Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoontes!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Kattebeest »

Nastjaaa schreef:Ook is de kattenbak altijd vol.

Wanneer je nieuwe kattengrind in de bak doet gaat hij er altijd meteen overheen poepen.

Ook wanneer wij niet thuis zijn poept hij op de vloer en vooral op matjes (badkamer, wc en deurmatje) en als er een keer kleren op de grond liggen pist hij er altijd overheen.
Als de bak altijd vol is, is dat misschien een van de redenen waarom hij op andere plaatsen plast en poept. Een tweede bak erbij zou kunnen helpen en de bakken wat vaker schoonscheppen.

Goed dat hij meteen van de schone bak gebruik maakt! Flink prijzen terwijl hij bezig is. Veel katten plassen en poepen op de schone bak terwijl je erbij staat :smile: .

Vraagje: is Ty gecastreerd? En sinds wanneer is het wildplassen en -poepen begonnen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

Dat klinkt als een behoorlijke slimme kat. :)
Ik zal eens gaan experimenteren met verschillende sluitingen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Cari »

Nog even over het naar buiten laten: je kan dus echt niet zomaar de deur voor 'm open zetten en hem naar buiten laten! Dat overleeft je kat daar niet. Wat je wel kan doen is een tuigje voor hem kopen en samen met hem gaan wandelen. Hoe je dat aanpakt, kan je het best aan Adriana vragen. Zooplus hoeft toevallig een leuke aanbieding: http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... ue=HTML148.

En wat betreft de bal waar eten uit rolt: daar moet je dus geen snoepjes in doen, maar zijn dagelijkse rantsoen gewone brokjes. Het met er niet bij, maar in plaats van.

Ik hoop dat je het allemaal een beetje voor elkaar krijgt ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

Vandaag heb ik dus zijn droge brokken en een halve zakje nat voer aan Ty gegeven (en vanavond de tweede helft). Hij heeft het weer rustig opgegeten en heeft daarna een paar uurtjes alleen in de slaapkamer liggen slapen. Daarna is hij 2x achter elkaar gepoept: 1x uit zich zelf en 1x net na dat ik de kattenbak heb verschoond. Beide heel erg stinkend. Maar sinds dat hij wakker is geworden loopt hij de hele tijd heen en weer van de keuken naar de slaapkamer en is hij luidruchtig aan het miauwen en ik kan maar niet begrijpen wat hij wil. Soms is hij even stil, maar de stilte duurt niet lang en hij begint weer. Maar wat ik dus ook niet weet of hij miauwt omdat hij niet mee eens is dat hij al 2 dagen geen restjes en lekkere hapjes heeft gehad en alle keukendeuren vergrendeld zijn of omdat hij ergens last van heeft...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Dinky »

Hoe vaak verschoon je de kattenbak? Aangezien je zegt dat hij altijd vol is? Wanneer hij altijd vol is zou ik zeker overwegen om er een tweede en/of grotere bak bij te plaatsen in huis (bijvoorbeeld opbergbak van Blokker o.i.d, hoeft geen originele kattenbak te zijn). Daarnaast wordt hier de kattenbak dagelijks een keer uitgeschept, kan me voorstellen dat jou kat niet van een vieze bak houdt ;-)

Dat de ontlasting zo stinkt hangt samen met het voer. Wanneer het over tijdje nog zo erg is (na het schrappen van de mensen hapjes) zou ik ook kritisch kijken naar het kattenvoer dat hij krijgt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

Ik heb geen vaste tijden van het schoonmaken van de kattenbak. Ik loop er veel langs en kijk even naar binnen, als hij erin heeft gepoept haal ik dat altijd weg en als hij 2/3x heeft geplast verschoon ik de grind.
Maar wat Ty nou altijd doet: wanneer ik de grind net heb verschoont gaat hij er altijd meteen in poepen, dus perfect schoon is de bak niet lang...
Het is wel een best grote bak, hij past er helemaal in en kan er nog makkelijk in ronddraaien (met deksel).
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nikki2309 »

Heb je klontvormend grind? Daarmee kun je heel makkelijk de plasjes eruit scheppen zonder alles schoon te moeten maken.

Max gaat ook vaak op de bak als ik deze net uit aan het scheppen ben.
Using Tapatalk
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

Ja, ik heb klontvormend grind van de Jumbo merk, maar toch is het niet altijd heel makkelijk om alles eruit te scheppen. Daarom verschoon ik meestal na een paar plasjes (de plasjes lijken ook best groot) en schep ik de poep er gewoon uit.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Sifra »

Nastjaaa schreef: Ook is de kattenbak altijd vol en is zijn ontlasting ERG stinkend. Wanneer je nieuwe kattengrind in de bak doet gaat hij er altijd meteen overheen poepen. Ook wanneer wij niet thuis zijn poept hij op de vloer en vooral op matjes (badkamer, wc en deurmatje) en als er een keer kleren op de grond liggen pist hij er altijd overheen. Op die manier moet ik altijd heel veel opruimen om het huis schoon en luchtjesvrij te houden.

Weet iemand tips om van de stinkende ontlasting, poepen en pissen in de slaap en badkamer en altijd honger af te komen?
Wat voor kattenbakvulling gebruik je? Ik zou klontvormend grit gebruiken, dat kun je makkelijk schoonhouden door de klontjes er steeds uit te scheppen. Misschien kun je een tweede bak ergens in huis plaatsen. Misschien is hij mede onzindelijk doordat zijn kattenbak steeds vol is.

Wat een portret is die Ty! Ik moest hartelijk om zijn streken lachen, maar begrijp dat het helemaal niet zo leuk is om er dagelijks mee geconfronteerd te worden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Adriana »

je zou het deksel van de bak kunnen halen en in huis een tweede bak erbij kunnen zetten.
veel katzels plassen en poepen achter elkaar en doen dat liever niet op dezelfde bak. en er zijn ook katzels die een schone/lege bak willen. die tweede bak kan een hobbykrat of zelfs grote dweilemmer zijn.
veel katten hebben een hekel aan een afgesloten kattenbak....ik heb ook een vermoeden en zelfs de indruk dat hij ontlasting en missch ook wel plas ophoudt.. en dat kan blaasgruis bevorderen..
en als je hem ander voer geeft dan gaat zijn ontlasting ook minder stinken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door loek »

Dat andere voer/ geen mensen eten meer, heeft tijd nodig! Ik bedoel het duurt even voordat zijn darmen daarvan hersteld zijn en dat hij 'normaal' gaat poepen.

Als je de plasjes er niet goed uit kan scheppen dan zou ik ook ander grit proberen. Dit is onnodig werk voor jou en het kan zijn dat hij daarom na 1 plaa de bak al nier schoon genoeg vind.. ( tenminste ik trek dan even de conclusie dat zijn plas niet goed klontert en dus half uit elkaar valt en dus ' door de hele bak' ligt)

Geldt trouwens ook voor de poep... Kan me niet voorstellen dat hij keurige droge drolletjes heeft met zijn dieet... Dus dat zit dan ook nog wat in de bak waarschijnlijk.

(en daardoor kan hij dus gaan wildplassen en poepen evt)

Dat hij onrustig miauwt zou heel goed kunnen komen omdat hij zijn eten mist. Als hij het voorheen altijd kreeg zeker als hij het kreeg juist als hij mauwde dan is hij dat gewend. Ben bang dat hiervoor een hele lange adem moet hebben, dat hou niet van de ene op de andere dag op! Consequent blijven. Want als jij 10 keer niks geeft maar dan toch 1 keer wel... Dan begint het weer van vore af aan....

Wel trouwens diep respect dat je dat aankan zo'n wildplasser.... Ik zou helemaal radeloos zijn... Om eerlijk te zijn... Je hele garderobe kan naar de prullenbak verhuizen...

Ik hoop dat de tips hier zullen helpen... Het is in ieder geval het proberen waard!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nastjaaa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2014 02:05

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Nastjaaa »

We hebben nu een tweede bak erbij, dus een met deksel in de gang en zonder deksel in de slaapkamer omdat hij daar vaak poept. Alle kleren en kleden zijn weg en we proberen niks op de grond te laten. Sinds dat de vloeren helemaal leeg zijn geen wildplasjes meer gezien. De badkamerdeur blijft altijd dicht en ik hou de keukenkastjes dicht. Hij heeft vandaag wel ik de keuken gepoept, maar ik was de hele dag weg en in de bak lagen er al 2 drollen (niks in de 2e kattenbak).
We geven hem nu 2x per dag een vol bakje brokken met een halve zakje nat voer en als dat op is vullen de bakje weer vol met droke brokken. In de belletje zitten deze ook, maar met brokken vind hij deze niet zo leuk meer. Soms slaat ie met zn pootje ertegenaan om te kijken wat eruit komt, maar meestal laat hij het liggen.
Zijn poep stinkt nog steeds. Het zijn over het algemeen wel harde drollen, dus makkelijk op te ruimen. En ik probeer nu ook elke plasje zo veel mogelijk weg te scheppen, maar deze vallen meestal uit elkaar (ik heb wel klontvormende grind).
Het miauwen is nog niet opgehouden, maar wel minder geworden. Nu ligt hij ergens te slapen tot het moment dat hij beweging zien. Wanneer we ergens in het huis lopen loopt hij achter ons aan te miauwen en als we weer zitten gaat hij na een korte tijd ook weer verder liggen slapen.
Het wildplassen en poepen en de grote eetlust is al zo sinds dat we zijn verhuisd (de kat was soort van housewarming cadeau, dus voordat weet ik niet precies wat hij deed). Op het begin dachten we dat het allemaal door stress van de verhuizing komt en probeerden we alles zsm op te ruimen en hem veel aandacht geven. Toen hij eten begon te stelen hebben we er veel plezier om gehad, ik ging vooral vaak om t hoekje van de keuken kijken en moest er hard lachen op zijn reacties toen hij mij zag. Toch na een tijd begon het te vervelen wanneer we voor de zoveelste keer in de ochtend brood kwamen smeren en die over de hele vloer lag waardoor we geen eten mee naar werk konden nemen. Ook het wildpoepen en plassen begon erg vervelend te worden, wanner ik bv een broek in de avond op de grond liet liggen was er in de ochten altijd op gepoept/geplast en wanneer ik de was deed maakte Ty deze extra vies. Nu wonen we hier al 5 maanden is zou hij al wel van de stress af moeten zijn. Daarom wilde ik weten waar dit allemaal nog meer aan kan liggen.
Maar buiten dit allemaal is Ty een hele lieve kat. Hij ligt vaak samen met ons op de bank en komt elke nacht met ons slapen (hij blijft zelfs liggen afgezien van al het geschop van mij in de slaap, mijn vriend heeft er wel last van en kat lijkt er helemaal geen problemen mee te hebben :) ). Het is wel onze lieverd...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door castratenkoor »

Je hebt volgens mij nog niet gereageerd op de vraag of hij gecastreerd is.

Het nu van droge brokken mengen met natvoer zie ik niet in. Ik zou je dat ook afraden. Jer kunt gewoon een bak brokken neerzetten zodat hij altijd wat kan knabbelen.
En dan b.v. 2 x daags wat natvoer aanbieden, apart, niet door de brokken.

Er zijn merken waar ze stinkende ontlasting van krijgen zoals Whiskas. Je zou eens bij Zooplus naar betere merken kunnen kijken.

En ik zou op diverse plekken schoon drinkwater neerzetten. Het is belangrijk dat hij genoeg drinkt.

Als traktatie zou je stukjes kip apart in kunnen vriezen en dan b.v. 2 x per week hem een ontdooid stuk aanbieden. je legt dat 's morgens vroeg dan uit de vriezer in de koelkast en biedt hem dat 's avonds gewoon rauw aan. Hoeven geen hele filets te zijn, stuk van 3 cm is genoeg, dan heeft hij meteen wat te kauwen, goed voor kaken en gebit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door Mickey_Mouse »

Grind van de jumbo beviel mij ook niet.
C1000 heeft eenzelfde systeem, in die dozen van 6liter. En die werken een pak beter dan die van de jumbo. Eens in de 2 weken even naar de c1000 voor de aanbiedingen en de korrels.

Verder heb je het heel lang laten gaan, dat moet nu veranderd en dat kost tijd. Plekken waar hij plast goed schoon maken met groene Biotex en daarna met alcohol, op die manier breken alle eiwitten af en is de urine echt goed weg. Een teiltje allesreiniger doet dit trucje niet!

Als je wil dat hij echt met voerverrijking aan de slag gaat gooi je de bakjes de deur uit. Hier eten ze alleen uit de bakjes met natvoer. En zelfs dat wordt wel is versleept naar de woonkamer (door de katten zelf)
Hier gaat het in een rails (sens it heet dat geloof ik?), in voerballetjes, verstopt op diverse plekken en soms is door de kamer gesjoeld. Er zijn ook planken/matten/bakken die zo gevormd zijn dat de kat er moeite voor moet doen. Brokjes kunnen ook mooi verstopt in een bak met ballen/dennenappels/kastanjes/eikels. Zo zijn ze net even wat meer bezig met zoeken en scharrelen. Even wennen maar hij gaat echt niet zitten verhongeren ;)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat eet veel, poept overal en heeft veel slecht gewoonte

Bericht door loek »

Ik zou ook niet constant zijn bakje bijvullen met droog voer. Ik geef afgepast voer, krijgen iedere dag dezelfde hoeveelheid. Mijn katten blijven anders constant eten en zouden nu zo rond als een tonnetje zijn als ik constant bij zou vullen...

Persoonlijk ben ik voor afgepast eten...( en dan wel goed voedzaam voer).

Als je constant blijft eten... Dan blijf je ook constant poepen .... Tja...

Ik geef mijn katten het droog voer trouwens een beetje in een bakje, een beetje verspreid door de ruimte ( paar brokjes in krabmeubels, paar in de tunnel etc) en de grootste hoeveelheid in een 'eetbord' met allemaal verschillende 'uitdagingen' om het eten eruit te krijgen. Anders schrokken ze het ineens op. ( zo'n 'bord' is te bestellen via zooplus)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie