waarom raken katten hun eten beu?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door Scooby Doo »

Hallo ik wil het toch even hebben over waarom katten van de 1 op de andere dag iets niet meer willen eten..

ik geef mijn kat bv natvoer wat hij lekker vind en een paar maanden later wil hij het niet meer zien..
dat snap ik niet precies aan katten. in de natuur eten ze toch ook een muis of een vogel met steeds dezelfde smaak eraan. ik geef hem ook verschillend voer zodat het niet te saai word maar dan nog moet hij het niet hebben. raar toch? of te verklaren? ik begin me af te vragen of de mensen die het kattenvoer maken wel echt weten wat katten lekker vinden....

kan je wel zeggen een kat is kieskeurig met zijn eten maar in de natuur zal hij ook weinig te kiezen hebben,
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door achtpuntzes »

ik denk dat katten verwend worden door de vele smaakstoffen en versterkers die door het kattenvoer gaan. zo blieven mijn katten geen rauw vlees, terwijl ze dat van nature toch eten.

daarnaast is een bepaald kattenvoer van een bepaalde producent vaak niet constant hetzelfde voer. 'dierlijke producten en bijproducten', het kan vanalles zijn, net wat er op dat moment goedkoop kan ingekocht worden. en dat wordt dan op smaak gebracht, er gaat 4% kip of rund of weet ik wat door, en nog een groot gedeelte opvulling van goedkope producten waar de kat eigenlijk helemaal niets aan heeft (want vleeseter). dus misschien zit er dan net iets in wat je kat niet blieft.

of het is gewoon wispelturigheid. :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door Adriana »

Scooby Doo schreef:ik geef mijn kat bv natvoer wat hij lekker vind en een paar maanden later wil hij het niet meer zien..

dat snap ik niet precies aan katten. in de natuur eten ze toch ook een muis of een vogel met steeds dezelfde smaak eraan.
het laatste is over het algemeen waar ...
mijn ervaring is dat er groot verschil is/kan zijn tussen diverse batches van zelfde soort/merk diervoer, zowel brokjes als natvoer.
en ik denk dat het niet de wispelturigheid is maar gewoon dat er iets andere ingrediënten in kunnen zitten en ook nog dat sommige ingrediënten soms meer of minder vers zijn.

als ik er onzeker over ben dan zet ik een deel van dat voer een nachtje in lauw water met schoteltje er over heen. en s morgens, als de smaakstoffen en andere geurstoffen/lokstoffen zijn verdwenen ruik ik of er troep inzit en doorgaans is dat zo. bedorven of bijna bedorven vlees kun je op die manier goed ruiken.
die proef kun je met harde brokjes ook doen want ook daar kan de samenstelling (en kwaliteit van de ingrediënten) behoorlijk wisselen..

katten ruiken dat feilloos en trekken hun neus ervoor op.. konden ze maar praten....

laatst dacht ik op een andere plek dan gebruikelijk slootwater mee te nemen. zelfde sloot maar 100 meter verschil.. nou, mooi niet! en geen van drie.
en wat is het verschil? bodem? eendjes voeren en dus veel brood in het water?
het water achter mijn volkstuin zit vol watervlooien en is dus schoon en helder en water uit mijn vijvers is ook goedgekeurd. maar slootwater aan de voorkant dus duidelijk niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
JackD
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 14:04

Re: waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door JackD »

Slootwater? Nog nooit van gehoord! mag ik vragen waarom?Ben wel geinteresseerd
Cerna

Re: waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door Cerna »

JackD: katten vinden "vies" water lekkerder dan water uit de kraan.

Ik heb hier op dit moment hetzelfde met Royal Canin Fit. Tot een paar dagen geleden werd het vol enthousiasme gegeten, trek eergisteren een nieuw zakje open en geen kat die het eet.
Wacht het nog even af want soms zijn het gewoon kuren en anders maar een ander zakje (gelukkig maar 400 gram).

Ik heb ook altijd het idee dat de kleine zakjes lekkerder zijn dan de grotere en dat heeft niets te maken met de openingsduur want vanaf dat ik een grotere (2 kilo) zak openmaak omdat de 400 grams binnen een week op was, werd er niet meer naar omgekeken. Apart.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door Adriana »

twee van de drie katers eten voornamelijk droge brokjes, dus daar moet nog meer water bij dan normaal. ik wil veel en goede plassen zien in de kattenbakken en mijn ervaring is dat het erg lastig is om ze aan het drinken te krijgen.
natvoer met extra water weigeren ze en alleen Enzo eet vleesjes maar niet genoeg om voldoende vocht binnen te krijgen.

paar jaar geleden heb ik met allerlei zelfgemaakte waterfonteinen geexperimenteerd omdat de zooplus drinkfonteinen bijna allemaal van plastic zijn.
ik heb nog één bak met een aquariumpompje en dat is vooral Bolle's favo drinkbak.
Enzo drinkt het liefste regenwater of water met watervlooien. er staat een emmer op het balkon met wat alg en slootwater en dus watervlooien.
Maks drinkt het liefst op een donkere plaats in de keuken uit een vaas (met schoon water) of uit een geemailleerde melkkoker. bij dat Haagse leidingwater doe ik een heel klein beetje zeezout.

maar met de koudere tijden in aantocht moet er voor de regenwaterdrinkers iets binnenshuis bedacht worden en ik had afgelopen week wat slootwater in een hoog emmertje nog in de keuken staan om over te gieten. maar daar kwam niks van in want drie koppetjes verdrongen zich om te slobberen..
nu neem ik om de paar dagen emmertje mee naar de volkstuin, vul met slootwater en wordt opgewacht door drie enthousiaste grijstijgers, want dit is het helemaal!!
kennelijk hoog genoeg (dus lopen die uitstekende neuzen niet vol) en hoeveelheid genoeg. en blijkbaar is het errrg lekker. het is helder, kan weinig mis mee zijn want ik weet waar het water vandaan komt en zolang het wemelt van de watervlooien is het schoon.
zal er binnenkort eens een kopje thee mee zetten.....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door achtpuntzes »

@ Adriana & Cerna:

interessante uiteenzetting over kraanwater vs slootwater. nieuw voor mij, hoewel ik weet dat katten graag slurpen van zojuist gevallen regenwater.

ik zou best een keer slootwater willen voorzetten, maar er is hier pas een massale vissterfte in de sloten geweest (zuurstof? blauwalg?) dus ik durf het nog even niet aan.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door Scooby Doo »

Adriana schreef:twee van de drie katers eten voornamelijk droge brokjes, dus daar moet nog meer water bij dan normaal. ik wil veel en goede plassen zien in de kattenbakken en mijn ervaring is dat het erg lastig is om ze aan het drinken te krijgen.
natvoer met extra water weigeren ze en alleen Enzo eet vleesjes maar niet genoeg om voldoende vocht binnen te krijgen.

paar jaar geleden heb ik met allerlei zelfgemaakte waterfonteinen geexperimenteerd omdat de zooplus drinkfonteinen bijna allemaal van plastic zijn.
.....
ik had ook een drinkfontein ergens tweedehands gekocht maar hij was er bang van. eerst dacht ik dat hij te weinig water dronk maar dat was dus toch niet het geval. uit de grote RVS hondenbak die buiten tegen het huis aanstaat drink hij heel veel. als hij drinkt staat hij daar soms wel minuten lang voor die bak met water en soms meerdere malen per dag, ook als ik hem droge brokken geef dan lijkt hij ze niet graag te eten. maar als ik er niet meer bij blijf staan dan gaat hij er meestal wel van eten. gisteravond was hij om 9 uur naar buiten gegaan en om 7 uur onder de morgen weer pas thuisgekomen . en zijn volle bak met droge brokken was helemaal leeg toen ik hier vanochtend weer beneden kwam,
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door nellebel »

wij zijn ook wel gedrild door onze katten met hun voorkeuren. nee, lust ik niet, dus vrouwtje rent met ander voer erachteraan, stel je toch voor dat ze iets tekort komen hahahaha
guusje heeft ook vaker momenten dat ze eten niet hoeft. die lokt het baasje dan naar de voerbak en gaat er naar zitten kijken. maar eten ho maar. zielige miepjes, blik naar de voerbak en baasje....die gaat overstag en begint brokjes door de kamer te gooien. superleuk en dan lust madam ze wel natuurlijk. ach zo blijft het personeel ook in beweging
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: waarom raken katten hun eten beu?

Bericht door Scooby Doo »

Ik heb de blikjes kip bij action nog om kunnen ruilen voor zalm van hetzelfde en daar at hij weer wel van ,maar nu ook niet meer. dus verandering van smaak doet weer even eten .ook koop ik nu nog alleen felix zakjes vlees dubbel zo lekker met meer vlees en niet de vleesbrokjes in gelei van 3 euro per pak omdat daar meer gelei inzit dan vlees.deze zijn ook altijd in de aanbieding van 3 stuks halen 2 betalen.en daar kan ik anderhalf zakje per dag van geven met droge brokken natuurlijk. ik doe eerst een bodem droge brokken van carocroc en gooi een half zakje of soms minder felix vlees erboven op en dan eet hij de brokjes mee op want als hij al eenmaal aan het eten is krijgt hij meer honger en dan eet hij door.maar ik geef hem ook weer niet teveel vlees want dan laat hij de brokken ook weer staan.en als ik hem alleen brokken geef dan eet hij gewoon helemaal niet. het is net als met bier, de eerste slok is minder lekker en als je eenmaal aan het drinken ben smaakt het steeds beter haha
Plaats reactie