Eeuwige honger

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

We zijn bijna anderhalf jaar verder en Layla is flink zwaar geworden, van 4,5 kilo naar 7,6.

In november ben ik naar de dierenarts geweest en die vertelde dat ik veel te veel eten gaf. Ik ben dus terug gegaan naar de helft van wat zij tot dan toe kreeg. Maar er ging geen gram af van haar gewicht. Vorige maand ben ik weer naar de dierenarts gegaan en die vertelde, dat er geen ziektes zijn, die een poes zwaarder maken. Dus hij vond, dat Layla nog steeds teveel krijgt. Dus zijn de hoeveelheden nu al zes weken 3 x 20 gram nat voer (daar is ze gek op) en 2 x 20 gram droog voer (de ene dag is alles op, de andere dag laat ze een behoorlijke hoeveelheid staan). Ik heb vanmorgen gewogen en weer geen gram af van het gewicht.

Ik wil eigenlijk niet nog meer minderen, want ik zie dat ze gewoon heel erge honger heeft. Ik geef dan niets, maar ik vind het wel zielig. Zijn de hoeveelheden, die zij nu krijgt, nu zo veel? Eén van de oorzaken dat zij dik is is, dat zij nauwelijks beweegt. Het is eten en slapen, meer niet. Ik weet niet goed wat ik ermee aan moet.
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: Eeuwige honger

Bericht door jolandazocchi »

Heb hier hetzelfde probleem. Ze kreeg 60 gram brokjes maar er ging niks tot weinig er vanaf. Ze was helemaal geobsedeerd door het eten van de andere katten. Vorige week gaf een gedragsdeskundige een tip om een plens (niet teveel) water door het natvoer te doen zodat het meer vult.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Eeuwige honger

Bericht door Dinky »

Geef je het voer dan ook al in de vorm van voedselverrijking zoals ik eerder aan had gegeven?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Dinky schreef:Geef je het voer dan ook al in de vorm van voedselverrijking zoals ik eerder aan had gegeven?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ik ben er nu mee begonnen. Maar wat zijn nu normale hoeveelheden van een kat van 4 á 5 kilo? Want de hoeveelheden die ik nu geef zorgen ervoor, dat Layla de hele dag honger heeft en dat wordt alleen maar erger als die ook nog eens naar zijn eten moet gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Eeuwige honger

Bericht door Dinky »

Meestal zijn ze met voedselverrijking eerder voldaan omdat ze moeten werken voor hun eten.

Richtlijn staat op zak brokken en dat is hoeveelheid zonder natvoer. Meestal zit dat rond de 60 gram maar kan per merk/soort verschillen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Eeuwige honger

Bericht door Ilone »

Kan je d'r niet meer laten bewegen dmv spelletjes? Een lasermuisje bijvoorbeeld? Of een Cat it Senses speelrail? Kong Kickeroo? Hoeveelheden voer lijkt me redelijk, hoewel 3x per dag natvoer zou ik persoonlijk niet doen. Uiteraard vind ze het lekker haha maar ik vind Brokking hazelnoot gebak ook lekker :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Helaas Ilone, er is geen beweging in te krijgen. Hij gaat wel twee trappen op en af, maar uitsluitend met het doel te slapen of te eten.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Eeuwige honger

Bericht door BloemTetsu »

Tetsu krijgt 4*10 gram brokken en hij is 5 kilo
Bloem krijgt 4*14 gram brokken en zijn is 3,5 (en beweegt veel meer)
Beide met voedselverrijking, anders gaat de eerst vooral doen alsof hij niks heeft gehad.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eeuwige honger

Bericht door nellebel »

heb ook zo'n dikkerd gehad. ook vanuit trauma van vroeger, schrokken met eten en jammeren als het op is. nellie kreeg haar afgewogen droogvoer verdeeld over 6x per dag en 2x per dag lepeltje natvoer. ben met haar op dieet geweest. uiteindelijk besloten dat die strijd nog meer stress opleverde en het zo gelaten. ze kreeg haar afgewogen voer en ben met DA bezoeken voor te wegen e.d. gestopt. ze kreeg wel light voer omdat daar minder calorieën in zitten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Eeuwige honger

Bericht door Sifra »

Mijn kat krijgt Hill's Metabolic om af te vallen. Bij Medpets en Zooplus (banners hieronder) kun je er meer over lezen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Eeuwige honger

Bericht door Ilone »

Ik heb nog even goed zitten lezen en ik schrok echt van de hoeveelheden voer!
Vooral van vorig jaar..:
50 gram droogvoer per dag
250 gram nat voer per dag

250 gram?!

In november gehalveerd...Oke, das al wat, maar das nog steeds 125 gram natvoer en 25 gram brokken.
Nu dan 3xdd 20 natvoer en 2xdd 20 brokken.
Blijf ik veel vinden!
Tuurlijk vind ze natvoer lekker! Wat ik eerder al zei, ik ben gek op hazenootschuimgebak....maar als ik daar dagelijks 3 van eet.... ;-)

Persoonlijk zou ik eerder wat meer brokjes geven dan natvoer, en dan inderdaad dmv voedselverrijking. Brokjes in een lege eierdoos, een keukenrol aan 1 kant dichtplakken, een voerlabyrinth, noem maar op. Zoveel mogelijkheden om ze te laten "werken" voor haar voer.
En als dat de enige manier is dat zij haar voer aangeboden krijgt, dan gaat ze echt wel eten hoor ;-)

Ik denk niet dat dat mauwen betekend dat ze zoooooo'n honger heeft. Nee, ze is gewend aan enorme hoeveelheden voer, en dat krijgt ze niet. ;-) Ja, dan ga je mauwen. En als je maar lang genoeg mauwt, dan krijg je vanzelf baasje zover dat die wat geeft hihi. Katten zijn niet dom! Haha.

Hoop niet dat ik je hier nu mee beledig, maar dit is mijn idee erover.
Daarnaast zou ik tóch eens overwegen om op de schildklier te prikken. Ja, meestal werkt de schildklier andersom en vermageren ze dan juist...maar dan heb je het wel uitgesloten als het het echt niet is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Mijn dierenarts zegt, dat er geen enkele ziekte bestaat waardoor een kat zwaarder wordt. :???:

Ik heb het nu een paar weken geprobeerd, maar deze poes is kennelijk zo lui, dat die niet naar voer gaat zoeken. Hooguit als ik haar achter mij aan laat lopen, maar dat is natuurlijk de bedoeling niet. Ik blijf trouw een bakje boven neerzetten, maar zij vindt die niet, domweg omdat ze er niet naar gaat zoeken.

Okay, dan maar niets, maar ze is in die maand nu 100 gram afgevallen.......
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Eeuwige honger

Bericht door Koolmees »

Nog iemand met een tip?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eeuwige honger

Bericht door nellebel »

misschien moet je het gewoon laten rusten. geef afgewogen voer, verdeelt over de dag zodat ze niet gaat jammeren en verder accepteren dat je een dikkerdje hebt.
wat je DA zegt is onzin dat er geen ziekte is waarvan een kat dikker wordt. traag werkende schildklier bijv word je dik van. 100 gram in een maand is best wel wat hoor. reken maar om in verhouding met een mens. geniet van je katje, die keuze heb ik op een gegeven moment ook gemaakt. dan maar een gelukkige dikkerd, beter als dat ik jaren lang moet jammeren en DA aflopen met een gestresste kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie