakje zit is het binnen een uur op, en heeft ze de overige 10-12 uur dus niks meer. Dit lijkt me niet goed, en ik heb het idee dat ze ergens iets tekort komt. Daarom had ik vorige week kippenhart gekocht, in de hoop dat ze dit lekker zou vinden en dit als extraatje erbij kon eten. Maar dit lust ze helaas niet.

We voeren Iams, alleen brok, geen natvoer. Als extraatje krijgt ze nu af en toe rosbief en sinaasappelpulp.

Heeft iemand tips hoe met dit schrok monstertje om te gaan? Is er voer wat nog meer verzadiging geeft?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door nellebel »

mijn katten krijgen RC sterilised. soort lightvariant en daarbij zijn de brokken een andere vorm die minder makkelijk te schrokken is. schrokt ze ook echt of eet ze rustig het bakje leeg? en zeurt ze tussendoor om eten? mijn eerste kat nellie deed dit namelijk wel en die kreeg iei 6x per dag haar brokken (ook veel te dik) uiteindelijk konden we dat afbouwen naar 4x per dag. maar die schrokte dus echt en bleef zeuren om eten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door nellebel »

trouwens mijn katten krijgen in principe onbeperkt, maar ik hou wel bij wat ze eten. meestal is het een aantal dagen meer als voorgeschreven en dan weer wat dagen minder. ik zie hier wel duidelijke wisseling in. zolang het redelijk stabiel blijft hou ik het maar zo.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door Madelein »

dank voor je reactie!
Ik wil eigenlijk liever niet terug naar royal canin. Vanwege de hoge hoeveelheid granen, en lage hoeveelheid vlees. Onze poes heeft ook snel last van haar darmen, en met de iams heeft ze veel minder last.
Ze schrokt niet, en eet het bakje ook niet in 1x leeg, maar ze gaat een aantal keer naar het bakje en eet het zo in 1 a 2 uur leeg. Ze zeurt niet om eten tussendoor.
Bakje de hele dag gevuld laten deden we met onze oude katten ook, maar als ik dat met deze doe wordt ze dik. Ze eet namelijk niet naar behoefte, maar het bakje gaat gewoon leeg.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door nellebel »

als ze verder niet zeurt en ook geen lst er van heeft zou ik het zo laten. mocht ze wel last krijgen of gaan zeuren kun je nog altijd extra voermomenten inzetten
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door Dinky »

Zo te lezen biedt je het voer nu gewoon aan in een bakje?
Om haar meer bezig te houden zou je kunnen kijken voor voedsel verrijking: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... atten.html
Op die manier is ze langer met het eten bezig ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door Madelein »

@dinky: ja ze krijgt het nu in een gewoon bakje. Ik ga eens op die site kijken! Dank voor de tip :)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door pinguin »

Mijn gedachte was ook voedsel verreiking vinden de meeste katten ook nog leuk.

Maar hoe zwaar is je kat? 50gr is niet echt veel
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door Madelein »

Ik heb inmiddels een thee doosje omgebouwd tot voer machine. Ze vind het raar maar wel leuk :)
Mijn kat is 3.5kg.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door nellebel »

durf het bijna niet te zeggen, die van mij ruim 5 kilo.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door Madelein »

Hihi dat wil ik dus voorkomen ;)
Maar is het ook een grote kat? Die mogen ook wat meer hebben natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door Mickey_Mouse »

hier was, hoe stom en moeilijk ook, overgaan op onbeperkt eten de sleutel naar succes.
Ja ze hebben zich de eerste dag ongans gegeten. 150-200 gram de kat. Schrok me kapot...

Inmiddels zijn we tijden verder en is het echt rustiger. Geen geschooi, geen gebedel. Ze vreten niet meer om het leeg te maken maar naar behoefte. Inclusief voedselverrijking in minimale vorm. Diverse smaken en formaten brok. Ik kan nu de hele mikmak vol gooien en na 4 dagen staat er nog.
Het enige wat niet op de grond komt aan voer is RC, de rest maakt ze niet uit.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door pinguin »

nellebel schreef:durf het bijna niet te zeggen, die van mij ruim 5 kilo.
Die van mij 6kg :icon_shifty: Maar snabbel is wel groot
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door nellebel »

hihihi pinguin. maar jou sproet is toen toch heel goed afgevallen? was sproet toen niet de dikkerd?
gijs is kleiner als guusje en weegt ½ kilo zwaarder. hij mag niet zwaarder worden, zo is hij stevig volgens de DA. mijn eerste poes woog 7 kilo, had echt overgewicht. dat wil ik ook niet meer. hou ik goed in de gaten, want op dieet gaan was een crime.
gijs is wel altijd gefixeerd op eten. er moeten bijv brokjes in het bakje zitten anders raakt hij gefrustreerd en gaat hij guusje pesten. of heel overdreven het lege bakjes likken of mij steeds roepen en halen. als er dan brokjes in zitten is het goed. eet hij er 2 en loopt hij weg. ik probeer hem vooral te laten bewegen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Poes eet erg veel, alternatieven?

Bericht door pinguin »

Wendy ik heb het over snabbel die is 6kg.

Sproet is te zwaar maar zo lang die niet aan komt vind ik het prima heb de strijdbijl begraven hij krijgt gewoon vaste hoeveel heden voesdel en daar moet die het mee doen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie