Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door S1em »

Mijn katje van 19 eet vnl natvoer. Nu staat er op de blikjes van Gourmet dat een "gemiddelde volwassen kat (4 kg)" 3 blikjes (van 85) gram per dag zou moeten eten. Ik vind dat behoorlijk veel: 255 gram voer per dag?? Ik neem aan dat ze bedoelen dat er dan geen droog voer bijgegeven wordt. Maar dan nog vind ik het erg veel.

Nu geldt dat natuurlijk niet voor een kat van 19. Wat is wel normaal voor een kat op leeftijd? Ze heeft wat last met spijsvertering; ze krijgt al hulpmiddeltjes als laxeermiddel e.d. (laatste weken ook prednison en antibiotica vanwege verward darmstelsel/obstipatie).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door Rik »

Het hangt natuurlijk van elke kat zelf af hoeveel voedsel ze nodig hebben. De één is actiever dan de ander. Mijn poes van 18 (3.2kg) krijgt de laatst jaren een zakje van 100 gram (naast wat brokjes waar ze af en toe van knabbelt). Daarvoor kon ik 2 dagen doen met een blik van 400 gram. (Maar omdat ze die de laatste jaren niet meer in twee dagen op kreeg ben ik overgestapt op zakjes. Eerst 1,5 en later 1) Zij bepaalde dus zelf hoeveel ze wilde eten.

Het ene voer is het andere ook niet. Van het kwalitatief wat hoger voer hebben ze meestal minder nodig.

19 jaar is een behoorlijke (mooie) leeftijd. Als hij nu al langere tijd op dezelfde hoeveelheid zit zou ik me er geen zorgen om maken. Bij mijn poes (nu met nierproblemen) ben ik blij als ze elke dag het zakje van 100 gram op krijgt (en verukt als ze me om 5 uur 's-ochtends wakker maakt omdat ze nog wat wil, en zeker als ze dan ook het nierdieet opsmikkeld). Als zijn eetpatroon in korte tijd wel veranderd (of b.v. niet eens 100 gram op krijgt) dan is het wel even opletten. Maar op de "aanbevolen" hoeveelheden achter op de verpakking zou ik niet zo letten. (Even hier achter op een doos gekeken: "3 portiezakjes per dag over 2 maaltijden"... ja... i wish. Maar dat krijg ik er bij mijn bejaarde niet meer in. Misschien wel toen ze nog 7 was.)

Mijn advies is dus kijken wat hij wil eten. Op deze leeftijd zullen ze zich niet snel"over"-eten aan het normale voer. En op het moment dat je zelf denkt, hé... dat is te weinig, dan aan de bel trekken.

(Hoeveel krijgt ie nu?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door S1em »

Ik denk dat ze per 24 uur zeker 1 blikje van 85 gram eet. Misschien iets meer. Maar ik wissel nogal van voer (gourmet mousse, sheba pate/brokjes in saus, royal canin), omdat ik wil dat ze brokjes eet, desnoods brokjes in saus (maar van deze laatste likt ze de laatste tijd alleen de saus op). Maar jij geeft dus 100 gram per dag=24 uur?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door Rik »

(Ooo, het is een zij)
Ja, bij mij krijgt ze de afgelopen jaren 1 zakje Felix senior (100 gram) per dag. Ze lust alleen de gelei variant. Vroeger altijd het blik, ook alleen de gelei. Dus ze is in die jaren gewoon verslaaft geraakt aan die gelei. Ze heeft wel altijd brokjes staan waar ze dus tussendoor ook van knabbelt.

Sinds een attack in april (en geconstateerd nierfalen) geef ik haar nu op meerdere momenten per dag wat eten. (Er moet dan n.l. ook medicijnen doorheen.) Nierdieet is ze niet zo dol op dus krijgt ze nu Felix (met ipakitine) maar af en toe (bijvoorbeeld als ze mij om 5 uur wakker maakt) krijgt ze weer wat nierdieet (een dan eet ze het wel). Maar dat zakje eet ze nooit op (laat ze gewoon d'r schoteltje staan en mekkert ze later op de ochtend weer om Felix en haalt ze d'r neus op voor wat nog op het schoteltje ligt).

De whiskas brokken mogen dus niet meer en na wat gezoek (RC e.d.) knabbelt ze nu gelukkig weer van Hills renal brokken. Maar dat is niet veel maar ze heeft in ieder geval iets staan.

Voedingswaarde in Felix is niet veel (zit veel vocht/gelei in) dus dan is 100 gram toch wel het minimum waar ik happy mee ben. Maar eigenlijk zet ik haar nu zoveel mogelijk voor wat ze wil eten. Op een slechte dag is het minder dan 100 gram maar op een goede dag is het 100 gram Felix en een half zakje RC of Hills natvoer.

Ik weet niet wat de voedingswaarde van Gourmet (e.d.) is maar je zou meerdere eet momenten kunnen creëren en kijken of je 2x 85gram kunt geven. (Ik neem tenminste even aan dat je de vraag stelt omdat ze niet zoveel eet met 19 jaar). Met 1x 85gram hangt het even af hoeveel brokjes ze ook nog erbij eet.

Ik weet niet wat je bedoelde met brokken in saus maar neem aan dat dat de complete natvoer is want de harde brokjes moet je nooit zelf mengen met saus.

Ik zou een kat van 19 eigenlijk gewoon geven wat ze zelf het lekkerste vindt (zolang er geen ziektebeeld is die dat voorkomt).

Je had het wel over obstipatie e.d.. Drinkt ze genoeg? Is er een bloedonderzoek geweest? Zeker op die leeftijd kan er natuurlijk wat slechtere nieren zijn (mijn poes heeft nu ook slechte stoelgang). Veel laten drinken, water niet al te vaak verversen en misschien mengen met wat vijver, of regenwater.

Edit:
Oo, wacht. Ik zie het antwoord hier al in het andere topic:
Een oudje met "goede" gezondheid. Nierwaarden waren goed.
En ze at de mousse varianten dus ook goed (tot 3x 85gram?).
Heeft ze het Urinary-voer nog nodig?

Ik zou 1 soort eten uitkiezen wat je eigenlijk als backup gebruikt (voor mij is dat Felix en voor jou is dat Gourmet mousse/pate). Ga dan verschillende brokjes en natvoer (Urinary?) proberen om te kijken wat ze nog meer lekker vindt. (eet ze die niet geef dan weer even de Gourmet). Als je verschillende gevonden hebt kun je daarmee van tijd tot tijd afwisselen. Het minimum van het supermarkt-voer is dus wel 100 gram natvoer (maar liefst 150gram) met wat brokjes ertussendoor. Van het kwalitatief beter voer (zoals Hills/RC e.d.) kun je van wat minder uitgaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door castratenkoor »

Aanbevolen hoeveelheid op de verpakking van natvoer slaat nergens op. 300 gram per dag over 2 maaltijden??? Ik moet de eerste kat nog tegenkomen die dat lukt. En dan heb ik er behoorlijke vreetzakjes bij. zelf geef ik 2 x daags 100 gram verdeeld over 5 katten. Dus dat is echt stukken minder.
En dan verder staan er altijd brokken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door Dinky »

Mijn katje van 19 eet vnl natvoer. Nu staat er op de blikjes van Gourmet dat een "gemiddelde volwassen kat (4 kg)" 3 blikjes (van 85) gram per dag zou moeten eten. Ik vind dat behoorlijk veel: 255 gram voer per dag?? Ik neem aan dat ze bedoelen dat er dan geen droog voer bijgegeven wordt. Maar dan nog vind ik het erg veel.
Die aanbevolen hoeveelheid is inderdaad zonder brokjes erbij.
Van die 255 gram is waarschijnlijk 80% vocht (dat is tenminste het meeste natvoer) en dat heeft verder geen voedingswaarde (maar is wel goed voor de kat omdat katten slechte drinkers zijn).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door Cerna »

Ik denk dat je bij een kat van 19 blij moet zijn wanneer ze een blikje van 85 gram per dag eet. Een oude kat verbrandt nauwelijks meer wat en heeft dus ook nauwelijks nog wat nodig.

Mijn senior, die vorig jaar op 18-jarige leeftijd overleed, zat ook op ongeveer 85 gram per dag en at geen brokjes en mijn huidige senior van 15 krijgt 3x daags een kleine portie zacht voer (Porta 21, Gourmet mousse met heel veel water zodat ze lekker kan slobberen, hart, kipfilet, Tinlo kvv) en komt daarmee ook rond 85 gram; zij eet daarnaast nog wel wat brokjes.

Zoals Dinie (castratenkoor) ook zegt: ik moet de eerste kat nog tegenkomen die de hoeveelheden oppeuzelt die op het voer vermeld staan (dan zouden we pas last krijgen van obesitas en ik heb al zulke flinke katten :smile: ).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik geef kvv, de 2 kleintjes eten ieder hier daarvan wel 350 gram per dag en snoepen ook brokjes mee. Maar die zijn jong en kvv is geen blikvoer.
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door S1em »

Rik schreef:(Ooo, het is een zij)
[...]
Voedingswaarde in Felix is niet veel (zit veel vocht/gelei in) dus dan is 100 gram toch wel het minimum waar ik happy mee ben. Maar eigenlijk zet ik haar nu zoveel mogelijk voor wat ze wil eten. Op een slechte dag is het minder dan 100 gram maar op een goede dag is het 100 gram Felix en een half zakje RC of Hills natvoer.
Poept jouw kat wel naar behoren? Qua hoeveelheid bedoel ik dan? (Wil je er even een cm bij leggen? :lol: )
Ja, ik probeer haar tussendoor ook te paaien met wat andere lekkere dingetjes; vandaar dat ik het moeilijk vind om in te schatten hoeveel ze nou echt eet. Ik heb sinds gisterenavond echt alleen maar gourmet mousse gegeven en haar droge brokjes stonden nog. Tot nu toe (ca 15 uur) heeft ze bijna 3/4 blikje mousse op en ook wat droge brokjes (hoera voor antibiotica). Ik ga er vanuit dat de rest van het blikje mousse ook opgaat tot aan vanavond-laat (=24 uur/volledige dag).
Rik schreef: Ik weet niet wat de voedingswaarde van Gourmet (e.d.) is maar je zou meerdere eet momenten kunnen creëren en kijken of je 2x 85gram kunt geven. (Ik neem tenminste even aan dat je de vraag stelt omdat ze niet zoveel eet met 19 jaar). Met 1x 85gram hangt het even af hoeveel brokjes ze ook nog erbij eet.
Ze eet vnl 's avonds en 's nachts. Overdag ben ik er niet altijd bij, dus ik maak 's ochtends wat voor haar klaar. Dan heeft ze eigenlijk 3 'verse' eetmomenten van de dag: 's ochtends, 's avonds en voor de nacht. Maar ze heeft niet altijd door dat er nieuw, vers voer is. Zij is is in de woonkamer en het voer in de keuken. Maar vanochtend stond ze wel naast me te miauwen in de keuken. Het voer van vannacht is er in ieder geval goed in gegaan (hoera voor 'prednison')
Rik schreef: Veel laten drinken, water niet al te vaak verversen en misschien mengen met wat vijver, of regenwater.
Water niet verversen? Ze zeggen toch altijd: "zorg dat er vers water staat."?
Rik schreef:Edit:
Oo, wacht. Ik zie het antwoord hier al in het andere topic:
Een oudje met "goede" gezondheid. Nierwaarden waren goed.
En ze at de mousse varianten dus ook goed (tot 3x 85gram?).
Heeft ze het Urinary-voer nog nodig?

Ik zou 1 soort eten uitkiezen wat je eigenlijk als backup gebruikt (voor mij is dat Felix en voor jou is dat Gourmet mousse/pate). Ga dan verschillende brokjes en natvoer (Urinary?) proberen om te kijken wat ze nog meer lekker vindt. (eet ze die niet geef dan weer even de Gourmet). Als je verschillende gevonden hebt kun je daarmee van tijd tot tijd afwisselen. Het minimum van het supermarkt-voer is dus wel 100 gram natvoer (maar liefst 150gram) met wat brokjes ertussendoor. Van het kwalitatief beter voer (zoals Hills/RC e.d.) kun je van wat minder uitgaan.
Tja, heeft ze Urinary nog nodig op haar 19e? Op haar 18e is ze geopereerd aan een blaassteen. Sindsdien heeft ze Urinary. Ze heeft ook Dental, maar ja... dan maar wat tandsteen, denk ik dan.
Vlak na mijn post van 20 juni ben ik naar de dierenarts geweest en toen bleek dat ze vol met poep zat. Ze is toen aan de antibiotica en 'prednison' ("achtige") gegaan. Alle poep is eruit gekomen en toen ging ze ook weer meer eten, maar vorige week werd dat weer rap minder. Afgelopen week naar de dierenarts geweest en nu zat er geen poep. Wat het wel is, weten we niet. Maar ja, ik wil in ieder geval in de gaten houden dat ze genoeg eet en naar behoren poept. Vandaar m'n vraag: hoeveel is normaal voor een kat van 19 (die overdag vnl ligt te liggen :grin: en 's avonds wel aan de scharrel gaat).

Bedankt voor je uitgebreide antwoord - stel het zeer op prijs!
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door S1em »

Bedankt voor de reacties allen. Oke, de meesten zijn het dus wel met me eens dat die aanbevolen hoeveelheid best veel is. Aan de andere kant dacht ik zelf ook al aan het vochtgehalte in dat soort voer... hoeveel is vocht, hoeveel is daadwerkelijk voer waar iets in zit? En toch weer: dat zal de fabrikant toch zelf ook wel weten? Of worden we net zo gefopt als wij mensen bijv. met kip die voor 70% uit water bestaat?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door Dinky »

Mijn ervaring is dat het percentage vocht gewoon op de verpakking vermeld staat hoor dus ik zou gewoon de ingrediënten eens bekijken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door Rik »

S1em schreef:Poept jouw kat wel naar behoren? Qua hoeveelheid bedoel ik dan? (Wil je er even een cm bij leggen?
Momenteel is haar ontlasting (naar mijn mening) te weinig en te hard. Maar dat komt door haar nierproblemen. Eigenlijk ben ik blij als er elke dag een drol(letje) in de bak ligt maar vaker is het om de 2 dagen. De drollen zijn dan wat harder en kleiner dan vroeger (geen centimeter bij de hand maar zo'n 1,5-3 cm. Hoe groter hoe blijer ik ben :grin: ) Maar dat ligt niet aan het voer maar aan het nierprobleem. Ze drinkt wel heeeeeel veel (gelukkig) tot op het angstige toe maar voor een nierpatient is dat goed maar dat helpt dus de ontlasting niet want ze plast het er dus ook zo weer uit (ga nu ook veel sneller door een zak grit heen). Tot begin dit jaar (voor de attack en nierproblemen) had mijn poes goede ontlasting. Elke dag wel een goede (vette) drol van 3cm in de bak.
S1em schreef:Water niet verversen? Ze zeggen toch altijd: "zorg dat er vers water staat."?
Gelukkig heeft jouw poes goede nierwaarden maar anders zou je moeten zorgen dat ze meer water drinkt (als ze dat niet uit zichzelf zou doen). Vaak vinden katten vers water uit de kraan niet lekker (te steriel en geen smaak ofzo?). Water dat wat langer staat is dan lekkerder. Als je het water dan elke dag zou verversen zou het kunnen zijn dat ze dus minder drinken. Ook water uit een vijver is smakelijker (die van mij schiet gelijk naar de vijver als ze de tuin in mag, om daaruit te drinken). Regenwater kan ook. Dus tsja... wat is vers water. Ik heb hier een bakje staan die ik om de paar dagen ververs (maar daar drinkt ze bijna niet van) en een bakje met water waar ik meestal een glaasje vijverwater doorheen doe (en daar drinkt ze dus continue uit). Weer andere katten prefereren lopend water boven stilstaand water (dus een drinkfontein). Ik heb dat nooit gehad dus ik ga daar ook niet meer aan beginnen want ik denk niet dat ze daar op haar leeftijd nog wat van snapt (van dat kletterend water). En ze drinkt uit zichzelf nu heel erg goed.
S1em schreef:Maar ja, ik wil in ieder geval in de gaten houden dat ze genoeg eet en naar behoren poept. Vandaar m'n vraag: hoeveel is normaal voor een kat van 19 (die overdag vnl ligt te liggen :grin: en 's avonds wel aan de scharrel gaat).
Ik heb begrepen dat jouw poes dus ook wat obstipatie-problemen heeft. Ik weet niet of veel drinken hierbij misschien kan helpen. Je zou dus ook kunnen proberen een extra bakje drinken met wat vijver/sloot/regen-water neer te zetten. Ik heb hier ook laxatract (lactulose) en laxapast liggen maar wil dat haar eigenlijk niet op permanente basis geven. Zolang er om de 2 dagen in ieder geval iets behoorlijks uit komt ben ik "tevreden". Wel merk ik dat ze problemen gaat krijgen met de haarballen. Die kwamen vroeger met de ontlasting mee en ik heb het idee dat dat nu niet meer zo is en dat ze die nu om de paar weken dus zelf uit moet spugen (wat weer gepaard gaat met een paar dagen minder eetlust .e.d). Daar is eigenlijk de laxapast voor maar daar is ze niet zo dol op.

Wat eten betreft zag je aan de antwoorden dat je niet op de verpakking hoeft te letten en dat die 85gram voor een "oudje" toch voldoende zou moeten zijn. Ikzelf hou dus die 100gram Felix aan omdat op de verpakking van Felix staat dat er 83% vocht in zit (dat zie je ook wel aan de hoeveelheid gelei). Van RC is het ook nog 79%. Maar van kwalitatief voer hebben ze meestal wat minder nodig. Misschien dat de Gourmet mousse wat minder vocht bevat. Het hangt overigens natuurlijk ook wel af van het gewicht van je poes !!!

Maar ik zou me dus geen zorgen maken als er gewoon elke dag 85gram in gaat. Wel zou je kunnen kijken of bepaald ander voer liever gegeten wordt (van alles proberen) want ik heb toch ook zoiets van hoe meer ze eten hoe beter.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door S1em »

Tja, met een loep iedere dag de bak in. Gelukkig begraaft de mijne haar drollen niet, zodat ik ze goed zie liggen en kan inschatten hoe groot, nat, soepel, slank etc etc ze zijn. Ach, je raakt eraan gewend. Ze heeft op het moment wel drolletjes (geen keutels); ze krijgt ook laxeermiddel nl. Maar vorige maand was het toch fout gegaan (ondanks de laxeer): toen zat ze vol met poep.

Ik weet nu niet goed wat er aan de hand is. Misschien is ze 'gewoon' in eens stukken minder gaan eten (en dus gaan poepen) en hoort 't er gewoon bij. Ze heeft nu een tweede antibioticakuur en na de 1e dag ging ze veel meer eten (droogvoer ineens weer), maar ik ben nu vijf dagen verder en het droogvoer snuffelt ze wel aan, maar daar blijft het ook bij. Maar ze eet iedere dag wat, en poept of iedere nacht of iedere twee nachten.

Laxapast vindt ze ook niets aan, trouwens. Ze zouden het zo lekker vinden dat ze uit de tube zouden eten; nou - deze niet ;-) Ze heeft het sowieso niet op medicijnen. Pilletjes toedienen is een ramp. Heb het sinds vandaag opgegeven: alles wordt geplet en via een spuitje (met melk of slagroom) naar binnen gespoten (hmm misschien is verdunde smeerworst ook een idee?). Jammer voor haar, want zo proeft ze ze beter, maar ja... ga dat maar eens aan haar vertellen!

En regenwater... het zou vandaag toch gaan regenen? Ik had al een bekertje klaarstaan om 't op te vangen, maar ik heb nog geen druppel gezien. Water uit de singel durf ik niet aan. Het is te warm en het water staat te stil. Weet niet wat er allemaal in leeft en wat er allemaal in dood is gegaan...
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door Nikki2309 »

Houdt jouw kat van kauwstaafjes? Deze zijn nogal zacht en je kan daar makkelijk een pilletje in doen en dan geven. Ik doe dat met mijn katten. Ze smikkelen het dan lekker op met de pil erin. Soms wordt de pil uit gespuugd en dan pak ik een nieuw stukje en probeer het nogmaals. Vooral kleine pilletjes worden zo opgegeten
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Hoeveel gram natvoer moet een senior kat eten?

Bericht door S1em »

Kauwstaafjes? Zijn die net zo kneedbaar als easypill? Easypill trapt ze ineens niet meer in :-\
Plaats reactie