Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ms Maaike »

Ik zou ook wat langer door blijven gaan met deze proef. Pippi kwam eerst ook wel een beetje aan, maar later is dit er weer af gegaan en is ze nog meer afgevallen. Kan Diesel trouwens in twee weken ineens te zwaar geworden zijn?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou ook doorgaan hoor. De da ziet niet hoe Diesel is veranderd op een positieve manier. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat een kat goed in zijn vel zit dan zijn postuur. En elke kat is weer anders. Dat zie ik ook aan de 4 die ik heb. Gizmo heeft een hele andere bouw dan bijv. Caya.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ikey »

Ik heb ook liever een kat met wat overgewicht dan een ongelukkig slanke kat. Gisteravond is ook het labyrinth binnengekomen, dus die staat nu gevuld met voer ipv de voerbakjes :) Vanaf nu zal Diesel moeite moeten doen voor zijn eten ;-)

We hebben ook licht volwassen voer gesteld, Almo holistic. Ik vind het net schuddebuikjes :lol:
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
patries2907
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:13

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door patries2907 »

Ik heb 3 katten (2 poezen en 1 kater) De Kater (Bono) heeft zo goed als zeker suikerziekte. (dit is al getest maar ze gaan nu nog testen of hij het al 2 weken heeft in plaats van alleen door de stress van het prikken) Ik moet dan 2x per dag gaan prikken met insuline en daarvoor moet hij gegeten hebben. Nou geef ik al jaren gewoon brokjes de hele dag door en ze eten wanneer ze zin hebben (alle 3) niemand is te dik dus dat gaat altijd heel goed maar nu moet ik Bono dus 2x per dag eten sowieso gaan geven en ik wil het dus maar voor alle drie gaan voorschotelen. Ik zit er dus over te denken om vanaf vanavond 3x per dag eten neer te zetten en dan af gepast en het dan weg te zetten als ze niet willen maar ik twijfel of ze dat snappen en vind het dan zo zielig. Ik neem aan dat als ik dat 1 dag doe dat ze dan wel snappen dat ze nu moeten eten want dat ze anders niets krijgen maar hebben jullie daar ervaring mee? Ik probeer het nu al te doen want als ik ga spuiten dan moet hij al in dat ritme eten. Ik hoor graag jullie tips hoe ik dit goed kan oplossen/overgaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Adriana »

als de fructosamine waarde uitwijst dat hij suiker heeft, dan zou ik me gelijk aanmelden bij één van de suikerkattenforums. daar zitten mensen met veel ervaring en kennis, die je over verzorging, dosering, middelen, voer en zo en zo heel goed kunnen informeren!
http://forum.suikerkatten.nl/

en een suikerkat mag in principe geen brokjes omdat daarvan het kh-gehalte al vrij hoog is.
en ja, ik weet het, er zijn brokjes voor suikerkatten en bij zeer matige diabetes zou hij aan de RC diabetics kunnen, maar dat is dus nog even afwachten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
patries2907
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:13

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door patries2907 »

hoi Adriana,

Ja dat ga ik zeker doen. Ik heb gister al op dit forum zitten spieken maar zag dat het hier ook over het voeren ging dus dacht ik zet het er even op. Volgens de dierenarts kon ik dit gewoon blijven geven (sanabelle) zolang ik maar geen grote veranderingen ging doen qua voer en ik moest stoppen met melk. Hij moet structuur krijgen in zijn eten gaf hij aan.
Renatevanderveer

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Renatevanderveer »

Van onze dierenartsassistente kreeg ik te horen dat het onbeperkt voedsel neerzetten niet de voorkeur heeft.
Kwalitatief goed voer is net als een boterham met kaas de hele dag laten liggen.
Als je hem net gesmeerd hebt is het een heerlijke boterham, laat je het de hele dag liggen, is ie niet te eten..

Ze raadde ons aan met afgewogen voer te beginnen (zo'n 60 tot 100 gram per kat per dag).
Dat zou de kwaliteit van het voer beter kunnen garanderen en de kans op uitdijen van de gecastreerde kat verminderen.
Het stuit mij wat tegen de borst, als ik eerlijk ben.
Ik vind dat een kat zelf de mogelijkheid moet hebben om zelf te kunnen bepalen wanneer het wil eten en hoeveel.

De dierenartsassistente waarmee ik op dat moment praatte was bang dat met name Bounty heel erg zou gaan uitdijen.
Toen ik vertelde dat in tijden van crisis door Bounty's vaste
dierenarts onbeperkt voeren juist werd aanbevolen, bleef het even stil.
Bounty is pas sinds een tijdje op haar gezonde lichaamsgewicht en eten is voor Bounty weer een feestje.
Dat is het lange tijd niet geweest..

Bounty geeft bij ons aan wanneer de brokken op zijn en wanneer ze honger heeft.
Meestal krijgt ze dan één handje brokken, in het labyrint.
Bounty moet dus moeite doen voor de brokken, voor Bounty is het een machtig mooi spelletje.

Wie ben ik dan, om Bounty, ineens te vertellen dat ze s' middags niet meer om brokken mag zeuren?
Bounty is een heel actieve poes (getuige de foto's in mijn album..) en Bounty eet meestal enkel brokken.
Dat Bounty de gegeten calorieën dus niet zou verbranden, vind ik onzin.
Daarbij, Bounty hecht aan bovenstaande erg veel waarde, word bijna paniekerig als ik dat aanpas.

Voor ons is het dus not done om de brokken te gaan afwegen.
Ik begrijp het principe wel, maar voor onze katten gaat het niet werken.
En áls Bounty al dik zal worden (wat ik overigens niet verwacht..), dan zij dat zo.
Ik heb liever een gelukkige volslanke kat, dan een kat die in hongerstaking gaat..
Cerna

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Cerna »

Juist! Helemaal mee eens :eclap:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door nellebel »

goed zo. ik weeg hier wel af, (streep op het potje) maar meer om het zicht erop te houden. hier geen grote fitnessruimte zoals bounty en snickers hebben. als ze honger hebben krijgen ze. conclusie is hier ook dat sommige dagen meer wordt gegeten en sommige minder. er staan continue brokken en ik vul ze 3x per dag aan. mijn katten krijgen ook eten als ze honger hebben en aangezien ze de kast zelf niet open kunnen en ik op mijn werk ben, wat moeten ze dan. dan zouden ze 9 uur per dag zonder eten zitten, dat kan toch niet?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb het een tijdje geprobeerd hoor, inderdaad om te weten hoeveel er hier gegeten word.
Zeker weten dat dat meer is dan die aanbevolen 100 gram per dag per kat.

De dag dat ik vlees geef, word het labyrint s' avonds niet meer gevuld.
Dat gaat hier prima, omdat ze dan vlees krijgen, word er niet aangegeven dat er honger is.
S' morgens krijgen ze dan gewoon weer brokken en dat levert hier nooit problemen op.

Ik realiseer me goed dat wanneer wij gaan verhuizen, het opnieuw ontdekken is hoe het gaat werken.
Maar dan denk ik; genoeg manieren om Bounty te blijven uitdagen door middel van voedselverrijking.

Ik vind sommige dierenartsenassistentes zo ontzettend zwart/wit denken.. Jammer.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door nellebel »

ja klopt. is bij mensen toch ook zo. ik wordt al dik van lucht terwijl mijn collega altijd snoept en eet en zo mager is als een lat. wil alleen niet in haar bloedvaten kijken hahaha hoop dat die van mij toch iets schoner zijn. snickers en bounty zien er toch super uit, geen grammetje teveel en bounty mag zeker reserve hebben als je ziet waar ze vandaan komt dat mager sprietje en nu
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ms Maaike »

Nou, ben het hartstikke met je eens Renate. Jammer dat de assistente zo vervalt in regeltjes en theorieën. Alles, en zéker eten, moet je per individu bekijken. Wat opgaat voor de een hoeft niet per se op te gaan voor de ander. Gevaarlijk ook nog eens om zoiets te zeggen; iemand anders had er misschien naar geluisterd en zo onbewust de kat af laten vallen terwijl dat juist helemaal niet de bedoeling is.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ikey »

Hier werkte het ook heel goed. Nooit gezeur om eten, als ze trek hadden gingen ze zelf een paar brokjes halen. Ook onze DA was het daar niet mee eens, zei hetzelfde als jouw dierenartsassistent. Ik heb er niet naar geluisterd.

Jammer dat we nu doordat Diesel blaasgruis heeft niet meer altijd onbeperkt kunnen geven. Diesel is daardoor wel afgevallen, maar niet heel veel. Ze krijgen hier trouwens veel minder voer! Diesel krijgt 50-75 gram per dag en Skippy ongeveer 60 gram (zij is natuurlijk wel maar een klein poesje). Maar ja, hier geen speelveld voor de deur, dat scheelt ongetwijfeld enorm.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Dinky »

Ik kan me wel vinden in de uitspraak van de assistente dat wanneer een kat te dik is meerdere malen per dag voeren kan helpen naast afgestreken hoeveelheid. Dat is recent uit onderzoek gebleken dat ik laatst hier heb geplaatst: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 85&t=28853

Maar snickers en bounty krijgen juist wel voldoende beweging en zijn niet te dik dus waarom dan voedingsritueel veranderen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hier ook duidelijk minder voer en3x per dag en 1 X natvoer
Caya krijgt per keer 15 gram dus 45 op en dag en cm gizmo 18 gram per keer rond 55 op een dag
En een blikje natvoer van 85 gram verdelen ze
T kijkt ontzettend weinig
Maar ze blijven zo op gewicht
Vallen niet af en komen niet aan
Toen ik t in t begin deed is gizmo 300 gram afgevallen en caya 100 gram
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie