Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoontes!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoontes!

Bericht door Nastjaaa »

Onze kat (Ty) eet te veel en blijft honger hebben. Hij is een en haalf jaar oud en al erg groot en zwaar voor zijn leeftijd. We zorgen ervoor dat zijn bakje altijd vol zit met droge brokken en we geven hem dagelijks een vol zakje nat voer. Wanneer je eten aan hem geeft eet hij alsof hij al weken niet heeft gegeten. Elke keer als er iemand naar de keuken toe loopt rent hij erachteraan en begint hij luidruchtig om eten te vragen. Ook wanneer wij eten komt hij schooien en krijgt ook vaak van ons de restjes. Hij eet ALLES: brood, vlees en vis, pasta, rijst, dingen als koekjes en zelfs alle soorten fruit en groente (ik heb nog niks gevonden wat hij niet lust).
Het probleem is nu dat hij ook eten steelt. Hij heeft geleerd om de kasten open te maken waar hij bij kan klimt over de hele keuken naar de open kasten (op die manier heeft hij toegang tot al onze kasten in de keuken). Alles wat in plastic verpakt is scheurt hij open en eet helemaal op en alles wat zo te eten is eet hij ook op. Zo steelt hij al onze brood nootjes en koekjes, strooit de droge rijst en pasta over de vloer, knauwt aan groente (bv aardappels) en eet zelfs zeewier. Als ik kook en even de keuken uit ben staat hij al op de aanrecht en als we even van de eettafel weg zijn zit hij er ook op. Maar wat nou raar is, is dat hij nooit uit zijn bakje drinkt. Voor drinken gebruikt hij altijd de wc.
Ook is de kattenbak altijd vol en is zijn ontlasting ERG stinkend. Wanneer je nieuwe kattengrind in de bak doet gaat hij er altijd meteen overheen poepen. Ook wanneer wij niet thuis zijn poept hij op de vloer en vooral op matjes (badkamer, wc en deurmatje) en als er een keer kleren op de grond liggen pist hij er altijd overheen. Op die manier moet ik altijd heel veel opruimen om het huis schoon en luchtjesvrij te houden.
We hebben dus geprobeerd om hem geen 'mensen eten' meer te geven en zware dingen voor de kastdeurtjes in de keuken te zetten. Ook hebben we de grote deuren naar de slaapkamer en keuken gesloten, maar op die manier heeft hij alleen de woonkamer tot zijn bezit en deze is niet erg groot. Ook hebben we vaak de kattenbak verplaatst op zoek naar een plek die hij fijn vind. We hebben geprobeerd om hem af te leren van sommige slechte gewoontes door wat water uit een plantenspuit te spuiten. Maar niks helpt!

Weet iemand tips om van de stinkende ontlasting, poepen en pissen in de slaap en badkamer en altijd honger af te komen?
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nikki2309 »

Is hij al eens helemaal medisch onderzocht? Zo niet, dan zou ik dit met de dierenarts bespreken. Er kan een medische reden zijn waarom hij zoveel eet.

Heeft ty een maatje of woont hij alleen bij jullie?
Using Tapatalk
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

Ty heeft geen maatje en gaat ook niet naar buiten omdat we in een drukke straat wonen met erg veel auto's en mensen omheen.
Hij is eerder als kitten onderzocht en er was niks aan de hand, sindsdien zijn we niet bij de dierenarts geweest.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door castratenkoor »

Stinkende ontlasting is logisch. Je zou kunnen beginnen hem geen menseneten meer te geven. Zorg dat er altijd goed merk brokken voor hem staan.

Je zou hem voor de zekerheid na kunnen laten kijken bij de dierenarts en dan ook urine- en bloedonderzoek laten doen.

Verder herken ik in dit verhaal mijn Moentje. Die was net zo en toch een prima gezonde kat. En altijd mooi slank gebleven. Ik heb hem in 1980 uit het asiel gehaald, hij was gevonden in het bos, mager en vol kogeltjes. Is in zijn jeugd dus veel tekort gekomen. Of hij daarom was zoals hij was is niet duidelijk. Als je aardappels stond te schillen jatte hij de schillen, hij vrat rauwe paprika's, tomaten. Eigenlijk alles wat naar binnen ging. Zaten we tegenover elkaar te eten, kwam er een zwarte flits voorbij en weg was je ei, of je gebraden kippebout.

We hadden van de dierenarts het advies de katten af en toe pens te geven, we hadden 6 katten dus ik kocht anderhalf pond pens en verdeelde dat over 6 bakjes. de andere 5 trokken hun neus ervoor op en Moen vrat alles in zijn eentje op. Hij is er heel ziek van geweest, zag eruit of hij hoogzwanger was van een 8-ling. Voor een kat niet normaal om zijn grenzen niet te kennen, dat verwacht je eerder van een hond.

Dus ja het komt meer voor, dit vraatzuchtig gedrag. Moentje is er 18,5 mee geworden. Hij kon die laatste dag niet meer opstaan, maar heeft liggend nog een bak vla weggewerkt. We hebben altijd geweten dat hij vretend te onder zou gaan.

Als ik jou was zou ik proberen hem geen etensresten meer te geven en een goede voedzame brok neer te zetten. En b.v. 2 x daags natvoer - 1 zakje van 100 gram per dag. De helft 's morgens, de andere helft (in de koelkast bewaren in tupperware) als jullie gaan warm eten.
Als hij schooit, daar niet meer intrappen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Adriana »

welkom op het forum met een typisch solokitten-probleem..
zoek even naar eendere berichten via de zoekfunctie rechtsboven..
ty doet alles om aandacht te krijgen en niks is dan te gek. sommige kittens gaan op een moment ook bijten en aanvallen.
dus kattenmaatje, maar je bent al aan de late kant om het nog helemaal goed te krijgen...

als die ontlasting zo stinkt dan valt de aangeboden voeding bij hem niet goed.
bovendien heeft hij gebrek aan bepaalde stofjes, vandaar dat hij in veel dingen zijn tanden zet.

goed kwaliteitsvoer geeft mooie drollen in een beperkt hoeveelheid, daar zitten voldoende vezels is.
probeer hem eens een tijdje bv Hills nature's best brokjes te geven, het poepen wordt minder en de stank ook.. en als je Whiskas natvoer geeft, niet meer doen, we hebben daar heel slechte ervaringen mee zoals diarree en stinkende ontlasting.
geef hem regelmatig wat rauw gevogeltevlees (kip of kalkoen) wat je even in kokend water doopt om te ontsmetten.
en hij heeft duidelijk behoeft aan gras. dat kan een uitgestoken pol in een pot zijn uit een plantsoen zijn of zelf zaaien (zie onze tarwegras topic).
probeer heel snel geschikt kattenmaatje vinden, bv uit het asiel met terugbrenggarantie.. want je lost deze problemen met de plantenspuit of erger echt niet op!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Cari »

Als je foute dingen eet en ook nog eens veel te veel, dan krijg je enorme hoeveelheden stinkende ontlasting, dat is bij mens en kat niet verschillend. Dus al het eten achter slot en grendel, niet meer laten schooien en kwaliteitsvoer geven. Een kat die geen soortgenootje heeft en ook niet buiten komt, gaat zich te pletter vervelen en ja, eten uit verveling ligt dan ook op de loer. Voedselverrijking is voor jouw kat een heel goed plan. Als je rechtsboven de zoek-knop gebruikt en voedselverrijking intikt, krijg je vanzelf ideeën. Op die manier moet je kat werken voor zijn voedsel, dat houdt hem lekker bezig.
Ik zou hier wel wat aan doen, want als hij op deze leeftijd al te dik is, wordt dat alleen maar erger en van te dik zijn komen vaak vele andere problemen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

Dank jullie wel voor de tips. Ik probeer nu goed alle kasten dicht te houden (ik zet er zware dingen voor), hij loopt er raar naar kijken. We hebben vandaag ook geprobeerd om droge brokken te mixen met nat voer (uit een andere topic gelezen) en deze at hij veel langzamer dan normaal. Het geschooi is niet opgehouden en de stinkende ontlasting is ook hetzelfde. Ik zal zsm andere voer proberen (wij hebben namelijk Jumbo merk droog en nat voer). Ook heb ik voor hem kattensnoepjes gekocht met zo'n balletje waar hij mee moet spelen om er een snoepje uit te krijgen (ook uit eerdere topics) en die lijkt hij erg leuk te vinden.
Een tweede kat is voor ons niet mogelijk, dus ik denk er nu over na om hem naar buiten te laten maar ik ben erg bang voor al de auto's en veel mensen. Ty heeft wel een leuk hondje die twee of drie x per maand bij ons komt logeren waar hij graag mee speelt. Ze rennen samen en liggen ook wel eens bij elkaar te slapen.
Ik hoop dat het eten stelen en stinkende ontlasting zou verminderen in de komende tijd. En nu maar afwachten dan. :)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Ms Maaike »

Er zijn gewoon van die kinderslotjes op de deurtjes te koop, werkt veel beter dan zware dingen ervoor zetten (kost jou ook nog eens minder moeite denk ik). De stinkende ontlasting is niet een twee drie weg, daar kunnen wat dagen overheen gaan voordat al het slechte voedsel eruit is. Kattensnoepjes heeft hij niet nodig, in zo'n bal kun je ook prima gewone brokjes doen. Werkt hier ook erg leuk. Een kat naar buiten laten als je aan een drukke weg woont lijkt mij geen goed plan. Misschien kun je je tuin afzetten? En waarom zit een tweede kat er niet in?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

Ik wilde inderdaad voor slotjes kijken voor op de deuren. Weet je ook toevallig waar ze te koop zijn?

Wij kunnen geen tweede kat nemen omdat wij een best klein huis hebben (zonder tuin) en er hier eigenlijk geen huisdieren zijn toegestaan (maar met overleg met de huurbaas mochten we één kat hebben), dit is ook een van de redenen waarom ik van de geurtjes af wil om te voorkomen dat we onze kat weg zouden moeten doen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door pinguin »

Ikea heeft goeie en niet al te duren kinderslotjes die heb ik hier ook snabbel ook deuren weet open te maken.
Verder zijn er al hier een hoop tips gegeven. Zou ook eens kijken naar voedsel verreiking laten werken voor zijn eten. Brokjes door de kamer heen gooien b.v maar ook genoeg andere dingen zijn er voor te vinden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

Dankjewel. Ik zal snel voor de slotjes bij Ikea en de voer bij een dierenwinkel kijken.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Kattebeest »

Heb op internet gekeken en kwam deze website tegen: http://www.kinderveiligheidswinkel.nl/c ... d2_01.html

Geeft je een idee wat er zoal te krijgen is en waarnaar je op zoek moet. Omdat je in een huurhuis zit zal je waarschijnlijk niet in kastjes e.d. mogen boren maar daar zijn ook genoeg mogelijkheden voor.

Edit: geen eenvoudige windhaken o.i.d gebruiken want dat krijgt hij met een pootslagje open :grin:
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 24 aug 2014 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door pinguin »

Ik heb deze kan je gewoon op plakken http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90278098/
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

Wij hebben hier onze eigen kasten, dus de gaatjes zullen geen probleem zijn.
Ook heb ik net van kennissen een erg goed idee gekregen. Zij hebben voor hun kleine kinderen sterke magneten aan hun kasten. Daardoor hoef je alleen wat meer kracht te zetten en niet nog allerlei haakjes losmaken. En voor een kat heb je geen hele sterke magneten nodig.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Kattebeest »

Test het eerst uit op een geliefd kastje van hem ;-) .

Kasper maakt schuurdeuren open die niet op de klink zitten. Zijn toch behoorlijk zwaar en hij is maar ruim 5 kilo (en ruim 15).
De boel wordt eerst goed bekeken. Dan draait hij een voorpootje met voetzool naar boven, haakt zijn nagels na wat duw en trek pogingen onder de deur in het hout en trekt met het hele lijf de deur open.....

Windhaken? 'Tik' met voorpootje, alweer met voetzooltje naar boven.
Deurknopjes zonder slotje een makkie. Voorpootje als een kommetje om het knopje en trekken maar.
Deurklinken zijn helemaal een lachertje. Springen en aan de klink blijven hangen, net zolang en net zo vaak tot de deur open springt.

In jouw geval zou ik voor de plakstrips van Pinguin gaan. Die krijgt hij echt niet open.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie