Kan een kat van smaak veranderen?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door S1em »

Kan een kat van smaak veranderen?

Mijn kat (19+) heeft altijd droogvoer (met 1 keer per week wat natvoer) gegeten. Omdat het nu een oude dame is en ze door wat mankementjes minder goed ging eten (en poepen) ben ik haar meer natvoer gaan geven. Sinds een klein jaartje, denk ik.
Ze heeft altijd al gehad dat ze afwisseling (af en toe een ander merk, andere smaak) wilde in haar voer. Kan ik helemaal inkomen :) Alhoewel de dierenwinkel me vertelde dat het zo niet werkt bij een kat. Nou. Bij de mijne dus wel. Mevrouw wil afwisseling. En terecht.

Maar nu.
Het lijkt wel of haar smaak van de een op andere dag veranderd is. Ze is binnen twee dagen helemaal gestopt met het eten van de droge brokjes van Royal Canin (dental en urinary) en een paar dagen later at ze het natvoer van Royal Canin (urinary) ook niet meer.
Logische gedachte bij het stoppen van het eten van droogvoer is dan dat ze pijn aan haar tanden heeft.

Ik geef haar nu al een week mousse/pate-achtig voer. Van Gourmet, maar ook van Sheba, de Aldi en Jumbo. Dat gaat er goed in. Drie blikjes per dag (24 uur).
Ik geef haar sinds een kleine week ook eens per dag stukjes gebakken rundvlees of kip. Dat gaat er ook goed in. Of ze dat nou kauwt of in 3 etappes naar binnen slikt kan ik niet goed zien. Ze lijkt het wel te kauwen, maar met grote stukken heeft ze toch wat moeite. Daar zit ze dan wat tegenaan te tikken.

Ok.
Het zou dus tandproblemen kunnen zijn. Ik zie zelf geen tandsteen zitten, overigens.
Nu dacht ik vanavond weer eens het natvoer van Royal Canin te proberen. Helemaal stuk gesneden en fijngeprakt. Niet meer van pate/mousse te onderscheiden. En nog wil ze het niet eten. Terwijl het 'heerlijk' ruikt (voor een kat, lijkt me). Heeft dus niet met de substantie te maken, maar wel met de smaak?

Ze is onlangs gecheckt bij de dierenarts. Nierwaarden waren goed; leverwaarden waren ok. Voor een oud katje in redelijke gezondheid dus.

Wie herkent het?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door Ms Maaike »

Hier ook een senior, maar niet zo oud als jouw poes (15). Hij raakt steeds vaker uitgekeken op een bepaald merk, niet op smaak. Maar ik lees vaker dat oudere katten kieskeuriger worden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door Adriana »

oudere katten zullen kieskeuriger worden, maar ze eten ook minder..
gelukkig dat de waardes goed zijn en dat het gebit er goed uitziet. wat overigens nog niet wil zeggen dat ze niks aan haar gebit kan hebben..

waarom gebakken en niet gewoon rauwe stukjes kip? even door kokend water halen, in wat kleinere stukjes snijden en jammejammejammie! liever geen rood vlees trouwens.. kip/kalkoen is licht verteerbaar en met rauw heb je alle voedingsstoffen onverknutseld en enzymen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door S1em »

Toen ik voor het eerst kip en rundvlees ging geven, liet ik haar de keuze: ik had wat stukjes rauw, wat stukjes gekookt en wat stukjes gebakken. Goed gekeken wat ze at: gebakken ging als eerste naar binnen, toen gekookt en rauw liet ze liggen :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door Cari »

Tsja, onze huistijgers zijn door door de jaren heen wat vervreemd geraakt van de natuur.... ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door S1em »

Even een update. M'n lapje had flinke last van obstipatie (alles in het bekje was dus oke).
Ze heeft nu een kuurtje, prednison en darmflora-vloeistof gekregen. Ze eet inmiddels weer 'alles', behalve het voer dat ze sinds 2 weken liet staan, zowel de droge als de natte variant.
Vervelend, want vooral die Urinary heeft ze nodig.

Wat zou daar nou de reden van zijn? Negatieve associatie, bestaat zoiets met eten? (bij katten? ik heb zelf ooit eens in een koud zacht-gekookt ei gebeten... weken geen eieren gegeten! :esick: )
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door Kattebeest »

Vraagje, waarom de prednison kuur?

En ja, denk dat een kat wel degelijk nare associaties met voer kan hebben. Misschien dat na een tijdje het bijtrekt, zo gaat het hier in ieder geval wel.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door S1em »

Vanwege een ontsteking in het maag-/darmkanaal en meer algemeen om haar wat lekkerder te doen voelen. Het is trouwens Dexamethason.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door Dinky »

Je kan kijken naar een ander merk 'urinaryvoer' ;-) Je kan hierbij denken aan Hills of Trovet, dat zijn beide dierenartsvarianten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door S1em »

Als ze dat in kleine verpakkingen verkopen, wil ik het weleens proberen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door Dinky »

http://trovet.nl/nl/product_detail.html ... D&dier=kat
Op de site van trovet kan je zelf een gratis proefzakje bestellen (rechtsboven op de pagina via de link)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Kan een kat van smaak veranderen?

Bericht door S1em »

Heb ik gedaan - ben benieuwd. Bedankt voor de tip.

Overigens likt ze wel de saus van het natvoer Royal Canin. De brokjes laat ze liggen... :???:
Plaats reactie