Water

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Water

Bericht door Arjuna »

Mss heb ik een voorgaand bericht gemist, maar hoeveel drinkt een volwassen kat normaal gesproken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Water

Bericht door Adriana »

ik zou twee redelijke plassen per etmaal aanhouden en als het minder is, dan wordt er dus niet genoeg gedronken.

kan ook kwestie van voer zijn, alleen droge brokjes vergt meer water.
de ene kat verdampt meer dan de andere en hangt ook af van luchtvochtigheid.
en hoe wil je dat meten? kan alleen als je kat afhankelijk is van spuitje-drink.

zorg dat je een aantal grote bakken water hebt staan. geen plastic of roestvast staal maar steen, porselein, glas en zet er ook eentje ongeveer 10 cm hoog.
grote bak want sommige katzels willen hun snorren niet stoten en iets hoger want met een uitstekende neus drinkt het rottig als ze diep voorover moeten, dan loopt die neus vol. en als je een bak wat hoger zet, blijft de kop beter horizontaal.

drinkfontein is een goeie optie, kun je ook zelf maken met pompje uit vijver/aquariumartikelenwinkel/ dierenspeciaalzaak.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: Water

Bericht door Arjuna »

Ik heb eerder het idee dat hij best veel drinkt, plast normaal voor zover ik kan beoordelen, niet overdreven veel.

drinkfontein staat hier en is favoriet, boven staat ook een bakje water waar ie zelden drinkt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Water

Bericht door Adriana »

het is heel wisselend wat een normale hoeveelheid drinken/vocht binnenkrijgen voor een kat is. dierenartsen hebben daar wel een getal voor maar dat slaat eigenlijk nergens op. het gaat er denk ik om hoeveel urine eruit komt en of die bv niet (donker)geel is en sterk ruikt..

wij hebben twee katzels broer en zus die beide slecht tot helemaal niet zelf drinken. Mies eet ook geen natvoer en moet alle vocht binnenkrijgen via spuitjedrinken.
Enzo eet wèl natvoer maar drinkt alleen regen/slootwater en bvk alleen s nachts. die krijgt door de dag heen ook een aantal spuitjes. water aan natvoer toevoegen werkt niet en van drinkfonteinen is hij bang.
aan zijn plassen kan ik zien welke van hem zijn en ik weet dus al vrij snel wanneer ik te weinig in de kattenbakken vind, dan grijp ik een tijdje in met spuitjedrinken.
ze hebben beide slechte nierwaardes gehad (fase 2 en acuut nierfalen bleek later) dus ik ben er bijzonder alert op en Enzo is gewend om uit een spuitje te slobberen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: Water

Bericht door Arjuna »

Bedankt voor je reacties Adriana.....

Liever goed drinken dan te weinig, lijkt me best lastig om dan met spuitjes vocht bij te geven.
(Bij mijn hond ook af en toe bij ziekte moeten doen)

Arjuna's plas lijkt echt normaal, maakte me ook geen echte zorgen, maar was wel benieuwd wat nu de norm is.
jmashford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2014 10:09

Re: Water

Bericht door jmashford »

Iedereen weet natuurlijk dat het belangrijk is dat je kat voldoende drinkt. Katten zijn nogal eens 'kieskeurig' wat hun drinkwater betreft: zet een drnkbakje niet te dicht naast de voerbak (echt: veel katten vinden die duobakjes niks), zorg eventueel voor extra drinkbakjes in huis. Helemaal gek zijn ze op stromend water. Niet voor niets drinken veel katten uit de kraan. Heel handig is bijvoorbeeld een drinkfonteintje. Katten zijn er gek op :-)
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: Water

Bericht door Arjuna »

jmashford schreef:Heel handig is bijvoorbeeld een drinkfonteintje. Katten zijn er gek op :-)
Hahaha en honden ook kwam ik achter, pas was hier een hond van een vriendin, das een slechte drinker en welja, slobberdeslobber bij het fontein van Arjuna..... :grin:
Plaats reactie