Kat 24 jaar elke dag rauw ei

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
grigor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jul 2014 14:29

Re: Kat 24 jaar elke dag rauw ei

Bericht door grigor »

Ik kook ook nog even door totdat ik de dierenarts gesproken heb.
Echter een rauw ei lijkt me vrij normaal voor een kat. Ik laat het ook wel even weten wat mijn dierenarts zal zeggen.
Is bij de kattenkliniek in Amsterdam.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6819
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat 24 jaar elke dag rauw ei

Bericht door Dinky »

Zo trek ik ook zeker mijn eigen plan Dinie ;-)
En zijn wij ook niet 'simpele forumgangers'?

Juist vanwege het feit dat katten in de natuur rauw eten lees ik niet alleen hier maar ook op barfplaats. Maar vaak geven ze daar maar 1 of 2 keer per dag eten, dat voelt voor mij onnatuurlijk.
Op dit forum is er juist weer meer kennis op andere gebieden (brokken, gedrag, ziekten) en voor mij ook de gezelligheid ;-)

De meest vooraanstaande figuur op gebied van voeding is ook niet onverdeeld. Esther Plantinga zegt aan ene kant dat voor katten rauw beter is dan brok mede vanwege het vocht maar ze is geen pure voorstander (eerder tegenstander) van rauw vlees bij honden. Denk daarom ook dat er zeker niet 1 juist antwoord is op het gebied van voeding
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat 24 jaar elke dag rauw ei

Bericht door castratenkoor »

Ik zie in mijn post nergens de uitspraak "simpele forumgangers". Ik ervaar mezelf ook niet synoniem met die uitspraak. Wie de schoen past trekke hem aan zou ik zeggen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je link weinig waarde heeft.
Kijk, als ik zeg gras is blauw en iemand googlet op welke kleur is gras, dan komt men bij mijn oordeel uit. En dan neemt men klakkeloos aan dat gras "dus" blauw is?

Voor alles wat je wilt weten staat wel wat op internet. Helaas wil dat niet zeggen dat je er veel waarde aan kunt hechten.
En daarom hecht ik geen waarde aan het oordeel van een forumganger.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 22 jul 2014 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat 24 jaar elke dag rauw ei

Bericht door Adriana »

ei en doorgaans compleet ei zit in een aantal brokkenmerken. maar dat is verhit en dat betekent het nodige voor de van oorsprong aanwezige voedingsstoffen en enzymen..want bij > 40 graden leggen enzymen het loodje. en sommige vits ook en door de veranderde vorm worden sommige vits+mins moeilijker opneembaar..
enzymen en onverknutselde vits+mins zijn erg belangrijk, voor mensen ook trouwens.
waarom zou je ei verhitten? salmonella-kans en bij brekebenen kan dat fataal zijn.
maar gecontroleerde kippe-eieren via de super zijn hoogstwaarschijnlijk salmonella-vrij. (kost anders veel bejaarden en andere brekebenen/zieken..)
en waarom zou je alleen het eiwit geven? dat haalt het niet qua voedingsstoffen bij de dooier..
ei is een completer+goedkoper voedingsmiddel dan vlees, voor het gebit doet het niet zo veel..

half rauw tot rauwe eidooier is goeie voeding voor bijvoorbeeld nierklantjes en in het algemeen.
in ei zit zowat alles (min vit c) want mens en dier nodig hebben, mits de kip volledig gevoed is..
dagelijks lijkt me vrij vaak en voor een kat een te grote portie.
wilde katten eten eieren, maar die zijn natuurlijk veel kleiner en rauw.

poes Mies eet een paar keer per week haar half zachte eidooier-portie opgeleukt met toefje anti-haarbalpasta en smikkelt dat smakelijk naar binnen..
hier heb ik de jongelui nog steeds niet zo ver... hebben rare eet-genen meegekregen, eten geen vlees, geen ei maar graag veel sappig gras....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat 24 jaar elke dag rauw ei

Bericht door castratenkoor »

Als je op internet zoekt kom je echt van alles tegen. Geen touw aan vast te knopen. Op een site van een dierenarts vond ik het advies max 1 ei per 10 kg kat in de week. Dat zou betekenen dat Bob er 1 per week mag maar een normaal formaat kat dus maar een halve in de week.

Elke dag een ei lijkt me echt niet aan te raden. Rauw ei breekt biotine = vitamine B8 af. Kun je o.a. haaruitval van krijgen.

Verder lopen de meningen erg uiteen of het rauw wel of niet mag. Ik zou voor de zekerheid 1-2 minuutjes de kook erover doen. Ik zou hier eens per week een zacht gekookt ei met zijn allen kunnen geven. Door hun blikvoer. Ik denk dat Bob zijn neus ervoor op zou trekken.

Ik denk dat ik het hou bij 2 - 3 keer per week een stuk kipfilet en eens per week rund.
Ook dat vreet Bob overigens niet. Zal wel in het blauwe russenbloed zitten, anti-vlees-genen.
Hij eet naast zijn brokken alleen blikvoer als er maar geen klonten in zitten, dus paté - mousse.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie